איך לתמחר שוק סיטונאי להוט ולמה הוט ובזק מקרקסות את הרגולציה

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> איך לתמחר שוק סיטונאי להוט ולמה הוט ובזק מקרקסות את הרגולציה
קיום דיוני "שולחן עגול" ע"י מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) הוא המשך של קו ה"מיקרו רגולציה", שיוביל אותו להפסדים בכל נושא בו הוא עוסק, במיוחד מול בזק והוט, שמקרקסות את המשרד ותמשכנה בכך כל עוד השיטה הכושלת לא תשתנה. 
מאת: אבי וייס, 20.10.15, 14:00שלמה פילבר

הקו של "מיקרו רגולציה" של התעסקות בשקלים ובאגורות, שמנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה) נכנס אליו, לרבות קיום דיוני "שולחן עגול" עם כל מפעילי התקשורת הנייחת בישראל (כמו שעשה קודמו בתפקיד, אבי ברגר), לא יוביל לשום תוצאה מעשית. 

הסיבה מאד ברורה: אם לא קובעים "מדיניות פס רחב" בישראל, התעסקות בשקלים ובאגורות לא מובילה לשום מקום טוב.

יתרה מכך, הזכייה של בזק בבג"ץ בעניין חשיפת עבודת הייעוץ של חברת פרונטיר (נושא, שינתוח בהרחבה במאמר נפרד), הובילה את הוט לרצות לקבל את אותם מסמכים של פרונטיר, שבזק תקבל. הוט נמצאת בשוק הסיטונאי בצורה מוזרה ולכן היא סובלת מהפסדים בתחום זה (ובזק מרוויחה, גם על חשבון הוט). 

גם בזק וגם הוט יודעות היטב למה הן רוצות את המסמכים של פרונטיר (מסמכים, ששימשו כבסיס לקביעת המחירים של השוק הסיטונאי בישראל). הסיבה: ברגע שהמסמכים הללו פורסמו, חשפתי שמדובר במסמכים מפוברקים.

הקדשתי לחשיפת הפיברוק מאמר שלם ומייד אסביר למה נוצר הצורך לפברק.

אגב, הפיברוק היה גלוי לעין משתי סיבות עיקריות:
1) המתחמנים (כלומר: הצוות בראשות הסמנכ"ל לכלכלה, הרן לבאות), טעו בתאריכים, ששמו במסמך המרכזי, שנחזה להיות מסמך מעודכן של פרונטיר.
2) המתחמנים הכניסו למסמך של פרונטיר חישובים של נושאים, שטרם נבדקו על ידה, משום שפרונטיר קיבלה "פטור ממכרז" לבדוק את הנושאים הללו עד סוף 2015, ובכלל זה "עלות ההון של חברת בזק" ו"פיתוח המודל ההנדסי והכלכלי של Bitstream Access", שזו שיטת השוק הסיטונאי הקיימת בישראל. 

למה נולד הצורך להמציא מספרים? כי לא היה כל סיכוי לאגף הכלכלה במשרד התקשורת להציג לשר התקשורת דאז (גלעד ארדן) מספרים סופיים של מחירי השוק הסיטונאי, בלי להמציא אותם מקצה האצבע. פשוט: פרונטיר טרם סיימה את עבודתה (עד עצם היום הזה).

יתרה מכך: זה בלתי אפשרי לסיים את העבודה הזו ולהגיע למשהו סביר והגיוני, שטוב לשוק התקשורת, משום שמשרד התקשורת בחר במודל כלכלי לקביעת מחירי השוק הסיטונאי, ששמו TS-LRIC. לא נסביר מה זה, כי זה מודל, שלא קיים יותר באירופה והוא בוטל מזמן באירופה. זה מודל כלכלי, שהומצא לפני יותר משני עשורים. המודל הזה פשט את הרגל משתי סיבות עיקריות: 1) החישובים קשים ובלתי נגמרים ויוצרים אין סוף ויכוחים וטעויות. 2) השיטה הזו אינה מעודדת ספקי תשתיות דוגמת חברות הבזק להשקיע בשדרוג הרשתות ובמעבר לסיבים לבתים.  

בזק הייתה הראשונה לעוט על החשיפה שלי וניצלה זאת עד כה בהצלחה, עד כי מתחמני המספרים במשרד התקשורת נלחצו מהחשיפה, ותיחמנו בלחץ של בזק שוב פעם את המספרים, והוציאו מספרים לגמרי חדשים, שנוחים לבזק (במאמר כאן ערכתי טבלאות השוואה מה קרה למספרים בעקבות התחמון השני: שינויים שבין עשרות עד אלפי אחוזים במחירים..., על אותם פריטי שירות). זאת, למעט מחיר הטלפוניה, שנשאר נמוך מאוד, נושא, שבו בזק הלכה לבג"ץ וזכתה בו ולכן גם הטלפוניה תהיה לפי המחיר שבזק רוצה. כשמתחילים להמציא מספרים מקצה האצבע, ברור שהסוף של זה יהיה בדיוק לפי זה היודע לקרקס את מתחמני המספרים.

בזק תמשיך לקרקס את משרד התקשורת וכעת הוט מצטרפת אליה. 

האם ניתן להגיע למודל של שוק סיטונאי בו לא יתקיים מצב, שבו רק בזק מרוויחה והרבה? כן. ניתחתי את זה בהרחבה כאן ואציג במאמר נפרד איך היום מחשבים עלויות לשוק סיטונאי על רשתות הסיבים הנפרסות ברחבי אירופה.

כרגע, אציג את המודל הכי פשוט, שחברת המחקר Analysys Mason מציגה במאמר מקצועי טרי שלה (כאן), לגבי הניסיון, שהיא צברה בשיטת קביעת המחירים ברשתות החדשות באירופה. זה מוצג בצורה מאוד ברורה על ידה בציור הבא:
שיטת קביעת המחיר באירופה

כפי שאפשר לראות מהציור, זו השיטה, שכל סוחר סיטונאי מוכר את הסחורה שלו (או השירות שלו) לקימעונאי, מאז שהחל מסחר כלכלי בין בני אדם על פני כדור הארץ.

אני הצעתי, כדי לא להסתבך בחישובים, לנקוט בשיטה הבאה: לתת לחברות לנהל בינהן מו"מ על המחיר, אם לא תהיה הסכמה בין מוכר מרצון וקונה מרצון, המחיר הסיטונאי יהיה המחיר הקמעונאי (המחיר לצרכן) מינוס 50%. הכי פשוט ומהיר להבנה וליישום. 

אולם, מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) תקוע עם חבורה של "חולמים בהקיץ", תוקע קנסות באופן בלתי חוקי לבזק, ולכן כל דיוני "שולחן עגול" שלו, לא יובילו אותו לשום מקום טוב. ערוות המשרד תיחשף בדיונים הללו, עם כל הפיברוקים, שהמשרד עשה וייאלץ לעשות, כל עוד המשרד לא מפיק לקחים ומבטל את כל המסמכים המפוברקים, שיצאו בתחום השוק הסיטונאי (וגם בתחומים אחרים קריטיים, דוגמת שת"פ אנטנות). 
 
הצילו!



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

29-31/1/18 - CybertechTLV 2018  

7/2/18 - iNNOVEX2018 

8/2/18 - Beyond Agile 

13-14/2/18 - Muni Expo 

5/3/18 - GoforIsrael Investment Conference 

13-14/3/18 - NOAH Tel Aviv 2018 

19/3/18 - כנס Teleco 2018    

15/5/18 - Israel's annual Programmatic Video conference  

23/5/18- EcoMotion Main Event 2018 

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

סלקום החלה למכור חיבורי סיבים לבתים בחבילות מתחרות לפרטנר - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2017 בעולם התקשורת והייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-GENERATOR
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Ruckus
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים