באוני' בן-גוריון פותחה אפליקציה נגד תאונות דרכים המהווה "קופסא שחורה"

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> באוני' בן-גוריון פותחה אפליקציה נגד תאונות דרכים המהווה "קופסא שחורה"
אפליקציה שפותחה באוני' בן-גוריון נלחמת בתאונות דרכים ומהווה "קופסא שחורה"
מאת: חיים חביב, 26.4.15, 19:04נהיגה
 
אפליקציה לסמארטפון, שפותחה באוני' בן-גוריון, מסוגלת להגביל את השימוש במכשיר החל ממהירות סף מסוימת, מנטרת את אופן הנהיגה וצוברת את נתוני הניטור לאספקת משוב לנהג בדבר אופן נהיגתו. 

ד"ר אלי רון מהמחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וקבוצה של 6 סטודנטים לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מערכות מידע (קובי פלצ'י, עמרי חן, אליאור כהן, טניה ניקולייב, כרמית בחני, קובי ממן) נרתמו למאבק בתאונות דרכים ופיתחו מערכת מידע, שבמרכזה אפליקציה לסמארטפון. 

האפליקציה משלבת מספר אלגוריתמים מתקדמים במערכת ממוחשבת,  שמסוגלת להגביל את השימוש בסמארטפון באופן אוטומטי החל ממהירות סף מסוימת, מנטרת את הנהיגה עצמה ובכלל זה פניות חדות, האצה ותאוצה תכופים וחזקים, ושומרת את כל נתוני הניטור במאגר מידע. העיבוד הסטטיסטי במערכת מבוצע לצורך אפיון סגנון הנהיגה. המערכת מספקת משוב חוזי ושמע לנהג בסיום הנהיגה, בדגש על נקודות במסלול בהן המערכת זיהתה "התנהגות חריגה". בנוסף, יכולה האפליקציה לשלוח מידע להורי נהג צעיר (או לקצין בטיחות רכב), אם זוהו דפוסי נהיגה חריגים ויכולה לשמש כ"קופסא שחורה" עבור חוקרי תאונות דרכים וחברות ביטוח.

צוות המחקר מהאוניברסיטה מצא, שאיסוף נתונים באמצעות חיישנים מותקנים בסמארטפונים הוא זול, נוח ובלתי תלוי ברכב ובמערכותיו.

החיישנים מתחלקים ל-2 קבוצות:

[א] ממשק אדם-טלפון, כגון לוח מקשים, מסך נגיעה.

 [ב] חיישני תנועה, כגון גירוסקופ, מד תאוצה, מגנטומטר (מצפן) ו- GPS.

בעזרת חיישני ממשק אדם-מכונה ניתן לדעת אם הנהג מתפעל את הטלפון – מקבל או מוציא שיחות, אורך (זמן) שיחות, קבלה והוצאה של מסרונים, וכד'.

בעזרת חיישני תנועה ניתן לחשב מיקום, מהירות נסיעה, תאוצה, תאוטה, קצב פניה וכוון פנייה.

ד"ר אלי רון, ראש צוות המחקר: "לא רק שהאפליקציה פותחה בהצלחה עבור טלפונים עם מערכת הפעלה 'חלונות', אלא שגם אב-הטיפוס של אלגוריתמים לניתוח הנתונים וסיווג הנתונים התגלה כמוצלח: שילוב מושכל של נתוני נהיגה ונתוני שימוש בסמארטפון אפשר סיווג נהגים עפ"י יכולת (או רצון) ההתמודדות שלהם עם גירויים. חלק מהנתונים נאספו בנסיעות רגילות וחלק מהנתונים נאספו בנהיגה פראית במתחם סגור.

חברת אוטובוסים ידועה בארץ הגדילה לעשות כאשר העמידה לרשות הצוות אוטובוס ונהג לצורך איסוף נתונים בתנאי שטח שונים, כי רכב כבד מאופיין בהתנהגות שונה מזו של רכב פרטי. בוצעו גם נסיעות איסוף נתונים על אופנוע, בעיר ומחוץ לעיר, מאותה הסיבה.

היכולת לאתר נהגים מסוכנים לפני שגרמו לתאונות וצברו הרשעות תאפשר מתן הדרכה מונעת ותחסוך דם רב. היכולת לאתר נהגים, שמתקשים לדחות שימוש בסמארטפון לזמן בו אינם נוהגים, יכולה לשמש כלי מצוין למתן הדרכה מניעתית או לחילופין להפעלה של סנקציות. דוגמה לסנקציה היא העברת המכשיר למצב 'טיסה' באופן אוטונומי ע"י האפליקציה. במצב זה הסמארטפון אינו יכול להוציא כל אות אלקטרוני ויכולתו לקבל אותות מוגבלת ל-GPS. דהיינו, הטכנולוגיה מסייעת למי שמתקשה בעמידה בפיתויים סלולריים בעודו נוהג".

המחשת האפליקציה (סרטון שנוצר במהלך הפיתוח ביוני 2014) - כאן.

הרקע לפיתוח האפליקציה:
מאז הקמת המדינה נהרגו בארץ בתאונות דרכים למעלה מ-30 אלף בני אדם, יותר מכל חללי מלחמות ישראל גם יחד. כרבע מהפצועים, שמגיעים לחדרי הטראומה של בתי החולים, הם נפגעי תאונת דרכים. אלה שוהים באשפוז 6 ימים בממוצע. כ-20% מנפגעי תאונות דרכים הם פצועים בדרגת חומרה גבוהה - קשה עד אנוש.

לפי מחקרים שונים, שימוש בטלפון נייד ע"י הנהג בזמן נהיגה מגדיל משמעותית את הסיכון לתאונת דרכים. זאת, בגלל הסחת דעת: התבוננות במכשיר, הקשבה למכשיר, תפעול המכשיר, נדידת המחשבה לתוכן בעטיו נעשה שימוש במכשיר. יש לזכור, שהסחת הדעת הזו נעשית מרצון. מחקרים מראים, ששימוש בטלפון סלולרי לצורך שיחה מגדיל את הסיכון לתאונה פי 4 לעומת נהג, שדעתו לא הוסחה. שימוש בפונקציות אחרות כגון חיוג מספר, קריאה או כתיבה של הודעות טקסט מגדיל את הסיכון למעורבות בתאונה פי 25 לעומת נהג, שדעתו אינה מוסחת. היכולות הקוגניטיביות של הנהג המתפעל את הטלפון בעת נהיגה יורדות לרמה של אדם שיכור קלות.

דו"ח, שפרסמה ב-2009 הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצביע, שעלות תאונות הדרכים למשק הישראלי בין השנים 2004 ו-2008 נאמדת ב-39.6 מיליארד ₪. ב-2011 עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי עמדה על כ-7.27 מיליארד ש"ח. תאונות הדרכים פוגעות נפשית וכלכלית גם במשפחות הנפגעים.  פגיעות אלו מהוות עול כבד על המשפחה. לחברה הישראלית צורך מוסרי וכלכלי לצמצם את מספר תאונות הדרכים ולצמצם את הנזק הכלכלי, שהן גורמות.

הדגמת המשוב



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

29-31/1/18 - CybertechTLV 2018  

7/2/18 - iNNOVEX2018 

8/2/18 - Beyond Agile 

13-14/2/18 - Muni Expo 

5/3/18 - GoforIsrael Investment Conference 

13-14/3/18 - NOAH Tel Aviv 2018 

19/3/18 - כנס Teleco 2018    

15/5/18 - Israel's annual Programmatic Video conference  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

סלקום החלה למכור חיבורי סיבים לבתים בחבילות מתחרות לפרטנר - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2017 בעולם התקשורת והייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-GENERATOR
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Ruckus
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים