את מי משרתת קרן השיווק לחו"ל במשרד הכלכלה?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> את מי משרתת קרן השיווק לחו"ל במשרד הכלכלה?
את מי משרתת קרן השיווק לחו"ל במשרד הכלכלה?
מאת: דוד חוה, 8.1.14, 18:30דוד חוה
 
דווקא כניסתו של איש ההייטק השר נפתלי בנט למשרד הכלכלה היתה אמורה לעודד ולעגן את התמריצים לאנשי ההייטק והיצואנים. אך למרות הפיחות בשער הדולר והמיתון המתמשך, קרן השיווק לחו"ל לא מקצה תקציב או מימון ליצואנים ולא מקיימת ועדות במסגרות המוכרות של היצואן הבודד ושל המאגדים השיווקיים. שנת 2014 , נפתחה, למעשה, בלי שום כוונה נראית לעין לשנות את המצב העגום.
 
קרן השיווק לחו"ל של משרד הכלכלה, פועלת קרוב לעשרים שנה לטובת מתן מימון וסיוע ליצואנים על מנת לאפשר להם להתמודד מול מוצרים מתחרים.

תמיכה ממשלתית בחדשנות נועדה כדי להתגבר על כשלי שוק. סיוע זה מבוסס על מחקרים אמפיריים רבים, שנעשו במדינות שונות: מהקמת תעשיית ה- VLSI בטייוון בשנות ה- 70, דרך עידוד חדשנות משק החלב בהולנד בשנות ה- 80, ועד תוכנית יוזמה של המדען הראשי הישראלי בשנות ה- 90, שהביאה לפריצת דרך בהשקעה הזרה בתעשיית ההייטק הישראלית.

לחברות ההייטק בישראל אין קיום ללא השקעות בפעילות שיווק, פרסום ותערוכות, לטובת החדרת המוצרים החדשים לשווקים העולמיים.
ההייטק הישראלי בכל הקשור לשיווק חו"ל סובל מכשל שוק מובהק – ריחוק גיאוגרפי מנקודות המכירה ומהשווקים האטרקטיביים. קידומו של מוצר, גם כזה המבוסס על רשת האינטרנט, מחייב בנקודות זמן, בעיקר בהשקת הפתרון, מפגשים עם פרטנרים ומשווקים.

בעבר, שימשתי כמנהל מאגד במסגרת "תכנית המאגדים השיווקיים" של קרן השיווק: תמורת השקעה מינימלית של קרן השיווק, בסך של 5 מיליון ₪ על פני 3 שנים, במאגד בו עבדו יחדיו 10 חברות אבטחת מידע, הצליחו חצי משותפיו לזכות בהשקעות ו/או להימכר/אקזיט, כולל חברות כמו: Hacktics, Safend, ActiveBase ו-Green SQL, שגייסו או נמכרו תמורת השקעות של כ-5-10 מיליוני דולרים כ"א.
 
יתר על כן, הפעילות המשותפת סייעה בהקמת אירוע אבטחת המידע השנתי צרפת-ישראל, שמתקיים ב- 26 במרץ, זו הפעם השמינית ברצף, ומפגיש את צמרת אבטחת המידע בצרפת והארגונים הפיננסיים המובילים עם מנהלי חברות אבטחת המידע המובילות או החדשניות בישראל.

חברות שכרו ביחד יועצים, פתחו משרדים ונציגויות כשבתמורה להשקעה זניחה של כ 1.5 מיליון ₪ מצד המדינה, הרויחה המדינה עבודה משותפת של 10 יצואניות, שפועלות למינוף התקציב המשותף לטובת כלל חברי המיזם – פתרון חכם ויעיל לניצול מקסימלי של כספי הממשלה המיועדים לסייע לחברות הישראליות השואפות לחדור לחו"ל .
 
במהלך שנת 2013 נהנתה מדינת ישראל מאקזיטים (45 אקזיטים) בהיקף של 7.6 מיליארד דולרים של חברות הייטק בתחומי המדיה, אינטרנט, מדעי החיים ועוד.

המסקנה המתבקשת מכך צריכה הייתה להיות: עידוד וסיוע למספר רב של חברות קטנות ובינוניות, שעשויות היו להצטרף לשורה המפוארת של האקזיטים, אילו היו יכולות להגיע למכירות ראשונות ו/או הרחבת השווקים בהן מתבצעות מכירות.

אולם, מסתבר, שבמהלך 2013 כולה לא נערכו ועדות ולא תוקצבו חברות לשיווק חו"ל. הטיפול של קרן השיווק הסתכם בהמשך מתן סיוע לפרויקטים, שאושרו כבר במהלך השנה שקדמה לה וגם זה באופן חלקי ולא מלא. הקול הקורא ל- 2013 שפורסם כאן, מטעה לחשוב שאכן יש בשורה ותקציב ב- 2013. אולם, לא אפשרו כאן לחברות חדשות להתמודד על תקציב קרן השיווק כמידי שנה, אלא, לראשונה, נערך מכרז שנועד לאשרר אישור שניתן כבר בעבר, לשלוש שנים. דהיינו מאגד או יצואן בודד שקיבל אישור עקרוני ל 2-3 שנים, במקום לעבור באופן כמעט אוטומטי לשנה שניה, נאלץ, לאחר הקפאה של חודשים מ"חוסר תקציב", לעבור שוב את כל התהליך מחדש של ועדות, תכנית שיווק, טפסים פרטניים, החתמות עו"ד ורו"ח על טופסולוגיה ועמידה בדרישות של בודקים שמונו לכך.

יתר על כן, מאגדים, שאושרו ל-3 שנים ועמדו בהתניה ל-70% הוצאה משותפת כתנאי להמשך תקצוב לשנה שניה, נאלצו לראשונה להתמודד באופן מלא עם יתר המאגדים, שעמדו בתנאים.

קול קורא שיצא בספטמבר האחרון שימש למעשה כ"עלה תאנה" לחוסר תקציב ולמעשה להמשך העסקה של מנגנון מנופח המונה עשרות אנשי מקצוע, פקידי תמ"ת, משרדי רו"ח חיצוניים ויועצים כלכליים.

אותם מאגדים ויצואנים, שחלקם סיימו את שנת הפעילות הראשונה כבר ברבעון הראשון של 2013, חלקם בסוף 2012, היו בהמתנה לאישור תקציב המדינה, וכשזה הגיע הסתבר להם, שעליהם לעמוד בוועדות ומבחנים מחדש.

בשורה תחתונה, מתוך כ-20 מאגדים, שעמדו בתנאי סף למימוש האישור ל-3 שנים, קיבלו אישור 5 בלבד, לאחר בדיקות של מספר גורמים שונים ואין סוף ניירת, החתמות, תוכניות וסיכומים, כשהסיוע הממוצע לחברה עומד על פחות מ- 200,000 ₪.

נשאלת השאלה: אם אין תקציב, למה לטרטר כל כך הרבה חברות ויצואנים? ובנוסף, מה ההיגיון בטרטור כל כך הרבה חברות במשך חודשים רבים, כשעלות אחזקת כוח האדם עוסק בבדיקות ובטיפול במהלך 2013 קרוב לוודאי גבוה מהכסף המועבר ב- 2013 ליצואנים?

מה הטעם בפרויקט המיועד ומאושר ל-3 שנים, אם רק 20% מהזוכים בו אכן ממשיכים בתמיכה מעל לשנה?

מה הטעם בפרויקט, שמהותו עבודה משותפת של יצואנים ישראליים לשכירת משרדים ונציגים בחו"ל, כשהוא לא נעשה ברצף וסובל מקיטוע של קרוב לשנה בין שנה לשנה העוקבת?

הקול קורא, שימש להערכתי פטנט נחמד של הפקידות המנהלת את הקרן, על מנת שהדרגים הבכירים יותר יקבלו רושם של התנהלות תקינה, ללא צורך בשינוי מבני בקרן או מלחמה על התקציב.
 נפתלי בנט
דווקא כניסתו של איש ההייטק השר נפתלי בנט (בתמונה משמאל) למשרד הכלכלה היתה אמורה לעודד ולעגן את התמריצים לאנשי ההייטק והיצואנים. אך למרות הפיחות בשער הדולר והמיתון המתמשך, לא מקצה קרן השיווק לחו"ל תקציב או מימון ליצואנים ולא מקיימת ועדות במסגרות המוכרות של היצואן הבודד ושל המאגדים השיווקיים. שנת 2014 , נפתחה, למעשה, בלי שום כוונה נראית לעין לשנות את המצב העגום.

כולי תקווה, שקרן השיווק לחו"ל תחזור להיות שקופה, וכזו ששמה לה למטרה את קידום היצואנים בישראל, ותדאג לתקצוב שנת 2014 כבר בינואר השנה ולא באוגוסט אם בכלל...וכן, שתצטרף למאמצים וליוזמה של אנשי ההייטק ותתרום לתנופה, שאפיינה את שוק ההייטק הישראלי בשנה האחרונה. ולא, אני חושש, כי כולנו נאבד גובה והזדמנות אדירה להמשך ההובלה עולמית של אומת הסטארטאפים וביסוסה.

מאת: דוד חווה, ינואר 2014.
מנכ"ל חברת הייעוץ MIW.
 
תגובת משרד הכלכלה: ב- 2013 אושר התקציב בכנסת רק במחצית השנייה של השנה. התקציב לא הספיק ולכן אישרנו רק לחברות שכבר היו על המדף, חברות ממשיכות אחרי שנה ראשונה. ל- 2014 יש תקציב, ליתר דיוק מתוכנן בתקציב להקצות 25 מיליון ₪ ל- 2014 כולל לחברות חדשות ולחברות המשך, ובקרוב נוציא קול קורא לציבור להגשת הצעות". 

הסכמי תמיכה



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

4/4/17 -  Israel AdTech 2017

15.5.17 - Bynet Expo 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לפברואר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים