האם IP Centrex הוא פתרון יעיל כנגד הונאות צד לקוח כפי שטוענת בזק?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> האם IP Centrex הוא פתרון יעיל כנגד הונאות צד לקוח כפי שטוענת בזק?
האם IP Centrex הוא פתרון יעיל כנגד הונאות צד לקוח כפי שטוענת בזק?
מאת: ניר סמיונוביץ, 17.11.13, 22:00ניר סמיונוביץ
 
על הצהרת בזק (שלקוחות שירותי הסנטרקס מוגנים), לעמוד במבחן המציאות היומיומי. רק הזמן יגיד אם היא נכונה וקבילה. בהחלט הייתי רוצה לשמוע על מקרים בהם לקוחות Centrex נעקצו ובזק לקחה את האשמה עליה.
 
בשבוע שעבר נערך הכנס השנתי של חברת "פוקוס טלקום". לצערי, לא נכחתי בכנס, אך כתבה העוסקת בתחום ה-IP Centrex, שנכתבה בעקבות הכנס, העלתה אצלי תהיות מסוימות. קובי פז, סמנכ"ל העסקי של בזק, טען: "לפי מה שאני רואה, יש לפחות 5 מקרים של הונאות בשבוע, של לקוחות, שמספרים לנו, שפרצו להם למרכזיה והונו אותם, לפעמים בסכומים לא מבוטלים. בשירות IP-Centrex  ההגנה מפני פריצה והונאות היא באחריות מלאה של בזק והנזק, אם נגרם, לא מוטל על הלקוח".
 
עלי להודות, שזו הצהרה מרשימה. אולם, בואו נבחן אותה עד הסוף וננסה להבין, האם באמת ההצהרה "מחזיקה מים"? יתרה מזאת, האם ההצהרה "מחזיקה מים" כנגד כל ההתקפות וההונאות? כדי לבחון את הטענה של סמנכ"ל השיווק של בזק, נעמוד על מספר מקרים של הונאה:
  1. גניבת שיחות על ידי פריצה למרכזיה.
  2. גניבת שיחות על ידי שימוש בפירצה במערכת ה-IVR של הארגון.
  3. גניבת שיחות על ידי גורמי פנים.
  4. גניבת שיחות על ידי ניצול שירותי פנים – Voicemail, DISA ועוד.
  5. גניבת שיחות על ידי שימוש בחומרה ייעודית.
  6. האזנה לשיחות טלפון והקלטתן על ידי גורם לא חוקי.
הרשימה הנ"ל מהווה "רשימת על" המסווגת כמעט את כל ההתקפות המסתיימות בגניבת שיחות, או זליגת מידע מהארגון. אני כרגע  מתעלם לחלוטין מפריצה למרכזיה דרך האינטרנט, כיוון שמערכת ה-Centrex של בזק מופעלת ברשת סגורה לחלוטין (אצל הספקים האחרים - דרך פתרונותVPDN / MPLS   למיניהם)

מכאן, אם נבטל את מקרה הונאה מספר 1, נשארנו עם 5 תרחישים אפשריים וניתן להם משקל בנקודות.
 
מקרה הונאה מספר 2:
מערכות IVR ארגוניות היו מאז ומתמיד מטרה של פורצים. אנשי ה-IVR לרוב פועלים לפי בקשת הלקוח, והרבה פעמים, בלי לשים לב, פותחים גישה לשירותים, שאינם אמורים לפתוח. במקרה של פריצה דרך מערכת ה-IVR, על מי מוטלת האחריות במקרה שלנו? – שאלה מצויינת. האם על בזק, שאנשיה בנו את ה-IVR בצורה לא מאובטחת, או על הלקוח, שביקש מהספק לבנות משהו החורג מתבניות אבטחה ברורות? – ובכן, זה הרבה מאוד תלוי במצב הרוח של הספק באותו הרגע. נושאים מסוג זה לא מכוסים לרוב בהסכם ההתקשרות (לא שקראתי אותו או בדקתי אותו), ובמקרה הצורך, הספק תמיד יוכל לגלגל את האחריות אל הלקוח על מנת לגבות את ליטרת הבשר שלו.

סיכום הנקודות לשלב זה: 0.5 ללקוח, 0.5 לספק השרות (במקרה שלנו: בזק).
 
מקרה הונאה מספר 3:
גניבת שיחות על ידי גורמי פנים, שידועה בשם Internal Employee Fraud, היא באחריות הלקוח בלבד. כלומר, מישהו בחצר הלקוח מבצע שימוש לא לגיטימי בטלפון. לדוגמא, המנקה מאריתריאה המחייג באישון לילה לבני משפחתו, או אולי הופך את המשרד ל-Call Shop וגובה גם כספים בגין שיחות אלה. בכל מקרה, מדובר על משהו בחצר הלקוח, ואי לכך, הספק יגבה את מלוא התשלום מהלקוח.

סיכום הנקודות לשלב זה: 0 ללקוח, 1.5 לספק השרות.
 
מקרה הונאה מספר 4:
גניבת שיחות על ידי ניצול שרותי פנים. הפעם מדובר על מצב בו אחד השירותים של המרכזיה חשוף לעולם בצורה לא מאובטחת. סיסמא פשוטה מדי, גישה קלה מדי, חוסר ניהול של סיסמאות ומשתמשים ועוד, כל אלה תורמים לכך. של מי האחריות פה? שוב אפשר לטעון לכאן ולכאן. לדוגמא, נניח, שעובד מסוים בחברה פוטר, ולאותו עובד הייתה גישה של DISA. לאחר הפיטורין, הלקוח לא הודיע לבזק, שיש לסגור את החשבון והוא נשאר פתוח. כעת, אותו עובד יכול לגשת למערכת ולבצע שיחות בצורה חופשית. באותה מידה, הוא יכול לקחת את המידע ולמכור אותו הלאה. מי אחראי לפריצה עכשיו? הספק ידאג לגלגל מיד את האחריות ממנו ולחייב את הלקוח בהתאם.

סיכום הנקודות לשלב זה: 1 ללקוח, 2 לספק השרות.
 
מקרה הונאה מספר 5:
גניבת שיחות על ידי חומרה ייעודית. הפעם כבר מדובר בקפיצת מדרגה. בעולם זה, יש שתי אפשרויות עקרוניות: חומרה ייעודית, שהותקנה בארון הסעף או חומרה ייעודית, שהותקנה באתר הלקוח. ברור, שחומרה, שהותקנה בארון הסעיף הינה באחריות הבזק, אך מה קורה במצב בו הותקנה חומרה זדונית באתר הלקוח? חושבים שזה בלתי אפשרי? להזכירכם, לפני מספר שנים, התקין עבריין Access Point בתוך סניף של בנק הדואר, ועי"כ גנב פרטי אשראי ונתונים של אנשים. כלומר, אין מדובר במשהו, שהוא מנותק מהמציאות. במילים אחרות, במצב זה, יהיה ללקוח מאוד קשה לטעון לאחריות של בזק, כיוון, שמדובר על הפרה ופריצה למיקום הפיסי שלו, ובזק אינה יכולה להיות אחראית גם לכך.

סיכום הנקודות לשלב זה: 1.5 ללקוח, 2.5 לספק השרות.
 
מקרה הונאה מספר 6:
האזנה לשיחות טלפון והקלטתן על ידי גורם לא חוקי. כאן ראוי להפריד את הדיון למספר חלקים. שאלה ראשונה, מה טבע הפריצה? האם בוצעה האזנת נפח על ידי הפעלת מיקרופון מרוחק בטלפון (קיים כמעט בכל טלפון IP), או האם בוצעה האזנה לטווח השיחה על ידי SNIFFER? האזנת SNIFFER תתבצע ע"י התקנת תוכנה טרויאנית ברשת הארגונית, או התקנה של חומרה ייעודית. בשני המקרים, לבזק לא תהיה אפשרות לזהות, ולכן היא לא תפצה את הלקוח בגין נזקים, שייגרמו מפעולה זו. האזנת נפח דורשת הפעלה של פעולה מסוימת בטלפונים מסוימים. ההפעלה מתבצעת מרחוק על ידי הפעלת פקודת HTTP לרוב, כלומר, לפורץ הייתה גישה לטלפון מרחוק. אזי, האחריות פה מוטלת בפרוש על בזק, משום שגם הטלפון באחריותה וגם התשתית. אבל, נחזור למקרה הקודם, האם ייתכן כי הותקנה חומרה זדונית ברשת, שגרמה למצב זה? העובדה היא, שאפשרות זו גם קיימת, ואין יכולת להוכיחה או להפריחה. התוצר: בזק לא תישא בנזקים וחובת ההוכחה של הלקוח תהיה קשה ביותר.

 סיכום הנקודות לשלב זה: 1.5 ללקוח, 3.5 לספק השרות. הייתרון בנקודות של ספק השירות (להתנער מאחריותו) - הוא ברור וחד משמעי. 
 
שורה תחתונה: הרשימה הנ"ל היא חלקית בלבד. כיוון שספקי ה-Centrex בעולם יודעים ומודעים לבעיה, הם יודעים לזהות הונאות בעולם ה-SS7 ללא קושי. המערכות בנויות בצורה תשתיתית, כך שניתן לנטר כל חלק בנפרד. מערכות ה-Centrex אינן בנויות באותו מודל, ולכן, בעולם בו אין כל משמעות למקור ויעד, אלא רק לתכנים ולתבניות, כך שאין למערכות ההונאה הקיימות יכולת להתמודד כיאות.
 
בכל מקרה, לספק התקשורת יש סיכוי של לפחות 70% לגבות את הכסף מן הלקוח. לכן, ההצהרה: "בשירות IP-Centrex ההגנה מפני פריצה והונאות היא באחריות מלאה של בזק והנזק, אם נגרם, לא מוטל על הלקוח", איננה קבילה לטעמי. אני סבור שעליה לעמוד במבחן המציאות היומיומי. רק הזמן יגיד אם ההצהרות האלה נכונות וקבילות, ובהחלט הייתי רוצה לשמוע על מקרים בהם לקוחות Centrex נעקצו ובזק לקחה את האשמה עליה.
 
מאתניר סמיונוביץ, נובמבר 2013.
מנכ"ל  GreenfieldTech
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.ne
פורץ



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נפתחה ההרשמה למחזור הראשון של TLV Generator. ההרשמה - כאן

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15-16.2.17 - GLOBAL INVESTOR SUMMIT OurCrowd    

6-7.3.17 - BrainTech 2017 

22.3.17 - GEMIC - TLV

29/3/17 - Telco2017 - תערוכת מוקדים טלפוניים  

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לדצמבר 2016 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חי בסרט: סמנכ"ל הכלכלה במש' התקשורת בטוח שהתכנית שחיבר תצא לפועל - כאן

מכרז התדרים ל-LTE הסתיים (בחלוקת תדרים) בדיוק כמו שהחל: בפלופ - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2015 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

איגוד האינטרנט התקין מערכת המסכנת את חברות האינטרנט וגולשי האינטרנט - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
MediaVenus
 
TLV-Generator
 
 
Telecom Experts
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים