MVNO חדש עם הפנים למגזר הערבי? הצחקתם אותי!

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> MVNO חדש עם הפנים למגזר הערבי? הצחקתם אותי!
MVNO חדש עם הפנים למגזר הערבי? הצחקתם אותי!
סלולר במגזר הערבי
מאת: אבי וייס
11.02.2013, 12:00
 
עוד מיזם MVNO יצא לדרך. שמו: "טל רב תקשורת סלולרית". הוא מצטרף לרישיון, שניתן אך לאחרונה ל"עזי תקשורת" (טלזר-019) ולשלל ספקי ה- MVNO הקיימים, שנאבקים לשרוד בתחרות העזה שיש בשוק הסלולר. מה הסיכויים של המיזם החדש להצליח? 
 
משרד התקשורת פרסם ב - 7.2.13 הודעה על מתן רישיון MVNO לחברת "טל רב תקשורת סלולרית". בהיעדר אתר אינטרנט לחברה, עפ"י אתר הדירקטורים של החברות בישראל, הדירקטורים הם אבי טייטלמן ועמוס לסקר. אבי טייטלמן היה בעברו איש משרד התקשורת, ניהל מיזם שלא יצא לפועל לחיבור הרשות הפלסטינית לירדן בסיב אופטי, ושימש לאחרונה כיועץ לרשות החשמל. עמוס לסקר היה מנכ"ל MED-1 וכיהן כמנכ"ל חברת החשמל. הוא זה שקידם את מיזם הסיבים של חח"י. בחברה קשור גם רמי בלניקוב, שהיה מנכ"ל קווי זהב, HOT ואח"כ ממונה על התקציבים באוצר ולאחרונה ניסה (וחזר בו) להתמודד במכרז מיזם הסיבים של חברת החשמל.
 
חברת ה- MVNO החדשה אמורה להתמקד במגזר הערבי, שצרכיו שונים מהמגזר היהודי. על החברה לחתום "הסכם אירוח" עם אחת מהחברות הסלולריות בעלות התשתיות, והיא החלה במגעים עם כמה מהן, לאחר קבלת הרישיון.
 
קצת תמוה, שחברה שהיעד שלה הוא המגזר הערבי אינה כוללת יזמים מהמגזר הערבי. במגזר הערבי יש מספיק יזמים ובעלי הון, שהיו יכולים ליזום הקמת חברה כזו. אם הם לא עשו כך, כנראה שלא מצאו בסיס כלכלי ליוזמה כזו.  בנוסף, כלל לא ברור שיש "שוק פנוי" במגזר הערבי הממתין לעוד MVNO.
 
בשוק תחרותי, שבו ספק התקשורת מוכר דקות ללקוחות הפרטיים במחיר יותר נמוך מהמחיר שהוא מוכר אותן דקות לספק ה- MVNO, אין כל מודל כלכלי, שלפיו ספק ה- MVNO לא יפשוט את הרגל במסלול די ברור.
 
אז למה יש ספקי MVNO בישראל?
 
הצלחה כ- MVNO בישראל אפשרית בכמה חלופות:
א. לספק שירותי VoBoC (או VoC). בשירות שכזה אין צורך לרכוש דקות (או מסרונים) מהספק הסלולרי עליו "רוכבים", שכן כל השירות נעשה על הפס הרחב (האינטרנט) של הספק. בכל מדינות העולם, מדובר במודל די מוצלח. שכן, מחיר הדקות והמסרונים הוא אפסי, בגלל השימוש בטכנולוגיות VoIP. אופציה זו "חוסלה" ע"י משרד התקשורת הישראלי (די ברור למה), כשקבע שהרגולציה על שירותי תקשורת על הפס הרחב הסלולרי היא רגולציה של  שירות קווי עם רגולציה קווית (ולא סלולרית).
 
לכן, ספקים שרצו לתת שירות בגישה זו לא יצאו לדרך (דוגמת סיפמי ופרי טלקום). אגב, גישה זו מאפשרת לספקיות התקשורת הקוויות (בזק, הוט וספקי ה- ISP), לספק שירותי סלולר מתחרים ב- MVNO בעלות אפס, ע"י שימוש בתוכנת SIP/VoIP שהמשתמשים יטענו על מכשיר הסלולר שלהם עם המספר הקווי שלהם. הפתרון הזה כבר קיים בשוק, למשל במוצר Bphone של בזק.
 
ב. לספק שירותי תקשורת כ- Reseller (מפיץ) של ספק הסלולר הוותיק. חוקית, אי אפשר להיות Reseller בישראל, כי החוק הישראלי דורש, שלספק ה- MVNO יהיה "מתג תקשורת" אחד לפחות משל עצמו. אולם, המודל הזה בכל זאת יצא לדרך (למשל בשירות של רמי לוי תקשורת). ברור לחלוטין, שאם ספק תקשורת וירטואלי כמו רמי לוי תקשורת רוכש דקות שיחה מהרשת, שעליה הוא רוכב (במקרה זה, פלאפון), במחיר גבוה יותר מהמחיר, שלקוחות פרטיים יכולים לקבל אצל אותו ספק או אצל ספקים מתחרים, אין כל יתרון ל- MVNO ואין כל בסיס כלכלי לקיומו לאורך זמן.
 
ג. לספק שירותים לאוכלוסיות נישה, שנזנחו ע"י ספקי הסלולר הקיימים. זה נפוץ בעולם, למשל: בארה"ב יש ספקי MVNO מצליחים המכוונים עצמם לקהילה ההיספאנית, שמעוניינת בעיקר לשוחח עם בני המשפחה במרכז ודרום אמריקה, בעיקר במקסיקו. בישראל, אין פלח שוק שנזנח ע"י חברות הסלולר (גם לא המגזר הערבי או המגזר החרדי). כך, שסיכויי ההצלחה כאן הם לא גבוהים.
 
ד. המודל המצליח (יחסית): שילוב של שירותי MVNO עם שירות קמעונאי ויצירת חבילות המשלבות רכישת מוצרים בחנויות פיזיות עם שירותי סלולר. יש כאן "סבסוד צולב" בין שירותים, מה שמבטיח "נאמנות לקוחות" לאורך זמן. דוגמאות בולטות: אלון סלולר (YouPhone) והום סלולר. ב"אלון סלולר" השילוב בין הרכישות בחנויות (במסגרת מועדון You) לבין עלות שירותי הסלולר הוא מאוד הדוק. במדינות רבות בעולם, השילוב בין רשתות קמעונאיות ושירותי סלולר במתכונת MVNO הוא מודל די מצליח.
 
שורה תחתונה: היוזמות החדשות בתחום ה- MVNO חסרות בסיס כלכלי מוצק והן תיתקלנה בקשיים למימוש הרצון לתפוס נתחי שוק, שנובע מקבלת רישיון ה- MVNO. השוק הולך לכיוון של Triple & Quadruple Play (ספק תקשורת המספק את כל שירותי התקשורת ללקוח הסופי). בכיוון ההתפתחות הזה, אין מקום לספק MVNO, שמספק רק שירות סלולר וירטואלי ומכוון לאוכלוסייה נישתית. 
 
תגיות:
 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017

31/10/17 -  TLV Generator: 30 days Prototype program  

12-19/11/17 - שבוע היזמות העולמי 2017     

14/11/17 - Red Hat Forum Israel 2017  

29-30/11/17 - Microsoft Tech Summit Tel Aviv 

12/12/17 - Video Trends For 2018 Conference   

29-31/1/18 - CybertechTLV 2018  

5/3/18 - GoforIsrael Investment Conference

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לספטמבר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

קריאה לפיטורים של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים למיבור - כאן

 
זרקור חברות
 
TLV-GENERATOR
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Ruckus
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים