הרשות להגבלים עסקיים "מכה שנית" בהתנגדות למיזוג זאפ ו-2eat

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לארגון ולעסק >> הרשות להגבלים עסקיים "מכה שנית" בהתנגדות למיזוג זאפ ו-2eat
החלטה נוספת, שלא מבוססת על שום נתון ותוך המצאת מצבים, שלא קיימים במציאות, יצאה מבית היוצר של הרשות להגבלים עסקיים בראשות הממונה החדשה מיכל הלפרין (נציגת הון-שלטון, כהגדרת פרופ' ירון זליכה). החלטה מטורפת נוספת מבית היוצר של הרשות להגבלים העסקיים, שלא מטפלת בכלל במונופולים האמתיים ברשת האינטרנט. פשוט מביש. על אפליקציות סלולר בעולם המסעדנות ופורטלי מסעדות ומה שביניהם: אין עובדה אחת נכונה בניתוח הרשות להגבלים עסקיים. עדכון בתחתית הכתבה.
מאת: אבי וייס, 13.5.16, 09:30מיכל הלפרין

הרשות להגבלים עסקיים פרסמה ב-8.5.16, מסמך, שהתאריך עליו הוא 21.4.16 (כאן, הפירוט של הנימוקים - כאן), שבו הרשות מדווחת, שהיא החליטה ביום 20.4.16 להתנגד לרכישת חברת Click2Eat המפעילה את אתר 2eat ע"י קבוצת זאפ, שמפעילה את אתר Zap Rest (שני האתרים עוסקים בעולם המסעדנות). 

להחלטה לא מצורפים שום נתונים המבססים את ההחלטה. פשוט אין. אין שום סקר שוק, איזה מחקר שוק, איזה נתון כלשהו מבוסס, איזה ניתוח של אנליסט\ים, בדל ניתוח של תעבורה באינטרנט. פשוט כלום מכלום. יש רק השערות וספקולציות (בדיוק כמו בסיפור של גולן טלקום וסלקום), שראשי הרשות להגבלים עסקיים המציאו מקצה האצבע שלהם ורשמו בהחלטה, ש"תמונת התחרות" בתחומים אלה מראה, שהצדדים למיזוג מהווים שחקנים משמעותיים. כך, שעולה חשש, שכתוצאה מהמיזוג תיפגע התחרות.

ציטוט מההחלטה: "בדיקת הרשות העלתה כי נתחי השוק של הצדדים למיזוג משמעותיים וכי מלבדם קיים מתחרה קרוב אחד בלבד שהחל לשווק לאחרונה תוכנת אירוח. כמו כן, עלה כי קיימים חסמי כניסה והתרחבות גם בתחום אספקת תוכנות אירוח...תמונת התחרות בתחומים אלו מראה כי הצדדים למיזוג מהווים שחקנים משמעותיים כך שעולה חשש כי כתוצאה מהמיזוג תיפגע התחרות".

בכך, הרשות להגבלים עסקיים בראשותה של הממונה החדשה - מיכל הלפרין (בתמונה, זו שפרופ' ירון זליכה מגדיר אותה כנציגה מובהקת של קשרי הון-שלטון), ממשיכה במסורת, שהיא יצרה בהחלטתה להתנגדות למיזוג גולן טלקום בתוך סלקום, כהמשך למערכת ההחלטות הכושלת בעולם התקשורת' של פרופ' דיויד גילה, ומייצרת שיטה חדשה ברגולציה של עולם ההגבלים העסקיים, לפיה אפשר לקבל החלטות רק על פי שמועות ומצגי שווא, בלי כל נתונים מבוססים, ובהתבסס על הנחות של מצבי תחרות בשוק, הנחות המצוצות מקצה האצבע של מיכל הלפרין.

למעשה, מי שחתום על מסמך הנימוקים הוא ד"ר אסד"ר אסף אילתף אילת, (בתמונה משמאל), מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים, שכנראה חתם על המסמך בגלל "הסדרי ניגודי עניינים" של הממונה על ההגבלים העסקיים - מיכל הלפרין. בינתיים, בתחילת מאי 2016, ד"ר אסף אילת סיים את תפקידו בהגבלים העסקיים והתמנה ליו"ר רשות החשמל. בכל מקרה, זה לא מפחית מאומה מהאחריות הכוללת של מיכל הלפרין לשיטות העבודה המוזרות ולתהליכי קבלת ההחלטות הקלוקלים של בעלי התפקידים הבכירים של הרשות להגבלים עסקיים. 

לא ברור לי אם ראשי הרשות להגבלים עסקיים עושים בכווונה את עצמם טמבלים, מעופפים, ממציאים ותחמנים, או שהם באמת כאלה וזו לא הצגה לעיתונות ולציבור. אם זו לא הצגה, זה מצב חמור ביותר. פשוט אבדן דרך מדהים.

במקום לעסוק במונופולים הנכונים בעולם התקשורת והאינטרנט (דוגמת: גוגל, פייסבוק ואיגוד האינטרנט הישראלי), כמו שהרגולטורים להגבלים עסקיים באירופה עוסקים בהם באינטנסיביות בשנים האחרונות (הכוונה בעיקר לגוגל), עוסקת הרשות להגבלים עסקיים הישראלית בשטויות, כמו פורטלים ואפליקציות למסעדות. פשוט מביש ופשיטת רגל מקצועית

המהלך הזה גם סותר לחלוטין את המדיניות של רשות ההגבלים העסקיים בעצמה, כפי שהיא פרסמה אך החודש את המדיניות המעודכנת שלה - כאן, במטרה להפחית את הרגולציה במגזר העסקי וליצור מסלול מהיר של מיזוגים שאינם פוגעים בתחרות. 

למי שלא בקי בתחום המסעדנות באינטרנט הנייח והנייד הישראלי, הנה כמה עובדות הפוכות לחלוטין לכל ההשערות והקביעות המצוצות מקצה האצבע של מיכל הלפרין ואלו של ד"ר אסף אילת, הסגן שלה (לשעבר):
  • אין שום חסמי כניסה לפתיחת פורטלים בתחום המסעדנות באינטרנט הישראלי. יתרה מכך, יש המון פורטלים מצליחים, בנוסף לשניים שהרשות להגבלים עסקיים עסקה בהם. בין היתר, אני ממליץ על רני רוגל, שמפעיל את אתר אכול ושאטו, שלפי אתר SimilarWeb יש לו מעל ל-82 אלף מבקרים ייחודיים בחודש. אני גם משתתמש לעיתים לאיתור מסעדות טובות ומומלצות באתר TimeOut תל אביב, שלפי SimilarWeb יש לו 1.4 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש. זה אתר הרבה יותר גדול מ-Rest (כ-801 אלף) ו-2eat (כ-275 אלף) גם יחד. יש עוד אתרי בילויים ואוכל הגדולים מהשניים הללו גם יחד. למשל מדורי האוכל של YNET, אתר תן-ביס (כ- 742 אלף מבקרים לחודש) עם מעל ל-3,000 מסעדות במאגר וכ-350 אלף לקוחות קבועים מכ-2,500 חברות וארגונים, ויש עוד. משום מה הממונה על ההגבלים העסקיים מצא באינטרנט רק אתר אחד מתחרה (כ-236 אלף מבקרים בחודש) בשם רול, ולכן קבע שהתחרות תיפגע מהמיזוג... ממש טיעון גאוני מפקידים גאונים. 
  • אין שום חסמי כניסה לפתיחת אפליקציות המיועדות למעוניינים להזמין מקום ולאכול במסעדות בישראל. יש עשרות אפליקציות מצליחות (חלק מפורטות כאן באתר) ואפילו מאוד מצליחות. רשתות של מסעדות בישראל פותחות בעצמן כל הזמן אפליקציות חדשות למסעדות ברשת. אני עצמי משתמש קבוע באפליקציה של רשת קפה גרג, ולעיתים אני גם מציץ באפליקציות המצליחות של: בייגלה (עם אתר מצליח בשם בייגלה), לעיתים אני משתמש באפליקציה ובאתר האינטרנט המצליח עם אלפי מסעדות במאגר ההזמנות שלו: ClickATable, או באפליקציה של הסטארטאפ הנמצא בהמראה ענקית מאז שעלה לאוויר, עם מאות מסעדות שכבר נכנסו למאגר ההזמנות: GetEat ובאפליקציה TimeOut (שעל האתר שלה דיווחתי כבר בסעיף הקודם) ובתן ביס (שדיווחתי אודותיה בסעיף הקודם). בנוסף, יש בישראל לא מעט חברות פיתוח תוכנה, שהתמחו בבניית אפליקציות ופורטלים להזמנות אוכל, משלוחים והזמנת מקומות ישיבה במסעדות, למשל: "חברת יורם אלמוג", שביצעה כבר עשרות פרויקטים מוצלחים למסעדות ורשתות בתי אוכל ובתי קפה בישראל, וחברת OpenRest מקבוצת Wix שפיתחה מערכת לניהול ולהזמנה של משלוחים ממסעדות באינטרנט ובמובייל, שיש לה כבר מאות לקוחות בתחום המסעדות בישראל. 
  • הרגלי מציאת מסעדות בישראל כמו גם בעולם השתנו בשנים האחרונות, מכיוון שהגולשים מקבלים אפשרות לחיבור ישיר להזמנת מקום במסעדות באפליקציות שימושיות אחרות הקיימות על הסמארטפון שלהם ובכללן: 1) ישירות מאפליקציות ניווט דוגמת Waze ומתחרותיה, 2) ישירות משירות b144 של בזק, 3) ישירות מאתרי חיפוש מקוונים אחרים המשולבים גם באפליקציות חיפוש סלולריות לפי מיקום המשתמש וסיווג ובכללם: גוגל, דפי זהב, Like Eat ,GoNow ,plateful, איזי, iRateIt ,Mycheck ועוד.
  • שלא לדבר על כך, שהמלצות למסעדות וקשר עם מסעדות נוצר כיום גם ישירות בין סועדים וגם עם המסעדות עצמן בכלים חברתיים דוגמת: פייסבוק, טוויטר, מסנג'ר, ובמיוחד ב-WhatsApp.  
  • בכלל, הממונה על ההגבלים העסקיים שכח, שכדי להזמין מקום במסעדה לא צריך שום דבר, שום פורטל ושום מערכת תוכנה או אפליקציה להזמנות, רק מכשיר טלפון... זו צורת ההזמנה הכי שכיחה בישראל, גם כיום ובטווח הזמן הנראה לעין ואין בה שום חסמי כניסה ושום חשש לפגיעה בתחרות. 
 שורה תחתונה: אין עובדה אחת נכונה בכל הניתוח של הרשות להגבלים עסקיים, לגבי פסילת ההסכם בין Zap Rest ל-2eat. אין כל הסבר למה הרשות נכשלה בפיקוח על המונופולים האמתיים בעולם האינטרנט ובראשם גוגל ואיגוד האינטרנט הישראלי. הרשות משתמשת בנתונים בצורה שגויה, מציגה עובדות שגויות, מפרסמת הנחות עבודה שגויות וביצעה ניתוחים שגויים לחלוטין, בכל מה שהיא מציגה בהחלטה לא לאשר את העסקה בין Zap ל-2eat, בעולם המסעדנות המקוונות. 

עדכון 23.5.16: חברת תן-ביס (10Bis) המוזכרת בכתבה פרסמה היום הודעה לציבור על השלמת השקעה של TA Associates, חברה מובילה בהשקעות פרטיות גלובלית בחברות צמיחה. במסגרת ההודעה, החברה פרסמה את נתוני הלקוחות שלה: תן ביס מטפלת ביותר ממיליון הזמנות בחודש ברשת של יותר מ-3,500 מסעדות בעשרים ערים בישראל. לדברי תן-ביס היא החברה הגדולה בישראל בתחום רכישות במסעדות באמצעות אפליקציית המובייל או האתר של תן ביס, או באמצעות שימוש בכרטיס של תן ביס באופן אישי במסעדות משתתפות. לדברי תן-ביס היא הפכה לספקית המובילה בישראל של שוק ותשלומים להזמנת אוכל עסק לעסק ועסק לצרכן.

תן ביס מעריכה את השווי של שוק הזמנות האוכל עסק לעסק בישראל בכ-1.8 מיליארד דולרים, ואת שוק ההזמנות עסק לצרכן, שכולל בעיקר עסקאות בטלפון, ב-2.3 מיליארד דולרים. חברת סטטיסטה מעריכה את ההוצאה השנתית על מסעדות בישראל ב-8 מיליארד דולרים, וצופה שבמסחר שקשור במזון ומשקאות יהיה שיעור צמיחה שנתי מורכב איתן של 19.3% בין 2015 ו-2020.

לדברי תן ביס היא מובילה בהזמנת אוכל דרך האינטרנט והסלולר ממסעדות בישראל (בנגוד מוחלט לאוסף השטויות שנכתבו במסמך של הרשות להגבלים עסקיים, שבכלל לא מצאו את החברה באינטרנט...). לדברי החברה, הטכנולוגיה החדשנית של החברה מאפשרת ללקוחות בקלות לאכול ביותר מ-3500 מסעדות או להזמין מהן. תן ביס משרתת גם לקוחות פרטיים וגם אלפי חברות בישראל, הכוללות מאות אלפי עובדים. 

עיסוק בשטויות ועצימת עיניים



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15.5.17 - Bynet Expo 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference 

15/6/17 - CRYPTODAY 2017 

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

3/7/17 - 2017 Afeka Conference for Speech Processing  

15-17/8/17 - אליפות ישראל לספורט אלקטרוני 2017  

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לאפריל 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים