השעון חכם, המידע בסכנה: שעון חכם כנק' תורפה לאבטחת רשת ארגונית

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> השעון חכם, המידע בסכנה: שעון חכם כנק' תורפה לאבטחת רשת ארגונית
השעון חכם, המידע בסכנה: השעון החכם כנקודת תורפה לאבטחת הרשת הארגונית
מאת: יונתן טורצקי, 29.9.15, 11:30יונתן טורצקי

זו בשורה אולי קצת קשה, אך כזו שעל ראשי מגזר ה-IT והגנת המידע להיות מודעים לה: השעון החכם, שהולך ונהייה נפוץ, מצריך מחשבה מחדש והיערכות ברמת אבטחת המידע הארגונית. אז מה עושים?

זו הייתה עוד פגישה עם בכירים בחברת הייטק העוסקת בתחום הסייבר. אחד הסמנכ"לים, מנהל פיתוח בכיר ובעל ידע עצום ומודעות גבוהה לתחומי אבטחת המידע, הציג את הצעצוע החדש, שהוא רכש בנסיעתו האחרונה לחו"ל, ועכשיו ענד על ידו – שעון חכם מתוצרת אפל, ה-Apple Watch. הוא גם הראה איך השעון החדש מסתנכרן עם הסמארטפון שלו. כך, שפגישות מופיעות לו על השעון, הודעות דואר אלקטרוני, אנשי קשר, תזכורות שונות ועוד אפליקציות. שאלתי אותו – האם אתה מודע לכך שהשעון החכם יכול לשמש האקרים כדי לפרוץ לתוך הרשת הארגונית? הוא הסתכל עלי בתימהון, ולמעשה היה די בהלם מעצם האפשרות.

כן, זו בשורה אולי קצת קשה, אך כזו שראשי מגזר ה-IT והגנת המידע צריכים להיות מודעים לה: השעונים החכמים, שהולכים ונהיים נפוצים ויהיו נפוצים עוד יותר בשנים הקרובות, מצריכים מחשבה מחדש והיערכות גם ברמה של אבטחת המידע הארגונית. זהו שלב אבולוציוני חדש של קונספט ה- Bring Your Own Device (BYOD), כאשר עובדים רוכשים מכשירי קונסיומר, ומשלבים אותם בעבודת האנטרפרייז. מחקרים חדשים מראים, שבדיוק כאן מצויה פרצת אבטחה פוטנציאלית המחייבת התייחסות וסגירה, זאת, כדי למנוע מצבים בהם מידע דולף כתוצאה מהשימוש באותם מכשירים חדשים וחכמים.

שנת 2015 – שנת המפץ הגדול
אבל נחזור להתחלה. ההתחלה במקרה של השעונים החכמים הייתה לפני שנתיים בלבד. החזון של השעון החכם קרם עור וגידים ב-2013, יחד עם ההצגה של קונספנט ה"אינטרנט של הדברים" (IoT) ואביזרי לבוש חכמים – דוגמת המשקפיים החכמים של גוגל או צמידי הכושר החכמים למיניהם. הם כולם היו חדשניים, מחוברים לאינטרנט, ולראשונה החלו להימכר במספרים של מיליונים.

סמסונג שלטה בשוק ביד רמה עם השעון החכם מדגם Galaxy Gear, אך לצידה היו שם גם יצרניות נוספות, דוגמת סוני ו-Pebble שהביאו לשוק שעונים חכמים, גם אם בכמויות קטנות הרבה יותר. בכול 2013 נמכרו 1.9 מיליון שעונים חכמים ברחבי העולם, מספר לא גדול, אך יריית פתיחה למה שנראה בהמשך. ב-2014 המומנטום צבר יותר תאוצה, כאשר נמכרו כ-6.8 מיליון שעונים חכמים בעולם, שוב בהובלתה של סמסונג.

ללא ספק 2015 היא שנת המפץ הגדול של תחום השעונים החכמים. הגורם, שזעזע את השוק, היה השקת השעון החכם של Apple באפריל. השוק התרחב במהלך השנה במהירות, ועפ"י תחזיות חברת המחקר IDC עד סוף השנה יימכרו 23.8 מיליון שעונים חכמים, כאשר אפל תשלוט על 58.3% מהשוק, ומכשירים מבוססי אנדרואיד יהוו 17.4%. אלא שהתחזית של IDC ל-2019 כבר מדברת על מכירות בהיקף של 85.1 מיליון מכשירים בשנה, כאשר נתח השוק של אפל יקטן ל-47.4%, ומכשירים מבוססי אנדרואיד יתחזקו עד כדי 38.4% מכלל המכירות.

הטכנולוגיה התקדמה, האבטחה לא
המשמעות היא אחת: השעונים החכמים אינם עוד טרנד אופנתי חולף. הם כאן כדי להישאר, הנפוצות שלהם בעלייה מתמדת, וככול שיעבור הזמן נראה יותר ויותר אנשים העושים בהם שימוש. אם כך – היכן הבעיה? לכאורה מדובר בהזדמנות אדירה, התגשמות של חזון טכנולוגי, דרך נוספת לממש את קונספט "האינטרנט של הדברים", מה שנראה חלום רק לפני מספר שנים.

אלא שבכול התקדמות טכנולוגית אנו רואים גם התגברות של הסכנות. הנפוצות של המכשיר שמה את התחום על מפת הרדאר של ההאקרים, ומכאן הדרך לגרימתם של נזקים היא כבר קצרה. אלא שככול שהנפוצות של המכשירים הולכת ונהיית גדולה, כך נראה, שנשכחה ע"י היצרניות סוגיית האבטחה של המידע ונותרה מאחור.

הדבר נכון במיוחד כאשר המשתמשים מפעילים את תכונת הסנכרון בין השעון החכם ובין הסמארטפון. פה מתבצעת גישה למשאבי מידע ארגוניים, בין אם מדובר באקסצ'יינג' הארגוני או לאפליקציות ארגוניות אחרות, ושמירה של מידע ארגוני על גבי השעון החכם הפרטי.
האפשרות לדליפה של מידע היא במספר אופנים: גניבה של המכשיר או אובדן שלו, גישה מרחוק למידע במהלך המעבר שלו באמצעות בלוטות' לסמארטפון, או גישה מרחוק למידע הנאגר על השעון החכם עצמו.

מחקר של חברת HP, שהתפרסם במהלך הקיץ, גילה פגיעות בתחומים שונים: יכולות אותנטיקציה מוגבלות, חוסר ביכולות למניעת גישה למידע ע"י גורמים לא מורשים, יכולות הצפנת המידע מוגבלות אם בכלל קיימות ועוד.

במחקר של חברת אבטחת המידע MobileIron אף נמצא, שהחוסר ביכולות אבטחה לשעונים הוא כה תהומי, שאפילו כול הנושא של קוד (PIN) אליו הורגלנו בסמארטפונים, עדיין לא הוטמע בצורה נאותה במרביתם של המכשירים, או הושאר כתכונה אופציונאלית להחלטת המשתמש אם להפעילה או לאו. המחקר מציין בעיה מיוחדת בכול הנוגע לשעונים חכמים מתוצרתן של היצרניות הסיניות, החסרות באופן מיוחד בתכונות האבטחה המאפשרות הגנה על המכשיר והמידע שעליו.

אז מה עושים?
אם כך הדבר, מה על מנהלי מערכות המידע לעשות מול התפתחות זו? בראש ובראשונה עליהם להבין, שתחום המובייל כולו נמצא בתקופה של שינוי. אם בסוף העשור הקודם היה עליהם להתמודד עם תחילת הנפוצות  של הטלפונים החכמים ולהתמודד עם האתגר, שהציבו בתחומי אבטחת המידע וניהולו, הרי שכיום עידן השעונים החכמים פותח את תחילתו של עידן "האינטרנט של הדברים" בו נראה הרבה יותר מכשירים המסתנכרנים זה עם זה, שנרכשים מחוץ לארגון, אך העובדים מביאים אותם לתוכו, ויכולים לשמש פרצות אבטחה פוטנציאליות כדי לחדור לרשת ולמידע הארגוני.

ברמה המיידית, על מנהלי מערכות המידע בארגון לזהות את הצורך לסגור את הפרצה הפוטנציאלית, שפוערים השעונים החכמים בחומת אבטחת המידע הארגונית. עליהם לנסח מדיניות ארגונית וכללים ברורים של "עשה ואל תעשה" בכול הנוגע לשימוש בשעונים חכמים, לפסול שימוש בדגמים עם תכונות אבטחה נחותות, ולמנוע הפעלה של תכונות המסכנות את המידע הארגוני.

ברמה הטכנולוגית על הארגונים להפעיל פתרונות המציעים הגנה וניהול של השעונים החכמים, דוגמת פתרונות  MDM (Mobile Device Management) או EMM (Enterprise Mobility Management) המאפשרים לבצע הפרדה בין המידע הארגוני והפרטי והגנה עליו, ממש בדומה לנעשה בתחום הטלפונים החכמים.

השעונים החכמים כבר כאן, הם תופסים תאוצה, ופעמוני האזהרה מצלצלים. כעת נדרשת המודעות ותשומת הלב של ראשי תחומי הטכנולוגיה, אבטחת המידע והביקורת בארגונים כדי לזהות את האיום ולחסום אותו, ועדיף לפני שתתבצע הפרצה הלא נעימה הבאה.

מאת: יונתן טורצקי, ספטמבר 2015.
מנכ"ל חברת אקסטנד (Extend), נציגת חברת MobileIron בישראל, שמתמחה בפתרונות לאבטחה וניהול תחום המובייל הארגוני.


בתמונה: הצבא הסיני פעל באופן קיצוני ביותר:  אסר על שימוש בשעונים חכמים כדי למנוע פרצות אבטחה (הם יודעים למה...):

אבטחת שעונים חכמים בארגון
 
 



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15.5.17 - Bynet Expo 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference 

15/6/17 - CRYPTODAY 2017 

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

3/7/17 - 2017 Afeka Conference for Speech Processing  

15-17/8/17 - אליפות ישראל לספורט אלקטרוני 2017  

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לאפריל 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים