חשיפת הבלוף ששמו "מהפכת הסלולר" ואיך מטשטשים את הנתונים לציבור

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> חשיפת הבלוף ששמו "מהפכת הסלולר" ואיך מטשטשים את הנתונים לציבור
חזרתו של השר משה כחלון לזירת הסלולר (ובעקבותיו שכנוע רוה"מ להתנגד לעסקת מכירת גולן טלקום לסלקום), מעלה שוב את השאלה: מה קרה ב"מהפכת הסלולר של כחלון"? התשובה הנכונה היחידה: הוצאות הסלולר למשפחות בישראל - עלו (ולא ירדו).
מאת: אבי וייס, 25.11.15, 09:30משה כחלון

ניתוח וחשיפה: במרץ 2013 הבאנו כאן מאמר של מוני קמחי, שהשתלב יפה בסדרת החשיפות שלי על הבלוף ששמו "מהפכת הסלולר של משה כחלון". המאמר ניתח בפשטות את המספרים המטעים, שיצאו מאגף הכלכלה של משרד התקשורת (ובסופו של דבר, המספרים הללו התגלגלו ושימשו כבסיס לתעמולת הבחירות של משה כחלון. התעמולה השקרית שלו הייתה יותר חזקה מהיכולת שלנו להשפיע על הקוראים).

לפי הניתוח של המספרים דאז, ה-ARPU (הוצאה ממוצעת למנוי לחודש) לפני "המהפכה הסלולרית", רק על שירותי סלולר (ללא ההוצאה על מכשירים, ביטוח וכיו"ב), הייתה סביב ה-50 עד 70 ש"ח לחודש (היו אז, כמו היום, הבדלים בין 3 חברות הסלולר הגדולות), וזה בדיוק המצב אחרי "המהפכה הסלולרית". אגב, אלו כמעט המספרים גם היום.

איך הטעו את הציבור והעיתונות? די פשוט: לפני "המהפכה הסלולרית" עלויות מכשירי הסלולר, הביטוח, האביזרים, התמיכה, השירות ושירותי ערך מוסף, כולם נכנסו לאותו חשבון סלולרי. תהליכי "ניתוק הזיקה", "ניידות המספרים" ותהליכים נוספים, למשל בתחום ייבוא המכשירים הסלולריים, שהחלו עוד לפני "מהפכת הסלולר", הפרידו לגמרי את ההוצאות הללו.  

התוצאה: הכנסות חברות הסלולר (מה שמודדים במשרד התקשורת) ירדו בתלילות. אולם, אני לא מכיר שום מחקר או נתון מבוסס, שבדק את הוצאות הסלולר למשפחה ממוצעת בישראל, לפני ואחרי "מהפכת הסלולר". את זה היה צריך להציג לציבור, לא רק את ירידת ההכנסות של חברות הסלולר הוותיקות.

אם אנשים קונים בחנות Chinabuy (רק לשם הדוגמה...) מכשיר סלולר מתקדם בסין ב-2,500 ש"ח (כולל כיסוי מסך ונרתיק), ברור שחברת הסלולר הישראלית לא רואה כעת את ההכנסה הזו מהלקוח וגם משרד התקשורת הישראלי לא רואה את ההכנסה הזו בשוק הסלולר. אבל, הלקוח כן מוציא את הכסף הזה מכיסו על סלולר, רק שכעת הכסף לא הולך לחברת הסלולר, הכסף עובר ישר לספק הציוד בסין. 

גם צריך להיות די ברור, שאם ב-5 השנים האחרונות כמות קווי הסלולר בישראל עלתה מכ-9 מיליון קווים לכ-10.5 מיליון קווים, מעבר לשיעור הגידול באוכלוסיה, אזי יש יותר לקוחות סלולר בכל משפחה בממוצע.

גם אם כל לקוח משלם בממוצע פחות על הקו האישי שלו, יש כעת יותר לקוחות בכל משפחה ממוצעת, מה שדי מנטרל את הירידה הזו בהוצאות של קו בודד. כ"כ, אם בעבר היו הלקוחות בשוק הסלולר מחליפים מכשיר סלולר כל שנתיים וכעת מחליפים מכשיר כמעט כל שנה, זו הוצאה לסלולר שגדלה, ולא קטנה

היות ואין שום מקור של מידע עצמאי ואמין על הוצאות המשפחה לסלולר לפני ואחרי "מהפכת הסלולר", הלכתי למקור המידע היחיד האמין שזמין עבורי, והוא נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בפרק : "רמת החיים: הוצאות והכנסות". 

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא בנויים בצורה שניתן לבודד מתוכם רק את הוצאות המשפחה לסלולר. לכן, אני מציג כאן את כלל ההוצאות הממוצעות למשפחה על תקשורת.

הנתונים הללו מצויים בשני סעיפים מרכזיים שמוצגים בטבלה כאן מתחת. הנתונים הללו לא כוללים נתונים אחרים בתחום הוצאות התקשורת, שמבוזרים במקומות אחרים לגמרי בטבלאות, למשל: עלויות מנוי לטלוויזיה רב-ערוצית, רכישת טלויזיות, אגרת טלוויזיה ואגרת רדיו ברכב, מכשירי בידור סביב הטלוויזיה, תיקון ותחזוקת מכשירי בידור סביב הטלוויזה, ועוד. לא הכללתי סעיפים אלו בטבלה כאן, בגלל שנתונים אלו לא יעלו ולא יורידו לדיון שיש כאן, וגם לא היו תנודות משמעותיות בהוצאות בתחומים הללו, בשנים האחרונות. בכל מקרה, אלו סעיפים, שנוגעים לדיון בתחום אחר לגמרי והוא: עלויות שירותי הטלוויזיה הממוצעות למשפחה בישראל. נושא שראוי לדיון נפרד.

והנה הנתונים שליקטתי עבורכם מדוחות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

עלויות שירותי התקשורת הממוצעים למשפחה לחודש (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה): 
הפריט בהוצאות המשפחה 2009 2010 2011 2012 2013
שירותי דואר, טלפון ותקשורת 495.5 562.4 553 509 460
מחשב, אינטרנט ומוצריהם 110.3 61.7 53.7 46 52
סה"כ הוצאה ממוצעת בש"ח   לחודש על תקשורת 605.8 624.1 606.7 555 512
 
כדי לחשב רק את הוצאות הסלולר, יש צורך לחלץ נתונים שכרגע לא קל לבצע בטבלאות הקיימות (אני לא מכיר מחקר עצמאי שעשה זאת). למשל: חלק ממוצרי האינטרנט כוללים אביזרים שמשמשים את הסלולר. בנוסף, משתמשי הסלולר בישראל משתמשים (באחוז שלא ידוע לי) בפס הרחב של ה-WiFi שיש בביתם. כך, שחלק מההוצאה על פס רחב קווי לאינטרנט, אמורה להיות משויכת לרשימת ההוצאות על הסלולר. 

למי שהספיק לשכוח, "מהפכת הסלולר" כללה שני שלבים שהיו די סמוכים זה לזה: בסוף 2011 נכנס לשוק הסלולר רמי לוי תקשורת כ-MVNO, ובמאי 2012 נכנס לשוק מיכאל גולן - גולן טלקום (במקביל להוט-מובייל, שהייתה קודם לכן - מירס). 

כך או כך, אפשר לראות שמהשיא של ההוצאות ב-2010, של 624.1 ש"ח בממוצע למשפחה על תקשורת לחודש, הגענו ל-512 ש"ח בממוצע ב-2013. ירידה של כ-18% בהוצאות התקשורת הממוצעות למשפחה בישראל, לפני ואחרי "המהפכה הסלולרית".

בהחלט ירידה נאה, אבל לא דרמטית. זה לא מה שהוצג לציבור ע"י משה כחלון. המועמד לכנסת - משה כחלון הציג את נתוני משרד התקשורת שאמרו כך [ציטוט]: "הרפורמה הביאה לחיסכון של 1,900 שקל בשנה לבית-אב שמחזיק ב-3 מכשירי סלולר". לא להאמין איך ניתן לעוות נתונים בצורה כזו חסרת אחריות וחסרת בושה. מחלקת המחקר של הלמ"ס מחפשת עד היום את החיסכון של ה-1,900 ש"ח לשנה למשפחה, כמו שהכריז משה כחלון... אין לזה שום זכר בממצאים הנוגעים לסל ההוצאות של תושבי ישראל. 

אולם, חלק, או רוב הירידה הלא דרמטית הזו, בהוצאות התקשורת כמופיע בטבלה שהצגתי כאן, עד 2013 (כולל), בכלל לא שייכת לסלולר. רוב הירידה בהוצאות היא משינוי הרגלי השימוש של תושבי ישראל בדואר ישראל. הדוחות הכספיים של דואר ישראל בעשור האחרון מצביעים על המהפך הזה, של מעבר משליחת דואר בנייר לשליחת דואר אלקטרוני ומסרים מיידיים. זה שדואר ישראל לא הסתגל למהפכה הדיגיטלית הזו, זה דיון מאוד מעניין, אבל לא שייך כרגע לנושא הנדון כאן (שעוסק בהוצאות הסלולר הממוצעות למשפחה בישראל). 

אני מניח שיהיו קוראים שיקפצו כאן ויגידו: בטח הירידה התלולה של ההוצאות למשפחה על שירותי הסלולר והתקשורת, כמו שכחלון הצהיר על כך, תופיע בדו"ח על 2014, אם הירידה עד כה בהוצאות התקשורת, מקורה (בין היתר וכנראה בעיקר) בירידה בצריכת שירותי הדואר.

ד"וח 2014 מפורט עדיין אין (מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). אולם, מדוחו"ת חלקיים לא מעובדים מסתמן, שבסך הכל הייתה עוד ירידה של 0.2% בסך הכל, בהוצאות התקשורת הממוצעות למשפחה ב-2014 מול 2013. דהיינו: גם נתוני 2014 לא מעלים ולא מורידים לעניין שנדון כאן. אין כמעט ירידה בהוצאות הממוצעות על התקשורת הסלולרית למשפחה, בשנים האחרונות (בנטרול הירידה התלולה בשימוש בשירותי דואר ישראל).

יתרה מכך. להערכתי, ב-2015 נראה אולי עלייה בהוצאות ההמוצעות על סלולר למשפחה בישראל. זה מגיע מהמקום של רכישת מכשירי סלולר בטירוף. על פי נתוני IDC, שנת 2015 היא שנת שיא במכירת סמארטפונים בישראל. נגיע לכ-3.2 מיליון סמארטפונים חדשים שנרכשו ע"י אזרחי ישראל ב-2015. כ-31% מהם מכשירים תוצרת אפל, ממש לא זולים. גם אלו של סמסונג (כ-31%) ו-LG (כ-22%), ממש לא זולים. מעבר לזה, יש הוצאות על אביזרים לסמארטפונים הללו, ביטוח, תחזוקה ותיקונים (למי שנזקק). זה בהחלט יפה שאזרחים קונים סמארטפונים בטירוף, כל עוד יש לזה תשתיות סלולר תומכות. בלי זה, זה רק מוצר אופנתי חסרי תועלת ובזבוז כסף.  

בזה עוד לא סיימנו את הדיון אודות ההוצאות הממוצעות על הסלולר למשפחה בישראל.

הנזקים של "מהפכת הסלולר":
דווקא בתחום הנזקים ש"מהפכת הסלולר" יצרה למשק הישראלי, יש מחקרים ועבודות רבות. לא את כל הנזקים ניתן לכמת בכסף. למשל: את אי הורדת המע"מ והמיסים הישירים, בגלל הצורך לאזן את הירידה במיסים, עקב נפילת הכנסות תלולה בחברות הסלולר (יצרני הסמארטפונים והאביזרים למינם בסין לא משלמים מיסים לממשלת ישראל...), פגיעה בחסכונות ובפנסיות של אזרחי ישראל (בעיקר בגלל נפילת בעלי חברות הסלולר, שאת רכישת חברות הסלולר מימנו בהלוואות ובאג"ח שמקורם בחסכונות והפנסיות הצבורות של תושבי ישראל), הפגיעה בעובדי חברות הסלולר שפוטרו ולא מצאו עבודה מתאימה, הגדלת הפער החברתי ואי השיוויון במדינה ועוד. את כל הנזקים הללו קשה לכמת. 

אולם, את מה שאפשר לכמת בכסף ריכזתי במאמר מקיף שפורסם כאן ביוני 2013, ועודכן פעם אחת ביולי 2014. סך הנזקים שנגרמו למשק הישראלי ב"מהפכת הסלולר" מגיעים במצטבר ב- 5 שנים (2012 עד 2016 כולל), לסכום המדהים של כ-63 מיליארד ש"ח. דהיינו: מדובר בהוצאה ממוצעת של כ-444 ש"ח לחודש למשפחה בישראל (יש בישראל 2.363 מיליון משפחות).

כלומר, לא רק שבממוצע שום משפחה בישראל לא חוותה ירידה ממשית משמעותית בהוצאות הסלולר שלה ב"מהפכת הסלולר", היא הפסידה ומפסידה מעל ל-400 ש"ח לחודש, רק בגלל המהפכה הזו.

בזמנו כתבתי עשרות מאמרים איך ניתן להוריד את הוצאות הסלולר, בלי לגרום נזק לתשתיות הסלולר בישראל ובלי לפגוע בכלכלת המדינה. עשו את זה כמעט בכל העולם. אבל, את משה כחלון זה בכלל לא עניין. הוא אמן בלהטוטי לשון ובתרגילים ותחמונים, עד היום.

לכן, גם אנשי מקצוע רציניים החלו לפתע לשאול: "איך תוך פחות מ-5 שנים מגיעים למשוואה: 3.5+2=3 ובקרוב =2?"

וזה לא הכל.

הנזקים של כ-63 מיליארד ש"ח לתושבי ישראל בגלל "מהפכת הסלולר", כוללים את מה שקרה בשוק התקשורת הישראלי עד 2014 (כולל), בנזקים שיימשכו לפחות עד 2016. אולם, זה לא כולל את הנזקים החדשים של "מהפכת הסלולר", שאין בידי מספרים מדויקים כדי להעריך כעת את היקפם, כי אנו ממש נמצאים בתוך התהליכים הללו.  

הנזקים החדשים של "מהפכה הסלולר" כוללים:

א. פירוק של 721 אנטנות עד ספטמבר 2015.

ב. פירוק של עוד כאלף אנטנות בחודשים הקרובים, תהליך שאנו רק בתחילתו. 

ג. ירידה בפריון העבודה במשק, בגלל ירידת איכות ושרידות רשתות הסלולר. דוגמה בולטת: נפילה של כ-10 ימים של מאות אנטנות סלולר באזור המרכז, בגלל ענן גשם אחד, בסוף החודש שעבר. 

ד. עלייה בתחלואה מסרטן, כתוצאה מהעלייה התלולה של הקרינה הסלולרית (פחות אנטנות = יותר קרינה סלולרית). אלו נזקים אפשריים ארוכי טווח, שקשה כרגע לאמוד את היקפם הכספי. 

ה. הצורך להשלים את הפער הטכנולוגי שנוצר בעולם הסלולר, ביננו לבין העולם הרחב. הידרדרנו למקום 58 בהשוואה עולמית (במחקר של ITU) בתחום הסלולר, אחרי רוב מדינות ערב, כולל "מדינות שסועות" דוגמת לבנון ולוב. אם התוכניות העתידיות, שמונחות על השולחן תאושרנה, בנוגע לשת"פ אנטנות בין פלאפון לסלקום, נרד ל-2 תשתיות סלולר פיזיות בישראל. פשוט כשלון מדהים, מזעזע ומבהיל בהיקפו, שרשום בעיקר על שמו של משה כחלון.  

כדי לתקן את המצב הזה (כמו שראש הממשלה הנחה), כדי שנחזור ונגיע לחמישיה הראשונה בעולם הסלולר (כמו שהיינו בעשור הקודם), יש צורך בהשקעות עתק, שברור שלא תגענה מהמאדים, או ממענק כספי שנקבל מממשלת ארה"ב. זה יגיע: או מהעלאות מחירים לצרכנים, או ממיסים (בדומה לשפיכת הכסף הממשלתי בהיקף ישיר של 150 מיליון ש"ח על Unlimited). בשני המקרים, מדובר בעלייה צפויה בהוצאות המשפחה הממוצעת בישראל על הסלולר. 

שורה תחתונה: "מהפכת הסלולר" היא אחד מהתרגילים השיקריים הכי גדולים בהיקפם והמדהימים שנעשו אי פעם בישראל. כמעט כל תושבי ישראל מאמינים שקרה דבר הפוך לגמרי, ממה שיש בנתונים הברורים כשמש שהוצגו כאן, מנתונים שגלויים לכל. זה הכוח של תעמולת בלוף שנתמכת ע"י רוב כלי התקשורת, בחוסר הבנה בסיסי. לא רק שהוצאות הסלולר הממוצעות למשפחה בישראל לא ירדו, כל משפחה בישראל הפסידה ומפסידה מאות שקלים לחודש (בהוצאות ישירות ועקיפות, למשל דרך המיסים והפנסיה), רק בגלל המהפכה הזו.

יתרה מכך: רק בגלל המהפכה הזו והצורך לתקן את נזקיה הישנים והחדשים, יהיה צורך בהשקעות עתק של מיליארדי ש"ח, שתיפולנה (איך לא) על התקציב הממוצע של הוצאות התקשורת של תושבי ישראל, בשנים הבאות. הכל תודות למשה כחלון, שכעת רוצה להמשיך להרוס את שוק הסלולר. פשוט מדהים. 

אפילוג.
אני מביא לכאן קטע קטן מהמאמר שכתבתי ב-2013, לא נגעתי בשום מילה, והקטע הזה מתגשם היום בצורה מלאה:

"מהפכת הסלולר" נולדה למרות משה כחלון, ולא בגלל משה כחלון. היא נולדה כי שני בעלי הון וחברות תקשורת מצרפת החליטו לעלות לארץ מסיבות שדי ברורות לכל מי שרואה מה קורה בצרפת. זו המציאות. למשה כחלון לא היה כל קשר לתהליכים הללו, הוא רק ניכס אותם לעצמו בדיעבד. תעלול יח"צני מהסוג הירוד ביותר של פוליטיקאי מצוי, כדי להסתיר את הכשלון הטוטאלי שלו בניהול מכרז התדרים, שבעקבות הטעויות שנעשו על ידו, נכנסו לשוק התקשורת המקומי בעלי ההון הללו מצרפת והעתיקו את המאבק בינהם - מצרפת לישראל. אגב, זה מאבק שבנוי כולו על בועה ואשלייה שתתנפץ. "

זה בדיוק מה שקרה. 

עדכון 26.11.15: הערב בתכנית "עובדה" (ערוץ 2) של אילנה דיין נחשפו חלק מהתחמונים הפסולים של השר משה כחלון בהקשר לטיפול שלו בהוט (בו עבדה ועובדת אחותו, בתפקיד בכיר). למרות שלא קיבלתי קרדיט בכתבה של אילנה דיין, החשיפות הללו שפורסמו ב"עובדה", הם רק קצה קצהו של הקרחון של מה שאני חשפתי ופרסמתי בזמנו, בסדרת כתבות ארוכה בעניין הכאוס ששמו כחלון ומשרד התקשורת, סדרה שהסתיימה כאן, ובכתבות רבות נוספות שפרסמתי לאורך הקדנציה של השר כחלון. כל הכבוד לערוץ 2 (לתחקירנים ולאילנה דיין) שלא נבהלו מהכחשות השר ומהחיפוי והגיבוי שהוא קיבל מהכיוון של "קליקת הפרקליטים" (שגם שיקרה במצח נחושה לבית המשפט העליון - בעינינו). 
בזבוז כסף על סלולר



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נפתחה ההרשמה למחזור הראשון של TLV Generator. ההרשמה - כאן

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

24-25/1/17 - יריד חדשנות אורבנית של השלטון המקומי

15-16.2.17 - GLOBAL INVESTOR SUMMIT OurCrowd    

6-7.3.17 - BrainTech 2017 

22.3.17 - GEMIC - TLV

29/3/17 - Telco2017 - תערוכת מוקדים טלפוניים  

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לדצמבר 2016 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חי בסרט: סמנכ"ל הכלכלה במש' התקשורת בטוח שהתכנית שחיבר תצא לפועל - כאן

מכרז התדרים ל-LTE הסתיים (בחלוקת תדרים) בדיוק כמו שהחל: בפלופ - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2015 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

איגוד האינטרנט התקין מערכת המסכנת את חברות האינטרנט וגולשי האינטרנט - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
MediaVenus
 
TLV-Generator
 
 
Telecom Experts
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים