ניתוח: האם שלמה פילבר (מנכ"ל משרד התקשורת) יקדם את שוק התקשורת?

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> ניתוח: האם שלמה פילבר (מנכ"ל משרד התקשורת) יקדם את שוק התקשורת?
בד"כ נהוג לתת "100 ימים של חסד" וה-100 ימים של כהונת שלמה פילבר כמנכ"ל משרד התקשורת הסתיימו ב-15.9.15. הסיכום הברור של המצב: מדובר בכישלון ניהולי עמוק הנובע מתפקוד לקוי ואי הבנת המצב אליו הוא נקלע. אין כרגע שום "קרן אור באפלה". 
מאת: אבי וייס, 5.10.15, 20:19שלמה פילבר

אתר זה היה היחיד מבין אתרי החדשות בישראל, שיצא להגנת המינוי של שלמה פילבר (בתמונה) כמנכ"ל משרד התקשורת, כמינוי אישי של ביבי נתניהו, שהוא גם רוה"מ וגם שר התקשורת בממשלה הנוכחית. האתר גם היה היחיד שאיחל ברכת "בהצלחה" לשלמה פילבר, עם כניסתו לתפקיד ב-7.6.15. אולם, ציינו שאנו נבחן את שלמה פילבר רק לפי מעשיו

בד"כ נהוג לתת לבעלי תפקידים בכירים, שנכנסים לתפקיד חדש, "100 ימים של חסד". במקרה של שלמה פילבר, ה-100 הימים הללו חלפו ב-15.9.15. כך, שניתן כבר לראות ולסכם את מעשיו  ואת הכיוון שהוא מוליך בו את שוק התקשורת, והתמונה המצטיירת עגומה מאוד. מדובר (עד כה) בכישלון ניהולי חמור וממדרגה ראשונה.

לשלמה פילבר יש את כל הכישורים הנדרשים לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, כפי שהוא מעיד על עצמו בוועדת המינויים בנש"מ. שלמה פילבר הגיע למשרד ממשלתי, ש"יצא לגמרי מאיפוס", שעבד ללא כל כיוון וללא כל תכנית עבודה. לאור הניסיון רב השנים שלו בהכנת תכניות עבודה והוצאתן לפועל, בגיבוש מדיניות, בגיבוש אסטרטגיה, בהובלת עבודת מטה, ביכולות תכנון אסטרטגי והפיכתו לפרויקט ביצועי, בניהול משברים והובלת תהליכים בחברות וגופים ציבוריים, הוא היה אמור לבצע את המהלכים הבאים:

א. להכין "תכנית אב" רב-שנתית לרגולציית הפס הרחב בישראל, הקווי והנייד. (הוא יכול היה להיעזר בתכניות דומות הקיימות בארה"ב, בבריטניה, ב-EU ועוד). 

ב. להכין "תכנית עבודה שנתית" למשרד התקשורת, שנגזרת גם מתכנית האב הרב-שנתית לכל תחום.

ג. להכין "תכנית אב" לנושא התדרים במדינת ישראל ולהתפתחות הרשתות הניידות לכיוון 5G, לרבות נושא האנטנות

ד. להכין "תכנית אב" לשיפור השירות של משרד התקשורת לציבור, להגברת השקיפות, לפתיחת מאגרי מידע לטובת הציבור ולקבוע תהליכים, שבהם ניתן לשתף את הציבור ונציגיו המוסמכים בתהליכי קבלת ההחלטות על עתיד התקשורת בישראל, מה שנוגע לכל אזרח בישראל. 

ה. לבצע תהליך של הפקת לקחים ותיקון כל הטעון תיקון במה שעשה משרד התקשורת הישראלי בשנים האחרונות. לתקן את המצב הכאוטי, שנוצר בתחום רגולציית שוק התקשורת בישראל, מה שדרדר את תשתיות התקשורת של ישראל בצורה מאוד חריפה ומהירה.

ו. לפתח מהלכים, מתודות ושיטות של שילוב ה-Startup Nation ולאגד את כל העוסקים בתחומי העשייה של עולם התקשורת ולחבר אותם למשרד התקשורת ולטובת משק התקשורת (יש דוגמאות יפות ומוצלחות למהלכים כאלה למשל במשרד ראש הממשלה, בקידום וטיפוח עולם הסייבר. גם ב-EU יש תוכניות יפות לחיבור עולם היזמות עם הממשל והרגולציה, שניתן ללמוד מהן).

ז. במקביל, ליזום, לדחוף ולקדם טכנולוגיות תקשורת חדישות ומלהיבות לכל תושבי ישראל, בכל הערוצים האפשריים ובכל הרשתות, כחלק מ"תוכניות האב" שתגובשנה. דוגמה יפה לייזום, תכנון, קביעת יעדים ודחיפת טכנולוגיות חדשות בעולם התקשורת ניתן לראות בתכנון הרב-שנתי (ל-2015-2017) של הרגולטור האירופאי לתקשורת BEREC, שקבע יעדים בכמה תחומים מלהיבים ובראשם: קידום עולמות ה-OTT וה-IoT. 

אולם, כל זה - לא קרה עד היום. פשוט כלום מכלום. Zero. 
 
במקום זאת, כך נדמה, מנקודת המבט שלי, ששלמה פילבר "נפל שבי" (מרצון) בידי פקידים, ש"בישלו את הדייסה הזו", והחל לעסוק (בדיוק כמו קודמו - אבי ברגר) ב"מיקרו רגולציה" ובתרגילים מהסוג הנחות ביותר. זאת, תוך ניתוק מוחלט מהמציאות והפיכת הכל ל"סודי" (עיתונאים כמוני הוא לא ראה מיום היכנסו לתפקיד. גם לא נציגי ציבור. הוא רואה רק את הפקידים, חברי הכנסת והלוביסטים המגיעים לישיבות בכנסת ואת בעלי העניין: דהיינו: את בעלי עניין שהוא רוצה לראות).

שלמה פילבר גם החל לא להשיב לשאלותיי, כאילו אי המענה יעלים את הפאשלות שהוא נשאל אודותן. זה גם לא חוקי וגם לא אתי. לכן, הוא גם מרשה לעצמו "לעבוד בעיניים" על חברות התקשורת, על העיתונאים ודרכם על כלל הציבור, בלי למצמץ. 

התרגיל הכי נחות: כדי להראות, שכאילו משרד התקשורת "לא עובד עבור בזק", מה שעובדתית  מוכח כל רבעון - שכן, המנכ"ל שלמה פילבר נסחף אחרי פקיד במשרד ו"תקע" (ופעמיים) קנסות לבזק, על שטויות. מדובר באפלייה חמורה ביותר באכיפה.

צבר ההחלטות הללו מעיד יותר מכל על היעדר כל שיקול דעת רציני. פשוט התנהגות מתגרה, דווקא בזמן שצריך להגיע עם בזק למצב של ניהול שוק התקשורת בגישת ה-Win-Win. זה לא יכול לעבוד כשאתה מתנהג כגנסטר, שמחליט מי עבריין ומי לא, רק כדי שכמה תושבים בעיירה יחשבו שאתה "שריף גדול", בזמן שהעבריינים האמיתיים עושים ככל העולה על רוחם ומצפצפים על הכל מאחורי הגב שלך וגם צוחקים מאחורי הגב שלך - ממך. 

 שלמה פילבר לא הצליח עד כה (וכנראה גם לא ניסה) לחסל את תרבות הבלוף, התחמנות, ה"עבודה בעיניים", ההסתרה והשליפות מהמותן, שליוותה את פעילות משרד התקשורת בכל הקדנציה של אבי ברגר כמנכ"ל, מהיום הראשון שלו בתפקיד ועד יום פיטוריו. יש לא מעט אנשים טובים, מקצועיים ומסורים במשרד התקשורת, אולם קולם לא נשמע והשפעתם לא מורגשת. 

מכאן, אני כרגע מסכים עם כמה פרשנים וכתבים, שציינו לאחרונה, שהם לא רואים כל סיכוי ששלמה פילבר יצליח לפתור את הסבך, ששוק התקשורת נקלע אליו. אם אתה פועל בחלל הריק כמו "מכבי אש", אין שום סיכוי להצליח בכיבוי כל השריפות. מספיק שריפה אחת קטנה שתעלה באש את כל השכונה.

גם "מכבי האש" למדו בשריפה על הכרמל שצריך "תכנית אב", "תוכניות שנתיות" וכלים חדישים וציוד חדיש, כדי להצליח במשימה. זה נכון לכל נושא. במיוחד בשוק כל כך רציני ומקצועי כמו שוק התקשורת. שלמה פילבר שכח זאת, וזרק את כל הניסיון האישי שלו לפח. כך הוא נפל לבור ששמו "מיקרו רגולציה", שממנו לא יכול לצאת בזמן הנראה לעין.

מי שעוסק ב"מיקרו רגולציה", רואה מולו רק פקידים, עורכי דין מסוגים שונים (ובכמויות) ומנהלים לחוצים, כשכולם מנסים לתחמן את החוק והתקנות ומושכים כל אחד את החבל בכוח, כדי להרוויח משהו לעצמם.

לעומת זאת, מי שעוסק ב"מאקרו רגולציה", ועובד לפי "תכניות אב" לקידום השוק עם מטרות ברורות ומדידות, רואה מולו מנהלים הרוצים להצליח, לתת שירות ללקוחות ולפתח את החברה, שהם מנהלים לכיוונים חדשים, רואה מולו משקיעים, אנליסטים, כלכלנים, סטארטאפים, יזמים, מהנדסי תקשורת ויועצי תקשורת, שכולם מרוכזים במטרה אחת: איך לפתח את שוק התקשורת ולתת שירותים יותר מתקדמים ויותר טובים ללקוחות, ומתחרים ביניהם מי יהיה הראשון במתן שירותים יותר מתקדמים ויותר מלהיבים בשוק.

שלמה פילבר בחר, ככל הנראה ממבט חיצוני, ב"מיקרו רגולציה", אולי בגלל שהוא, קודם כל, עורך דין בהשכלתו. לכן הוא "לא רואה אף אחד ממטר". הכל עבורו רק סעיפים קטנים של חוקים ותקנות ישנים. התוצאה האומללה של הבחירה האפשרית הזו שלו: הוא כבר מקבל ציון נכשל. "100 ימי החסד" נגמרו רע וההמשך יהיה עוד יותר רע (לעם ישראל), אם שלמה פילבר ימשיך בדרך הרגולטורית המוטעית הזו. אגב, שלמה פילבר יכול לשנות כיוון וסביר להניח שהוא רוצה בכך בכל מאודו, אבל המבחן שלו הוא מבחן התוצאה. לא מבחן הכוונות

הסבר אפשרי אחד (מני רבים) למצב הכאוטי, שאנו רואים: כל תפקידו של שלמה פילבר כמנכ"ל מסתכם ביישום "תכנית אב" לא כתובה של הפיכת בזק למונופול דורסני, שמחסל את כל מתחרותיה ושישלוט בשיח התקשורתי גם באמצעות הקמת ערוץ חדשות חדש (שלא נשלט ע"י השמאל, כך לפי קו חשיבה המיוחס לראש הממשלה). לכן, כל מה שקורה מסביב אלו רק "הצגות" של שלמה פילבר - בדרך ליעד הכביכול סודי הזה, לפי כיוון מוכתב של שר התקשורת ביבי נתניהו. במצב כזה, די ברור מדוע הדאגה לתושבי ישראל וקידום תשתיות התקשורת בישראל (תוך התעלמות מהמשבר ששמו Unlimited), בכלל לא נמצאים על סדר היום של שלמה פילבר.
 
מושכים בחבל לכיוונים הפוכים



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נפתחה ההרשמה למחזור הראשון של TLV Generator. ההרשמה - כאן

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

24-25/1/17 - יריד חדשנות אורבנית של השלטון המקומי

15-16.2.17 - GLOBAL INVESTOR SUMMIT OurCrowd    

6-7.3.17 - BrainTech 2017 

22.3.17 - GEMIC - TLV

29/3/17 - Telco2017 - תערוכת מוקדים טלפוניים  

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לדצמבר 2016 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חי בסרט: סמנכ"ל הכלכלה במש' התקשורת בטוח שהתכנית שחיבר תצא לפועל - כאן

מכרז התדרים ל-LTE הסתיים (בחלוקת תדרים) בדיוק כמו שהחל: בפלופ - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2015 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

איגוד האינטרנט התקין מערכת המסכנת את חברות האינטרנט וגולשי האינטרנט - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
MediaVenus
 
TLV-Generator
 
 
Telecom Experts
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים