לשנות כיוון: להוציא בעלי תשתיות מהשוק הסיטונאי (דהיינו: את סלקום ופרטנר)

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> לשנות כיוון: להוציא בעלי תשתיות מהשוק הסיטונאי (דהיינו: את סלקום ופרטנר)
ניתוח: הכישלון של השוק הסיטונאי על רשת הוט והצלחת בזק בכל התרגילים שביצעה בשוק הסיטונאי, מחייבים לבצע חשיבה מחודשת: למי נועדה התחרות בשוק הסיטונאי? התשובה הברורה: לחסרי תשתיות (דהיינו: לספקים קטנים, צעירים וזריזים). 
מאת: אבי וייס, 25.10.15, 21:30שלמה פילבר

הכישלון של מפגש "שולחן עגול" של ראשי חברות התקשורת בראשות מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה), שהוביל למאמר אישי, נוקב וגלוי של מנכ"ל Fast תחת הכותרת: "יום שחור - סוגרים את ספקיות האינטרנט הקטנות דה פקטו", חייב להוביל לשינוי כיוון. 

מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) חייב להפסיק להתעסק במיקרו רוגלציה, לספר סיפורים, להטעות, ללכת שבי אחרי בעלי אינטרסים זרים ומוזרים, ולהפסיק לעסוק בשקלים, אגורות ושיטת עבודה של טכנאי רשת, ולעבור לניהול משק התקשורת בתפיסות מאקרו: תפיסות מאקרו רגולטוריות ומאקרו כלכליות.

השאלה הראשונה, שצריך לשאול היא: עבור מי נועד "שוק סיטונאי"?

התשובה נשמעת פשוטה: לחסרי תשתיות. זה היה גם בקו המחשבה של ועדת חייק. דהיינו: אלו חברות תקשורת צעירות (וגם פחות צעירות, אבל צעירות ברוחן), זריזות, חדשניות, שאין להן תשתיות ואין להן יכולת להשקיע בתשתיות והן אלו המייצרות את החדשנות בשוק.

חברות כאלו גם מוצאות שפה משותפת עם חברת הבזק, משום שהן מביאות לקוחות בפלחי שוק, שספק הבזק (או הוט) לא מצליח להגיע אליהם. די בדומה למודל ה-MVNO בסלולר.

אז מה קבוצות סלקום ופרטנר, שיש להן תשתיות ארציות (גם בסלולר, גם בסיבים וגם במיקרוגל), ויש להן כמה Data Centers ענקיים וגם פריסה של שירות ונוכחות ארצית, עושות כאן? 

יתרה מכך. משרד התקשורת מעולם לא ביצע בדיקה כמה אנשים מדברים בסלולר שלהם בבית וכמה משתמשים באינטרנט כדי לקיים תקשורת טלפונית ואחרת בבית, עם מי שהם חפצים להתקשר עימו, על רשת האינטרנט.

דהיינו: מדובר בתחרות על ליבו וכספו של הלקוח הביתי, מצד בעלי תשתיות שונות, שאין כל צורך, שתינתן להם האפשרות, שמתחרה אחד יוכל לרכב בכפייה על התשתית של המתחרה שלו. 

במהלך בניית הרגולציה של השוק הסיטונאי, משרד התקשורת הבין, שיש בעיה בכך, שבעל תשתיות מקבל הסדר שוק סיטונאי על בעל תשתיות אחר. לכן, מנכ"ל משרד התקשורת  הקודם (אבי ברגר) הוציא מסמך שימוע ואח"כ גם החלטות, שבהן נקבע, שיהיה שוק סיטונאי גם על רשתות סלקום ופרטנר, לפי "עיקרון ההדדיות".

הבדיחה הזו, כפי שחזינו, לא יצאה לפועל. זה רק מצביע על האבסורד של מתן אפשרות לשוק סיטונאי של בעלי תשתיות, על תשתיות מתחרות. 

בכל מדינה בעולם שבה הרגולטורים איפשרו לבעלי תשתיות (מכל הסוגים) לרכב בשוק סיטונאי על רשת הבזק המדינתית: הרגולטור נכשל במהלך הזה משני טעמים עיקריים: 
1. חברת הבזק עשתה הכל, ממש הכל, כדי להכשיל את המהלך ולא לספק תשתיות שלה במחיר מוזל ומסובסד לבעלי תשתיות תקשורת גדולות שמתחרות בה.
2. חברת הבזק הפסיקה להשקיע בשדרוג הרשת שלה, משום שמה הטעם בהשקעות בשדרוג הרשת אם המתחרות בה תשתמשנה ברשת בלי להשקיע אגורה בתשתיות המשודרגות? 

המדינה האחרונה, שהתנסתה בזה, הייתה איטליה, בה שני ספקי תשתיות גדולים ניסו "לרכב" על רשת "טלקום איטליה" (חברת הבזק האיטלקית). היו אלו החברות Fastweb (מעין גרסה של Unlimited באיטליה, חברה הפורסת תשתיות סיבים אופטיים בצנרת עירונית), וחברת וודאפון (ענקית סלולר אירופאית מהגדולות בעולם). בסופם של מאבקים ארוכי שנים, גם הרגולטור באיטליה נכנע למציאות ושינה את הרגולציה, לשיטה הקיימת בכל המדינות האחרות, שהתנסו קודם לאיטליה בתהליכים הללו.

מכאן, אנו מגיעים למסקנה הפשוטה: יש להוציא את סלקום ופרטנר מהסדר השוק הסיטונאי. זה לא נועד עבורן ולכן גם לא יהיה צורך ליישם "שוק סיטונאי" על הרשתות של סלקום ופרטנר, כמו שנקבע, על פי "עיקרון ההדדיות".

השוק הסיטונאי נועד לשחקנים חסרי תשתיות, שמביאים חדשנות וזריזות לשוק ומאפשרים לעבוד בשת"פ עם חברות תשתיות דוגמת: בזק, Unlimited והוט. 

ואיך ייקבע המחיר של השוק הסיטונאי לחסרי התשתיות? גם זה די פשוט: WLR. אני הצעתי לבצע שימוע על הנוסחה הבאה: המחיר הסיטונאי יהיה המחיר הקמעונאי (המחיר לצרכן) מינוס 50%. הכי פשוט ומהיר להבנה וליישום. 

להלן טבלת כמות המדינות באירופה, שאימצו את מנגנון ה-WLR, נכון למחצית 2015:
WLR באירופה
דהיינו: ב-22 מתוך 31 מדינות אירופה יש WLR. בשאר - אין הסדר שוק סיטונאי כי לא נוצר צורך לכך. בכתבה הבאה ארחיב עוד על שיטות תמחור חדשות לשוק סיטונאי הנמצאות באירופה.

כרגע הנושא היותר חשוב הוא: לשנות כיוון ולהותיר את השוק הסיטונאי רק לשחקנים הקטנים יחסית והקטנים ממש, חסרי כל תשתיות בשטח מדינת ישראל, דוגמת: אקספון, פאסט, טריפל סי, טלזר ועוד חברות ISP הקטנות הנמצאות ברשימת החברות בעלות הרישיון ל-ISP ממשרד התקשורת. .  

רק כך ניתן יהיה לשמר תחרות מצד אחד ומצד שני לאפשר לחברות התשתיות לשדרג את התשתיות שלהן ולהשקיע בפיתוח תשתיות חדשות לטובת כלל לקוחותיהן. ישראל הידרדרה בתחום הקווי (וגם הסלולרי), שבו אנו מפגרים אחרי מדינות ערב כולל מדינות שסועות פוליטית דוגמת לבנון ולוב. ניתן לבצע מהפך רגולטורי כזה ולהצליח. הבאתי כמה דוגמאות יפות ובולטת, לרבות: בריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, ניו-זילנד, אוסטריה, גרמניה ועוד. 

שורה תחתונהרק תחרות על בסיס תשתיות מתקדמות יוצרת ערך לכלכלה הלאומית וללקוחות. בתחרות הזו אסור לתת לבעלי תשתיות מסוג אחד לרכב על בעלי תשתיות מסוג אחר. זה לא יכול לעבוד וזה לא יכול לקדם את ההתקדמות הטכנולוגית בפריסת תשתיות תקשורת. 
הסכם



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

22.3.17 - GEMIC - TLV  

28/3/17 - Community Interfacing Technologies  

29/3/17 - Telco2017 - תערוכת מוקדים טלפוניים  

4/4/17 -  Israel AdTech 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לפברואר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חי בסרט: סמנכ"ל הכלכלה במש' התקשורת בטוח שהתכנית שחיבר תצא לפועל - כאן

מכרז התדרים ל-LTE הסתיים (בחלוקת תדרים) בדיוק כמו שהחל: בפלופ - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים