ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו
ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו
מאת: דודי כהן,  17.5.14, 20:00דודי כהן
 
על השינויים באופן צריכת תכנים ושירותים והשפעתם על מתודולוגיות פיתוח. קצב הגידול במספר המסכים מואץ. מפתחי שירותים, שלא ישכילו לפנות אל סוגי המסכים השונים, עלולים להחמיץ פלחי שוק משמעותיים ורווחיים.
 
מסכים, ככלי לצריכת שירותים ותכנים, קיימים בחיינו מאז המצאת הטלוויזיה, במחצית הראשונה של המאה הקודמת. לאורך עשורים רבים היוותה הטלוויזיה כלי יחיד לצריכת ביתית של תכנים ויזואליים. זאת, עד להגעת המסך השני: מסך המחשב האישי.

בתקופת 2 המסכים היו מקובלות (ומדויקות למדי) פרדיגמות דיכוטומיות של "צריכת תוכן" (טלוויזיה) ו"יצירת תוכן" (מחשב) ושל "הישענות קדימה" (Lean forward – לכיוון המחשב) ו"הישענות אחורה" (Lean Backwards – בעת צפייה בטלוויזיה), שהבחינו בין אופני השימוש ב-2 סוגי המסכים.
 
לאורך השנים ועם הופעת המסך השלישי – מסך הטלפון הנייד, התנפצו הגדרות אלו: צריכת תוכן מהטלוויזיה כבר אינה בהכרח במצב של "הישענות אחורה" (במידה ומחוברת לטלוויזיה קונסולת משחקים – מדובר בהתנהגות אירובית הרבה יותר...) והמחשב, ובוודאי הסמאטרפון, כבר אינם משמשים רק ליצירת תוכן אלא גם לצריכתו בכמויות הולכות וגדלות.
 
בשנים האחרונות, הולך וגדל מספר המסכים בהם אנו צורכים תכנים. לטלוויזיה, למחשב ולסמאטרפון נוספו בשנים האחרונות גם הטאבלט ("המסך הרביעי"?), השעון, המשקפיים, מסך הרכב ועוד.
 
אל אלו יצטרפו בעתיד גם מוצרי מחשוב לביש ומסכים במוצרי צריכה חשמליים (במסגרת חזון ה- Internet of things).
 
המשותף למסכים אלה (כמו גם למסך הטלפון, שקדם להם) הוא הפיכתם מצגים פונקציונליים, שמשמשים לתפעול ולמידע בסיסי, למסכי צריכת תוכן בידורי, לצריכת מידע, לביצוע פעולות וליצירת תוכן. כך, לדוגמא, מסך הטלפון, צג המידע ברכב ואף צג המידע במשאבת התדלוק (שהפך, למשל במשאבות החדשות של Gilbarco veeder-root בתחנות פז, למסך מגע המאפשר קידום מכירות משלימות ע"י חנות הנוחות).
 
האינפלציה בכמות המסכים מציבה אתגר לא פשוט בפני יצרני התוכן והמידע. ראשית, אופן ומיקום צריכת התוכן השתנו והפלטפורמה בה נצרך כל סוג תוכן הפכה קשה יותר לחיזוי.
 
שנית, הצורך הברור ברציפות שירות על פני פלטפורמות שונות לא לווה בהאחדה של מערכות ההפעלה של הפלטפורמות. Microsoft, הנפגעת העיקרית מהגידול במספר המסכים, פועלת בתפיסה של חוויה זהה (ובעתיד, כנראה, פלטפורמה זהה) לכל סוגי המסכים. לעומתה, 2 השחקניות הדומיננטיות בעולם המובייל (Google ו-Apple) משמרות (עדיין) הפרדה מלאה בין המערכות השולחניות שלהן (Chrome OS וOS X-) לבין המערכות הניידות שלהם (Android ו-IOS, בהתאמה).

בנוסף, מערכות כגון בידור-מידע ברכב (In Car Infotainment), הצפויות להתפתח בקצב מואץ בשנים הקרובות, נשלטות ע"י מערכות הפעלה שונות מאלו השולטות בעולם המובייל (נתח השוק של Blackberry עם הQNX-, לדוגמא, גדול מ50%- עפ"י ההערכות ומתחזק בעקבות הבחירה האחרונה של Ford בה על פני פלטפורמת Windows).
 
ייתכן כי בעתיד נחזה בהתכנסות של מערכות הפעלה חוצות פלטפורמות. כך, לדוגמא, Google מקדמת את מערכת ההפעלה Android כפלטפורמה, שתשרת טלוויזיות חכמות, מצלמות ואף כלי רכב (באמצעות OAA - Open–Automotive Alliance) ומאידך היא צפויה, עפ"י דעת אנליסטים, לאחד אותה עם מערכת הChrome OS-.
 
עד אז, על מפתחי יישומים, שירותים ותכנים להתייחס לאופן צריכת התכנים בצורה רחבה וכוללנית.
 
ראשית, על המערכות לפעול בכל המסכים הרלוונטיים. פיתוח יישום או אתר Web, שאינו תומך בפלטפורמות מובייל, שקולה בימינו אלה להתאבדות עסקית.
 
ההתאמה לפלטפורמות מובייל יכולה להיעשות באמצעות Rendering או אפליקציה ייעודית. אולם, בעולם המערכות המהירות, המעבדים החזקים והמסכים הגדולים, מספיק לעיתים קרובות שימוש בHTML5 - במקום בפלאש, כדי לספק התאמה חוצה פלטפורמות.

גם רציפות שירות ואפשרות מעבר בין פלטפורמות (מעבר מצפייה בטאבלט לצפייה באותו תוכן בטלוויזיה, כדוגמא קלאסית) נדרשות, בחלק מהמקרים, כמציפות ערך לשירות (דוגמא טובה לכך הוא ה- Chromecast של גוגל).

תקנים כגון HTML5 וWebRTC- (המאפשר שירותי מולטימדיה נטולי Client) מאפשרים פיתוח של שירותים רבים הנצרכים ע"י דפדפן מודרני ובכך עוקפים את בעיית ריבוי הפלטפורמות.
 
שירותים ייעודיים, שדורשים יישומים (במקום או בנוסף לצריכה מבוססת דפדפן), לעומת זאת, נדרשים לתמוך בפלטפורמות רבות ככל האפשר.
 
לכן, עם פיתוח השירות, יש למפות ראשית את אופן הצריכה שלו ולדרג את סבירות הצריכה בפלטפורמות השונות. כך, לדוגמא, עבור שירות ניווט יקבלו פלטפורמות המובייל וה-In-Car משקל גבוה בעוד המסכים הנייחים (ובראשם הטלוויזיה) יקבלו משקל נמוך.
 
לאחר המיפוי ניתן למקד את השירות בפלטפורמות הראשיות בהן ייצרך ולחשב, במובן עלות – תועלת, את חשיבות הפיתוח לפלטפורמות השונות.
 
ניתן, כמובן, לחסוך חלק מעלויות הפיתוח, ע"י שימוש בכלים גנריים ובצריכה מבוססת דפדפן, הכול בהתאם לאופי השירות.
 
לסיכום: קצב הגידול במספר המסכים המשרתים אותנו מואץ. מפתחי שירותים, שלא ישכילו לפנות אל סוגי המסכים השונים עלולים להחמיץ פלחי שוק משמעותיים ורווחיים.
 
מאת: דודי כהן, מאי 2014.
מומחה טכנולוגיה ב-20 השנים האחרונות בתחום הטלקום וההיי-טק.
הבלוג של דודי כהן.
ריבוי מסכים



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

1/5/18 - ChipEx2018  

7/5/48 - BMR 2018 - Broadband, Mobile, RF  

9-10/5/18 - האקאתון "ניצוץ לדורות" 

15/5/18 - Israel's annual Programmatic Video conference  

15/5/18 - Bynet Expo 2018  

23/5/18 - EcoMotion Main Event 2018 

5/6/18 - Israel Mobile Summit 2018 

17-21/6/18 - Cyber Week 2018 

21/6/18 - 2018 Afeka Conference for Speech Processing  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם למרץ 2018 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

מורה נבוכים בפרשת "תיק 4000" מי עוד צפוי להיחקר ומה עדיין לא נחקר - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

מרוב Fake News, ספינים ותרגילי חקירה, הציבור מקבל שפע של מידע מטעה - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2017 בעולם התקשורת והייטק הישראלי - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן


 
זרקור חברות
 
TLV-GENERATOR
 
TLV-Generator
 
קפל
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Schneider Electric
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים