ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו
ריבוי מסכים – אתגרים והזדמנויות לכולנו
מאת: דודי כהן,  17.5.14, 20:00דודי כהן
 
על השינויים באופן צריכת תכנים ושירותים והשפעתם על מתודולוגיות פיתוח. קצב הגידול במספר המסכים מואץ. מפתחי שירותים, שלא ישכילו לפנות אל סוגי המסכים השונים, עלולים להחמיץ פלחי שוק משמעותיים ורווחיים.
 
מסכים, ככלי לצריכת שירותים ותכנים, קיימים בחיינו מאז המצאת הטלוויזיה, במחצית הראשונה של המאה הקודמת. לאורך עשורים רבים היוותה הטלוויזיה כלי יחיד לצריכת ביתית של תכנים ויזואליים. זאת, עד להגעת המסך השני: מסך המחשב האישי.

בתקופת 2 המסכים היו מקובלות (ומדויקות למדי) פרדיגמות דיכוטומיות של "צריכת תוכן" (טלוויזיה) ו"יצירת תוכן" (מחשב) ושל "הישענות קדימה" (Lean forward – לכיוון המחשב) ו"הישענות אחורה" (Lean Backwards – בעת צפייה בטלוויזיה), שהבחינו בין אופני השימוש ב-2 סוגי המסכים.
 
לאורך השנים ועם הופעת המסך השלישי – מסך הטלפון הנייד, התנפצו הגדרות אלו: צריכת תוכן מהטלוויזיה כבר אינה בהכרח במצב של "הישענות אחורה" (במידה ומחוברת לטלוויזיה קונסולת משחקים – מדובר בהתנהגות אירובית הרבה יותר...) והמחשב, ובוודאי הסמאטרפון, כבר אינם משמשים רק ליצירת תוכן אלא גם לצריכתו בכמויות הולכות וגדלות.
 
בשנים האחרונות, הולך וגדל מספר המסכים בהם אנו צורכים תכנים. לטלוויזיה, למחשב ולסמאטרפון נוספו בשנים האחרונות גם הטאבלט ("המסך הרביעי"?), השעון, המשקפיים, מסך הרכב ועוד.
 
אל אלו יצטרפו בעתיד גם מוצרי מחשוב לביש ומסכים במוצרי צריכה חשמליים (במסגרת חזון ה- Internet of things).
 
המשותף למסכים אלה (כמו גם למסך הטלפון, שקדם להם) הוא הפיכתם מצגים פונקציונליים, שמשמשים לתפעול ולמידע בסיסי, למסכי צריכת תוכן בידורי, לצריכת מידע, לביצוע פעולות וליצירת תוכן. כך, לדוגמא, מסך הטלפון, צג המידע ברכב ואף צג המידע במשאבת התדלוק (שהפך, למשל במשאבות החדשות של Gilbarco veeder-root בתחנות פז, למסך מגע המאפשר קידום מכירות משלימות ע"י חנות הנוחות).
 
האינפלציה בכמות המסכים מציבה אתגר לא פשוט בפני יצרני התוכן והמידע. ראשית, אופן ומיקום צריכת התוכן השתנו והפלטפורמה בה נצרך כל סוג תוכן הפכה קשה יותר לחיזוי.
 
שנית, הצורך הברור ברציפות שירות על פני פלטפורמות שונות לא לווה בהאחדה של מערכות ההפעלה של הפלטפורמות. Microsoft, הנפגעת העיקרית מהגידול במספר המסכים, פועלת בתפיסה של חוויה זהה (ובעתיד, כנראה, פלטפורמה זהה) לכל סוגי המסכים. לעומתה, 2 השחקניות הדומיננטיות בעולם המובייל (Google ו-Apple) משמרות (עדיין) הפרדה מלאה בין המערכות השולחניות שלהן (Chrome OS וOS X-) לבין המערכות הניידות שלהם (Android ו-IOS, בהתאמה).

בנוסף, מערכות כגון בידור-מידע ברכב (In Car Infotainment), הצפויות להתפתח בקצב מואץ בשנים הקרובות, נשלטות ע"י מערכות הפעלה שונות מאלו השולטות בעולם המובייל (נתח השוק של Blackberry עם הQNX-, לדוגמא, גדול מ50%- עפ"י ההערכות ומתחזק בעקבות הבחירה האחרונה של Ford בה על פני פלטפורמת Windows).
 
ייתכן כי בעתיד נחזה בהתכנסות של מערכות הפעלה חוצות פלטפורמות. כך, לדוגמא, Google מקדמת את מערכת ההפעלה Android כפלטפורמה, שתשרת טלוויזיות חכמות, מצלמות ואף כלי רכב (באמצעות OAA - Open–Automotive Alliance) ומאידך היא צפויה, עפ"י דעת אנליסטים, לאחד אותה עם מערכת הChrome OS-.
 
עד אז, על מפתחי יישומים, שירותים ותכנים להתייחס לאופן צריכת התכנים בצורה רחבה וכוללנית.
 
ראשית, על המערכות לפעול בכל המסכים הרלוונטיים. פיתוח יישום או אתר Web, שאינו תומך בפלטפורמות מובייל, שקולה בימינו אלה להתאבדות עסקית.
 
ההתאמה לפלטפורמות מובייל יכולה להיעשות באמצעות Rendering או אפליקציה ייעודית. אולם, בעולם המערכות המהירות, המעבדים החזקים והמסכים הגדולים, מספיק לעיתים קרובות שימוש בHTML5 - במקום בפלאש, כדי לספק התאמה חוצה פלטפורמות.

גם רציפות שירות ואפשרות מעבר בין פלטפורמות (מעבר מצפייה בטאבלט לצפייה באותו תוכן בטלוויזיה, כדוגמא קלאסית) נדרשות, בחלק מהמקרים, כמציפות ערך לשירות (דוגמא טובה לכך הוא ה- Chromecast של גוגל).

תקנים כגון HTML5 וWebRTC- (המאפשר שירותי מולטימדיה נטולי Client) מאפשרים פיתוח של שירותים רבים הנצרכים ע"י דפדפן מודרני ובכך עוקפים את בעיית ריבוי הפלטפורמות.
 
שירותים ייעודיים, שדורשים יישומים (במקום או בנוסף לצריכה מבוססת דפדפן), לעומת זאת, נדרשים לתמוך בפלטפורמות רבות ככל האפשר.
 
לכן, עם פיתוח השירות, יש למפות ראשית את אופן הצריכה שלו ולדרג את סבירות הצריכה בפלטפורמות השונות. כך, לדוגמא, עבור שירות ניווט יקבלו פלטפורמות המובייל וה-In-Car משקל גבוה בעוד המסכים הנייחים (ובראשם הטלוויזיה) יקבלו משקל נמוך.
 
לאחר המיפוי ניתן למקד את השירות בפלטפורמות הראשיות בהן ייצרך ולחשב, במובן עלות – תועלת, את חשיבות הפיתוח לפלטפורמות השונות.
 
ניתן, כמובן, לחסוך חלק מעלויות הפיתוח, ע"י שימוש בכלים גנריים ובצריכה מבוססת דפדפן, הכול בהתאם לאופי השירות.
 
לסיכום: קצב הגידול במספר המסכים המשרתים אותנו מואץ. מפתחי שירותים, שלא ישכילו לפנות אל סוגי המסכים השונים עלולים להחמיץ פלחי שוק משמעותיים ורווחיים.
 
מאת: דודי כהן, מאי 2014.
מומחה טכנולוגיה ב-20 השנים האחרונות בתחום הטלקום וההיי-טק.
הבלוג של דודי כהן.
ריבוי מסכים



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

חנות המוצרים המובילה מסין -Chinabuy בעברית ובמחירי מבצע מטורפים

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.
 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

22.3.17 - GEMIC - TLV  

28/3/17 - Community Interfacing Technologies  

29/3/17 - Telco2017 - תערוכת מוקדים טלפוניים  

4/4/17 -  Israel AdTech 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לפברואר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חי בסרט: סמנכ"ל הכלכלה במש' התקשורת בטוח שהתכנית שחיבר תצא לפועל - כאן

מכרז התדרים ל-LTE הסתיים (בחלוקת תדרים) בדיוק כמו שהחל: בפלופ - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
ChinaBuy
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים