שוק הסלולר בנקודת מפנה שתשנה את מס' חברות הסלולר ואת המחירים לצרכן

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> שוק הסלולר בנקודת מפנה שתשנה את מס' חברות הסלולר ואת המחירים לצרכן
שוק הסלולר בנקודת מפנה שתשנה את מספר חברות הסלולר ואת המחירים לצרכן
מאת: אלכס ויסמן, 27.10.15, 13:30אלכס וייסמן
 
רמת הנכונות של ספקיות הסלולר להציע מחירי "התאבדות" ירדה משמעותית. התחושה היא, שרמת התעריפים נמצאת במגמת עלייה, שתואץ ככול שאחד מהשחקנים ירכוש את גולן טלקום ויוציא אותה מהמשחק. ניתן להעריך, שאקספון מתכננת לעשות "סיבוב" על השוק כמו גולן.
 
רקע
תנאי הסביבה העסקית, ששררו בשוק הסלולר בעשור הקודם, אפשרו למפעילים להציג תוצאות עסקיות יוצאות דופן. חרף קיומה של סביבה תחרותית וחסמי מעבר, שהתקיימו בשוק מחד, וצמיחה בכמות המנויים והתרחבות סל השירותים תוך העמקת השימוש בשירותי נתונים מאידך, התאפשר למפעילים להציג נתוני צמיחה מרשימים במנויים ובהכנסות.
 
בתחילת העשור הנוכחי חלה הצטברות של אירועים, ששינתה את התמונה העסקית. ההפחתה המשמעותית בדמי הקישוריות, ההגבלות, שהוטלו ע"י משרד התקשורת באשר לחסמי המעבר, איסור מכירת ציוד קצה, ניידות מספרים, ביטול תקופת התחייבות ויותר מכל, כניסת מפעילים חדשים: גולן טלקום והוט מובייל על בסיס תשתיות עצמיות ומספר מפעילים על בסיס רשתות וירטואליות, הכניסו את  השוק לטלטלה. כתוצאה מכך, נשחקה כמעט באופן מיידי הרווחיות של המפעילים והם נדרשו להפחית את דמי המנוי על מנת לעמוד בתנאים החדשים, שהכתיב השוק.
 
בעוד שהפגיעה בהכנסות הייתה מהירה, ההתאמות בפעילות ארכו זמן רב יותר ונדרשו כדי להבטיח שמירה על רווחיות ותזרים מזומנים חיובי.
 
התאמת הפעילות העסקית
ניתוח התוצאות העסקיות של החברות לשנים 2014-2015, תוצאות המפנימות כבר את השינויים בסביבה העסקית בצד ההכנסות ובצד ההוצאות מצביע על כך, שהחברות הצליחו לייצב את הפעילות שלהן לנוכח התמורות, שהתחוללו בסביבה העסקית.
 
להלן פירוט עיקרי התוצאות העסקיות של החברות הסלולר (למעט גולן), באלפי ₪.
 
טבלה

הנתונים העסקיים מצביעים על כך, שכל החברות, למעט הוט מוביל, מציגות רווחיות תפעולית. לכל החברות EBITDA  חיובי והן מייצרות תזרים מזומנים תפעולי.
 
ההכנסה החודשית למנוי עומדת על כ-65-70 ₪ לחודש. בהוט מובייל ההכנסה החודשית הממוצעת נמוכה יותר, לנוכח תמהיל המנויים ולנוכח מאמצי החדירה שלה, שמובילים אותה להציע תעריפים נמוכים.
 
החברות ביצעו התאמות במבנה ההוצאות שלהן, כאשר נראה, שחברת פלאפון ביצעה הפחתת הוצאות בהיקפים משמעותיים ביחס ליתר השחקנים והיעילות התפעולית שלה היא גבוהה ביחס למתחרים.
 
נקודת פריצה
בתקופה האחרונה החלה גולן טלקום בצעדים לקידום מכירתה לאחד השחקנים הקיימים. מהלך זה הוא המשך ישיר של מכירת הפעילות של Youphone לחברת פלאפון ולהיעלמות של יתר השחקנים הוירטואליים.
 
כפועל יוצא מכך, ניתן כבר כיום לחוש, שרמת הנכונות של המפעילים להציע מחירי "התאבדות" ירדה באופן משמעותי. התחושה היא, שרמת התעריפים נמצאת במגמת עלייה. מגמה זו תואץ ככול שאחד מהשחקנים ירכוש את גולן טלקום ויוציא אותה מהמשחק.
 
המפעילים הקיימים, שכאמור נערכו לשינויים בסביבה העסקית וביצעו את ההתאמות הנדרשות, יוכלו להציג רווחיות משופרת ככול שרמת התעריפים תתחיל לעלות. עלייה של 10% בתעריף הממוצע למנוי (ARPU), משמעותו תוספת רווח שנת של כ-300-400 מיליון ₪ לשחקנים הוותיקים, חזרה לרמותEBITDA  של למעלה מ-30%, בדיוק כפי שהיה "בימים הטובים".
 
לא ברור מהו שווי הפעילות של חברת גולן טלקום, אך ניתן להעריך, שהוא נמוך מאוד לנוכח היקף ההתחייבויות שלה והקושי שלה להציג רווחיות. אולם ברור, שהשווי של הוצאתה מהשוק – סינרגיה והקטנת לחצים תחרותיים, גבוהה משמעותית משווי הפעילות. במצב זה קיים הגיון עסקי בתשלום "מס תחרות" מצד אחד מהשחקנים, שיאפשר לשנות את פני הסביבה העסקית ולחזור אחורה במנהרת הזמן לימים הטובים של העשור הקודם.
 
לקחים להמשך
ניתן להעריך, שגולן טלקום תירכש ע"י אחת מחברות הסלולר ותצא מהשוק. כפועל יוצא יחזור השוק לפעול במתכונת של 4 מפעילים.
 
ברקע נערכת חברת אקספון (מרתון) להיכנס לשוק ולנסות להיות גורם משפיע בו. שיעור החדירה הגבוה של המנויים מצביע על כך, שאקספון תידרש לבסס את הצמיחה שלה על קליטת מנויים ממפעילים קיימים או למצוא "קסם" שיווקי חדש. מציאות הנטישה הקיימת של כ-10% מהמנויים הקיימים, שעוברים בכל רבעון בין הספקים, מהווה פוטנציאל עסקי לגיוס עתידי של מנויים. אולם, הבסיס לקליטת מנויים מתגלגלים אלה יהיה הצעה אטרקטיבית, או במילים אחרות - חידוש מגמת "מלחמת המחירים".
 
ניתן להעריך, שאקספון מתכננת לעשות "סיבוב" על השוק, סיבוב דומה לזה אותו עושה גולן. במסגרת סיבוב זה, ימתינו בעלי המניות של אקספון (חזי בצלאל) להזדמנות למכור את החברה ולצאת מהשוק ברווח, הגם, שקרוב לודאי, השווי הכלכלי של הפעילות לא יצדיק את המחיר. סיבוב זה מתבסס על הנכונות של המפעילים הקיימים לשלם "מס תחרות", קרי, פרמיה על המחיר, כדי להוציא את השחקנים הבעיתיים מהמשחק.
 
לנוכח חוסר שיווי המשקל בשוק ולנוכח חוסר הרציונליות המאפיינת במידה מסוימת את השוק, יש הגיון כלכלי בתשלום "מס תחרות" זה באופן שהוא יאפשר לייצב את הסביבה העסקית.
 
סיכום
שוק הסלולר נמצא בנקודת מפנה. ניתן לזהות לחצים לעליית תעריפים, שיתגברו עם הוצאת גולן טלקום מהשוק.
 
בעלי המניות של גולן עשו "סיבוב" בשוק והם צפויים לממש את ההחזקות שלהם בחברה בפרמיה גבוהה, שנובעת מהנכונות של המפעילים הקיימים לשלם "פרמיית תחרות" עודפת המתבססת על צמצום עוצמת התחרות.
 
בעלי המניות של אקספון נערכים אף הם לעשות "סיבוב" על השוק ולייצר את התנאים, שיאפשרו להם מכירה עתידית של הפעילות וקבלת פרמיה עודפת הנגזרת מנכונות אפשרית של המפעילים לשלם תשלום "מס תחרות" נוסף.
 
מאת: אלכס ויסמן, אוקטובר 2015.
מנכ"ל חברת פקטור בע"מ וסמנכ"ל כלכלה לשעבר במשרד התקשורת.
צמיחת שוק הסלוללר


 



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15-17/8/17 - אליפות ישראל לספורט אלקטרוני 2017  

6-7/9/17 - DLD Tel Aviv Innovation Festival 2017

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

12/12/17 - Video Trends For 2018 Conference   

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם ליוני 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

קריאה לפיטורים של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - כאן

 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים