V2X - Vehicle-to-X - מלחמת התקנים בעולם הרכב רק מתחילה

דף הבית >> תקנים חדשים >> V2X - Vehicle-to-X - מלחמת התקנים בעולם הרכב רק מתחילה
V2X  (Vehicle-to-X) - מלחמת התקנים בעולם הרכב האוטונומי החכם והמקושר - רק מתחילה
מאת: צבי שחם, 7.6.16, 08:00צבי שחם

לפני כשנה הכריזו 2 ענקיות פתרונות הסלולר: קואלקום והוואווי, על פיתוח טכנולוגיית V2X המבוססת על תשתית סלולרית, תוך תחרות עם טכנולוגיית 802.11p הוותיקה. הכרזות אלו עלולות לעכב את המשך הפיתוח והניסויים של הטכנולוגיה הוותיקה ואולי לעכב את השוק כולו.

בכתבה קודמת, שהתפרסמה כאן, תארתי את ההתפתחות, שחלה לאחרונה בתחום המכוניות האוטונומיות (מכוניות ללא נהג) ביזמת מספר חברות ובמיוחד גוגל. הודגש, שהבעיה הראשונה במעלה, שצריכה להיפתר, היא בעיית הבטיחות, ומבלי שזו תיפתר לא ינועו מכוניות אוטונומיות מסחריות על כבישי העולם. בדיוק למען מטרה זאת מכוונת הפעילות הנקראת V2X.

למה דרושה טכנולוגיית V2X? בארה"ב בלבד מתרחשות יותר מ-6 מיליון תאונות דרכים בשנה, עם יותר מ-3 מיליון נפגעים, מתוכם כ-35 אלף הרוגים ונזקים של כ- 300 מיליארד דולרים לשנה. רשות התעבורה של ארה"ב  ( U.S. Department of Transportation) מעריכה, שכ-80% מהתאונות יכולות להימנע אם יבוצע שימוש מונע ב-V2X. כמובן, שזה מתייחס לנהגים כיום, ללא קשר למכוניות ללא נהג. אך כאמור, זה יוסיף אלמנט מחייב של בטיחות גם למכוניות אלו.
 
V2X (Vehicle-to-X) הוא פתרון לתקשורת בין כל המכוניות לבין כל האלמנטים בסביבה (X). הוא בעצם מורכב מ-2 תת-אלמנטים (ראה איור 1):

V2V    (Vehicle-to-Vehicle), כלומר קשר ישיר בין כל המכוניות בסביבה,
   V2I  (Vehicle-to-Infrastructure), כלומר קשר בין המכוניות לבין התשתית, המסומנת ע"י RSU (Road-Side Units ). אלמנטי התשתית יכולים להיות רמזורים, תחנות WiFi, תחנות בסיס וכו'.
 
 
 איור 1
 
V2V מחייב תקשורת אד-הוק ישירה ומהירה בין כל המכוניות בסביבה, כמתואר באיור 2:

איור 2
הטכנולוגיה מאפשרת לכל מכונית לזהות את כל המכוניות הנוסעות בסביבה, לחשב את זמני ההגעה ולהזהיר את הנהג מפני התנגשות אפשרית בטווח של מאות מטרים לכל צד (360 מעלות).

V2I מחייב תקשורת בין כל מכונית לבין אלמנט תשתית מקומי (RSU) השולט על תחום מוגבל, או שרת תקשורת מרכזי (כמו בסלולר, ו-GPS), כמתואר באיור 3:
 
איור 3

הפעילות בנושאים אלה אינה חדשה ולמעשה קיימת מזה למעלה מ-10 שנים. ארגון IEEE הקים את קבוצת העבודה802.11p ב-2004, שבה נבדקו הרבה חלופות (טיוטות), ולבסוף פורסמו גרסה ב-2010 ונספח ב-2015. התקן משתמש בערוצים ברוחב של 5,10,20 מה"צ בתחום 5.9 גה"צ (או במדויק 5.850-5.925 גה"צ), ומאפשר החלפת מידע מהירה, תוך הימנעות מהצורך להשתייך ולבצע אימות מול תחנת הבסיס. קצבי התקשורת הם 3 עד 27 Mbps בטווחים עד 1 ק"מ ותומך במכוניות הנוסעות במהירויות עד  260 קמ"ש. ראה איור 4.
 
איור 4

מספר יצרנים כבר פיתחו רכיבים לטכנולוגיה זו, שהותקנו במכוניות ויש כבר ניסויי שדה.  קיימים בשוק גם ציודי בדיקה לפרוטוקול.

אולם, לפני כשנה הכריזו 2 ענקיות בעולם פתרונות הסלולר, קואלקום והוואווי, על פיתוח טכנולוגיית V2X המבוססת על תשתית סלולרית, תוך תחרות עם טכנולוגיית 802.11p הוותיקה. הטענה היא, ששכלולים מתאימים בטכנולוגיית הסלולר מדור 5 (ואולי אפילו כבר בדור 4) יוכלו לספק את כל הדרישות של V2X, תוך ניצול מושכל של הרשתות הסלולריות הקיימות, ומניעת הצורך בהקמת (או הרחבת) תשתית ה-WiFi הנדרשת לצורך תקשורת המכוניות.
 
ארגון 3GPP הקים קבוצת עבודה לבחינת הנושא, שכנראה תכריז על הכללתו בגרסאות 14 ואילך של LTE, והיישומים המסחריים יופיעו כנראה בעוד כמה שנים. ברור, שהכרזות אלו עלולות לעכב את המשך הפיתוח והניסויים של הטכנולוגיה הוותיקה ואולי לעכב את השוק כולו.
 
ראוי לציין, שיש הבדל עקרוני בין 2 השיטות: בשיטת 802.11p נוצרים קשרים מקומיים בין המכוניות והתשתית, ללא צורך בגישה לאינטרנט ולשרת מרכזי וללא שימוש בענן. כאמור, טכנולוגיה זו די בשלה ומוכנה להפעלה מהירה.
 
לעומת זאת, בשיטה הסלולרית, כל מכונית מקושרת לאינטרנט בנפרד, ללא קשר ישיר בין המכוניות ובין מרכיבי התשתית. ה"ענן" מחשב את מסלול המכונית, בודק את כל המכוניות בסביבה ונותן הנחיות לכל מכונית (ע"ע וייז). ברור, שקיימת כאן תלות מוחלטת בתקשורת לאינטרנט, בצפיפות הגישה לאינטרנט בכל נקודה במסלול הנסיעה, בכמות המכוניות באזור ויש מגבלות אחרות של פרטיות, שרידות, חשיפה לאיומים, עלויות הרחבת התשתית הסלולרית ועוד.
 
שוק הרכב הוא גדול מאד, והשינויים בו הם איטיים יחסית לשוק התקשורת (אינטרנט וסלולר). לראייה,  יש היום 3 שיטות לטעינת מצברים במכוניות חשמליות בארה"ב השונות זו מזו וכמובן אינן תואמות (זוכרים את בטרפלייס שלנו?).
 
מאידך, ברור לכל היצרנים, כישהבטיחות מעל לכל, והם ימשיכו לפעול ליצירת תקן משותף, למרות חילוקי הדעות. ההצעה של יצרני הסלולר הכניסה "רעש" במערכת וגרמה להתחלת מלחמת תקנים שאולי תגרום לעיכוב מסוים. הערכה שלי היא, שתקן 802.11p ימומש בטווח הקרוב ובשלב מאוחר יותר (כמה שנים) ישולב בתקן הסלולרי, או ישתמש בו לגיבוי.
 
מאתצבי שחם, יוני 2016.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 
 
CONNECTED CAR
 



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15.5.17 - Bynet Expo 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference 

15/6/17 - CRYPTODAY 2017 

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

3/7/17 - 2017 Afeka Conference for Speech Processing  

15-17/8/17 - אליפות ישראל לספורט אלקטרוני 2017  

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לאפריל 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים