Telecom News - מרכזיות IP – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים

מרכזיות IP – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> מרכזיות IP – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים
מרכזיות IP – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים
מיכאל פנחס
מאת: מיכאל פנחס
01.03.2013, 09:00
 

שוק התקשורת העסקית שינה את פניו עם כניסת מרכזיות IP, שמוזילות עלויות ומספקות יכולות מתקדמות. השאלה העיקרית הייתה ונשארה: איך בוחרים בפתרון המתאים לצורכי העסק?

 בחירת מרכזיה הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל).
 
טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח – אסטריסק, שמותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין, שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר, ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזיה, שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.
  איך בוחרים מרכזיות IP?
 
הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכת קניינית ב"חתונה קתולית".
 
הצעדים והשיקולים המומלצים לבחירת מרכזיית IP:
 
א. הדבר הראשוני שכל בעל עסק צריך לשאול הוא די פשוט: האם בכלל יש צורך במרכזיה? התשובה, ברוב במקרים היא פשוטה: לאו מוחלט. ניתן לקבל טלפוניה בשירותי ענן. שאלה נוספת: האם העסק צריך שירותי Call Center בנוסף למרכזיה. גם כאן, התשובה פשוטה: בענן ניתן לקבל הכול, גם Call Center.
 
קיצורו של עניין: הצורך של העסק הוא לשוחח (לקבל ולהוציא שיחות). לצורך כך צריך טלפונים, בין פיזיים על השולחן ובין וירטואליים על המחשב הנייח או הנייד או על מכשיר הסלולר החכם. לא צריך מרכזיה לצורך כך. המרכזיה יכולה להיות בענן, בכל מקום בעולם. אין מה לדאוג לשרידות, אבטחה וכיו"ב. אלו נושאים שפתרו אותם מזמן. צריך כמובן לוודא, שכל ההגנות וה- SLA קיימים ומתקיימים בהסכם השירות. זה הפתרון הזול ביותר, בעיקר בגלל שמשלמים על טלפוניה לפי צריכה, ללא דמי שימוש קבועים, רישיונות ושאר הוצאות תחזוקה ותמיכה מיותרות.
 
ב. חלופה לשירותי הענן היא שירותי מרכזיה וירטואלית במיקור חוץ אצל ספק התקשורת, מה שמוכנה IP-Centrex. זו חלופה פחות מועדפת ויותר יקרה משירותי הענן. אולם, היא נפוצה, מוכרת ומספקת שקט נפשי לעסק (כי השירות ניתן ע"י ספק תקשורת מוכר, גדול ורציני). סביר להניח, שבטווח הזמן של שנה עד שנתיים יעברו ספקי התקשורת בישראל, בדומה לעמיתיהם מהעולם, משירותי IP-Centrex לשירותי תקשורת בענן, אבל אין עדיין מועד ברור למעבר שכזה.
 
ג. מרכזיה וירטואלית עם SIP כשלב ביניים בדרך לענן: בזק מספקת כיום שירות, שיצא עם בשורת ה- SIP-Trunking בגרסה המכונה אצלה IP-PRI. לטענת בזק, מדובר בשירות מתקדם ואיכותי הרבה יותר מאשר זה של המתחרים, גם אם אין כרגע חיסכון כספי מוכח ללקוחות. לא ברור מדוע בזק מתמחרת שירות זה כמו שירות ה- PRI.
 
בזק מייעדת את השירות IP-PRI שלה ללקוחות עסקיים, שיש להם מרכזיית טלפוניה עם IP, בין אם היא IP Enable ובין אם היא Pure IP. השירות נועד לתת מענה ללקוחות המעוניינים בפתרון IP קצה לקצה. השירות החדש מחייב את הלקוח להצטייד ברישיון SIP עבור המרכזיה הפרטית שלו. שכן, במעבר לעולם ה- IP עוברים מעולם החומרה לעולם התוכנה ולאפליקציות של תוכנה. בזק נכנסת כאן (כמו גם בתחומי תקשורת אחרים) למודל של שירותי תוכנה במקביל לשירותי החומרה. מודל התמחור נשאר אותו מודל של בזק ל- PRI. דהיינו: בשלב זה, הלקוח מרוויח ביכולות היישומים לטלפוניה אבל לא במחיר.
 
זה אחד החסרונות בכך, שמבצעים אמולציות על רשת ה- NGN, ולמעשה נשארים עם עולם ה- PRI הישן, היקר והמוכר. ייתכן, שבשנה הקרובה (2013) תשדרג בזק שירות זה ותהפוך אותו לשרות מלא בענן, עם מחירים המתאימים לשירות בענן ולא במחירי ה- PRI. מתחרותיה (סלקום-נטוויז'ן, פרטנר-סמייל, הוט) תצטרפנה גם הן לעולם הפתרונות הזה.
 
ד. למי שמתעקש לראות מרכזיה פיזית אצלו בעסק, ואינו מוכן לשמוע על החלופות של ענן, מיקור חוץ ווירטואליזציה, מומלץ לבחור במרכזיה בקוד פתוח – Asterisk. יש לבחור מרכזיה כזו רק מספק שיש לו תמיכה 24X7, ויש לו מערך התקנה ותמיכה מסודר, מוכר ויציב. רצוי מאוד לקבל המלצות מעסקים שכבר רכשו והתקינו מרכזיות מאותו ספק. היתרון במרכזיה בקוד פתוח: אין רישיונות. ההפרשים בעלויות בין מרכזיה בקוד פתוח למרכזיה קניינית הם לעיתים ניכרים. אולם, חשוב להחליט מי מספק את התמיכה למרכזיה, משום שאין מרכזיה פיזית בעולם שאינה זקוקה לתמיכה. נקודה חשובה: ישנם ספקי מרכזיות בקוד פתוח Asterisk, שמספקים את השירות במודל הווירטואלי ו\או בענן, דהיינו: ללא מרכזיה פיזית בעסק.

גישה זו מוזילה בצורה משמעותית את הפתרון של מרכזיה בקוד פתוח. בנוסף, רוב ספקי הפתרונות בקוד פתוח, שיש בשוק, מספקים בנוסף למרכזיה גם פתרונות Call Center, CRM, BI, ו- UC Unified Communications, מושג רחב בהרבה ממושג ה- UM = Unified Messaging בקוד פתוח, שמבוססים על המרכזיה בקוד פתוח. כך שמדובר כאן בחיסכון כספי מאוד משמעותי לעסק. בד"כ מרכזיות אלו מכילות אפשרויות לחיבור שקוף לסלולר לרבות בנדידה (Roaming), מה שמחזק את יכולת החיסכון בהוצאות התקשורת באמצעות מרכזיות אלו. מערכת של UC המבוססת על קוד פתוח – Asterisk חוסכת לעסק יותר מ- 60% מהוצאות ההשקעה בתקשורת וכ- 80% מה- TCO, לעומת פתרונותIP  קנייניים. לכן, מומלץ לחפש ספקים, שיש אצלם את כל האפשרויות הללו, כך שניתן לבחור בין כמה חלופות של פתרון בקוד פתוח.
  
ה. חלופה מומלצת נוספת למי שמעוניין במרכזיה פיזית אך מבוססת תוכנה ובמחיר אטרקטיבי עם יכולות מתקדמות: לבחון את Microsoft Lync 2010.
 
ו. עסקים קטנים מאוד (SoHo) יכולים לבחור בפתרון VoB-  Voice over Broadband מספקי התקשורת (אקספון-018, 012-סמייל, 013-נטוויז'ן, בזק-בינלאומי, בקרוב - הוט, טלזר ועוד), אצלם עסקים יכולים לחסוך בשילוב של תקשורת קווית לאינטרנט וטלפוניה. מדובר בפתרון, שבו ניתן להעביר עד 3 קווים על חיבור פס רחב רגיל, כשרשת האיתותים היא כמובן SIP. דהיינו: הלקוח יכול לקבל על חיבור פס רחב במחיר ללקוח פרטי עד 3 שלוחות קווי טלפון למרכזיית IP קטנה.
 
שורה תחתונה:
עסקים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות ב- VoIP, בין היתר בקוד פתוח בתקשורת, במיוחד בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות - SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, CRM, BI, שילוב סלולר ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.
  
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2013.
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
 
תגיות:
 
 
Bookmark and Share