Telecom News - HD BaseT – גם מולטימדיה, גם אתרנט, גם העברת הספק - הכול כלול

HD BaseT – גם מולטימדיה, גם אתרנט, גם העברת הספק - הכול כלול

דף הבית >> תקנים חדשים >> HD BaseT – גם מולטימדיה, גם אתרנט, גם העברת הספק - הכול כלול
מחידושי עולם ה- ICT: טכנולוגיית HD BaseT – גם מולטימדיה, גם אתרנט, גם העברת הספק - הכול כלול!
צבי שחם
מאת: צבי שחם
18.02.13, 22:00
 
מהי טכנולוגיית HD Base T
HD Base T היא טכנולוגיית קישוריות חדשה, שנועדה להפצת מולטימדיה באיכות HD במגזר הצרכני. הטכנולוגיה מאפשרת לחבר את חמשת מרכיבי הבידור הבאים בבתים ובעסקים (כגון: משרדים, חנויות ואולמות תצוגה) על כבל אחד, בשיטה ייחודית הנקראת 5Play:
  • אות וידאו HD לא דחוס (עד קצב של 10.2 גיגה) המאפשר העברת תמונות באיכות  HD/3D ו- 2K/4K.
  • · אות שמע באיכות גבוהה.
  • · אתרנט 100 Base T, המאפשר חיבור ישיר בין מחשבים, ציוד hi‐fi , טלוויזיות ויתר ציוד הבידור הביתי.
  • · העברת הספק עד 100 וואט על הכבל (Power Over Cable)  .
  • · העברת אותות בקרה שונים הדרושים לתפעול (כגון שלטים). 
כל האותות הנ"ל מועברים במשולב על כבל רשת סטנדרטי אחד מסוג  CAT 5e או CAT 6 ומחברי RJ-45 למרחק עד 100 מטר, עם אפשרות לבצע multiple-hops עד 8x100 מטר.
 
איור 1: 5 Play Convergence

HD

מקור: www.hdbaset.org
 
 יתרונות השיטה:
א. שימוש בכבילה סטנדרטית.
כיום קיימים מספר כבלים הנמצאים בשימוש בסביבת מולטימדיה, כגון: HDMI, SCART, S-Video, RGB, Components Analog, Composite Video, אתרנט (כבל רשת), וכמובן כבלי חשמל. בשיטת HD Base T משתמשים בכבל סטנדרטי אחד המסוגל להחליף את כל הכבלים שצוינו לעיל. ברור, שבגלל השימוש בכבל סטנדרטי מסוג אחד יש חסכון בעלויות ההתקנה, התחזוקה וההרחבות העתידיות.
  
ב.הרחבת טווחי העבודה
כבלי וידיאו רגילים עובדים בטווחים קצרים יחסית, מה שמגביל את היישומים שלהם. כבל HDMI לדוגמה, שהוא הנפוץ ביותר כיום לקישוריות וידיאו, פועל במרחקים של עד כ- 15 מטר. טווחים גדולים יותר מחייבים שימוש במגברים מיוחדים. בשיטת HD Base T הטווח הסטנדרטי הוא 100 מטר, וניתן להרחיבו ע"י שימוש במרחיבי-קו (HD Base T Extenders) עד ל- 800 מטר.
 
ג. העברת הספק
הצורך בהעברת הספק חשמלי על חווט אתרנט אינו חדש, והוא יושם בתקני IEEE 802.3af (עד 15 וואט), ו- IEEE 802.3at (דהיינו: 30 וואט על שני זוגות נחושת, או 60 וואט על ארבעה זוגות נחושת). זה איפשר לחבר לרשת מצלמות אבטחה, טלפוני IP או משדרי  WiFi, כולם אלמנטים שאינם צורכים הספק רב. טכנולוגיית HD Base T מרחיבה את יכולות העברת ההספק ל- 100 וואט על ארבעת הזוגות של הכבל, למרחק של עד 100 מטר. משמעות הדבר היא אפשרות לחבר ציוד ביתי "כבד" יותר (כגון טלוויזיות) ישירות לכבל ללא צורך במקור חשמל חיצוני. לדוגמה, טלוויזיה ביתית  טיפוסית מסוג LED בגודל 40 אינץ' צורכת כ-70 וואט, והמגמה היא להגיע תוך זמן קצר להספק של 1 וואט לכל אינץ' של מסך הטלוויזיה.
 
ד. הקטנת עובי מסך הטלוויזיה
אחד המרכיבים הגדולים (מבחינת נפח ומשקל) הנמצאים כיום בכל מסך טלוויזיה הוא מעגל    ה- AC-to-DC או DC-to-DC. ברור, שאם ההספק החשמלי מגיע ישירות דרך הכבל, אפשר לחסוך מרכיבים אלה ולהקטין את עובי המסך ואת עלותו. הטלוויזיה תהפך בקרוב לסוג של תמונה התלויה בסלון ביתנו, וניתן יהיה להתקין אותה ללא תלות בנקודת חשמל סמוכה.
 
ה. חיבור כל מרכיבי הבידור הביתיים
HD Base T מאפשר לחבר על אותו כבל את כל ציוד הבידור הביתי, כגון: מסכי טלוויזיה, ממירים, מקליטים (DVR), נגני DVD, נגני דיסק (בלו-ריי), PC וקונסולות משחקי וידיאו. הציור הבא ממחיש את אופן החיבור:
 
 איור 2: חיבור כל מרכיבי הבידור:
 
HD 
  
ו. פיתוח מוצרים נלווים
בציור למעלה נראה HD Base T Hub שהוא מוצר חדש המתפקד בצורה דומה לרכזת/ מתג אתרנט, וממתג בין המקורות השונים לבין התצוגות. קיימים בשוק גם מגברים המאפשרים הגדלת טווחי העבודה, וכן מרבבים המרכזים כמה אותות ממקורות שונים על כבל אחד.חברת "פנסוניק" השיקה לאחרונה מקרן התומך ישירות בממשק HD Base T, עם שליטה מקומית משלט-רחוק, או שליטה מרוחקת דרך האינטרנט (ראה הציור הבא).  מקורות המידע למקרן יכולים להיות מחשבים, נגני DVD, קונסולות משחקים, או כל אלמנט וידיאו אחר.


לא רק פנסוניק, גם Epson השיקה כמה דגמים ועוד יצרניות אירופאיות כמו  projection design ו- digital projection. בנוסף, יש גם כבר מספר חברות כולל פנסוניק,  שהשיקו מסכים (לשימושים מסחריים) עם תמיכה ישירה בטכנולוגיה.
 
איור 3: מקרן HD Base T
 
HD
 
 
 HD Base T Alliance
 

היוזמה לפיתוח השיטה והפיתוח הטכנולוגי הראשוני נעשה בחברת ההזנק הישראלית Valens. ביוני 2010 התאגדה קבוצת HD Base T Alliance ע"י החברות סמסונג, סוני, LG וואלנס, במטרה לקדם את פיתוח השיטה, המפרטים הטכניים, המוצרים ואישור התאימות ביניהם. באותו הזמן פורסם גם המפרט הראשון HD BaseT1.0 specification, וכאמור מוצרים ראשונים כבר החלו להופיע בשוק. את רשימת המוצרים המאושרים לפי המפרט ניתן למצוא כאן: http://www.hdbaset.org/certification/certified_products

זו רק רשימה של מוצרים, שנבדקו במעבדה של HD BaseT Alliance, אבל למעשה, יש כבר מאות מוצרים מעשרות יצרנים בשוק התומכים בטכנולוגיה זאת. 

העובדה, ששלוש מבין ארבע החברות המייסדות הן יצרניות מובילות של מכשירי טלוויזיה, עשויה להצביע על סיכויי ההצלחה של הטכנולוגיה החדשה. לכן, בזכות חברה ישראלית חדשנית קיים סיכוי טוב, שמוצרי הבידור בבית והקישור ביניהם יראו אחרת לגמרי בעתיד הקרוב.

האם ה- HDMI יפנה את מקומו ל- HD Base T? ייתכן מאד שהתשובה לכך היא חיובית.
 

צבי שחם, M.Sc., פברואר 2013.
מרצה ויועץ, מחבר הספר: תקשורת בעידן ה- IP
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 
 
 
 
Bookmark and Share