Telecom News - Virtual PBX: תקשורת העתיד לעסקים קטנים

Virtual PBX: תקשורת העתיד לעסקים קטנים

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> Virtual PBX: תקשורת העתיד לעסקים קטנים
- Virtual PBX תקשורת העתיד לעסקים קטניםמיכאל פנחס
 
עסקים קטנים ובינוניים יכולים להפטר מהעיסוק במרכזיות הפיזיות אצלם בעסק ולקבל שירותי תקשורת מנוהלים מרחוק, על כל פלטפורמה כולל בסלולר. השאלה העיקרית: איך בוחרים בפתרון המתאים לצרכי העסק? 
 
עולם התקשורת נע בעקבות עולם ה- IT ולמעשה מתמזג אתו. המיזוג מתבצע בענן. הבסיס לענן הוא המעבר לווירטואליזציה (שרתים וירטואליים, יישומים וירטואליים ורשתות וירטואליות). העולם הישן, שמבוסס כל כולו על חומרה ותוכנה המותקנת בחצרי הלקוח או במרכזיית ספק התקשורת, סיים למעשה את חייו. Virtual PBX ו- Mobile IP Centrex הם שמות נרדפים לשירותי תקשורת בענן.
 
אין להתבלבל בין שירותי הענן לשירותי "מיקור חוץ" לטלפוניה Hosted PBX , IP Centrex. שירותי "מיקור חוץ" לטלפוניה הם העולם הישן. הם אינם שירותי ענן.
 
מדוע נוצר הבלבול בין סוגי שירותי "מיקור החוץ" הללו למרכזיה?
הסיבות לכך הן די ברורות:

 
א. הגישה של משתמשי הקצה ומנהלי המרכזיה בעסק אל המרכזיה המרוחקת עצמה (מכל סוג) היא כיום בדפדפן (גישת ה- Web) בכל סוגי "מיקור החוץ". כך, הלקוחות חושבים, שאם הגישה אל השירות נעשית בדפדפן, אזי מדובר בשירות ענן, מה שאינו נכון.


ב. ספקי IP-Centrex וה- Hosted PBX שדרגו את השירות שלהם תוך זניחת פרוטוקולים ישנים או קנייניים, ועברו לשירותים מבוססי SIP ו- SIP Trunking, שנשענים על מרכזיה מסוג Class 5 (כמעט כל המרכזיות בישראל לשירות זה, שמצויות אצל ספקי התקשורת, הן של חברת BroadSoft). מדובר במרכזיה המצויה על שרתים וירטואליים ב- Data Center של ספק התקשורת, כאשר חלק מהספקים מיקמו או מתכוונים למקם בקרוב את השרתים הללו בענן הפרטי של ספק התקשורת. ספקי התקשורת בישראל המתבססים על מרכזיית BroadSoft הם: בזק, 013 נטוויז'ן (קבוצת סלקום) ו- 012 סמייל (קבוצת פרטנר). גם ספקי שירותי תקשורת בענן מסתמכים על פרוטוקול SIP, כך שהלקוחות אינם מבחינם בין סוגי השירותים.

ג. ספקים של שירותי טלפוניה בענן יכולים להתקין את השרתים הווירטואליים בענן פרטי או היברידי (משולב ציבורי ופרטי), בין בחצרי הלקוח ובין בענן פרטי או היברידי של ספק השירות. כך, שההבדלים בין סוגי המרכזיות מטשטשים גם מהכיוון הזה. דוגמה בולטת: תדיראן טלקום, שמספקת שירותי טלפוניה בענן על בסיס Lync של מיקרוסופט, מאפשרת ללקוח לבחור: ענן ציבורי של מיקרוסופט (ענן מבוזר ברחבי העולם), ענן פרטי או היברידי של תדיראן טלקום כאן בארץ ב- Data Center של החברה, או ענן פרטי או היברידי ב- Data Center של העסק.
 
רק בשירותי ענן מקבלים את ההוזלה המשמעותית, המידית והברורה ביותר בהוצאות התקשורת. מדובר בהוזלה של כ- 30% עד 40% מול החלופות האחרות למיקור חוץ (Hosted PBX ו- IP Centrex). החיסכון בהוצאות התקשורת הוא מרכיב חיוני בקבלת ההחלטות של כל עסקי ואין להתעלם מנקודה מרכזית זו. בנוסף, אם התשלום הוא רק על פי צריכה ושימוש בפועל ובמודל ה- SaaS, זה שירות ענן טהור. אם יש תוספות (רישיונות שונים ומשונים שאינם עפ"י צריכה, בתוספת עלויות תחזוקה, תמיכה, שדרוגים, וכיו"ב), זה לא שירות ענן טהור. בנוסף, רק בשירותי ענן מקבלים את האינטגרציה המלאה ליישומי IP אחרים של העסק, יכולים לשלב כל יישום ארגוני מכל סוג ובכל מקום ועל כל מכשיר קצה, וניתן לשלב בקלות תקשורת ניידת (אלחוטית וסלולרית) באופן שקוף בכל מקום בעולם. זאת, עם שירותי 'נוכחות' (Presence), שהם מרכיב חיוני ביעילות עסקית ותקשורת מהירה במערכת העסקית.
 
שירותי תקשורת וירטואליים בענן מסופקים כשירות בישראל בכמה אפשרויות:


א. ע"י ספק התקשורת הוותיק. בישראל, לספקי התקשורת הוותיקים (בזק, הוט) אין מניע כלכלי למהר ולעבור לאספקת השירותים בענן. זאת, מכיוון שהשירותים הוותיקים מניבים להם רווחים טובים ללא מאמץ מיוחד, עם שפע של "לקוחות שבויים" ב"חתונה קתולית". לכן, בתחום הזה פועלים בעיקר ספקי תקשורת הקטנים יותר דוגמת 012 (קבוצת פרטנר) ונטוויז'ן (קבוצת סלקום).
 
ב. ע"י ספקי תקשורת בענן קטנים וחדשים דוגמת Triple C ואינטרנט בינת.
 
ג. ע"י ספקי שירותי טלפוניה ותיקים דוגמת תדיראן טלקום, שהפכו לאינטגרטורים של שירותי תקשורת, לרבות בענן.
 
ד. ע"י אינטגרטורים הגדולים בשוק (הקבוצות הגדולות, החל מבינת וכלה בתים ונס).
 
ה. ע"י ספקים קטנים הפועלים במגוון תצורות לכל רבדי שוק ה- SMB  וה- SME. בעבר הלא רחוק, רוב הספקים הללו פעלו על מערכות קוד פתוח בתקשורת – אסטריסק. אך כיום, רובם עברו למערכות יותר יציבות וידידותיות.

מרכזיה, מרכזיה וירטואלית, Virtual PBX

Mobile IP Centrex / Virtual PBX - איך בוחרים את הספק?

לפני רכישה וחתימה על הסכם שירותי מרכזיה, שמבוססת על טכנולוגיית VoIP או שירותי תקשורת מנוהלים בשיטת Virtual-PBX או בשיטת IP-Centrex Mobile, העסקים, ששוקלים לעבור לטכנולוגיה החדשה, צריכים להעריך בזהירות את הצרכים שלהם ולהגדיר בקפידה את 10 השלבים המפורטים להלן:

1. הגדרת פרופיל החברה:
כמה עובדים נזקקים לשירותי טלפוניה נייחת וניידת?
כמה משרדים קיימים בפריסה ארצית?
כמה משתמשים מרוחקים או ניידים כולל בחו"ל יהיו?
מה היקף ההוצאות של העסק?

2. הגדרת פרופיל השיחות בעסק:
מהו תמהיל הנוכחי של שיחות פנימיות פנים ארגוניות, מקומיות, סלולריות ובינלאומיות, כמות שיחות ומשך זמן בחודש?
מה מספר השיחות הנכנסות ויוצאות בחודש?
האם מקיימים שיחות ועידה (בקול, או גם בווידיאו)?

3. הגדרת פרופיל מערכת הטלפון הנוכחית:
כמה קווים יש כיום?
 איזה סוג של טלפונים קיימים?
האם צריך לשמור את כל הקווים הקיימים?

4. הגדרת פרופיל חיבור פס רחב הנוכחי:
מהו רוחב הפס?
כמה קווים יש?
מי הספק הנוכחי?
מהו עומס ברשת הנוכחית?
כמה רוחב פס בשימוש זמין לאורך שעות היממה?
האם צריך לשדרג את הרשת ואיך?

5. רשימה דרישות עתידיות:
האם יש צורך במספרי שירות מיוחדים (1-800, 1-700, שירותי כוכבית ועוד)?
האם יש מרכזנית או יש צורך במרכזנית אוטומטית?
האם יש צורך לשלב את הטלפוניה עם דואר אלקטרוני או מערכות עסקיות אחרות?
האם יש צורך במוקד מענה טלפוני מסוג Call-Center?
מהם התפריטים הקוליים להשמעת מידע קולי אינטראקטיבי למתקשרים?
האם יש צפי לגידול משמעותי של המערכת בעתיד?
מה הסכמי רמת שירות - SLA שהעסק זקוק להם: שירות רגיל או 24/7?


6. הגדרת התקציב:
כמה אפשר להשקיע בסך הכול בתשתית החדשה?
מה היעד לעלות התשלום לכל משתמש לכל חודש?

7. האם יש אדם אחד אחראי על ניהול המערכת?
האם העובדים צריכים להיות מסוגלים לנהל את עצמם?

8. מה סוג של ספק שירותי האינטרנט (ISP) המתאים לעסק?
מי הם ספקי תשתית (הוט או בזק או לחילופין סלקום או פרטנר)?
האם נדרש שירות של אינטגרטור המציע הסכמי רמת שירות (SLA), שיכול לענות על צורכי רוחב פס דו-כיווני בין הסניפים של העסק?

9. מה רמת האבטחה הנדרשת?
מה רמת הגיבוי הנדרשת (למשל: מעבר לשירות סלולר, אם הקישור הקווי לאינטרנט נופל)? אילו נהלי אבטחה יש להכין?
אילו נהלי שימוש למערכת החדשה יש להכין?
האם יש צורך בכלים לאכיפת המדיניות (מדינות השימוש, מדיניות האבטחה)?
איך שולטים במערכות הניידות (סמארטפונים וטאבלטים) הניגשות למערכת העסקית מבחוץ דרך רשת הסלולר או ה- WiFi, בארץ ובחו"ל?
איזו מערכת MDM (ר"ת: Mobile Device Management) צריך להתקין בעסק, אם בכלל?

10. איזה סוג של נתב צריך להיות בעסק?
האם יש צורך לרכוש נתב VoIP ידידותי, שחייב להיות בטוח, מכוון VPNs?
ההיבט החשוב ביותר של נתב VoIP ידידותי הוא, שהוא תומך איכות שירות (QoS) וכולל את הפעלת Port Triggering. האם הציוד הקיים דורש החלפה \ שדרוג?

טיפ:

לקוחות עסקיים ברמת העסקים הקטנים והבינוניים עם עובדים ניידים יכולים להתנסות במעבר לשירותי תקשורת בענן, כבר כעת. מומלץ להתנסות באחד מהשירותים, שאינם מחייבים חוזה מסוג של "חתונה קתולית" או התקנות מסובכות. מומלץ להתנסות בשירות כזה אצל ספק שירותי תקשורת בענן דוגמת תדיראן טלקום /Triple C , טיקל רשתות, ועוד על כמה שלוחות (נניח על קבוצת עובדים ניידים). אין דרך טובה לבחון מערכת יותר מהתנסות אישית. אם ספק מסוים אינו "מספק את הסחורה", ניתן בקלות להתנתק ממנו ולעבור לספק אחר. השירות בענן מספק את האפשרות להתנתק במהירות מספק אחד ולעבור לספק מתחרה.
 

Mobile IP Centrex / Virtual PBX  – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות. בבחירת הפתרון המתאים והנכון לעסק בתחום שירותי התקשורת בענן יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2013
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 

 
Bookmark and Share