Telecom News - סיכום הרצאות מעניינות מכנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט

סיכום הרצאות מעניינות מכנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות הפורומים והבלוגוספרה >> סיכום הרצאות מעניינות מכנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט
סיכום הרצאות מעניינות מכנס האינטרנט השנתי 2013 של איגוד האינטרנט הישראלי
כנס איגוד האינטרנט
מאת: נירית וייס-בלט
04.03.13, 23:50
 
 במוקד: גוגל, ממים פוליטיים, פשעי סייבר, שוקי חיזוי ושימוש ב-Google Trends ללמידת התעניינות הציבור במדע.
 
כנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי התקיים ב-04.03.2013 במתחם אווניו בקריית שדה התעופה. את דברי הפתיחה והסיכום סיפק אברום בורג, יו"ר הכנס. את דבריו של אורח הכבוד לי ראייני (Lee Rainie), מנכ"ל מכון מחקר האינטרנט הגדול בעולם (Pew Research Center's Internet & American Life Project), נביא בכתבה נפרדת. נכחנו בפאנלים השונים וסיכמנו עבורכם כמה מההרצאות המעניינות:
 
פרופ' יוסי מטיאס - מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של  Google בישראל
 "גוגל התפתחה מאוד בעשור האחרון: התחלנו בהצגת תוצאות עמודי web, לאחר מכן בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 למדנו, שצריך גם Google News, אח״כ מנוע חיפוש לתמונות, ו- YouTube הוסיף את סוגית חיפושי הווידיאו. באיזשהו שלב עברנו לתוצאות יותר ממוקדות ובזמן אמת כמו טיסות, תוצאות ספורט, מצב מניות, מזג אוויר באזור שלי וכו׳. היום יש לגוגל כבר Autocomplete, שנותן מענה לפני סיום הקלדת השאילתה, פיתוח ישראלי, שנותן מענה עשיר ומפורט על נושא החיפוש. המנוע היום גם יודע לתקן שגיאות כתיב (Autocorrect), מתוך הבנת רצון המחפש, ומתן מענה מדויק".
 
יוסי מטיאס שאל באנגלית את הטלפון הנייד ״האם עליי לקחת מטרייה מחר?״ והתשובה שסופקה הייתה ״כן, כי מחר צפוי יום גשום". הטכנולוגיות שאפשרו את ההליך: הפיכת הקול לטקסט באנגלית, הבנת כוונת השואל, חיפוש המידע, שהמשתמש ביקש ולבסוף העברת המענה חזרה בקול. לדברי מטיאס, הניתוחים הללו מתאפשרים במהירות בזכות המידע הרב המצוי בענן.
 
"מגמות נוספות:
* הציפייה ממנוע החיפוש, שיבין את העולם ואת מה שכל מושג מייצג. קרי, הכנסת עולם הסמנטיקה לחיפוש. היום יש לגוגל ב- Knowledge Graph למעלה מ- 50 מיליון נושאים ומיליארדי פרטים/תכונות אודותם.
* Google Trends, שגם הוא פותח בארץ, מראה מהם החיפושים הפופולאריים עפ"י זמן. שימוש פרקטי: Google Flu Trends- חיזוי התפרצות של מחלות. ניתן להשתמש בטכנולוגיה הזו גם לחיזוי בשווקים אחרים, למשל השוק הפיננסי.
* דוגמאות ליוזמות של גוגל להעלאת תכנים חשובים ברשת: עזרה ל"יד ושם" ביצירת אוסף עצום של תמונות, עזרה לרשות העתיקות בהעלאת המגילות הגנוזות לרשת.
 
אנחנו למעשה רק בתחילת הדרך, כי יש לנו מטרה להבין מה רוצה המשתמש ולספק את התשובה. כיוונים מעניינים:
* Google Now - שזכה בפרס חידוש השנה (2012) של מגזין Popular Science, בטענה כי הוא העוזר האישי הראשון, שבאמת צופה מראש את הצרכים של המשתמש.
* Google Glass - חיפושים בעולם הממשי בלי הפרעות. אנחנו בתחילת הדרך כדי לעשות זאת נכון. מה עוד טומן העתיד? העתיד לא צפוי, אך ניתן לסכם: "You Ain't Seen Nothing Yet.
 
פאנל התלכדות: אינטרנט סלולר וטלוויזיה
 גיל רוזן, סמנכ"ל ניו-מדיה, דויטשה טלקום: "עמדתי לגבי מצב השוק: פירמידת שוק התקשורת מורכבת מהבסיס בו מצויות החברות שמספקות רשת, כאן מושקעים מיליארדי דולרים, מעליהן (באמצע) מצויות חברות ה- IT , שמייצרות את 'מערכות המשרד האחורי' (למשל, OSS – מערכות תוכנה וחומרה לניטור, פיקוח וניהול רשתות, Operational Support System  ו-BSS - מערכות תוכנה לניהול יחסי לקוחות, Business Support System, לדוגמא תחום ה- Billing), גם כאן מושקעים מאות מיליארדי דולרים, אבל למעלה ב- Digital Services (שירותים דיגיטליים) משקיעים יחסית הרבה פחות. זאת, בזמן שהם יוצרים את חווית המשתמש ואת הבידול. החיבור בין השלבים הוא קריטי וחשוב לבצע התאגדויות חכמות. דוגמא טובה היא ה- Bundle בין דויטשה טלקום ל- Spotify. המטרה שלנו הנה לקשור את שירותי הרשת בצורה חכמה".
 
לטענת חיים טייכהולץ, מנכ״ל אלקטל-לוסנט: "בכל אירופה מדברים על סיבים אופטיים- פה זה עוד לא קיים, כנ״ל לגבי 100 מגה ומעלה. יש שירותים שלמים שאנחנו לא יכולים לצרוך, כי אנחנו בישראל".
 
הוד אביב, מנהל תוכן סמסונג ישראל: "סמסונג נותנת פלטפורמות לכל מי שרוצה להציג את התוכן שלו ולהעלות אפליקציות לחנות. אני מאמין בעתיד ללא קופסאות, הטלוויזיה תהיה כבר עם הממירים, הסטרימרים וקונסולות המשחקים. בשלב כלשהו נרכיב את כל האלמנטים יחד, במטרה לתת את החוויה הכי טובה. אנו שמחים, שיש תהליך חינוך שוק לגבי טלוויזיות חכמות".
 
ניר טנצר, סמנכ״ל פיתוח עסקי וקידום טכנולוגיות, מיקרוסופט ישראל: "מיקרוסופט תספק בעתיד חוויה לכל מכשירי הקצה, חוויה אחודה עם ממשק אחד, שרגילים אליו (בטלפון, מחשב, טלוויזיה)".
 
ד"ר כרמל וייסמן - ממים פוליטיים
 "ממים אינטרנטיים הם סאטירות, שנוצרות באמצעים חזותיים של טקסט ותמונה, כאשר האלמנטים משתכפלים ויוצרים סאטירה נוספת. הממים המוצלחים מרוכזים באתר KnowYourMeme. אני ואיילת עוז (דוקטורנטית מאוניברסיטת הארוורד) החלטנו לחקור את הממים, שנושאים מסר פוליטי. מתוך 8,000 הממים באתר חיפשנו את אלו המתויגים כפוליטיים. מדובר בסה"כ ב- 117 ממים, אחוז קטן של ממים נושאים מסר פוליטי.
 
מספר ממצאים מתוך המחקר:
* 21% מהממים הפוליטיים צומחים מתוכן גולשים. כלומר, לרוב מדובר בתגובות לדברים שקרו בחדשות וברשת, מעין שיח תגובה (טוקבק).
* 65% מהממים הפוליטיים עוסקים בפוליטיקאי יחיד.
* 22% מתמקדים בתכונות או מאפיינים חיצוניים.
* 16% עוסקים בנונסנס.
* 24% מהממים הם מילוליים, ביטוי שנכנס לשיחות ברשת.
* 68% מהממים בעלי טון שלילי ומתנגד. יש הרבה הומור סרקסטי וציני ורק 9% בעלי טון חיובי/תומך. למעשה צריך אלמנט של רוע כדי שהמם יופץ. המם יוצא הדופן, שדווקא עסק באהבה ותמיכה בין עמים, היה Iranians- We Love You.
 
הדוגמא הישראלית היחידה במחקר היא תמונת החיבוק בין גלעד שליט ואביו כשבנימין נתניהו ברקע. התמונה הזו עוררה תרעומת ועשו 'Photo Bombing': גזרו את הדמות של בנימין נתניהו ושמו אותה בווריאציות שונות מתוך ההיסטוריה הישראלית או העולמית. זו הייתה דרך חזותית לבקר אותו. מסר דומה נעשה לסרקוזי בעקבות טענתו, כי נכח בנפילת החומה בברלין. גם אותו הציבו בכל מיני אירועים היסטוריים.
 
שתי נקודות אחרונות למחשבה:
1. גולש הרשת הממיסטי הוא בעל אוריינות מדיה, אך חלש פוליטית?
2. הפרדוקס: אם זה פשוט מדי זה לא ״יתפוס״, אם זה מתוחכם ('מרפרר' לממים אחרים) פחות אנשים מסוגלים לייצר את השיח ולפענח אותו".
 
רפ״ק מאיר חיון - פשיעה ברשת
 "פשעי סייבר - האתגרים:
* אנונימיות בלחיצת כפתור,
* מספר רב של אמצעי תקשורת,
* מגוון ישויות תקשורת לכל אחד,
* שיתוף פעולה בינלאומי בין עבריינים,
* שיתוף ידע בין עבריינים,
* מורכבות הליך הפקת ראיות דיגיטליות,
* נדיפות הראיה הדיגיטלית.
 
האתגרים הייחודים למשטרה בעידן הסייבר:
* הקושי בהוכחת זהות מבצע בפועל,
* השלכות חשיפת הראיות בבתי משפט (העבריינים מגלים באיזה שיטות המשטרה פועלת, באילו תוכנות משתמשת, ולומדים מה לשנות),
* הקשיים בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים (בטווח הארוך שיתוף הפעולה הוא win-win),
* סמכות שיפוט מוגבלת לעומת מרחב הפעולה (חברות בינלאומיות לא כפופות לדין הישראלי).
 
עבירות ״קלאסיות״ רבות מועברות כמעט ללא שינוי לסייבר, לדוגמא סחיטת דמי חסות, שנוצרה לה גרסה קיברנטית.
 
דוגמא לתרחיש של איום סייבר: תוכנת SpyPhone, שהופכת את הנייד לשולט על סוס הטרויאני הנשלח למתחרה. למשטרה היה חשוב להבהיר, שמדובר בעבירה פלילית של האזנת סתר, ופעלנו לאכיפה נגד משתמשי התוכנה בדרך פלילית ויצרנו תודעה ציבורית והתרעה.
 
יכולות עבריינים בעידן הסייבר:
* מוטיבציה גבוהה- 'שוד מקוון' עדיף על שוד מזוין,
* חוכמת ההמונים בשימוש יומיומי,
* פורומים סגורים לייעוץ וסיוע ('אנונימוס' למיניהם),
* זמינות טכנולוגיה מתקדמת,
* עלות נמוכה של אמצעים מתקדמים,
* שיטוי מומחי מחשב.
 
על מנת לגבש תיק חקירה בעולם הסייבר, משטרת ישראל מבצעת פעולות חקירה סמויות, גלויות, ובודקת חומרי מחשב. בין משימותינו: פעילות הצלת חיי-אדם ברשת: הודעות אובדניות, חסרי ישע ונעדרים בסיכון".
 
פרופ' אילת ברעם צברי - שימוש ב-Google Trends ללמידת ההתעניינות הציבורית במדע

פרופ' ברעם-צברי הציגה את העבודה, שעשתה עם ד"ר אלעד שגב: "שאלנו: מה אנשים רוצים לדעת על מדע? למה הם רוצים לדעת את זה? איך התקשורת משפיעה על ההתעניינות הציבורית במדע? חיפוש מידע הוא מדד אותנטי לרצון לדעת משהו. מקור המידע העיקרי של אנשים, שמחפשים מידע ספציפי על מדע וטכנולוגיה הוא הרשת.
למה בחרנו במחקר שלנו בגוגל? תפוצה, מנוע החיפוש הנפוץ ביותר והוא פתוח לניתוח נתונים.

חיפשנו קשר בין הכיסוי בתקשורת לבין עוצמת החיפושים. מצאנו, ש- 53% מהנושאים חופשו בעקבות סיקור במדיה. מסקנתנו הייתה, שסיקור של מדע בתקשורת מוביל במקרים מסוימים לחיפוש עצמאי אחר מידע. השווינו בין שני מדדים: כמה חיפושים היו על חתני פרס נובל (Google Trends) וכמה סיקור קיבלו אותם חתני פרס נובל באותו זמן (Google News). נתון מעניין, שמצאנו היה, שהציבור הפסיק לחפש אחרי שבוע, בזמן שבתקשורת המשיכו לכתוב מספר שבועות אחרי. כלומר, לתקשורת יש זיכרון ארוך יותר מאשר למחפשים בגוגל. נתון נוסף: באופן כללי, התקשורת מסקרת יותר את תחומי הרפואה והפיזיולוגיה ופחות את הכימיה".
 
ד"ר רועי צזנה - שוקי חיזוי: האם הרשת יכולה לנבא את העתיד?
 "שבוע לפני האוסקר, פרסמתי בבלוג שלי מדע אחר את התחזית שלי לזוכים. זאת, בלי להכיר את הסרטים ועולם הקולנוע, רק על בסיס בדיקת ההימורים ברשת (בורסת התחזיות) ב-HSX - Hollywood Stock Exchange, והתחזית צדקה ב- 5 מתוך 5.
 
באתר intrade אנשים מהמרים על תחזיות וסכום ההשקעה משקף את אחוז הסיכוי (למימוש התחזית) בעיני המהמרים. אנשים משנים את ההימורים שלהם בעקבות מה שקורה בשטח, והמעקב אחר בורסת ההימורים מציג לנו מה קורה בשטח. בנוסף ל-Intrade  ו- HSX (שהצליח לחזות את זוכי האוסקר יותר טוב מכל פאנל מומחים), נמצא בבורסות התחזיות הציבוריות את IEM, בה הצליחו לנבא את תוצאות הבחירות באופן מעולה. בורסות תחזיות בתעשייה: יש בגוגל, סימנס, מיקרוסופט, ו-HP. בורסת התחזיות הצבאית: DARPA. הייתה לה התנגדות מבית, ובעקבות כך הפרויקט הופסק. מגבלות לבורסת התחזיות: סובלת מבועות ואינה יעילה בתחזיות לגבי מאורעות עלומים.
 
הגשנו הצעה לאיחוד האירופי להקמת בורסת תחזיות עברית, מדובר בצורך אמיתי - יש הרבה על מה להמר בישראל...".
 
בסיום הכנס קיבל השר מיכאל איתן אות הוקרה על מפעל חיים.
 

 


המלצה לגולשים באתר TelecomNews:
חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר מאות רבות של פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. שפע מידע בלעדי ומעניין מצוי בתפריטי המשנה. 
 
Bookmark and Share