Telecom News - "אנחנו פחות בודדים, יותר חכמים, ולא אכפת לנו מפרטיות"

"אנחנו פחות בודדים, יותר חכמים, ולא אכפת לנו מפרטיות"

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות הפורומים והבלוגוספרה >> "אנחנו פחות בודדים, יותר חכמים, ולא אכפת לנו מפרטיות"
"אנחנו פחות בודדים, יותר חכמים, ולא אכפת לנו מפרטיות"
מאת: נירית וייס-בלט, 06/03/13, 19:00
לי ראייני
 
לי ראייני (בתמונה), מנכ"ל מכון Pew, סיפק נתונים על מהפכות הפס הרחב, המובייל והרשתות החברתיות וגם טען, שבזכותם אנו פחות בודדים, יותר חכמים, ושלאמריקאים לא אכפת מפרטיות.
 
 לי ראייני (Lee Rainie), מנכ"ל מכון Pew לחקר האינטרנט, ביקר השבוע בישראל. במסגרת הביקור, נאם בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי והרצה מול פורום מצומצם של חוקרים מהפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת חיפה. מכון המחקר, שהוא עומד בראשו, הוא מהחשובים בחקר האינטרנט: המכון פרסם למעלה מ- 350 דו"חות בנושא השפעות הרשת על החברה. סיכמנו עבורכם את עיקרי הדברים:
 
בספרו המשותף עם פרופ' בארי וולמן Networked, מתוארות 3 המהפכות הבולטות בהתפתחות האינטרנט:
 
1. מהפכת הפס הרחב, המומחשת פה:
 
 
מהפכת הפס הרחב
 
 
נתונים מעניינים: 85% מהאוכלוסייה הבוגרת ו- 95% מהצעירים גולשים בארה"ב באינטרנט. בסוף 2012 נספרו בעולם 2.4 מיליארד גולשי אינטרנט (הסטטיסטיקות המלאות, גם בחלוקה עפ"י יבשות).
 
2. מהפכת המובייל, המומחשת פה:
 
 
מהפכת המובייל
 
 
נתונים מעניינים: 89% מהאוכלוסייה הבוגרת בעלי טלפון נייד, 51% בעלי סמארטפונים (הנתון צמח בעקבות מתנות חג המולד), 31% בעלי טאבלטים.

יש יותר מכשירים ניידים מכמות האוכלוסייה בארה"ב. עד 2014 יהיו יותר מינויים סלולריים מאשר בני אדם בכדור הארץ.
 
3. מהפכת הרשתות החברתיות, המומחשת פה:
 

מהפכת הרשתות החברתיות
 
נתונים מעניינים: 59% מהאוכלוסייה הבוגרת (בארה"ב) גולשים ברשתות חברתיות.

כשבודקים את האחוז מתוך כל משתמשי האינטרנט: 92% מגילאי 18-29 גולשים ברשתות חברתיות, 73% מגילאי 30-49, אח"כ 57% מגילאי 50-64, ו-38% מגילאי 65 ומעלה.

מכון Pew הציג עד כמה רשתות חברתיות פופולאריות ברחבי העולם.
פייסבוק היא המדינה השלישית בגודלה בעולם. למעלה ממיליארד בני אדם חיים במדינת הפייסבוק.
רק 16% מהאמריקאים דיווחו על עצמם כמשתמשי טוויטר, אבל מדובר בקבוצה חשובה, כי חלקם מנהיגי דעת קהל.
רק 14% מהאמריקאים דיווחו על עצמם שהם בלוגרים, אבל מדובר כנראה במספר גבוה יותר, כי אנשים עברו לביצוע פעולת ה- Blogging מחוץ לפלטפורמות המיועדות לכך (למשל בפייסבוק).
 
בהקשר הכלכלי, ציין ראייני, כי היקף ה- e-commerce הגלובלי הגיע ב- 2012 ל- 1 טריליון דולר.
 
השלכות נוספות של מהפכת האינטרנט: לי ראייני דיווח:
- היום (בשונה מהעבר) חובבנים עומדים לצד מומחים כספקי מידע ועזרה.
- במבנה החברתי החדש, הקשרים האישיים מבוססים יותר על תחומי עניין משותפים.
- פער דיגיטלי: בסקרים הטלפוניים שביצענו ברחבי ארה״ב מצאנו, כי ישנה חשיבות רבה לגיל (מעל גיל 71 מתועדת נפילה חדה במספר המשתמשים), להכנסה, לאזור גיאוגרפי, ולשליטה בשפה האנגלית (אלו שאינם דוברי אנגלית משתמשים פחות ברשת).
- העידן החדש מאתגר את תשומת הלב (בגלל ההכרח במולטי-טאסקינג), אך מצד שני מאפשר, הרבה יותר מבעבר, לצלול לעומקו של נושא מסוים.
- מכון המחקר שלנו שאל ילדים והוריהם כמה מהם חברים אחד עם השני בפייסבוק. התוצאה בעבר הייתה ש- 36% היו חברים, ועכשיו זה צמח ל- 52%. בעקבות כך, נוצרו מתיחויות בתוך המשפחה וצורך בקרב הצעירים להצפין חלק ממסריהם הפומביים.
 
ראייני קינח את הרצאתו (באוניברסיטת חיפה) בהפרכת טענות מוכרות:
 
חושבים, ש- פייסבוק גורמת לך להיות בודד, אבל זה לא נכון: כל הנתונים שלנו מראים, שהרשת דווקא עוזרת לבודדים, שמוצאים בה המון תמיכה.
 
חושבים, שישנן בועות מסוננות (עולם ייחודי של מידע לכל משתמש ברשת) ושאנשים מצויים ב- Echo Chamber (מקשיבים לקבוצת הדומים ולא לשונים), אבל זה לא נכון: הנתונים שלנו מראים, שהאנשים (המעורבים פוליטית) מעוניינים לדעת מה יריביהם חושבים ומגיעים דווקא להרבה יותר מידע מגוון מבעבר.
 
חושבים, שלאמריקאים חשוב מאוד מהפרטיות שלהם, אבל למעשה: הם חיים ופועלים כאילו בכלל לא אכפת להם מהפרטיות שלהם (גם מתוך בורות). בסקרים רבים מצאנו, שהם לרוב בעד סחר חליפין, בו יספקו מידע פרטי תמורת מוצרים רלוונטיים (בהנחות). הגענו למסקנה, שדעתם לגבי פרטיות אינה בינארית (כן אכפת מהפרטיות/ לא אכפת), אלא תלוית-מצב (יש מקרים, כאמור, תמורת הטבות כלכליות, שיוותרו בשמחה על פרטיותם).
 
טוענים, ש- גוגל עושה אותנו טיפשים יותר, אבל זה לא נכון: הנתונים שלנו מראים, שלאורך כל השנים אותו אחוז של אמריקאים יודע את התשובות הנכונות בשאלונים הכלליים. חצי מהמומחים חושבים, שההשפעה היא לטובה, חצי חושבים שלרעה. לדעתי, מי שנולד לתוך העולם עם גוגל, יגדל להיות אדם, שיודע טוב יותר לשאול שאלות, לחפש מידע ולמצוא תשובות טובות תוך שניות. אז נכון שהמידע לא היה בראשו קודם לכן, אבל בהינף נגיעה בטאבלט או בהינף פנייה ל-"סירי" הוא יודע את התשובה הנכונה, וזה, הופך אותו דווקא לחכם יותר.
 

תמונת לי ראייני מכנס איגוד האינטרנט, קרדיט צילום: יוני מלכא.
Bookmark and Share