Telecom News - מייצרים חדשות מכלום

מייצרים חדשות מכלום

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> מייצרים חדשות מכלום
כנראה השפעת 1 באפריל נותנת את אותותיה על דיווחי המדיה, החל ממתקפת סייבר ענקית על ישראל וכלה במשבר בסלקום.
מאת: אבי וייס, 3.4.13, 0800

בתקופה האחרונה שמתי לב' שהחלה התמחות חדשה בעולם המדיה והתקשורת בישראל: לדווח דיווחים שמתאימים ל- 1 באפריל, גם בתאריכים אחרים בשנה. ניתחתי את התופעות הללו ולמה הן מתרחשות בעוצמה הולכת וגוברת בשנים האחרונות, במאמר נרחב תחת הכותרת: "למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי". 

שתי תופעות בולטות צדו את עיני בשבוע החולף:
א. דיווחים חוזרים ונשנים על "מתקפת סייבר ענקית". כבר כתבתי מאמר לגלגני על עניין זה. אולם, עניין זה חוזר על עצמו כל כמה ימים, כל פעם בכלי מדיה אחר ובניסוחים אחרים, יותר בומבסטיים ומפחידים. זאת, לפי הפתגם הידוע: "פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים"...

אז אפשר להירגע. "מתקפות סייבר" לא נעשות בצורה כזו, שכל בעל עט (או למעשה - מקלדת) במדיה יודע על זה ומפרסם על מתקפה ממשמשת ובאה שכזו. זה בכלל לא עובד ככה. גם לקורא המצוי, שקורא או שומע את הידיעות הללו במדיה, אין מה לעשות. לא מגייסים מילואים, כדי להגן על מדינת ישראל מפני מתקפות אמיתיות או מדומות שכאלו. ממש לא. כל הידיעות הללו משרתות אינטרסים, שכבר תיארתי אותם בהרחבה כאן.

לגבי המתקפה המתוכננת ל- 7.4 ושכבר פגעה בכמה אתרים, אין צורך להילחץ מהסיפור הזה. תיקון אתר אינטרנט הנפגע מהתקפת האקרים הוא דבר די פשוט ומהיר. לרוב, שיחזור האתר מהגיבוי האחרון - מתקן את הנזק (אם בכלל נגרם). 

לבעלי העסקים מבין קוראינו, רק אזכיר, שלהשקעה באבטחת מידע ומניעת סייבר אין ROI. זה בדיוק כמו ביטוח הבית מפני רעידת אדמה. זה אולי נחוץ, אבל לא ידוע מתי (אם בכלל) אפשר לממש את הפוליסה הזו....לעומת זאת, לפוליסת "ביטוח חיים" יש ROI, כי אין לאיש חיי נצח. אז תחליטו לבד איזה סוג של פוליסת ביטוח אבטחה סייבר אתם צריכים (המלצה קטנה: לא פוליסה בכסף. הכלים החינמיים לאבטחת מידע טובים לא פחות מהכלים הנמכרים באלפי ועשרות אלפי שקלים). יש לנו סיפורים בלי סוף, על ארגונים גדולים ואף ענקיים בישראל, שהשקיעו מיליונים ועשרות מיליוני ש"ח במערכות האבטחה. בזמן אמת, כשהיו אמורים לקבל הגנה מהכלים והמערכות הללו, המערכות התגלו בערוותן, כחסרות כל תועלת לארגון. לכן, אני מציע שוב למשקיעים במערכות היקרות הללו, לקרוא אודות המגמות החדשות בעולם האבטחה והסייבר בכתבה שפורסמה כאן.  

ב. דיווחים על משברים בסלקום (פיטורים המוניים, התארגנויות עובדים בחסות ההסתדרות וכיו"ב). קודם היו דיווחים כאלו בדיוק, אך לגבי חברת פרטנר. למי שלא שם לב, לפני יותר משנה פרצה בישראל מה שמכונה" המהפכה הסלולרית". המהפכה הזו נעשתה כדי להיטיב עם חברה אחת (נחשוף זאת במאמר נפרד). כבר חשפנו שלא  הייתה כאן שום "מהפכה" בשנה שעברה, זו רק המצאה עיתונאית, שנועדה לשרת אינטרסים ברורים, שעוד נחזור ונדווח עליהם. אולם, ברור ש"מהפכה" זו פגעה בחלק מחברות הסלולר הוותיקות (לא יודע אם שמתם לב, אבל פלאפון נפגעה הכי פחות משלוש הוותיקות, כי נערכה, כנראה, הרבה יותר טוב ל"מהפכה הסלולרית").

התוצא הברורה של "מהפכה" זו היא התכווצות היקף כוח האדם בחברות הוותיקיות, במקביל למהלכי ההתייעלות שלהן, שמקורם ברכישת ובליעת חברות תקשורת משלימות (בסלקום המדובר ברכישת ובליעת נטוויז'ן-013 ובפרטנר מדובר ב- 012-סמייל). די ברור, שגם ירידה בנפח הפעילות וגם מיזוג חברות משלימות "פנימה" לתוך הארגון, מובילים באופן ישיר לצמצום מצבת כוח האדם. זה נותח בעשרות מאמרים וידיעות, אבל בשנה שעברה. ממש מייד אחרי פריצת ה"מהפכה הסלולרית".

לכן, בכל הסיפורים על משברים מדומים בסלקום ובפרטנר אין כל ממש. הן נוהגות בהתאם לתנאי השוק החדשים ותו לאו. הן לא במשבר. אין מה לדאוג להן, לבעליהן או למנהליהן. העובדים שמשלמים את המחיר המהפכה הזו (כרגיל במקומותינו), מוזמנים לגלוש בטורים של "הצעות עבודה" ולמצא משרה חדשה מתאימה עבורם. ממילא הסטטיסטיקה מראה לנו, כי הצעירים בישראל מחליפים מקום עבודה כל 18 חודש. לכן, אין, בתנועה הסיבובית הזו בין מקומות עבודה, כל חדש. 

מכאן, שמומלץ להביט די בספקנות על כל מיני משברים מדומים, שהמדיה יוצרת בעצמה ומפרסמת חדשות לבקרים. לפעמים (ולמעשה כמעט בכל המקרים) אלו ידיעות שיש מאחוריהן אינטרסים זרים ומוזרים. אנו חושפים, מפעם לפעם אינטרסים אלו - למענכם. בשביל זה צריך עיתונות חופשית ועצמאית. 



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב