Telecom News - מרכזיות IP מבוססות קוד פתוח – לא רק לעסקים קטנים!

מרכזיות IP מבוססות קוד פתוח – לא רק לעסקים קטנים!

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> מרכזיות IP מבוססות קוד פתוח – לא רק לעסקים קטנים!
מרכזיות IP מבוססות קוד פתוח – לא רק לעסקים קטנים!

תגובה למאמרו של מיכאל פנחס: "מרכזיות IP לעסקים קטנים – איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?"ניר סימיונוביץ

בחודש מרץ 2013, פורסם באתר המאמר: "מרכזיות IP לעסקים קטנים – איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?" המאמר מספק מידע יקר ערך, לטעמי לפחות, בניסיון לענות לשאלה, שרבים מלקוחות הקצה עומדים בפניה: "מרכזיה מקומית או שירות IP Centrex?" בעוד המאמר מציין בצורה יפה מאוד את האפשרויות בעיני הלקוח, לא יכולתי שלא לשים לב לפסקה: "מרכזיות זולות מסין או בקוד פתוח (Asterisk) ללא שם מותג - אינן מומלצות, בכל מקרה, בהתאם לפתגם: 'טעמה המר של איכות ירודה נותר זמן רב לאחר שפג טעמו המתוק של מחיר נמוך'".

עומד אני בפני פסקה קצרה זו, שלטעמי האישי מאגדת בתוכה את כל הפחדים והחששות של אדם זה או אחר מהלא נודע, ותוהה לעצמי: "האם ייתכן הדבר שגופים רבים בארץ ובעולם טועים? האם ייתכן שחברות בקטגוריית ה-Fortune 100 טועות? האם ייתכן שחלק ניכר מעולם הטלקומוניקציה בעולם טועה?"
 
בהתאם לתאוריות "חוכמת ההמונים" הסיכוי לטעות פה הוא קטן ואי לכך, החלטתי לספר לכולם, מה עושים עם טלפוניה בקוד פתוח. זה לא בהכרח אומר רק Asterisk.

אז בואו נתחיל עם משהו קרוב: חברה, שכולנו מכירים ומכבדים את האגף ההנדסי שלה, חברת בזק. בשנת 2009, עשתה חברת בזק צעד אמיץ ביותר. הצעד היה אמיץ מצד אחד, והגיוני מהצד השני. הצעד היה לשלב טכנולוגיות קוד פתוח כחלק ממערך שירותי הערך מוסף שלה. מה היה ההיגיון מאחורי ההחלטה? פשוט מאוד, לאחר שחברת פרסונטה "הלכה לעולמה", נותרה בזק עם מערכת שירותי ערך מוסף, אך בלי חברת תחזוקה. הפתרון היה העברת חלק מהשירותים הקריטיים מהמערכת הזו למערכת אחרת, חדשה, שתפותח פנימית בתוך החברה. השירות הראשון, שעלה לאוויר, היה bCard, לאחר מכן עלה שירות נוסף, כאשר לפני כחצי שנה עלה לאוויר פרויקט שלם, שזכה לכינוי KamIN, כולו פרי פיתוחה של חברת בזק.
 
כל המערכות המדוברות נכתבו על תשתיות של Asterisk בתוספת תשתית Kamailio. יתר על כן, בכנסWorld  ,Kamailio שייערך בברלין ב-16-17.4.13, תציג בזק את הפתרון "כלל עם ועדה". שירותים נוספים פותחו בבזק על גבי Asterisk, חלק על ידי אנשי בזק, וחלק על ידי קבלנים חיצוניים. התוצאה הייתה ברורה: עלות נמוכה יותר לבזק, עלות תחזוקה קטנה יותר, והכי חשוב: המשכיות מלאה לידע ולתחזוקת המערכת, גם לאחר עזיבת הקבלן את האתר.

אחד הכוכבים העולים בעולם ה-IP Centrex המקומי הינו שרות Voicenter של קבוצת שטרודל. גם פה מדובר בפיתוח, שנעשה כולו על מערכת מבוססת Asterisk, שילוב של מערכת Kamailio בעולם ה-Centrex ופיתוח מערכת מידע מהחכמות ביותר, שפותחו בשוק הישראלי. המערכת פותחה בטווח זמן של כמעט 5 שנים, על ידי צוות אנשים מקצועי, שהפך כל אפשרות וכל טכנולוגיה ודאג לבנות את האמינות לתוך המבנה של המערכת.

בשנת 2009 השיקה חברת 012-סמייל (כיום חלק מקבוצת פרטנר) את מיזם 012global. חברה בת של 012 הממוקמת בארה"ב (פלורידה), שמספקת שירותי תקשורת (כרטיסי חיוב, טלפוני IP, מספרי גישה וכו') לקהל הישראלי בארה"ב. שוב, המערכת פותחה ונבנתה על בסיס של שרתי Asterisk, ולאחר מכן, נוספו שרתי Kamailio בתור מערכות Load Balancing (איזון עומסים), לאחר שמערכות ה-Load Balancing של חברת RadWare פשוט כשלו במשימה (השתפרו רבות מאז). כיום, המערכת מספקת שירותים לעשרות אלפי לקוחות, עם כמות דקות הנאמדת בכמה עשרות מיליוני דקות לחודש.
 
בשלב זה, להערכתי, בוודאי ייאמר: "בסדר. אפשר לבנות מערכות חכמות עם Asterisk. אבל למה נתקלים בכל כך הרבה מקרים בהם התקנות מרכזיה פשוטה פשוט לא מצליחות ונכשלות?"

בעת העתיקה הייתה רווחת הדעה, כי: "אין להרוג את השליח, גם אם הינו נושא חדשות רעות". להאשים את ה-Asterisk בכישלון התקנה זו או אחרת, הינו כהריגת השליח על כך שהביא חדשות רעות. יש לזכור, ש- Asterisk היא לא יותר מאשר תוכנה. היא עושה בדיוק מה שאומרים לה ותעבוד תמיד באותה צורה, ללא עוררין, ללא תלונות והכי חשוב – ללא משוא פנים.

התוכנה לא יכולה להחליט לבצע פעולה אחת, ולאחר מכן אחרת. היא עושה בדיוק את מה שאמרו לה. התוכנה היא הרי "כלי ביד היוצר", והיוצר במקרה זה הינו האינטגרטור המתקין. אם הוא יודע מה לעשות, הרי שההתקנה תצליח ותקבלו מוצר שישרת אתכם נאמנה זמן רב. אם לא, היכונו לחיי מרורים ועוגמת נפש, מנת חלקם של אלה, שנפלו בידיהם של מטמיעי השווארמה (היום מרכזיות, מחר שווארמה בכיכר).

מאז שנת 2007, היוותה גרינפילד טכנולוגיות את קו ההגנה האחרון להתקנות Asterisk כושלות, שבהן האינטגרטור זנח את הלקוח, או שהנ"ל הגיעו למבוי סתום עם מרכזיה לא מתפקדת. מדי שנה, אנו חוקרים עשרות מקרים של התקנות קלוקלות, מערכי אבטחה לא מסודרים, פריצות למרכזיות ועוד. בכל המקרים שחקרנו, ניתן לומר בוודאות, כי הבעיות נבעו מחוסר היכרות של האינטגרטור עם המוצר ודרישות חסרות שחר של הלקוח. הלקוח רוצה מאפיינים, האינטגרטור רוצה לספק ולהרוויח ובדרך לא מבינים את משמעות המאפיינים על היציבות ואבטחת המערכת. התוצאה: הורגים את השליח.

חברת Digium, המפתחת העיקרית של תוכנת Asterisk, מפרסמת באתר שלה מסמכי Case Study של מערכות מבוססות Asterisk בכל הרבדים העסקיים. בתי חולים, חברות גדולות, עיריות ופארקים – כולם משתמשים ב-Asterisk. חברות כגון Yahoo ועוד משתמשות ב-Asterisk. אפילו חברת Jajah, שנמכרה ל-Telefonica, התחילה את חייה על מערכת Asterisk@Home ומשם כבר הכל היסטוריה. למען הסר ספק, חברת Jajah עדיין עושה שימוש ב-Asterisk עד היום.

ועכשיו, בנימה אישית. אני מזמין כל יועץ תקשורת בארץ המעוניין להעמיק את הידע שלו בנושא לפנות אלי "בצורה אישית". במשך השנים, התקשרו אלי יועצים אלו ואחרים להתייעץ, כאשר עמדה בפניהם האופציה של שימוש ב-Asterisk כדרישת לקוח, והתייעצו איתי על האפשרויות העומדות בדרכם. יתרה מכך, אם ייפנו מספיק יועצים, שיבקשו להעמיק את הידע, אשמח לערוך יום עיון נוסף (כפי שערכתי שנה שעברה לארגון יועצי התקשורת), שיערך במשרדנו, בו אשמח ללמד ולספק כמה שיותר מידע בנושא.

הרשו לי לסיים בציטוט של סוקראטס: "יש רק דבר טוב אחד, ידע, ורק דבר רע אחד, בורות" (There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance).

מאת: ניר סמיונוביץ, אפריל 2013
מנכ"ל GreenfieldTech
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.net
 



 
 
Bookmark and Share