Telecom News - הרשת החברתית האישית

הרשת החברתית האישית

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> הרשת החברתית האישית
הרשת החברתית האישית

על הדרכים לקבלת גישה לשיתופי פעולה עסקיים, למשקיעים ולשוק המשרות החבוי בעולם הסטארט-אפים.גיא חורש

האם אי פעם מצאתם את עצמכם אומרים: "לו הייתי מכיר אותו אישית יכולתי ..."? רבים מאיתנו מוצאים עצמם במצבים כאלו על בסיס יום יומי, במאמצים למצוא שיתופי פעולה עסקיים, משקיעים, מנטורים או לזכות במשרה נחשקת. בתחום העבודה זה נקרא: "אסטרטגיה לקבלת גישה לשוק המשרות החבוי.

לפעמים אנחנו מפסידים ובגדול פשוט משום שאנחנו לא מעדכנים ומתחזקים את רשימת הקשרים שלנו על בסיס קבוע.

בעיקר בעולם הסטארט-אפים, שמתאפיין ביזמים מוכשרים המגיעים מרקע טכנולוגי, הדגש הנו על הטכנולוגיה והמוצר (או השירות) ופחות על ה Networking. לעיתים, גם אם בהתחלת המיזם נותנים push חזק לנושא, רבים מאתנו לוקים בתחזוקה ירודה לנכס הכל כך משמעותי – רשת הקשרים.

בתחום הסטארט-אפים בכלל ובקהילת ה "גיקים" בפרט, לעיתים בניה של רשת הקשרים הנה אתגר פסיכולוגי לא פשוט. הביישנות, התפיסה כי בניה אקטיבית כזו היא מניפולטיבית וההעדפה הטבעית ש "הדברים יקרו מעצמם" גורמות ל"תקיעות" מסוימת בתהליך. "עזוב אותי מאנשים תן לי לתכנת"  - זו טעות

בניית יחסים טובים עם לקוחות קיימים, לקוחות פוטנציאליים, קולגות ואנשים שאנחנו פוגשים יכולה לשמש כקרש קפיצה להזדמנות המקצועית הבאה שלנו. לשם כך עלינו לבנות מאגר המאפשר לנו לפנות לאותם אנשים על בסיס מכנה משותף קיים או עתידי. נוכל למנף את המאגר הזה ברגע שתצוץ הזדמנות לשתף את החברים במאגר בנושא רלבנטי לתחומי העניין המקצועיים שלהם.

בעולם ה-Networking  נוטים לחלק את רשת הקשרים לשתי קטגוריות עיקריות:
רשת הקשרים הפורמלית ורשת הקשרים הלא פורמלית.

רשת הקשרים הפורמלית: אנשים אותם אנו פוגשים בארועים מקצועיים, אקדמיה, תערוכות וכנסים ובאינטראקציה העסקית היום יומית.

רשת הקשרים הלא פורמלית: משפחה, חברים, אנשים אותם אנו פוגשים בבית הספר של הילדים, בית הכנסת, במכון הכושר או בטיסה לחו"ל לעבודה או נופש.

בשתי הקטגוריות, המכנה המשותף הוא קיים או שהוא פוטנציאלי ושתיהן חשובות באותה המידה, לטעמי. שתי קטגוריות אלו משמשות, למעשה, כמאגר הקשרים שלנו, או "הרשת החברתית האישית".

כאשר אנו פוגשים אנשים, שמסוגלים להעשיר את המאגר שלנו, עלינו להכין מראש מספר משפטים מתומצתים אודות הפעילות הנוכחית שלנו. באנגלית זה נקרא Initial Benefit Statement או בקיצור IBS, מעין שילוב של ניסיון העבודה הנוכחי ורקע כללי על הקריירה שלנו. חשוב במצב כזה להצטייד בכרטיסי ביקור ולנסות להתחבר גם באמצעות המדיה החברתית (פייסבוק, טוויטר ולינקדאין). קל מאד כיום לעשות זאת במעמד האינטראקציה באמצעות הסמארטפונים. שווה למנף זאת על מנת להגדיל את המאגר החברתי בכל סיטואציה. קל מאד גם לשמור על קשר ולהתעדכן באופן זה. 

החיבור בין ההיבט האישי להיבט העסקי הפך כיום, יותר מתמיד (עקב תרבות הרשתות החברתיות), סינרגטי ומובן מאליו. קל מאד ללמוד על כל אחד מהאנשים במאגר החברתי שלנו על ידי ביקור בפייסבוק או בלינקדאין וכמובן לשמור על קשר.

נקודה נוספת וחשובה היא, שהמאגר שלנו גדל באופן דינאמי ואף ויראלי בכך, שבאותו רגע, שאנשים במאגר קשורים לאנשים אחרים באופן טבעי, הנגישות אליהם תהיה הרבה יותר קלה. כך, שהיום ניתן להגיע כמעט לכל אחד, בכל תעשייה ובכל תחום על ידי מספר פעולות מאד קצרות ופשוטות.

יועצי קריירה רבים ממליצים ליצור רשימת "חשובונים" שהם בעצם רשימת ה VIP של מאגר הקשרים ולהקפיד לברך אותם בימי הולדת, ארועים משמעותיים וחגים. ככל שזה נשמע טריוויאלי וחסר ערך מיידי, באמצעות פעולה זו תוכלו לקנות "אשראי" לפניה ולקבלת מענה בהזדמנות הרלבנטית מאותם אנשים. שווה לטרוח ולהכין "אקסל" מסודר ולתחזק אותו.

חשוב להבין, שבניית הרשת החברתית האישית שלנו היא מעשה ראוי וכן. אנחנו מרחיבים את חוג המכרים מתוך עניין אמיתי באנשים חדשים. זאת, לא ממקום של אינטרס עסקי מובהק, כי אם ממקום של הרחבת אופקים והבעת עניין באנשים חדשים ובעיסוקם. מתוך עניין אמיתי והקשבה, הצגת שאלות וגישה חיובית אנשים ישמחו לחלוק וגם לשמוע. זו הגישה הנכונה והאמיתית.

לסיכום, מתן תשומת לב לאנשים ולקשרים האישיים המצויים ב "רשת החברתית האישית" שלנו חשובה לא פחות מעיסוק בבניית המוצר והעסק. זאת מאחר, ש"עסקים עושים עם אנשים" ואף פעם לא ניתן לדעת מאין תצוץ ההזדמנות העסקית הבאה. לכן אין להתבייש ויש לשנס מתניים ולהתחיל לבנות ולהרחיב את הרשת החברתית האישית שלכם כבר היום.

אשמח לשמוע מכם על ההתקדמות והתועלות שקבלתם מהמאמר ואני מקווה, כי תפנימו ותיישמו את העצות והכלים השימושיים לטובתכם ולטובת החברים ברשת החברתית האישית שלכם.
 
מאת: גיא חורש, אפריל 2013
הבעלים של Target, חברה לייעוץ עסקי אסטרטגי
 guy@targetbd.com
רשת קשרים אישית
Bookmark and Share