Telecom News - פורום "בית חכם" נפתח באתר: "בית חכם" בישראל עכשיו - כבר לא חלום!

פורום "בית חכם" נפתח באתר: "בית חכם" בישראל עכשיו - כבר לא חלום!

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות הפורומים והבלוגוספרה >> פורום "בית חכם" נפתח באתר: "בית חכם" בישראל עכשיו - כבר לא חלום!
פורום "בית חכם" נפתח באתר: "בית חכם" בישראל עכשיו - כבר לא חלום!

הסיבות לאי מכירת "בתים חכמים" בכמויות גדולות והפתרונות לבעיה.פורום בית חכם
 
מה זה "בית חכם"?
בית חכם הוא בית בו מותקנת מערכת של בית חכם. מערכת זו מאפשרת שליטה מקומית, ידנית או אוטומטית דרך רשת האינטרנט, תוך שימוש במחשב או בסמארטפון. הרעיון של בית חכם קיים כבר מתחילת שנות ה-80. אולם, מאז ועד היום לא צבר הרעיון אוהדים רבים, והוא משמש את העשירים ואת אלה ה"משוגעים טכנולוגית" בלבד, בארץ ובעולם.
 
לכן, נשאלת השאלה: מדוע? למה רעיון הבית החכם לא תפס?
 
ישנם כמה מיתוסים וסיבות לאי הצלחת הבית החכם:
  1. אין צורך אמיתי בבית חכם.
על פי מה שקורה בישראל, יש בהחלט צורך אמיתי בבית חכם. הצורך נובע מעלויות חשמל גבוהות, מהרצון לשפר את הביטחון האישי ומהצורך לשפר את איכות החיים של האזרחים בכלל ושל אוכלוסיות הקשישים והנכים בפרט.
 
תחושת הביטחון האישי אינה מן המשובחות בישראל. הביטחון האישי השברירי נובע ממקרי אלימות כלפי קשישים וילדים וממספר רב של פריצות לבתים כאשר "דלת הפלדה הרב-בריחית" כבר לא מקשה על הגנב המצוי. בנוסף, מספר האזרחים מעל גיל 65 גדל לכיוון 20% מהאוכלוסייה. קשישים רבים מעדיפים להמשיך ולגור בביתם ולא לעבור לדיור מוגן/בית אבות, שנתפס אצלם כסוף החיים והם נשארים בבית.

אם יש צורך אמיתי, מדוע הטכנולוגיה לא תפסה?
 
  1. הטכנולוגיה יקרה מדי.
אכן, טכנולוגיית הבית החכם יקרה. לכן, גם אם שימוש במערכת בית חכם מאפשרת ירידה בעלויות החשמל, עדיין עלות ההתקנה הראשונית וההוצאות השוטפות לא מאפשרות למרבית האוכלוסייה לקנות מערכת בית חכם.
מדוע מערכות בית חכם יקרות למרות שההתקדמות הטכנולוגית יצרה ירידה משמעותית בעלות רכיבי הבית החכם הבסיסיים?
 
העלות הגבוהה נובעת מכמה סיבות:
מערכות הבית החכם הנפוצות דורשות שינויי תשתית נרחבים כמו העברת צינורות לתקשורת בקירות או חפירה בקירות למיקום בקרים.  שינויים אלה יוצרים עלייה במחיר.
 
בנוסף, רבות ממערכות בית חכם לא נותנות פיתרון שלם לצרכי הלקוח. למשל, הן תומכות בבקרי חשמל, אך לא תומכות בשליטה על טלוויזיה. אזי, יש לתת ללקוח פיתרון משולב, שמבוסס על כמה חברות, מה שמייקר את העלות, כי צריך לבצע שינויי תוכנה ואינטגרציה יותר מורכבים.

כמו כן, מערכות בית חכם רבות מנוהלות על ידי מערכות ניהול מסובכות לתפעול ובלתי אפשריות להגדרה על ידי הלקוח המצוי, מה שדורש ממנו לשלם על כל שינוי.
 
ציטוט מאחד הפורומים באינטרנט של לקוח של בית חכם, המבטא בעיתיות יוקר זו - גם לאחר ההתקנה: "כל פתרון חלופי טוב יותר מבית חכם…אחרת אם אתה מתקשר לבית חכם, אתה הופך לפרה נחלבת ב-100% והספק שלך חתום אצלך עד לפנסיה שלו".
 
  1. טכנולוגיית בית חכם מסובכת לשימוש.
אכן, רובן המכריע של מערכות הניהול של בית חכם הן מורכבות להפעלה ומורכבות לביצוע שינויי הגדרה לאדם הרגיל.
 
  1. טכנולוגיית בית חכם אינה אמינה.
טענה זו אינה מדויקת. ישנן הרבה מערכות בית חכם עם תקשורת קווית בעלות אמינות גבוהה. אולם, תקשורת קווית מחייבת שינויי תשתיות בקירות וקיימת בעיית המחיר.

לעומתן, המערכות האלחוטיות של הבית החכם סובלות מבעיית אמינות בתקשורת, ומחירן אף הרבה יותר גבוה.
 
לאחרונה, הגיעה לישראל מערכת אלחוטית אמינה, שעושה שימוש בפרוטוקול בינלאומי סטנדרטי הנקרא ZigBee. מערכת זו מתגברת על בעיות קליטה, שהיו במערכות הקיימות. זאת, על ידי שינוי תדר ובחירת מסלול עוקף באופן אוטומטי כאשר יש הפרעה אלחוטית. בנוסף, המערכת העושה שימוש ב-ZigBee משתמשת בפרוטוקול הצפנה המאושר על ידי הרשויות הפדרליות בארה"ב ואבטחת המידע היא ברמה גבוהה.
 
שורה תחתונה
מסקירה זו ניתן להבין את הסיבות לכך, שבתים חכמים לא נמכרים בכמויות גדולות, אך מסתבר ממנה גם, שיש פתרונות לבעיות.
הפורום החדש "בית חכם" באתר, מאפשר לאלה המעוניינים בבית חכם, להתייעץ ולשמוע על חידושים בתחום זה.
 
להתראות בפורום!אורי יוסקוביץ
 
מאת: אורי יוסקוביץ, מהנדס אלקטרוניקה, מנהל פורום "בית חכם".
עוסק בניהול ופיתוח תחומי בקרים, תקשורת ואבטחת מידע.
אפריל 2013
פורום בית חכם



 
 
Bookmark and Share