Telecom News - עתיד המערכת לניהול מכשירים (ה- MDM) בעידן ה- BYOD

עתיד המערכת לניהול מכשירים (ה- MDM) בעידן ה- BYOD

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> עתיד המערכת לניהול מכשירים (ה- MDM) בעידן ה- BYOD
עתיד המערכת לניהול מכשירים (ה- MDM) בעידן ה- BYOD

ארגונים רבים מתלבטים עדיין האם להטמיע מערכת MDM וכיצד לנהל את הסמארטפונים והטאבלטים של העובדים, ותוהים לגבי BYODהעתיד בתחום זה. אולם, ריווחי העתיד של החברות טמונים בפתרונות ה- MDM.

במסמך, שפרסמה Yankee Group בשנה שעברה, טען האנליסט הבכיר כריס מארש, כי "באופן הדרגתי, היכולות של המערכות לניהול מכשירים (MDM), המערכות לניהול הוצאות (TEM) והמערכות לניהול אפליקציות (MAM), מתחילות לחפוף ואף לזלוג אחת לשנייה. מצב זה יביא לצמיחת פלטפורמות לניהול ניידות (EMM), מה שיאפשר לעסקים גמישות רבה יותר בשילוב, ניצול והטמעה של שירותים ארגוניים מודולריים".

שינוי התפיסה הנ"ל כבר קורה בפועל (עם או בלי שינוי השם). אם בעבר מערכת MDM שימשה להקמת חשבון דוא"ל ארגוני, לאכיפת מדיניות IT ולמחיקת מידע ארגוני מהמכשיר, אזי כיום היא משמשת לשיתוף קבצים בספרייה מאובטחת / מוצפנת, ליצירה של חנות אפליקציות ארגונית ולניהול אפליקציות ספציפיות. אבולוציה טבעית זו היא בלתי נמנעת. השאלה המתבקשת היא: מה עושים בינתיים? בתשובה אתייחס לחמישה נושאים עיקריים:
 
לא על המכשיר לבדו
כאשר ניגשים לבחור פתרון MDM חובה לדעת, כי פתרון שאינו מאבטח את המידע והאפליקציות (בנוסף למכשיר עצמו), לא ישרוד לאורך זמן. כיום, הפתרונות הבולטים בתחום כבר הרחיבו מזמן את היכולות שלהם ומאפשרים לארגונים לנהל את האפליקציות הארגוניות והמידע הארגוני, ובעתיד הקרוב, יהפוך הדבר לסטנדרטי. עם זאת, קיים מספר קטן מאוד של חברות, שפיתחו והטמיעו עשרות ואף מאות אפליקציות. מדובר בחברות מתקדמות מבחינה טכנולוגית, בעלות רווחיות גבוהה, עם כמות עובדים ניידים גדולה ובעלות תקציב IT גבוה. זה שילוב המאפשר להן להתכונן לעתיד ולהשקיע בניידות, לאחר שהבינו, כי ריווחי העתיד שלהן קיימים שם (ולאחר גיבוש תכנית עסקית חיובית לאורך זמן).

טאבלטים הם העתיד
מגזרים רבים כיום כבר החלו בהטמעת השימוש בטאבלטים ככלי אפקטיבי לפעילותם. לדוגמא:
מגזר החינוך: תלמידים המשתמשים בטאבלטים לצורך הלימוד ומורים המשתמשים בטאבלטים לצורך ניהול מכשירי התלמידים.
מגזר הבריאות: אחיות היוצאות לביקורי בית עם טאבלטים ומשדרות את הממצאים ישירות למרכז הרפואי (לעיתים באמצעות כלים רפואיים המתממשקים לטאבלט למשל מד לחץ דם).
 
ניהול הטאבלטים אמור להיות דומה במידה רבה לניהול המחשבים הניידים בארגון. אולם, כאשר הופיעו אפליקציות המכילות מידע אישי / עסקי / רפואי או כל מידע מסווג אחר, היה על הארגונים להתאים את עצמם לתקני אבטחת מידע כאלה ואחרים. כלי ה- MDM לצורך זה, מצריך יכולות עמוקות הרבה יותר מבעבר, כאלה שיספקו את המענה לצרכים הנ"ל.
 
האפקט של ה- BYOD
אמנם, בארץ עדיין לא ניתן לזהות את ניצני ה- BYOD, שכן ארגונים רבים עדיין מעדיפים לספק את המכשיר לעובד ובכך להימנע מדילמות רבות ומסיכונים מיותרים. עם זאת, ככל שהארגון גלובאלי יותר ובפרט אם הנהלתו נמצאת בחו"ל, כך גדלים הסיכויים, שמכשירים בבעלות העובד ייכנסו לארגון. כיום ניתן לומר בבירור, כי הכנסת מכשירים כאלו מצריכה הטמעה של כעשרה אלמנטים (הקמת דוא"ל ארגוני, התקנת VPN, הגדרת רשתות מורשות וכו'). עם זאת, יש לוודא, כי מערכת MDM היא בעלת יכולות ניהול חזקות המאפשרות ניהול של מגוון סוגי מכשירים במגוון סוגי בעלות, כדי להבטיח עמידה במדיניות אבטחת המידע מחד  ובציפיות המשתמשים מאידך.
 
מודל תמחור שונה
התמחור, כפי שהכרנו אותו עד היום (ועדיין), מתבסס על המודל של מחיר למכשיר. החלפת מכשירים תכופה (הממוצע העולמי הוא בין 8-12 חודשים להחלפת המכשיר), הוספת מכשירים למשתמש (לצד הסמארטפון צץ הטאבלט, לצידו צץ טאבלט נוסף, או סמארטפון נוסף וכו'), גרמו לכך, שהציפייה מצד הלקוחות כיום היא לתמחור שונה, שיתבסס על מחיר למשתמש ולא למכשיר, מה שיאפשר את הגמישות המתבקשת לאור השינויים התכופים. לצד חברות מסוימות המאפשרות זאת, ניתן עדיין לראות מגמה שמרנית יותר הגורסת, כי שינויים תכופים אלו ייעצרו בעתיד וכי משתמשים יתקבעו יותר על המכשירים בהם הם משתמשים. הלקוחות עצמם, בהיותם מודעים לצרכים ולמדיניות, חייבים לוודא, כי מודל התמחור לא יגרום להוצאה גדולה ללא פרופורציות.
 
בחירת הפתרון
כאשר ניגשים לבחור פתרון MDM, הדבר הראשון, שיש לבחון, הינו המניע העסקי. ארגונים רבים שוכחים, כי המכשיר הנייד והתשתית המתלווה אליו הם כלי עסקי. השאלות, שכל מקבל החלטות בארגון חייב לשאול את עצמו הן:
 איך אשתמש במכשיר?
 לאיזה צרכים אני עומד להשתמש בו?
 באיזה אפליקציות אני משתמש או מתכנן להשתמש?
התעלמות משאלות אלו תביא לכך, שייכנסו לארגון מכשירי טלפון מאוד יקרים ותו לא.

את כל השאלות האלו ניתן לכנס תחת שאלה מרכזית אחת למקבל ההחלטות: כיצד הארגון שלך מתכוון למנף את הכלי העוצמתי הזה הנקרא ניידות?
 
לאחר שתוכל לענות על השאלה הזו, עליך לחפש את היכולות הספציפיות שאתה רוצה לאפשר: האם מדובר בטכנאי שטח האמור לבצע מדידות, באיש מכירות האמור לבצע העברת כספים או בטכנאי IT האמור להיות רספונסיבי יותר ולקבל יותר קריאות.
 
בהתאם לצרכים הייחודיים של הארגון, עליך למצוא את הספק, שיכול לענות עליהם ולאפשר לטכנולוגיה הקיימת לספק מענה לצרכים העסקיים. כמובן, שלתפיסה זו יש להוסיף ראייה לטווח הארוך ולא לספק מענה מידי, שכן עוד שלושה ארבעה חודשים ישתנה הכל וכלים חדשים יתווספו למצב המורכב גם כך כיום.

מאת: עומר לנדסברג, אפריל 2013.
סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת אורנוס
omer@oranusgroup.com
 
MDM
Bookmark and Share