Telecom News - יבמ משלבת רובוטיקה ומציאות רבודה

יבמ משלבת רובוטיקה ומציאות רבודה

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> יבמ משלבת רובוטיקה ומציאות רבודה
יבמ משלבת רובוטיקה ומציאות רבודה
מאת: חיים חביב, 26.4.13, 01:00IBM

מדענים במעבדת המחקר של IBM בחיפה מפתחים מערכת רובוטיקה משולבת מציאות רבודה לתמיכה מרחוק בטכנאי שטח.

יבמ חשפה אב-טיפוס למערכת חדשנית המשמשת לתחזוקה, תיקון ותפעול באמצעות כלי מובייל, ואשר תכליתה לסייע ליצרנים ולמפעילים במגזרים בעלי ערך מוסף גבוה, דוגמת תעשיות התעופה, הנפט והאנרגיה והספנות. המערכת מבוססת על טכנולוגיות ייחודיות שפותחו במעבדת המחקר של יבמ בחיפה ובמעבדת התוכנה בהרסלי, בריטניה.

המערכת החדשה משלבת כלים מתחום המציאות הרבודה (augmented reality) ו- רובוטיקה, על מנת לסייע למהנדסים וטכנאי שירות הפועלים בשטח לאתר פריטי ציוד, להציג מידע חיוני ולספק תמיכה ויזואלית של מומחים, השוהים הרחק מהאתר בו פועל הציוד הטעון תחזוקה או תיקון.
אסף צדוק
אסף צדוק (בתמונה), מנהל תחום עיבוד תמונה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, הדגיש, כי הפרויקט מאפשר לעובד בשטח להסתייע במומחים במשרד מרוחק. המערכת מאפשרת למומחה לצפות (מרחוק) במתרחש באתר העבודה, לשוחח עם איש השטח ולסייע בידו להתגבר על התקלה או הקושי. אסף: "העובד המקבל סיוע מרחוק יחוש, כי הוא פועל בסביבה הטבעית שלו, ללא צורך להחזיק מכשיר נוסף, לחבוש קסדה ייעודית או לשאת על גופו מצלמה. אנחנו יוצרים סביבה שקופה שבה אנשים עשויים לשכוח את עצם קיומה של המכונה הנוספת הפועלת לצידם - ולהרגיש כאילו הם נמצאים קרוב למדריך המומחה. הם יכולים להיעזר באתרי ייצור הפועלים במדינה אחרת, במתכננים היושבים באתר שלישי, או באנשי פיקוד ובקרה במוקד רביעי. חברות הפועלות כיום בפריסה כזאת, נדרשות לעתים לשלוח אנשים לעבודה במקום בו הם נדרשים. באמצעות המערכת, הם מגיעים לעבודה מידית, בכל מקום בעולם".

צדוק מציין, כי החידוש המהותי במערכת הוא בשילוב המציאות הרבודה, המהווה דרך להנגשת מידע בצורה טבעית וברורה. הוא צופה, כי האסטרטגיה הזו תצבור תאוצה בעתיד הקרוב, ככלי להבאת מידע חיוני לאנשים הזקוקים לו, בכל מקום בו הם נמצאים ובכל עת. כך, למשל, הציגו חוקרי יבמ בתערוכת סביט בהנובר, השנה, מערכת לסיוע בקניות באמצעות מציאות רבודה על גבי טלפונים חכמים.
בלב המערכת החדשה פועלת זרוע רובוטית הנשלטת מרחוק על ידי מומחה היושב באתר מרכזי. הזרוע מאפשרת למומחה לצפות במתרחש באתר העבודה, ולהציג בעת הצורך מידע בפני הטכנאי בשטח.

משימות תחזוקת טיפוסיות מחייבות כיום את איש השירות להגיע לאתר, למצוא את המכשיר או הרכיב הדורשים טיפול, ולהבטיח את זמינות ערכת הכלים המתאימה לטיפול בציוד הזה. בכל מקרה של קושי, יתקשר הטכנאי ויבקש עזרה מאיש תמיכה או מומחה למוצר. המערכת החדשה מאפשרת למומחה באתר מרוחק לנטר את קצב התקדמות הטכנאי בדרכו אל האתר בו נדרש השירות - תוך שימוש במערכת GPS. במהלך העבודה עצמה, יכול הטכנאי להשתמש בסמארטפון שלו ובקוד QR  לאתר ולזהות את פריט הציוד, ולקבל הוראות עבודה. הטלפון משתמש בטכנולוגיית מציאות רבודה כדי להציג נקודות הדורשות התייחסות של הטכנאי ומשלבן על-גבי תכנית האתר או מפות אחרות. כך לדוגמא, ניתן לזהות את מיקומם של טכנאים אחרים, להפנות אנשים לנקודות העזרה הראשונה הקרובות ביותר, או להצביע על מיקומם של אביזרי בטיחות, חילוץ או כיבוי אש.

מומחה הפועל מאתר מרוחק יכול לצפות במרחב העבודה בו נמצא הטכנאי ולסייע לו בזמן אמת באמצעות הצגת קישורים לקטעי וידיאו או אודיו. המומחה נעזר במצלמה ומקרן זעירים, המותקנים בקצה זרוע רובוטית, בה הוא שולט ממקום מושבו. המומחה יכול להשתמש בזרוע הזאת על מנת להצביע על נקודות בהן צריך איש השירות להתמקד, לשרטט תרשימים ביד חופשית, לתת הוראות הרכבה ולספק תמונות תיב"ם ישירות אל מרחב העבודה של הטכנאי בשטח.

אב הטיפוס שהוצג משלב שני כלים חדשניים שפותחו בהרסלי ובחיפה להצגת פתרון מקיף ושלם ללקוחות. הוא מאפשר לצמצם את עלויות השירות, להעביר ידע בעיתוי ובנקודה בה הוא נדרש, ולצמצם את הסיכונים להם נחשפים מהנדסים ואנשי שירות בסביבות קשות לעבודה. מערכת הייעוץ מרחוק Teleadvisor שפותחה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה שולטת בזרוע הרובוטית ומספקת למומחה המרוחק מאתר העבודה קונסולת שליטה נוחה לתפעול – כל אלו בשילוב עם מערכות קיימות לניהול תחזוקה ופתרונות ניהול נכסים דוגמת כלי Maximo ומערכות התוכנה של יבמ לניהול מחזור חיי מוצרים.

שורת מחקרים הוכיחה, כי תמיכה מרוחקת יעילה יותר כאשר המהנדסים בשטח ואנשי התמיכה במוקד המרכזי יכולים לשתף ביניהם מצג ויזואלי של מרחב העבודה באתר. עד היום, הושג היעד הזה בחלקו בלבד, באמצעות שימוש במצלמות שהוחזקו בידי מהנדסי השירות בשטח, מצלמות על גבי קסדות או משקפיים מיוחדים. המערכת החדשה מציעה למהנדס הממונה באתר המרכזי עצמאות מלאה בתפעול הווידיאו ותמונה יציבה יותר. המהנדסים בשטח יכולים לעבוד ללא מגבלות, תוך שהם משוחררים מהצורך להבטיח העברת תמונה אל המומחה המרוחק.
 
רובוט
Bookmark and Share