Telecom News - שנה למהפכת הסלולר - מה קרה?

שנה למהפכת הסלולר - מה קרה?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שנה למהפכת הסלולר - מה קרה?
שנה למהפכת הסלולר – מה השתנה?
מאת אבי וייס, 12.5.13, 18:00גלעד ארדן

לדברי משרד התקשורת, לצרכן הישראלי קל יותר היום לעבור בין החברות הסלולריות, המחירים נמוכים במאות אחוזים, מספר החברות גדל, ההכנסה הממוצעת של החברות מלקוח ירדה בצורה ניכרת. אולם, האם זו כל האמת?

משרד התקשורת מתפאר בהישגיו (כדי לחפות על שלל הכישלונות, שחלקם אך פרסמנו בשבוע החולף מפיו של מבקר המדינה) וכל העיתונות משכפלת את התעמולה חסרת הבסיס הזו  ללא כל בקרה ושיקול דעת (מצ"ב כאן ההודעה של דובר המשרד מהיום).
 
המציאות: לרוב הלקוחות לא הייתה כל מהפכה (מתוך למעלה מ- 9 מיליון מכשירים בישראל, רק כמיליון וחצי קשורים באיזו צורה למהפכה, עקב התניידות, שזה 16% בלבד מהשוק). יתרה מכך, על פי נתוני משרד התקשורת עצמו (כפי שחשפנו כאן) לא הייתה כל מהפכה במחירים. אם הייתה איזו מהפכה, זו הייתה על אפו וחמתו של משרד התקשורת, ולא בגללו. יתר על כן, בגלל צעדיו חסרי האחריות של משרד התקשורת, הוא חיסל ומוטט מספר לא קטן של חברות תקשורת, שיכלו לספק "דלק" למהפכה הזו. אלו העובדות לאשורן, שניתחתי אותן במאות מאמרים, שלא אחזור עליהם כאן. אני מציג בנספח רק מאמר אחד, שפרסמתי לסיכום הקדנציה של השר לשעבר משה כחלון (שהרי כל ההישגים המדומים, שפורסמו משום מה היום, שייכים לקדנציה שלו).
 
מכאן, שאין טעם, שאצטרף לדברי החנופה על הישגים מדומים המבוססים על דימיון יצירתי ומניפולציות בנתונים. גם ההכרזות חסרות הבסיס של השר החדש גלעד ארדן (על המהפכות הבאות בעולם הטלוויזיה), אינן עושות עלי כל רושם. כבר הצגתי שאין בהן כל ממש. כשלא מאזינים לציבור – "יורים באוויר" בלי חשבון. זו המציאות ואין בלתה. שום הודעה לעיתונות לא יכולה לשנות זאת. 


נספח.

פורסם: 21.10.12

עמדה: משה כחלון, לא מה שחשבתם
 
תרועות ההצדעה להישגיו האמתיים של שר התקשורת משה כחלון אינם יכולים להעיב על הנזקים הרבים שהוא גרם במו ידיו לשוק התקשורת. נזקים העולים בהרבה על הרווח שהצרכנים קיבלו לכיסם, בטווח הזמן הקצר.
 
הודעתו המפתיעה של שר התקשורת והרווחה משה כחלון על סיום (זמני, כדבריו) של דרכו הפוליטית כשר בישראל, עורר גל אדיר של פוליטיקאים, פרשנים ועיתונאים, שיום אחרי יום, כאילו במקהלה מתוזמנת, משבחים את האיש בפניו, מכתירים לו כתרים ומבכים על האבדה הכבדה לפוליטיקה הישראלית שנוצרה על לכתו. חלקי אינו עמהם. הסיבה: רובם ככולם, כך אני סבור, עיוורים למציאות או אינם מבינים אותה, או אינם רוצים להבין אותה.
 
אין ספק ששר התקשורת משה כחלון היה שר מזן אחר מול השאר, אולי נקי כפיים (כך גם התרשמותי האישית שאינה מבוססת על כל ידע מיוחד, ותקוותי שאיני טועה), ושחשב כנראה רק על טובת הצרכנים ומילוי תפקידו כשר. אלו דברים בסיסיים שאנו מצפים מכל שר ופקיד ציבור בישראל. זה שמשה כחלון התאים לציפייה הזו אינה אמורה להפתיע. כך בדיוק צריך להתנהג כל איש ציבור. אולם, זה לא מונע מכל מי שעיניו בראשו להצביע על הליקויים בתפקודו ותהליכי קבלת החלטות השגויה שלו (למשל בתחום המינויים, מפורט כאן), במשך כל ארבע שנות כהונתו בתפקיד שר התקשורת.
 
לשר משה כחלון היה הישג מרכזי אחד, שלא אנתח אותו כאן בהרחבה, כי כולם עשו זאת בכל כלי תקשורת, וזה: הגברת התחרות בתחום הסלולר. הישג זה הוא יותר פרי המזל וצרוף נסיבות, בעקבות מכרז שנוהל בצורה חובבנית וכושלת ביותר, כשנוצר מצב שבו שני יהודים בעלי ממון וציוניים מצרפת, שעלו לארץ אך לאחרונה והחליטו להעתיק את התחרות בעולם התקשורת שהם פיתחו וקידמו בצרפת - אל ארצם החדשה. נוצרה להם ההזדמנות בעקבות מחדלי המכרז של השר, לזכות בתדרים ולממש את כאן את חלומם. דהיינו: ההישג של שר התקשורת, ביצירת תחרות של ממש בסלולר, הוא יותר פרי נסיבות שלא הייתה לו כל שליטה בהם, וזה מזלו שזה נפל בקדנציה שלו, בעקבות הצעדים שהוא נקט ויזם. זה גם היה יכול להיגמר בפלופ רציני, כמו צעדים אחרים שהוא נקט והחליט ושאפרט אותם מיד.
 
בדרך להצלחה הזו, השר יצר מצג שווא בפני עשרות משקיעים ויזמים שכביכול הם יכולים להתחרות בחברות הסלולר במודל ה- MVNO. רבים השקיעו כסף בהכנות להיות ספקי MVNO, וכשראו שמדובר בהבטחות שווא, חלקם נסוגו מדרכם, אחרי שזרקו כספם לפח, בעקבות הבטחות השווא הללו. יש עדיין כמה חברות שפועלות בתחום ה- MVNO, וברור שמדובר בהפסד כספי מתמשך. מנגד, אלו שכן יכלו להצליח (ספקי VoC כסיפמי ופרי טלקום), נזרקו ע"י השר לפינה (שלא לומר – לכלבים), ולא זכו להגנת החוק והשר, כמצופה וכנדרש משר התקשורת, כמופיע בחוק התקשורת.
 
אבל, כל מה שמסביב, גם בעולם הסלולר והאלחוט, היה כישלון אחד גדול, מתמשך וחמור, שיצר ויוצר נזק של מיליארדים לכל תושבי ישראל, לדורות הבאים. בטווח הקצר תושבי ישראל הרוויחו מהתחרות, בטווח הארוך מדובר בהפסד מתמשך.
 
הכישלון הקולוסאלי של השר כחלון מתחיל בבחירת מנכ"ל לא מתאים למשרד, אי קיום עבודת מטה כהלכתה ומתן האפשרות והבחירה שלו להקיף את עצמו ביועצים ופקידים שקידמו אג'נדה הפוכה בדיוק למה שהשר מתכוון, ובהזדמנות הראשונה להרשות להם לקפוץ, בלי כל צינון, היישר לזרועות חברות הסלולר ושאר הטייקונים, כשלמעשה הם ייצגו כל העת את האינטרסים של הטייקונים ולא של השר הממונה עליהם, בעת מילוי תפקידם הציבורי.
 
מהחלטות כושלות לגבי האנשים שמקיפים את השר, זה ממשיך לסדרה אין סופית של החלטות מוטעות שהתקבלו על ידו, החלטות שגרמו יגרמו נזק בלתי הפיך לכל משק התקשורת בישראל ונזק לכל אזרח באשר הוא, לשנים הבאות.
 
אבי כאן רק את הנושאים העיקריים בהם השר טעה בהחלטותיו וגרם נזק אדיר ובלתי הפיך לשוק התקשורת ולאזרחי ישראל:
  
א. החלטת השר להקדים את הטיפול בשוק הסיטונאי לפני הטיפול בפריסת הרשת של הסיבים של חח"י (חברת החשמל לישראל) ב- FTTH, חיסל למעשה את הרעיון של רשת סיבים עצמאית מצד חח"י לכל בית בישראל. נזק של מיליארדים למשק ולשוק התקשורת לדורות הבאים. נקווה שהשר הבא יוכל לתקן מקצת מן הנזק הזה.
 
ב. רשלנות רבתי בטיפול בנושא התדרים ובמיוחד בכל הקשור לרשת החרום של ישראל. בכך, יצר השר כאוס בלתי הפיך בכל הקשור במערכות התקשורת לחרום של מדינת ישראל וריב עם שכנותיה של ישראל. קשה לאמוד כאן את הנזקים שנגרמו וייגרמו. המחשה קטנה למצב הכאוטי כבר קיבלנו באסון השרפה על הכרמל. הנזק שכבר נגרם, רק בהיבט אחד של הקמת רשת אחת בלבד (זו של משטרת ישראל), מתקרב כבר לכמיליארד ₪, מכספי כל תושבי ישראל. זה עוד עתיד להכפיל את עצמו בשנים הקרובות, נזק מתמשך וכמעט בלתי הפיך.
 
ג. רשלנות רבתי בטיפול ובהחלטות בכל הקשור בנושא התדרים ובמיוחד בתדרים של הדור הרביעי (LTE) בסלולר. ישראל כבר בפיגור של שנתיים ויותר אחרי העולם המערבי. נזק של מאות מיליוני ₪ עד כה, גם לקופת המדינה וגם לאזרחי ישראל.
 
ד. רשלנות רבתי בטיפול בהורדת דמי הקישוריות (קש"ג) וקביעת דמי קישוריות גבוהים בין פי 4 מפי 7 מהמחיר הנכון שלהם. נזק של מאות מיליוני ₪ לאזרחי ישראל, כל שנה. התנהלות זו מנעה מאזרחי ישראל מחירים ברמה של 20-30 ₪ לחודש לחבילות "הכל כלול", ללא הגבלה (!).
 
ה. טיפול כושל בכל עולם המדיה. כמות הכשלים כאן יכולה למלא ספר שלם, ואצטרך לדלג על פירוט בסעיף זה. כל מי שעיניו בראשו רואה לאן הגיע עולם המדיה והטלוויזיה הישראלית בתקופת כהונתו של השר כחלון.
 
ו. עד עצם היום הזה השר לא החליט מה מדיניות ה- OTT \ IPTV בישראל, למרות שיש בפניו ניירות אין ספור בנושא זה. כך, ישראל נמצאת בפיגור של כמעט עשור בתחום זה.
 
ז. טיפול כושל ומתמשך בכל נושא הרישוי, התקינה, החקיקה וכיו"ב הקשור באנטנות סלולר. התוצאה: כל מי שיכול להפחיד, לעכב ולהפריע, מצליח ומונע הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לישראל (ראה למשל בסעיף הכנסתWiFi  בבתי הספר, בגלל הפחד מקרינה).  
 
ח. חיסול כל תחום האכיפה והפיקוח על חברות התקשורת בישראל. בתקופת כהונת השר כחלון לא הוטל אפילו שקל אחד קנס על מי מחברות התקשורת, למרות אלפי התלונות המוצדקות שנמצאו כנגדן, מידי שנה. מדובר בהרס כל מוסד הפיקוח והאכיפה על חברות התקשורת בקדנציה הנוכחית. השר הבא יצטרך לשקם את ההריסות שיצר השר במו ידיו, בתחום זה.
 
י. אי הקמת הרשות לתקשורת ואי איחוד מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השנייה.
 
יכולתי להמשיך ברשימה הזו עם עוד מאות סעיפים, המצויים ומפורטים בין דפי אתר TheCom. אולם, אני מאמין שעמדתי הובהרה בעשרת הסעיפים שהבאתי כאן רק לשם ההדגמה. הרעות החולות של שוק התקשורת הישראלי בכלל לא טופלו על ידו, ואם טופלו, טופלו לא נכון ובכללן: כפילויות ברישיונות, הפרדות מבניות מיותרות ומדומות, כפילויות אין ספור כמעט בכל תחום טיפול, עשרות שימועים שלא יצאו לפועל ורק התישו את עובדי המשרד בעבודת סרק, אי טיפול נכון בכשלי השוק הקווי, אי הקשבה לצרכנים ואי בניית מערכת מסודרת לקבל משוב מהצרכנים ומנציגיהם, כישלון מוחלט בטיפול בדואר וקידומו והפיכתו של הדואר ל"בנק חברתי" (כהגדרת השר עצמו), אי טיפול בכשלי IPv4 והצורך במעבר ל- IPv6, הכישלון בטיפול ברשת האיתותים של ישראל, כישלון בטיפול במספרי פרמיום ומספרים מטעים (קשור להיעדר אכיפה בקדנציה הנוכחית), פיגור טכנולוגי שרק גדל ומעצים מול העולם המערבי (כמפורט בסדרה ארוכה מאוד של כתבות), אי טיפול נכון (או בכלל) במונופולים האמתיים בשוק התקשורת, כישלון בטיפול ברדיו הדיגיטלי, כישלון בטיפול בהיערכות רשתות התקשורת למקרי כשל, אסון וחרום, כישלון בטיפול בפנסיונרים של משרד התקשורת עצמו, כישלון טוטלי בביצוע תוכניות העבודה השנתיות של המשרד - שנה אחרי שנה בכל שנות כהונת השר הנוכחי [לדוגמה, מצויה כאן תכנית העבודה של שר התקשורת שפורסמה ב- 2011 לקראת שנת 2012. שום סעיף לא מומש בזמן, כלשונו, לא ב- 2012 וגם לא ב- 2013...], אי פרסום דוחות שנתיים כנדרש בחוק לציבור מידי שנה, ועוד ועוד.
 
לשר משה כחלון היו כמה הישגים יפים, אבל בצדם - כישלונות קולוסאליים רבים שגרמו ויגרמו נזקים כבדים לעם ישראל. צריך לראות את שני הצדדים של המטבע, ולא רק צד אחד. אין ספק שהשר משה כחלון היה שר טוב יותר משרי התקשורת שקדמו לו. את ההישגים שלו - אי אפשר לקחת ממנו. אולם, התמונה הכוללת מצביעה על כך שלשר הבא יש עוד הרבה עבודה, ותהיה לו משימה לא פשוטה לתקן את כל הכישלונות הרבים מספור שצבר בקדנציה הנוכחית, השר היוצא משה כחלון.
 
כשלון



 
 
Bookmark and Share