Telecom News - עמדה: פשיעה ברשת, התקפות סייבר- נשק חם? נשק קר?

עמדה: פשיעה ברשת, התקפות סייבר- נשק חם? נשק קר?

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> עמדה: פשיעה ברשת, התקפות סייבר- נשק חם? נשק קר?
עמדה: פשיעה ברשת, התקפות סייבר- נשק חם? נשק קר?
מאת: ירון עידןירון עידן
 
המעבר מהעידן התעשייתי ל"עידן המידע" יצר את המרחב הקיברנטי. מרחב תוסס זה פורח עם הצמיחה הטכנולוגית, התקשורתית, המיחשובית ומערכי הבקרה החכמים. כל בר דעת מבין, כי השימוש הנפוץ במחשבים אישיים מתקדמים, סמארטפונים, טאבלטים וכד' מגדילים את רמות הסיכון והפגיעות שלנו כמשתמשים אל מול התוקפים. הקורבן יכול להיות אדם פרטי, ארגון או מוסד, מערכת אזרחית, מדינה וצבא. התוקפים מצידם קובעים מידי יום שיאים חדשים בפשיעה ברשת.
 
בעבר הרחוק, כדי לקיים תקיפה או פגיעה, היה בהכרח צורך בחדירה של התוקפן למרחב הפיזי של הקורבן ובמרחב זה התקיימה הפגיעה. כאן צמחה לביטחון הפיזי חשיבות בלעדית ומכרעת. עם ההתפתחות התרבותית ובעיקר התעשייתית התפתח האיום והתמקד באבטחת המידע והידע. בעת ההיא, לביטחון הזה הייתה מידה גבוהה של רלבנטיות. אולם, בשני העשורים האחרונים ובעיקר בעשור האחרון, עם התפרצות עידן המידע, השיתוף והפעילות הגלובלית, נמצא אתגר חדש ומאיים - אבטחת הסייבר. עידן המידע מאפשר יכולות מתקדמות אך גם מעמיד בסיכון את החיים הפרטיים, המסחריים, הכלכליים, האזרחיים והצבאיים בסכנה חמורה ומיידית.
 
תקיפת סייבר יכולה להתפתח מתוכנית מחשב זדונית, שנוצרה כדי לבצע פעולה על מערכת מיחשוב של האחר. לרוב נושאת פעולה זו אופי התקפי ו/או פלילי כגון גניבת מידע, שיבוש או השמדת מידע ועוד. תוכניות אלה פועלות ברקע הפעילות הטבעית וללא ידיעתו של קורבן התקיפה.

לעיתים קרובות עוברות תכניות אלה שינויים סמנטיים ומבניים שיוצרים אתגרים למערכות ההגנה המתחדשות מידי יום. תוכניות אלה מוכרות בשמם המושאל כ-"תוכניות מוטציה". יתרון נוסף ומשמעותי העומד ומשרת את התוקף הוא היכולת לבצע מתקפה ממוקדת על הקורבן תוך מימוש הסוואה מלאה לזהותו, מיקומו, מניעיו ומטרותיו.
 
בזירה הצבאית אנו עדים לפרסומים, ממקורות שונים, שמדווחים כי מדינות רבות עוסקות באופן מאורגן הן בהגנה והן בהתקפה במרחב הסייבר. פעילות זו כוללת בין היתר יצירת אמצעים קטלניים לתקיפה. יעידו על כך התקפות הסייבר האחרונות (כפי שפורסם בתקשורת) כגון המתקפה המיוחסת לאיראן על חברות הנפט במפרץ הפרסי ועל בנקים אמריקאים, התקפות משמעותיות המיוחסות לסין על מטרות צבאיות, בנקים ותאגידים פיננסים בארה"ב וכן מתקפה משולבת של ארה"ב וישראל נגד מתקני הגרעין באירן.
 
יש המגדירים את הטכנולוגיה הקטלנית והמתפתחת הזו כנשק לכל דבר ועניין. אמנם "נשק קיברנטי", אך אכן נשק הפועל כנשק "אל-הרג" שבכוחו לפגוע, להשמיד, ולזרוע הרס וחורבן גדול. יודגש, כי הנזקים המיוחסים אינם במימד הווירטואלי לבדו, אלא בהחלט במימדים הפיזיים, המערכתיים והממסדיים.
 
יכולות גבוהות אלה זולגות בהכרח לארגוני פשע ועבריינים. כפי שאנו עדים לתופעה הרווחת של זליגה וגניבת אמצעי לחימה קונבנציונליים ולא קונבנציונליים מארגונים צבאיים ומדינות לידיים פרטיות וע"פ רוב לארגוני פשע, מארגוני טרור ומארגונים רדיקליים, כך זולגים אמצעים ומנגנוני תקיפה דיגיטליים במרחב הקיברנטי.
 
חברות אבטחת מידע רבות, שמפתחות כלים ואמצעי הגנה, מפרסמות כי ממחקרים שלהן, תופעות התקיפות והפשיעה ברשת נמצאות בגרף עליה תלול ומאתגר. עוד עולה ממחקרים אחרים, כי רוב הפגיעות בארגונים המסחריים כלכליים (אך לא רק) מתרחשות מתוך הארגון עצמו פנימה. כלומר, אם נתייחס לכלי התקיפה בסייבר כנשק ולאמצעי התקיפה כאמל"ח מסוכן - נדגיש את הצורך במיגון במערכות אבטחה מולטי- דיסציפלינריות ואין זה מספק להתגונן באמצעים דיגיטליים בלבד.
 
לסיכום, ניתן לציין כי בעידן המידע, מתקפות הסייבר הן תקיפות משמעותיות והיחס הנכון אליהם ראוי שיהיה כאל כלי נשק קטלניים אחרים. פיתוח אמצעים, זליגה מכירה וגניבת אמצעים, גיוס האקרים מקצועיים בידי ארגוני פשע ועבריינים הופכים את מרקם חיינו למורכב יותר ואת אנשי המקצוע המפתחים והמומחים לביטחון למאותגרים יותר.
 
השילוב בין ארבעת התחומים, ביטחון פיזי, אבטחת המידע, אבטחת הידע ואבטחת הסייבר יכול להניב יכולות הגנה אפקטיביות ורלבנטיות אל מול האיומים המתפתחים ונהפכים לנחלת הכלל.

להערכתי, יש לעלות לדיון מחדש את תפיסת הביטחון הנחוצה והמתאימה בכל ארגון ומוסד כדי לשמור על נכסיו המסחריים, הכלכלים והאחרים.
 
מאת: ירון עידן, מאי 2013.
בוגר יחידה 8200 ובעל תואר שני במשפטים, הבעלים של חברת EDAN  www.wwcybersecurity.com המתמחה בפשיעה דיגיטלית ובייעוץ ביטחוני. דוא"ל: כאן.
 
 
 



 
 
Bookmark and Share