Telecom News - שיחות מחו"ל לישראל – מהו הפתרון המומלץ ליישום?

שיחות מחו"ל לישראל – מהו הפתרון המומלץ ליישום?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> שיחות מחו"ל לישראל – מהו הפתרון המומלץ ליישום?
שיחות מחו"ל לישראל – מהו הפתרון המומלץ ליישום?
 מיכאל פנחס
"המפץ הסלולרי" מאפשר לכל אחד, גם לעסקים קטנים כגדולים, לחסוך בהוצאות התקשורת בעת הנסיעה לחו"ל. כיצד לא "להפסיד את הרכבת" בתחרות ובמבצעים הרבים בעולם הסלולר בנדידה (Roaming)?
 
שוק השיחות מחו"ל, מה שמכונה "שוק הנדידה" (Roaming), הוא אחד השווקים הכי תחרותיים בעולם התקשורת. למרות זאת, עדיין חלק מהטכנולוגיות אינן בשלות ויש רבים הנופלים בפח ומשלמים על כך בחשבונות מנופחים.
 
ניתן לחלק את השוק הזה לכמה שוקי משנה בהתאם לסוג הפתרון. באופן כללי "ממבט על", שלל הפתרונות יתחלק לשתי קטגוריות מרכזיות:
 
א. פתרונות תלויי מפעיל סלולרי.
 
ב. פתרונות תלויי טכנולוגיה.
 
בכל קטגוריה יש כמה פתרונות. יש גם חפיפה בין הקטגוריות, בגלל הרב גוניות של השירותים המוצעים בשוק. במאמר זה נסקור פתרונות המתאימים הן לנוסע הבודד (הפרטי) והן לנוסע העסקי. כיום, ההבדלים בין הפתרונות (פרטי מול עסקי) אינם כה משמעותיים. זאת, משום שבשנים האחרונות פתרונות מתקדמים, שנולדו בעולם העסקי (דוגמת Call Back ו- Call Through), הפכו לנחלת הכלל ומסופקים ע"י ספקי התקשורת ללקוחות הפרטיים. בנוסף, פתרונות חדשים רבים למגזר הפרטי מקדימים את הפתרונות שיש למגזר העסקי.
 
כמות הספקים המתחרים בתחום שירותי הנדידה היא רבה, ולמעשה היוצא לחו"ל יכול לקחת פתרון מכל ספק תקשורת בעולם, במיוחד בארצות היעד בנסיעה שלו. כך, שכמות הפתרונות העומדת בפניו היא עצומה.
 
לכן, חשוב לנצל את ההזדמנויות לחיסכון בהוצאות התקשורת הניידת, בתחרות הגוברת כבר כיום, ולא לעמוד בפני "הלם החשבונית", כאשר חוזרים מהנסיעה לחו"ל ומקבלים חשבון של אלפי עד עשרות אלפי ₪ (לנסיעה אחת).
 
בסקרים שונים נמצא, שעדיין יותר ממחצית היוצאים לחו"ל (גם פרטיים וגם עסקיים) לא מבצעים תכנון מוקדם של הוצאות התקשורת שלהם בעת השהיה שלהם בחו"ל. גם בין אלו, שכן מתכננים את נסיעתם, הרוב בוחרים בפתרון הפחות מתאים (למשל: חבילה יקרה מספק הסלולר שלהם) ואינם ערים לאפשרויות לחסכון בהוצאות הסלולר שלהם בעת שהותם בחו"ל. למעלה ממחצית מהיוצאים לחו"ל אינם משתמשים בכלל בשירותי ה- Data הניידים כשהם יוצאים לחו"ל, למרות שיש להם את האפשרות הזו, בגלל חוסר ידיעה בסיסית מצדם כיצד רוכשים ומשתמשים בRoaming Data נייד בחו"ל.
 

פתרונות תלויי מפעיל סלולרי

תחום הפתרונות כאן מתחלק באופן כללי בין כמה פתרונות כדלהלן:
 
א. בחירה בפתרון של ספק הסלולר הישראלי.
ספקי הסלולר הישראליים (כולל ספקי ה- MVNO) מציעים ללקוחות שלהם (לרבות ללקוחות המצויים ברשת אחרת), מבחר רחב של אפשרויות המתקיימות ללא החלפת הסים (SIM) במכשיר ושניתן לסווג אותן באחת מתת-הקטגוריות הבאות:
 
1) חבילות של דקות ומסרונים.
 
2) חבילות של דקות מסרונים וגלישה (Data).
 
3) חבילות של גלישה סלולרית (Data) בלבד.     
 
גם אם הלקוח של חברת הסלולר אינו רוכש חבילה כלשהי, הוא עדיין יכול לחסוך בהוצאות החיוג שלו בעת שהוא בחו"ל, ע"י שימוש בשיטת ה- Call-Back, שהיא חלק בלתי נפרד כיום מכל החבילות בכל החברות. כל ספקיות הסלולר מאפשרות שימוש ב- Call-Back, גם ללא רכישת חבילה. בד"כ מפעילים את האופציה הזו במכשיר הסלולר פעם אחת, בעת רכישת המכשיר, או לפני היציאה לחו"ל. אופציה זו נשארת במכשיר לתמיד. שיטת ה- Call-Back נמצאת בדעיכה לאור כניסת טכנולוגיות תקשורת חדשות, זולות וטובות יותר לשוק הנדידה.
 
בד"כ, הפתרונות של ספקיות הסלולר הן הכי פחות אטרקטיביים בשוק הנדידה.
 
ב. בחירה בפתרון של ספק תקשורת ישראלי שאינו מפעיל סלולר (בעיקר מב"ל = מפעיל בינלאומי).
ספקי התקשורת, שאינם ספקי סלולר, מציעים ליוצאים לחו"ל להחליף את הסים, בסים המסופק על ידן. הפתרונות דומים לאלו של ספקיות הסלולר (שלוש התת קטגוריות דלעיל). אולם, הם בד"כ יותר זולים מהחבילות של ספקיות הסלולר.
 
המתחרות המרכזיות כאן הן: בזק בינלאומי, 012-סמייל, נטוויז'ן-013, 018-אקספון, הלו-015, 019-טלזר.
 
לחלק מהספקים בתחום זה יש פתרונות המספקים מספר ישראלי לתקופת זמן ממושכת בה הנודד נמצא בחו"ל. בין היתר מדובר בפתרונות דוגמת Local03, Bezecom ועוד.
 
ג. בחירה בפתרון של ספק שירותי נדידה עצמאי ישראלי. כמות המתחרים כאן גדולה וכולם מציעים ללקוח סים חלופי באחת משלוש התת-קטגוריות (שיחות ומסרונים, שיחות מסרונים וגלישה, גלישה סלולרית בלבד). מומלץ לבדוק את הפתרונות הללו, כי הם די אטרקטיביים.
 
בין המתחרות כאן ניתן למנות את החברות: SIMTRAVEL, Sweet World, Webbing Talk, בזקום, קשר עולמי, SIMLESS, SIMZol, Local03, World8 ועוד.
 
ד. בחירה בספק תקשורת בחו"ל.
כאן יש שתי תת קטגוריות ראשיות:
 
1) לפני הנסיעה לחו"ל, בחירה בפתרון סים זר באינטרנט לרבות קבלת הסים הזר עוד טרם היציאה לחו"ל והפעלת הפתרון בעת היציאה לחו"ל.
 
2) אחרי הנחיתה בארץ היעד בחו"ל: בחירה בסים זר בארץ היעד ורכישתו ממפעיל מקומי או בינלאומי המציע סים זר למכשיר באותה ארץ יעד והמתאים לארץ יעד אחת, לכמה ארצות יעד או כל העולם. אפשרי, כמובן, לרכוש או לשכור בחו"ל טלפון זר עם סים זר.
 
יש פתרונות רבים בחו"ל. מומלץ לבדוק פתרון מעניין ופופולרי, שהומצא בישראל (ווקלטק), בשם .magicJackPLUS
 
בכל אחת מתת הקטגוריות הללו, המשתמש יכול לבחור בשיחות ומסרונים, שיחות מסרונים וגלישה או גלישה בלבד. כמעט כל הפתרונות הללו הן בשיטת ה- Pre-Paid. בד"כ זו הגישה המומלצת ללקוחות פרטיים והיא האטרקטיבית ביותר מבחינת היכולת לשלוט על הוצאות התקשורת בחו"ל.
 
פתרונות תלויי טכנולוגיה
בתחום זה קיימות כמה טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות חיסכון משמעותי בהוצאות השיחות מחו"ל.
  
א. הפתרון של בזק בשם Bphone, שהיא תוכנה חינמית על הסמארטפון המאפשרת שימוש במספר הטלפון הרגיל של בזק קווי, אך על מכשיר הסלולר. כרגע, בזק מורשית לספק את השירות רק על רשתות WiFi ועל רשתות הסלולר באמצעות "שיחת מפגש". אולם, בזק בינלאומי תשלים בקרוב את השיטה הזו בשירות (Voice Over Cellular) VoC, שיבוצע על רשתות הסלולר בכל מקום בעולם.
 
אפליקציית Bphone קיימת במגוון רחב של אופציות, כולל למשתמש העסקי והארגוני  ומתאימה לכל סוגי הסמארטפונים והטאבלטים הנפוצים שיש בשוק. ללקוחות בזק זו כרגע אופציה מאוד אטרקטיבית, עם פוטנציאל משמעותי לחסכון בהוצאות הנדידה.   
 
ב. שימוש במערכות VoIP, בין פרטיות ובין עסקיות. כמות הפתרונות כאן מרובה ואפשר לסווג אותם תחת כמה תת קטגוריות:
 
1) שימוש בתוכנות חופשיות דוגמת וויבר, סקייפ, ווטסאפ, Skuku, ספיקו, וכיו"ב. חלקן משתמשות ברשת הסלולר הרגילה וחלקן משתמשות ברשת ה- Data הסלולרי: במקרה כזה צריך, שלמשתמש תהיה חבילה \ סים התומך בגלישה בחו"ל.
 
2) שימוש בשירותי מרכזיות IP כדי לספק שירות למשתמש גם כשהוא בנדידה. המשתמש טוען למכשיר הסלולר תוכנה המחברת אותו למרכזיה והוא נחשב כשלוחה שלה גם בנדידה. השיחות מתבצעות בשיטות ה- Call back וה- Call Through. הגישה הזו מאוד ותיקה ומיושנת ואינה עונה לצורך המרכזי של הנוסע כיום לחו"ל: גלישה בחו"ל. לכן, עסקים וארגונים משלבים את נושא הגלישה בחו"ל עם החיבור למרכזיה בשירותים ה"נתפרים" במיוחד עבור העסק ע"י ספקים עצמאיים.  
 
ג. בחירה בפתרון Data בחו"ל על בסיס נתב סלולר זעיר המחובר אלחוטית ב- WiFi למכשיר הסלולר. בתחום הזה יש כמה פתרונות:
 
1) פתרון בשם Webbing הנמכר בעיקר ע"י נטוויז'ן וסלקום או ישירות בחברת Webbing (ישראלית). פתרון האינטרנט של החברה מבוסס על ראוטר סלולרי נייד עם כרטיס SIM המאפשר למשתמש לחבר עד 8 מכשירים ניידים (מחשב נייד, Smartphone, Tablet וכו') במקביל בכל מקום בעולם. בנוסף מציעה החברה אפליקציית שיחות Webbing Talk לחיוג מחו"ל לארץ ולכל העולם בתעריפים זולים במיוחד.
 
2) פתרון מתחרה בשם Mi-Fi הנמכר בעיקר ע"י פלאפון או ישירות מהספק של המוצר בישראל. חברת Mi-Fi מספקת שירותי גלישה באינטרנט לנוסעים לחו"ל. החברה משווקת ומשכירה נתב סלולרי נייד – ראוטר, שמאפשר חיבור אינטרנט אלחוטי במעל ל- 100 מדינות בעולם, לגלישה בכל מקום ובכל זמן (בהתאם לקליטת הרשת הסלולרית). הנתב הסלולרי מתחבר לרשת הסלולרית המקומית ומייצר סביבו רשת WiFi זמינה וניידת, לחיבור אינטרנט של עד 5 מחשבים ניידים, סמארטפונים, ומחשבי טאבלט בו זמנית.
 
3) פתרון של חברת ההזנק בישראלית Cell-Buddy, שטרם נמכר בצורה מלאה בשוק. המדובר במעין שרוול עם מודם סלולר המתלבש על מכשיר הסלולר.
 
ד. פתרון משולב WiFi וסלולר.
בתחום הזה שולטת חברה אחת: iPass, שמספקת גישה למיליוני נקודות גישה ב- WiFi ברחבי העולם. במקום שאין WiFi, היא מספקת שירותי נדידה במחירים מאוד אטרקטיביים. ל- iPass פתרונות לארגונים ולעסקים המשלבים יכולות המתאימות לארגונים, גם גדולים.
 
ה. פתרון של Dual-SIM.
בפתרון זה משתמשים במכשיר סלולר (אותו רוכשים או שוכרים לתקופת הנסיעה) המסוגל לקלוט בתוכו 2 כרטיסי סים בו זמנית. השיטה: מכניסים למכשיר סים ישראלי וסים זר במקביל. יש חברות המספקות שירות ומכשירים כאלו גם יחד, למשל DualSIM.
 
בסים הישראלי משתמשים בארץ, ולקבל שיחות ומסרונים מישראל בעת שנמצאים בחו"ל. בסים הזר משתמשים להוצאות וקבלת שיחות ממדינות העולם בעת שנמצאים בחו"ל ולגלישה בחו"ל.
 
ו. פתרון של Multi-SIM.
בתחום זה יש כמה תת קטגוריות המספקות כמה מספרי טלפון על סים אחד:
 
1) סים משולב, שיש עליו גם מספר ישראלי וגם מספר זר (אחד  בד"כ). המספר הישראלי משמש לקבלת שיחות מישראל בעת שנמצאים בחו"ל והמספר הזר משמש לשיחות, מסרונים וגלישה בחו"ל. יש פתרונות כאלו בשוק למשל לרמי לוי, OmniSIM ולהלו-015 בשת"פ עם חברת Tasim.  
 
2) החלפת מספרים זרים ללא צורך בהחלפת הסים. כאן, המשתמש מקבל מספרים זרים לפי רצונו על הסים ובכל מדינה הוא משתמש במספר המקומי שבחר. יש כמה פתרונות כאלו, למשל של חברות VIR2SIM ו- Sonetel. הבחירה במספרים הזרים נעשית ברשת האינטרנט. השיחות הנכנסות למספר הישראלי ממשיכות להגיע לסים למספר הישראלי, כאשר שחות יוצאות, נכנסות וגלישה בחו"ל נעשית עם המספר הזר. בצורה כזו מגיעים לחסכון מרבי בשירותי הנדידה בכל ארץ.
 
3) החלפת מספרים זרים אוטומטית ושקוף. בשיטה זו, בכל ארץ יעד בו נוחת המשתמש, ברגע שהוא פותח את מכשיר הסלולר, הוא מקבל אוטומטית ובאופן שקוף למכשיר שלו מספר זר ממפעיל זר בארץ היעד. המשתמש אינו צריך לתכנן את המספרים והיעדים שהוא בוחר לנסיעתו, הכל נעשה באופן שקוף ואוטומטית בענן.
 
השיחות הנכנסות למספר הישראלי ממשיכות להגיע לסים למספר הישראלי, כאשר שיחות יוצאות, נכנסות וגלישה בחו"ל, נעשות עם המספר הזר, שהתקבל על המכשיר. בצורה כזו מגיעים לא רק לחסכון מרבי בשירותי הנדידה בכל ארץ, אלא גם לשימוש חסכוני, ללא צורך במעורבות של המשתמש בפרמטרים של המכשיר שלו ובלי להתעסק בהחלפת סים או בשינוי פרמטרים כלשהם במכשיר או באינטרנט. שיטה זו טרם נפוצה בישראל.
 
ספק אחד כבר הצהיר על שירות מסוג זה: חברת ההזנק Cell-Buddy. אך הפתרון שלה, כאמור, עדיין לא בשל לשיווק המוני. קיימים כמה פתרונות לעסקים בתחום זה של Multi-SIM, למשל של החברות: יורוטק תקשורת ו- Inno Networks. פתרונות נוספים נמצאים כעת בשלבי פיתוח ויציאה לשוק מחברות ההזנק: Vokee, Ring 3Zula, SSL Calls ו- Labgoo.
 
האם ניתן להמליץ על פתרון אחד מועדף לנודד הפרטי והעסקי?
אין כרגע יכולת להמליץ על שירות מסוים אחד, כי זה תלוי בצרכים הספציפיים של כל משתמש. יש צורך לבנות "מחשבון" מיוחד ומורכב, לפי ארצות היעד והשימושים במכשיר, לבנות "טבלת המלצה" המתאימה לכל אחד מול שפע הפתרונות שיש בשוק. מכאן, חשוב מאוד לבחון מה המחירים של כל ספק הנוגעים לארץ היעד או ארצות היעד אליה\אליהן נוסעים. המחירים משתנים כל הזמן, עם תנודות די מהירות, בגלל התחרות העזה בין החברות. לכן, רצוי לבחון את ההצעות הללו ממש לפני הנסיעה לחו"ל. כך, אפשר למנוע את "הלם החשבונית", כשחוזרים בשלום לארץ...
 
מכאן, לנודדים העסקיים, יש צורך בבדיקה פרטנית של צרכי העסק ולבחון מה מבין החבילות לעסקים של החברות, מתאים יותר לצרכי העסק, בלי ליפול ל"מלכודת הדבש" של אנשי שיווק ממולחים.

טיפ

הבעיה המרכזית של הנוסעים העסקיים לחו"ל היא המשך העבודה במערכת העסקית גם כשהם בחו"ל, באמצעות המכשיר הנייד (סמארטפון או טאבלט). לכן, מומלץ להתנסות באחת המערכות ל- MDM (ר"ת: Mobile Device Management) שיש בשוק. אלו מערכות המאפשרות שליטה על המכשיר הנייד בכל מקום בעולם עם אפשרות לעבודה מרחוק מהמכשיר הסלולרי ביישומים הארגוניים.
 
הגישה המועדפת כאן היא חלוקה וירטואלית של מכשיר הסלולר, בין חלק פרטי לבין חלק עסקי, שמנוטר ומפוקח ע"י המערכת הארגונית מרחוק. הפתרון הנפוץ והמתאים ביותר לבדיקה הוא הפתרון של VMware בשם Horizon. מומלץ לנסות כמה כלים כאלו, כדי לבחור בפתרון הנוח והמתאים ביותר ליישום עבור העסק.  
 
מאת: מיכאל פנחס, יוני 2013
מהנדס תקשורת ומחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
Roaming Cellular



 
 
Bookmark and Share