Telecom News - משרד התקשורת ידע כבר בינואר על כוונת נטוויז'ן לחסום את המתחרים הקטנים

משרד התקשורת ידע כבר בינואר על כוונת נטוויז'ן לחסום את המתחרים הקטנים

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> משרד התקשורת ידע כבר בינואר על כוונת נטוויז'ן לחסום את המתחרים הקטנים
היום נחשף, שצמרת משרד התקשורת ידעה כבר בינואר 2013 על כוונת נטוויז'ן להתנתק ממחלף האינטרנט IIX ולחסום את המתחרים הקטנים, אך דבר לא נעשה. כך בוצע הניסיון להשתלט על האינטרנט הישראלי מתחת לאף של משרד התקשורת. מחדל רודף מחדל. 
מאת: אבי וייס, 27.5.13, 19:30

בלעדי: הסיום האנמי של "פרשת חסימת האינטרנט" ע"י קבוצת סלקום\נטוויז'ן-013, שדיווחנו אודותיו אמש כאן, הוביל לתגובות מעורבות ודי אמוציונליות בשוק האינטרנט הישראלי. המסמך המדהים של משרד התקשורת המצוי כאן, מטפל בבעיה כאילו היתה "מחלוקת בין מפעילים" ולכן נדונה "בצוות המשרד לטיפול בחילוקי דיעות בין מפעילים". המסמך מציין, ש"לאור תלונות שהתקבלו במשרד" החלו לטפל בנושא, אך לא מציין מהיכן ומתי התקבלו התלונות.

לנו נודעו כמה דברים מאוד מעניינים:

א. התכנית של נטוויז'ן-013 מקבוצת סלקום להתנתק ממחלף האינטרנט הישראלי IIX לא הייתה סודית. אנשי מקצוע ידעו עליה. גם במשרד התקשורת. יתרה מכך, בינואר 2013 פנה אחד מהשחקנים בשוק (שביקש ממני היום לא לחשוף את שמו), בצורה מאוד חמורה וחריפה למשרד התקשורת והתריע על כך, שנטוויז'ן עומדת לפגוע בו ושעל המשרד להתערב מיידית ושהוא לא מצליח לעצור את מהלכי נטוויז'ן בהדברות ישירה עימה.

הפניות הללו נעשו בכמה צינורות ובמשך כמה ימים ברצף ולכמה בעלי תפקידים בכירים במשרד התקשורת. מדובר היה בזעקת "הצילו" ברורה, שנעשתה בכתב כמו גם בע"פ. אולם, מאומה לא נעשה מצד איש במשרד התקשורת. פשוט - התעלמות מוחלטת. בדיוק כמו בשני הסיפורים הקודמים של החסימות הלא חוקיות של קבוצת סלקום כנגד פרי טלקום וסיפמי. 

ב. לאחר כחודש, נטוויז'ן המשיכה בתכניתה וביצעה "ניסוי מעשי": מה קורה כשהיא מתנתקת מ- IIX. אותם ספקים, שנפגעו מיידית מהניתוק הפתאומי הזה, הרימו קול צעקה, אך נטוויז'ן מיהרה להחזיר את החיבור וטענה שמדובר ב"תקלה זמנית נקודתית". גם אירוע זה דווח למשרד התקשורת, שלא עשה מאומה עם הדיווח.

אני עצמי דיווחתי בדצמבר 2012 וגם בתחילת 2013 על חסימות מוזרות באינטרנט, שלא הצלחתי לגלות את מקורן, שהסובלת העיקרית היא ספקית האינטרנט Fast (היו עוד שסבלו, אך באותה עת לא ידעתי על כך). כל פניותי באותם חודשים למשרד התקשורת לא נענו

ג. גם הסיבות לתכנית של נטוויז'ן הובהרו למשרד התקשורת ע"י כמה ספקים (על הפניות של Fast כבר דיווחתי כאן). התלונה החדשה של Fast הוגשה למשרד התקשורת ב- 28.4.13. משרד התקשורת נשאר אדיש, עד שב-1.5.13 פנה בבהילות איציק בן אליעזר (מנכ"ל 018-אקספון), שהוא כבר לא "ספק קטן" שאפשר להתעלם ממנו [יש לו כ- 30 אלף לקוחות ובעל בית עם כיסים עמוקים] וההתערבות של המשרד להפסקת החסימה בוצעה ב- 2.5.13. דהיינו: כ- 5 חודשים לפחות לאחר שהמשרד ידע על כוונת נטוויז'ן לחסום את האינטרנט וכשבוע לאחר שהוגשה לו בקשה חריפה בסגנון "הצילו" ע"י Fast. 

ד. למה בעצם בוצעה החסימה? נטוויז'ן טוענת, שהעלות לחיבור ל- IIX יקרה עבורה. כמובן, שמדובר בטיעון מצחיק עד הזוי. העלות הזו לא מגיעה לעלות הכיבוד המוגש במשרדו של המנכ"ל. שלא לדבר על עלות אחזקת הרכב שלו או של כל מי שמחזיק רכב צמוד בחברת סלקום (יש הרבה...). 70 אלף ש"ח לשנה עבור חברה שמגלגלת מילארדים, זה "כסף קטן". ממש קטן.

ברור, שזה לא עניין העלות לחיבור (עלות חיבורים חלופיים יקרה לא פחות מה- 70 אלף ש"ח הללו). הסיבה האמיתית, שנטענה באזניי: ניסיון של נטוויז'ן להכות את ספקי האחסון - Hosting, שהחלו "לגנוב" לקוחות מנטוויז'ן. בין היתר, מדובר בלקוחות המזרימים ובכמויות שידורי טלוויזיה באינטרנט ומחוץ לאינטרנט בתחומים אטרקטיביים. אם הניתוב של האינטרנט לא יהיה דרך IIX, נטוויז'ן תשלוט בתעבורת האינטרנט הישראלי (בהיותה שחקן גדול מאוד בתחום) והיא תקבע את "כללי המשחק" בשוק האינטרנט: מי יזרים תוכן למי ולהיכן יועברו התכנים הללו וכמה ישלמו לנטוויז'ן תמורת הזרמת התכנים הללו. כך, נטוויז'ן גם תהפוך את כל הספקים הקטנים וספקי ה- Hosting למשועבדים לנטוויז'ן ולגחמותיה בצורה מאוד חזקה.

במחלף IIX, לנטוויז'ן לא הייתה שליטה על התעבורה, כי המחלף מצוי בידי איגוד האינטרנט הישראלי. כל מה שקורה ב- IIX מנוהל בשקיפות מלאה ע"י האיגוד. נטוויז'ן לא סבלה את המודל הזה, של שקיפות מלאה ושיוויון מוחלט בחיבורי האינטרנט הישראליים. היא רצתה "שליטה". הרחק מעינו של הרגולטור, והרגולטור ידע מזה. 

מדובר בפשטות בנסיון של השתלטות על האינטרנט הישראלי. חד וחלק. מי שישלוט על תעבורת הווידיאו משרתי ה- Hosting ישלוט על המהפכה הבאה באינטרנט הישראלי, ה- IPTV\OTT. זה ברור. משרד התקשורת ידע זאת ושתק. המשרד העלים עין, למרות שכל הדרגים הבכירים ידעו על המתרחש בזמן אמת, עוד מהשלבים הראשונים שלו, שלבי תכנון המהפכה של האינטרנט הישראלי מבית המדרש של סלקום. זאת, בבירור מינואר 2013, או מסוף 2012 עת אני פניתי למשרד התקשורת בנוגע לחסימות שיש ברשת האינטרנט. כשהצבעתי אז (כבר בסוף 2012) על שני חשודים: הוט ונטוויז'ן. בדיעבד, זו הייתה רק נטוויז'ן. אולם, משרד התקשורת לא חקר לא את תלונותיי מסוף 2012 ולא את תלונות הספקים, שפנו אליו בקריאות "הצילו" בינואר 2013. 

כך, במקום לחקור את מעשי נטוויז'ן, ברגע שהובאו לידיעת המשרד בכתב בינואר 2013, מעשים שעולים מהם לכאורה כדי ביצוע עבירות על סעיפים דוגמת 5, 11 ו- 13ב' לחוק התקשורת, ביצוע חקירה מקיפה ויסודית על ידי הממונים על האכיפה במשרד התקשורת, כאמור בחוק ובתקנות, ונקיטת סנקציות חריפות ע"י שר התקשורת, כמתבקש מהחוק לפי סעיף 6 לחוק ושאר סעיפי הסנקציות שבחוק, גלגל מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל את הבעיה ל"וועדת טיפול בחילוקי דיעות". אכן, תרגיל מבריק - לא לעשות כלום מהפרות חוק מובהקות וגלויות לעין, מגובות במסמכים והוכחות לרוב.

כך, משרד התקשורת מתעלם במשך שנים מהבעיה של חיבורי Interconnect באינטרנט, לא הסדיר את הנושא עד תומו, לא קבע כללים ל"נייטרליות הרשת", שיכולים היו למנוע כל פגיעה בתעבורת הרשת ע"י ספק אינטרנט ותקשורת גדול, שרוצה "לחנוק" את המתחרים הקטנים "המזנבים" בו ובלקוחותיו. משרד התקשורת (וגם הממונה על ההגבלים העסקיים) התעלמו שנים מכל פניותי להכריז על IIX כמנופול. נכון שזה מונופול המוחזק ע"י עמותה ציבורית, אבל זה עדיין מונופול הדורש פיקוח רגולטורי כמו כל מונופול. כעת, כשנטוויז'ן ניסתה לבצע "מהפכה" ולהשתלט על האינטרנט הישראלי ולחסל את IIX, היא נבלמה בצורה מגושמת ופטתית ע"י משרד התקשורת, שמטפל בבעיה ב"צוות לטיפול בחילוקי דיעות".

כך, הגענו למצב של מחדל הרודף מחדל, ממש ימים ספורים אחרי פרסום דו"ח מבקר המדינה העגום על הנעשה במשרד התקשורת. 

למותר לציין, שאת תגובות סלקום\נטוויז'ן ומשרד התקשורת לא קיבלתי. אם תגענה - אעדכן. 

 
אינטרנט ישראלי



 
 
Bookmark and Share