Telecom News - בישאקה דאטה, חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה: "אנחנו לא מעריכים מספיק את הידע שנשים יכולות לספק, ולא, לא מדובר רק באופנה ובאוכל"

בישאקה דאטה, חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה: "אנחנו לא מעריכים מספיק את הידע שנשים יכולות לספק, ולא, לא מדובר רק באופנה ובאוכל"

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> בישאקה דאטה, חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה: "אנחנו לא מעריכים מספיק את הידע שנשים יכולות לספק, ולא, לא מדובר רק באופנה ובאוכל"
בישאקה דאטה, חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה: "אנחנו לא מעריכים מספיק את הידע שנשים יכולות לספק, ולא, לא מדובר רק באופנה ובאוכל"
מאת: מערכת Telecom News, 2.6.13, 19:00

איציק אדרי, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל: " מספר הנשים הנמוך בוויקיפדיה, וזה לא משנה אם מדובר על 10, 25 או 30 אחוז, צריך להטריד כל אחד מאיתנו בקהילת העורכים בוויקיפדיה"

בישאקה דאטה (הודו), חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה הנמצאת בארץ לרגל כנס "אקדמיית ויקיפדיה" החמישי המתקיים היום במרכז הבינתחומי הרצליה: " לנשים יש בעיה להשלים עם כך שדעתן האישית חשובה. בהודו למשל, עיתונאיות יכלו לדווח ולכתוב אבל הן לא שאפו לכתוב את טור המערכת בעיתון. אנחנו לא מעריכים מספיק את הידע שנשים יכולות לספק, ולא, לא מדובר רק באופנה באוכל. באופן מסורתי למשל, נשים בעבר היו אחראיות על חקלאות, תזונה והן כן מחזיקות בידע חשוב. עדיין זה 'פער הידע' – הן לא מבינות שהן מחזיקות בידע ולא מכירות בכך כידע".

איציק אדרי, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל, המפיקה את הכנס: "מספר הנשים הנמוך בוויקיפדיה, וזה לא משנה אם מדובר על 10, 25 או 30 אחוז, צריך להטריד כל אחד מאיתנו בקהילת העורכים, וזו גם הסיבה שהקדשנו את הכנס השנתי שלנו לדון בנושא הזה - מדוע נשים לא עורכות בוויקיפדיה.  שהתנועה רק תרוויח מעלייה במעורבותן של נשים כותבות, עורכות ומשפיעות. זו משימה שכל אחד מאיתנו בקהילה צריך להיות שותף לה - לדאוג להביא עוד חברה, עוד כותבת. לשנות את המאזן הזה".
בהתייחס לנתונים שהוצגו בכנס על מספר העורכות בוויקיפדיה אמרה בישאקה: "זה צר מדי להסתכל על מספר העורכות רק כאחוזים. אנחנו לא מחפשים להעלות את מספר הנשים הכותבות בוויקיפדיה רק כדי להגיד שיש לנו הרבה נשים שכותבות. אני רוצה שנחשוב על התרומה של נשים כבני אנוש שמביאים מידע וידע מהזווית האישית שלהן. אנחנו רוצים שהן יגיעו משום שמשימתנו היא לאפשר גישה לידע האנושי, לא רק הידע הגברי.  כמו שאנחנו רוצים מגוון של עורכים מרחבי העולם כדי שכל אחד יביא זווית שונה וייחודית, כך גם אנחנו רוצים יותר נשים כותבות. כי מהיכן שאתה בא, כך אתה מביא איתך משהו שונה ואחר וייחודי.

בישאקה, שהיא גם המייסדת של ארגון Point Of View, מלכ"ר בהודו המקדם את נקודות המבט של נשים באמצעות תקשורת, אמנות והתרבות, סיפרה על הפערים בהזדמנויות שניתנות לגברים ונשים, במיוחד במדינות מתפתחות: "אנחנו חיים בחברה שבה עדיין בנות מורגלות להקריב את מטרותיהן ושאיפותיהן לטובת הגרים. כשלמשפחה יש כסף לשלוח רק תלמיד אחד ללמוד באקדמיה, לרוב יעדיפו להשקיע בבנים ולא בבנות. כשיש מחשב אחד בבית, רוב הפעמים הוא יהיה בחדר של הילד ולא של הילדה. זה פער שקשה לנו להתנתק ממנו".

בפאנל שהתקיים לאחר הרצאת הפתיחה, אמרה קרין נהון, חוקרת ומרצה בתחום פוליטיקה של המידע: "ויקיפדיה כיום היא אחד ממקורות המידע החשובים ביותר, היא מתעדת  את החברה שלנו בכללותה, ואם אתה מתעד רק נרטיב אחד, של גברים, אתה מעוות את החברה וההיסטוריה".

יעל מרון, חברת הוועד המנהל של ויקימדיה ישראל ועורכת בוויקיפדיה העברית: "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו על מי האחריות לשנות את המצב הזה. אף אחד לא חושב שנשים צריכות להפוך להיות גברים כדי להיכנס ולהשפיע בוויקיפדיה, ולכן השינוי הזה צריך לבוא על ידי נשים מבפנים, כמו בכל אחד מהתחומים בהיסטוריה שנשים הן אלה שעשו את השינוי.

דאגלס איטו, עורכת בוויקיפדיה: "נשים משאירות נשים בוויקיפדיה. אמנם הערך הראשון שלי נמחק ע"י אישה אחרת, אבל זה השאיר אותי שם. ניסיתי שוב בגלל שמיד אחרי מחיקת הערך, העורכת שמחקה פנתה עלי והציעה לי עזרה בדף השיחה שלי".

שאולה הייטנר, חברת  ועד של איגוד האינטרנט הישראלי: "החוויה שיצאתי איתה מוויקיפדיה היא מאוד לא נעימה, השיח בוויקיפדיה הוא לא פשוט, הוא אפילו קצת אלים, ואלימות גברית קשה לנו אז אנחנו יוצאות ממנה. וזה קשה.

הכנס מופק על ידי עמותת ויקימדיה ישראל בשיתוף בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה ומתקיים בחסות איגוד האינטרנט הישראלי.
 לאתר הכנס ולו"ז: כאן
תמונות מהאירוע (צילום: אורן שלו): 
Bookmark and Share