Telecom News - על סייבר ועל איראן גרעינית

על סייבר ועל איראן גרעינית

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> על סייבר ועל איראן גרעינית
על סייבר ועל איראן גרעינית
 מאת: חיים חביב, 10.7.13, 00:30חיים חביב
 
'איראן גרעינית שקולה ל-40 צפון קוריאה, זהו איום שישנה את הסדר העולמי, זה האתגר של דורנו של הדיפלומטיה העולמית'. חשיפה: במהלך מבצע עמוד ענן, נהדפו בהצלחה כ- 110 מיליון התקפות סייבר על אתרים ממשלתיים במדינת ישראל בלא נזק.
 
השר לעניינים אסטרטגיים ויחסים בינלאומיים, ד"ר יובל שטייניץ, נשא היום דברים במושב הנעילה של ועידת הסייבר השנתית 2013 שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי. הועידה התמקדה השנה בסוגיות הקשורות להגנה והיערכות המגזר הפיננסי בישראל ובעולם בכלל מפני תקיפות סייבר וההשלכות שלהן על הביטחון הלאומי. את דבריו פתח השר דווקא בהתייחסות לאיום הגרעין האיראני: 'איראן גרעינית שקולה ל-40 צפון קוריאה", והוסיף כי "יש נושא אחד היום שהוא הכי משמעותי וקריטי לשלום ישראל והעולם כולו. והנושא העיקרי שמאיים על הסדר הגלובלי הוא אחד - המאמצים של איראן להפוך למדינה גרעינית”.  שטייניץ הביע דאגה מהקולות העולים לאחר בחירת רוחאני והזהיר כי בניגוד לאחמדיניג'אד, במדובר ב”זאב בעור של כבש” ואין לעולם זמן לדיפלומטיה ולסבבים נוספים של שיחות ."האיום האיראני שקול ל 30-40 צפון קוריאה, זה איום שישנה את הסדר העולמי, זה האתגר של דורנו של הדיפלומטיה העולמית.  יש זמן רק לדבר אחד שיש לחדד אותו - להציב את האיראנים בפני דילמה מאוד חדה: רוצים להציל את הכלכלה האיראנית - ותרו על הגרעין ותחסכו מעצמכם גם סיכון צבאי. לא תוותרו על הגרעין, אתם תחסלו את הכלכלה האיראנית".
  
השר שטייניץ התייחס לאירועים האחרונים בעולם הערבי: "אנחנו רואים סביבנו סביבה אזורית המשתנה במהירות, היחלשות של מדינות ערב מתוניסיה במערב ועד עירק במזרח. אנחנו משתדלים לא להתערב בנושאים פנים מדינתיים. אנחנו רואים שבירה של פרדיגמה, היחלשות האיום הקונבנציונלי על ישראל שיהיה איום צבאי מדינתי שנבע מכמה מדינות וכתוצאה מזה גם עליית כוחם ומשקלם של איומים אחרים - איומים אלו הם איומים גרעיניים, ואיומי טרור וסייבר”.
 
בהתייחסו לאיום הסייבר, חשף שטייניץ, כי במהלך מבצע עמוד ענן התמודדה מדינת ישראל עם מתקפת סייבר חסרת תקדים על האתרים הממשלתיים: "מנהל תקשוב ממשלתי הדף בשבוע אחד של מבצע עמוד ענן  כ-110 מיליון התקפות סייבר רק על אתרים ממשלתיים במדינת ישראל - כולן נהדפו בהצלחה,  ורק במקרה אחד הצליחו לשבש ל 6 דקות תפקוד של אתר ממשלתי אחד”. שטייניץ הדגיש, כי איום הסייבר מחייב אותנו כמדינה להיערכות מהירה להגנה  במרחב החדש הזה, גם במובן הצבאי בטחוני וגם במובן המשטרתי פלילי: "למדינת ישראל ולכל מדינה בעולם הערבי יש את האחריות להגן על התשתיות הקריטיות שלה  מפני מתקפות סייבר, ובהחלט גם על המגזר האזרחי. כמו שניתן לחבל על המדינה ועל חיינו באמצעות כלכלת טרור, כך ניתן לפגוע בנו גם באמצעות מתקפת סייבר ולחבל בהתנהלותה של מדינה, של כלכלה, תשתיות, אנרגיה תחבורה ובריאות - ובסופו של דבר לאיים גם על חייהם של האזרחים".
 
שטייניץ עמד במפורש על אחריותה של מדינת ישראל לספק לתושביה הגנה בעולם הסייבר מפני פשיעה סייברית או איום סייברי מדינתי על תשתיות חיוניות, סמלי שלטון ואף המגזר הפרטי. "מוטלת עלינו החובה לא לזנוח את ההגנה השוטפת אך במקביל – גם לפתח יכולות ואמצעים לשנים הבאות", אמר. "חשוב ליצור מערך הגנת סייבר שאינו מקובע. איננו יודעים מה יילד יום. נדרש מערך גמיש, מאמץ בבניית הכוח וגיבוש תורת לחימה והגנה", הוסיף השר.
 
דר' מתניה אביתר, ראש המטה הקיברנטי הלאומי, קרא להקמת מרכזי הגנה מגזריים, בראש וראשונה למגזר הפיננסי. אלו יאפשרו שיתוף במודיעין, פיתוח תו"ל ונקודת השקה עם המגזר המקביל בחו"ל. לדבריו, זה רק נדבך ראשון, והוא אינו פותר את הארגונים מהיערכות מתאימה להגנת משאביהם ונכסיהם.
 
תא"ל (מיל.) אודי דקל, ס/מנהל המכון לביטחון לאומי, סיכם את תובנותיו מהמפגש:
1. האיום המתעצם מחייב את כולנו בהיערכות מושכלת עם דגש על הטמעת יתירות במערכות החיוניות למשק ותפישות של רציפות תפעולית ועסקית לצד המשך שמירת עליונות טכנולוגית;
2. נדרש לפתח יכולות מחקריות מקיפות. כך לדוגמא, קשה מאד לזהות כיום את שרת הזדון הראשון בשרשור (לדוגמא: במי להכות, בבעל שרת משוטה, או במי שהפעיל אותו?).
3. יש להעמיק יכולות מודיעיניות ולשתף מידע ברמה הבינלאומית, הלאומית והמגזרית. שפה משותפת, עקרונות משותפים ותפישה.
4. יש לקדם תרגול ומשחקי מלחמה בארגונים כחלק מהעמקת ההבנה בעולם הסייבר ובהיערכות לתרחישי אמת.
מלחמת סייבר



 
 
Bookmark and Share