Telecom News - מתקפת ה- WebRTC

מתקפת ה- WebRTC

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מתקפת ה- WebRTC
ההכרזות החדשות של אוויה, תדיראן טלקום ואודיוקודס מסמנות את תחילת המהפכה הבאה בעולם התקשורת: תקשורת בלי מרכזיות, טלפונים, תוכנות וחוטים. התקשורת תעבוד מעל לכל דפדפן, כמו כל יישום אינטרנטי ובקוד פתוח. מתי זה יהיה גם בארגונים ובעסקים בישראל?
מאת: אבי וייס, 28.7.13, 23:30WebRTC

לעיתים נדירות יוצא לי לחוש את המהפכה ממש בתחילת דרכה. זה קרה בפעם הקודמת בשנות ה- 90, כשהתחלתי להתנסות בקול על רשת האינטרנט מבית ווקלטק, רשת שהייתה בתחילת דרכה (החיבור היה במודם איטי), מה שמכונה היום VoB. גם אז, לקח כעשור עד שהציבור החל לחוש את השפעת הטכנולוגיה על חיי היום יום שלו, בדמות הורדת מחירים ושפע של יכולות שלא היו קודם לכן. כעת, אנו ממש בפתחה של המהפכה הבאה, שתהפוך את ה- VoIP לזיכרון נעים.

קוראים למהפכה הזו בשם הלא אטקרטיבי: WebRTC, או: Web Real Time Communication.

אם בתחילת מהפכת ה- VoIP מנהלי התקשורת ועובדי התקשורת הרגישו מאויימים, במהפכה הזו ברור לחלוטין שהם מיותרים. התקשורת הופכת לתוכנה, ליישום אינטרנטי ב- HTML5, שיעבוד על כל דפדפן, כמו כל יישום אינטרנטי בדפדפן. 
גארי ברנט
היטיב לתאר את השיקולים למעבר ל- WebRTC גארי ברנט (בתמונה) סגן נשיא בכיר ומנכ"ל "עבודה קבוצתית" (Collaboration), חברת אוויה: "כמה סיבות הניעו אותנו לבחור ב- WebRTC:

א. פשטות ושקיפות. זה מתאים לכל דפדפן ללא צורך בתוכנת לקוח (Client). דהיינו: המשתמש לא צריך לטעון תוכנה ולא צריך לנהל איזו תוכנה אצלו. גם לא צריך ללמד את המשתמש איך משתמשים בתוכנה לעבודה קבוצתית. כל משתמש רגיל להשתמש בדפדפן. זה שקוף ופשוט עבורו.

ב. זה מתאים לכל אחד, לכל לקוח בכל מקום ועל כל מכשיר ובכל רשת.

ג. זה מפותח בישראל".

אוויה אינה היחידה המפתחת את ה- WebRTC בישראל. עושות זאת גם תדיראן טלקום ואודיוקודס 
(שהציגה טלפונים שולחניים מתקדמים מבוססי WebRTC). בחו"ל, יש כבר ספקי שירות צעירים ונמרצים, שזינקו לתחום והחלו להציע שירותים מאוד זולים וקלים לתפעול ב- WebRTC. למשל חברת twillio האמריקאית, ששירותיה חובקי עולם (ופועלים גם בישראל). 

162 שנה אחרי שנשלח המברק הראשון בעולם, מה שסימן את תחילת עידן עולם התקשורת חובק עולם, אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש בתקשורת. זו תקשורת הנבלעת באינטרנט בצורה מלאה ושקופה. הדפדפנים הנמצאים היום על כל מכשיר קצה (ובמיוחד הכוונה לסמארטפונים וטאבלטים) וקלים להפעלה ע"י כל אחד, רוחבי הפס הטובים (יחסית) ברשתות האינטרנט, המעבר לווירטואליזציה וענן גם בתקשורת וההתפתחות הטכנולוגית של פרוטוקולי התקשורת, כל אלו דוחפים את השוק קדימה, די מהר, לתקן החדש והפתוח WebRTC.

מתי נראה את התקן הזה מיושם בישראל בקנה מידה מסחרי? כבר בשנה הבאה. יחד עם זאת, החדירה תהיה איטית. במדינה מפגרת (טכנולוגית) כמו ישראל, שבה יותר ממחצית החיבורים הטלפוניים העסקיים הם עדיין ב- ISDN והחצי השני עובד על חוטי הנחושת כמו במאה ה-19, עדיין רבים קונים מרכזיות אנלוגיות מברזל ופלסטיק שיבואנים זריזים מביאים "לפי קילו" מסין, לעבור לתקשורת על הדפדפן - זו קפיצה גדולה מדי... גם הרגולציה של מדינת ישראל המפוקחת ע"י משרד התקשורת מצויה עדיין בעידן הטלגרף.... 

ברור, שכל המתנגדים לטכנולוגיה החדשה ידברו על בעיות של תאימות לאחור, בעיות אבטחה, בעיות שרידות וכיו"ב. אבל, הטיעונים הללו הושמעו לקראת כניסתה של כל טכנולוגיה חדשה. אין מה להתרגש מזה. זמנם של הדינוזאורים עבר.

לא צריך להיות מומחה תקשורת כדי להפעיל דפדפן. כל ילד יודע לעשות את זה מינקותו. ספקי הציוד, שטרם גילו את התקן ,ייתישרו חיש מהר עם התקן הזה, ואני מקווה שנראה מוצרים נוספים עובדים בשוק הישראלי כבר בחודשים הקרובים.

בנוסף, בזק לא תוכל להמשיך ולמכור את ה- IP-Centrex שלה בתור שירות בענן, כשזה למעשה רק גימיק שיווקי. גם היא תצטרך להתקדם לכיוון הנכון: תקשורת מלאה בענן ועל כל דפדפן. יש כמה סימנים, שבזק הולכת בכיוון הזה, למשל ה- Bphone שהוא App על הסמארטפונים. השלב הבא אחרי ה- App זה ה- WebRTC. מי שהגיע לעולם האפליקציות, כמו בזק, כבר ידע להמשיך קדימה לעולם ה- HTML5. זה ברור כשמש. בזק לא תשאיר את הבמה ריקה לתדיראן טלקום. ספקים נוספים כבר בדרכם לשוק הזה. כך שאיך שלא נסתכל על זה, יש עתיד ורוד ל- WebRTC. המהפכה כבר כאן

 
טלפון ישן



 
 
Bookmark and Share