Telecom News - איך לגייס 650 אלף דולרים ב- Crowdfunding?

איך לגייס 650 אלף דולרים ב- Crowdfunding?

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> איך לגייס 650 אלף דולרים ב- Crowdfunding?
יזמים ישראליים מספרים מניסיונם כיצד הצליחו לגייס כסף ובהצלחה יתרה מ- Crowdfunding עולמי ואיך מייצרים קמפיין שיווקי מקוון מוצלח, המוביל משקיעים פוטנציאליים מכל רחבי העולם להשקיע במיזם הישראלי.
מאת: אבי וייס, 5.8.13, 10:00קיקסטארטר

אמש (4.8.13), בבית גוגל בת"א, התאספו 228 סטארטאפיסטים נלהבים, לשמוע איך ניתן לגייס כסף ב"גיוס המונים" ובכמויות, עבור מיזמים ישראליים. את הכנס יזמו: שון לוין, מיכל שני (שהנחתה את האירוע) ועו"ד גיל לבנה.

בתמונות למטה ניתן לראות את יוזמי הכנס ואת המשתתפים. 
עודד שרון
עודד שרון, יזם סדרתי ומגייס כספים ב"גיוס המונים" (בעיקר לעולם המשחקים), מייסד ומנכ"ל Adventure Mob: "ההצלחה הגדולה ביותר שלי הייתה בפיתוח של משחק די ישן, שקיבל לבוש חדש לגמרי בשם: Leisure Suit Larry, שבו הצלחנו לגייס 655 אלף דולרים מ- 14,081 אנשים מכל רחבי העולם ב- Kickstarter. אני בקרוב יוצא לדרך חדשה ומתחיל לגייס ב- Indiegogo. מייד אסביר למה.

הייתי מעורב בקמפיינים רבים לגיוס כספים בשיטת ה- Crowdfunding. אבל, לא כולם היו מוצלחים. למדתי רבות דווקא מהכשלונות שלי בגיוס המונים, והיו כמה כשלונות כואבים, בעיקר בתחילת הדרך. 

הדבר הכי חשוב שלמדתי ב'גיוס המונים' הוא נושא 'הצפת ערך'. חשוב להציע משהו שווה ערך לאלו ששמים את הכסף. זה יכול להיות מוצר, שירות, או כל דבר בעל ערך. היו מקרים, שהצעתי חולצות שלי, או שהצעתי את היכולת שלי לבשל ארוחת ערב עבור התורם. חובה, כמובן, לנהל קמפיין נכון. יש הנחיות בכל אתר איך מנהלים קמפיין. למשל: וידיאו הסבר על הפיתוח, תיאור נכון של המוצר, רצוי אם ניתן לצרף סלבס כממליצים, זה עוזר מאוד, ברוב בהמקרים.

חשוב לבנות קהילה סביב הפיתוח ולהיות פעיל בה. חשוב לענות על שאלות, לשתף את הקהילה מה אתה עושה, כל הזמן. חשוב לחלק מתנות ופרסים השייכים בצורה כלשהי למוצר. 
אינדיגוגו
יש הבדלים חשובים בין Kickstarter לבין Indiegogo. בראשון - אתה חייב להיות תושב ארה"ב, עם כתובת בארה"ב, מספר ביטוח לאומי בארה"ב, חשבון בנק בארה"ב וכיו"ב. בשני, זה הרבה יותר פשוט. ב- Indiegogo משתמשים בפייפאל (PayPal). לכן, ניתן להיות בכל מקום בעולם ולאו דווקא תושב ארה"ב, או בעל זיקה ישירה לחברה רשומה בארה"ב. הבדל נוסף: ב- Indiegogo מאפשרים ליזם לבצע 'קמפיינים גמישים' במטרת הגיוס. זאת, לעומת הקשיחות של מטרת הגיוס ב- Kickstarter. שם, אם לא מגיעים ליעד הגיוס, לא מקבלים כסף והכסף לא מגוייס וכל הקמפיין הולך לאיבוד. 

לכן, מומלץ לקחת אנשי מקצוע לתחום 'הגיוס המקוון' ולתחום 'מסעי הקידום'. האיסוף של הכסף בגיוס המונים אינו משימה קלה. זה כולל מסעות של יחסי ציבור ועבודת הכנה מדוקדקת, כדי להגיע להצלחה בגיוס".
בן לאנג
בן לאנג, יזם ויוצר Mapped In Israel: "הניסיון העצום שלי הוא שניתן להביא תנועה (Traffic) לקמפיין 'גיוס המונים' מהמקורות הבאים: פייסבוק, קישורים אורגניים (למשל מלוח התפוצה האישי), בלוגים, טוויטר ורשימות חברתיות אחרות כולל מלינקדאין. 

חשוב לפנות לאנשים המתעניינים בנושא הגיוס והפיתוח ולא סתם לפנות לכל אחד, לכל בלוג ולכל עיתון, גם אם אין להם כל קשר לנושא. חשוב לבצע מחקר של גיוסים קודמים ב- Kickstarter או ב- Indiegogo, שנעשו בתחומים דומים לזה המבוקש על ידי המגייס. ניתן לגלות שם, למשל, מיהם הבלוגרים שהביאו הכי הרבה תנועה לאתר הגיוס, באותו נושא. 

בנוסף, ניתן לאתר כתובות מייל של בלוגרים, בתוספת לג'ימייל בשם Rapportive, שיש בה כלי חיפוש מצויין לתחום זה. ניתן להשתמש ב- Klout להפיץ מיילים לאנשים ברשימות ממוקדות, מיילים אישיים. המיילים חייבים להיות מאד קצרים וממוקדים. מומלץ להכין 'דף נחיתה' המוביל לפעולה, למשל לשתף את קמפיין הגיוס בפייסבוק.

אני מציע לכל יזם לבחון כמה כלים זמינים וחופשיים:
Zirtual
Boomerang
Mailchimp
Custom Kickstarter Dashboard
כדי לקדם את קמפיין הגיוס לכיוון של תנועה והצלחה בגיוס".
יואב הורנונג
יואב הורנונג, מנכ"ל Veed.Me: "אני מביא את ניסיוני הכפול בגיוס כסף דרך Indiegogo. אני ממליץ וסבור, שזו הפלטפורמה היותר מתאימה ליזמים הישראליים. הצלחתי לגייס כסף עבור הפקת סרט הגמר שלי לתואר באוניברסיטת ת"א ועבור הקמת חברת ההזנק Veed.Me. אנו מכינים סרטי וידיאו עבור אנשים וחברות הזקוקים לווידיאו לצרכי העבודה שלהם. אני מאמין, שווידיאו מסייע בצורה ברורה לגייס כסף בכל פלטפורמה. יש ממצאים ברורים בעניין הזה.

חשוב,שהווידיאו לא יהיה משעמם. האיכות פחות חשובה. חשוב, שהסרטון לא יהיה יותר מ- 2 עד 5 דקות. יש להעביר את המסר בצורה ברורה ומושכת".
שון לוין
שון לוין, יזם, MyLED: "אני גייסתי ב- Kickstarter. ראיתי, שחשוב מאוד לעדכן את המשקיעים כל הזמן מה אתה עושה עם הכסף שלהם. המוצר שלנו נתקל בקשיים בגלל מגבלות של אפל לפיתוחי תוכנה לאייפון ואייפד. היו גם קשיים בתזמון הייצור של המוצר בסין והיו בעיות באיכות המוצר, שלא צפינו אותן. חשוב, שאת כל זה המשקיעים ידעו ובזמן אמת.

כשמגייסים, יש לקחת בחשבון, שקרוב ל- 10% מסכום הגיוס יורד בגלל עמלות של הפלטפורמות המגייסות והמעבירות את הכסף. שמתי לב, שב- Indieogogo יש יותר גמישות בנושא העמלות. כך, למי שחשוב הנושא של גובה העמלות, זו הפלטפורמה היותר מועדפת בעיני. יש כמה פורטלים לגיוס המונים המפורטים כאן, כדאי לשקול היטב לפני שבוחרים בפורטל המתאים למיזם". 
 
צוות גיוס המונים
קהל גיוס המונים
המצגת של בן לאנג:



 
 
Bookmark and Share