Telecom News - עוד שימוע מיותר בתחום עלויות הנדידה של משתמשי הסלולר בחו"ל

עוד שימוע מיותר בתחום עלויות הנדידה של משתמשי הסלולר בחו"ל

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> עוד שימוע מיותר בתחום עלויות הנדידה של משתמשי הסלולר בחו"ל
כהרגלו, בלי לשתף את הציבור או את נציגיו, יוצא משרד התקשורת בשימוע שני בחצי השנה האחרונה בדיוק באותו נושא: בעניין חיובי היתר בחברות הסלולר בעת שמחזיקי המכשירים הניידים נמצאים בחו"ל (מה שמכונה "הלם החשבונית"). דהיינו: התיקונים בנושא יבוצעו (אם יבוצעו) הרבה אחרי שעונת הנסיעות לחו"ל תסתיים בסוף הקיץ ואחרי החגים.
מאת: אבי וייס, 7.8.13, 07:00גלעד ארדן

בשקט בשקט, בלי להרגיז את רבבות היוצאים לחו"ל מידי יום עם מכשירי הסלולר שלהם, יוצא משרד התקשורת בשימוע שני לתחום עלויות הנדידה בחו"ל אצל חברות הסלולר. השימוע הטרי הזה נשלח (כרגיל בעבודה העקומה של משרד התקשורת) לבעלי ההון, הממון והאינטרסים בלבד, ביום 5.8.13, ומצוי כאן, למי שנהנה (כמוני) לקרא מסמכים הזויים ותלושים מכל מציאות, של משרד התקשורת. 

מדובר בשימוע המתאים לבעלי תפקידים חסרי חוט שדרה בשירות הציבורי, שבמקום לטפל בשורש הבעיה: המחירים המופקעים של חברות הסלולר על שיחות, מסרונים וגלישה בחו"ל, מתעסקים באין סוף הוראות מינהליות מסובכות משפטית, טפסים מלאי סימונים, התראות מרובות, דיווחים אין סופיים וכיו"ב (כאן בשימוע, יש גם שכלול של שיטת המסרונים להתראה: שליחת 3 מסרונים לכל משתמש, אם הוא מגיע לניצול 75%, 90% ו- 100% מהחבילה שלו).

זאת, במקום לנקוט בשיטה הברורה והפשוטה והחד-משמעית שנקטו הרגולטורים באירופה כבר מזמן: לקבוע מחיר מכסימלי לדקת שיחה, מסרון וגלישה באינטרנט, בעת שהמשתמש נמצא בחו"ל. בתחילת הדרך בשיטה זו, לפני כעשור, היייתה התמרמרות רבה של חברות הסלולר באירופה, שטענו שזה בלתי אפשרי, כי הן תלויות במחיר, שקובע ספק הסלולר בארץ היעד. אולם, מהר מאוד הרגולטור האירופאי לתקשורת הבהיר להן "מי בעל הבית" והן התיישרו לפי הקביעה החדשה וכל התירוצים השקריים נעלמו. 

כך, ברגע שהרגולטורים באירופה קבעו את המחיר המכסימלי בנדידה, וכל חברות הסלולר בכל המדינות בעולם התיישרו לפי המחיר הזה, החלה אף תחרות מחירים, שהורידה את העלויות לצרכנים, הרבה מתחת למחיר המכסימלי. לצרכני הסלולר באירופה ירדו המחירים כל כך, עד כי הרגולטור האירופאי לתקשורת מתכוון להכריז על "אפס מחיר נדידה". דהיינו: המשתמשים הסלולריים ישלמו בנדידה את אותו מחיר שהם משלמים בארץ המוצא שלהם, לספק הבית שלהם, כאילו הם נמצאים בארץ המוצא שלהם. תוך כשנתיים, מדיניות "אפס עלויות נדידה" תיושם לצרכני הסלולר באירופה.

בישראל, לעומת זאת, מתעסקים בניירות על ניירות ובשימועים, שמופנים רק לבעלי העניין והאינטרסים הצרים, במקום שימועים, שקודם כל, יהיו מכוונים לציבור ונציגיו, אלו שמשלמים מכיסם את העלויות הגבוהות של מחירי הנדידה. לא אתעייף מלחזור על האמרה הפשוטה: שר התקשורת גלעד ארדן (כל שר תקשורת, לא רק הוא) אינו יכול לקבל החלטות רגולטוריות נכונות, אם הוא לא מקשיב לציבור ולנציגיו המוסמכים. אין שום פטנט אחר לבצע שימועים ולקבל החלטות הנוגעות לכלל הציבור במאה ה- 21. השיטה של עבודת משרד התקשורת עד היום היא אנטי צרכנית ואנטי דמוקרטית ושומעת רק את בעלי האינטרסים וההון, במקום את ההמון. זו בדיוק הדרך לייצר נזקים אדירים לכלל תושבי ישראל, כפי שניתחתי בהרחבה כאן

גם אם השימוע הזה יצא לפועל, בסיום תהליך השימוע (מה שלא בטוח. זאת, כי מעל לשני שליש מהשימועים של משרד התקשורת נגנזים ללא כל החלטה, לאחר שעובר מועד סיום השימוע), הוא לא יעזור ליוצאים בעונת הקיץ הזו (והחגים שאחריה) לחו"ל.

יתרה מכך:
א. רוב היוצאים לחו"ל כבר למדו על בשרם וכיסם, בעקבות המחדל רב השנים של משרד התקשורת בטיפול בעלויות הנדידה, שאין להשתמש בשירותי חברות הסלולר הגדולות. יש מספיק פתרונות חלופיים וזולים בשוק הזה. 
ב. רבים מהיוצאים לחו"ל לוקחים שירותי נדידה מאחד מעשרות הספקים המתחרים בחברות הסלולר, שמספקים סימים לחו"ל, או רוכשים בעצמם סים בחו"ל (או משכירים מכשיר זר זול בחו"ל). בנוסף, ניתחנו בהרחבה כאן את כל האפשרויות לקבל שיחות למספר הישראלי בזמן שמחזיקים בסים זר במכשיר הסלולר - בחו"ל. 
ג. בזק בעצמה דוחפת פתרון מתחרה לחברות הסלולר ומאוד זול (השירות והאפליקציה - חינמיים) בשם Bphone, שמאד מצליח (תשאלו את בזק...).
ד. חברות הסלולר החדשות (גולן טלקום, הוט מובייל, וכל ספקי ה- MVNO) מציעות ללקוחות שלהן וגם ללקוחות שאינם שלהן, שירותי נדידה בחו"ל במחירי מאוד זולים. כך שלפחות אצל לקוחות החברות הללו, הבעיה אינה קיימת.
ה. כל חברות ה- ISP, המב"ל  והחברות הקשורות עמן (דוגמת Webbing) מספקות פתרונות זולים ואטרקטיביים לנדידה בחו"ל. 
ו. טכנולוגיות נדידה זולות כבר החלו להיות נפוצות בשוק ובכללן: שירותי WebRCT, שירותי Multi- IMSI (או בעברית פשוטה: מספר מספרי טלפון על כרטיס סים אחד, בהתאם לארץ היעד), שירותי VoC דוגמת הפתרונות של סיפמי, סקייפ, iPass ועוד, יש כאן מתחרים רבים, זולים ומעניינים. אלו הפתרונות שישלטו בשוק הנדידה, בעתיד הקרוב. 

שורה תחתונה: עקב מחדלי משרד התקשורת ואיטיות פעילותו, "הגבינה כבר זזה". רוב הלקוחות הסלולריים כבר למדו את הלקח על עצמם ומניסיונם (או ניסיון חבריהם) והחלו משתמשים בחלופות זולות לשירותים המסורתיים לנדידה, של חברות הסלולר הוותיקות. השימוע החדש הוא בבחינת "מאוחר מדי ומעט מדי" ובכיוון הלא נכון.
בקיצור: עוד שימוע חלם במדינת חלם. 
שיחות בנדידה



 
 
Bookmark and Share