Telecom News - עננים מתנגשים בשמי אירופה – מצב חדש ושינוי ביחסי הכוחות

עננים מתנגשים בשמי אירופה – מצב חדש ושינוי ביחסי הכוחות

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> עננים מתנגשים בשמי אירופה – מצב חדש ושינוי ביחסי הכוחות
 עננים מתנגשים בשמי אירופה – מצב חדש ושינוי ביחסי הכוחות
מאת: משה פרבר, 8.8.13, 22:30משה פרבר
 
בסקר, שבוצע ע"י ה-,Cloud Security Alliance הצהירו 56% מהנשאלים (הלא אמריקאים) כי ישקלו מחדש שימוש בספקי ענן אמריקאים. האם העננים האמריקאים יחטפו מכה קשה מאירופה?
 
פרשת PRISM והחשיפות האחרונות של סנאודן הלהיטו מחדש את הדיון על שמירת נתונים של האיחוד האירופאי בחברות ענן אמריקאיות. בעוד האחרונות מנסות להתגונן ומכריזות על הקמת דאטה סנטרים בתחומי השיפוט של האיחוד, חברות ענן אירופאיות קופצות על המצב החדש בשמחה לאיד גלויה.
 
קצת היסטוריה: בשנת 1998 נחתם בין האיחוד האירופאי ולשכת הסחר של ארה"ב הסכם הידוע בשם Safe Harbor. מטרת ההסכם הייתה להתגבר על מכשול מובנה בחוקי הגנת המידע של אירופה: אין לייצא מידע השייך לאזרחי האיחוד למיקום בו המידע לא מקבל הגנה דומה.
 
 Safe Harbor איפשר לחברות אמריקאיות לאחסן מידע אירופאי במידה והצהירו על כך, שהם שומרים על 7 כללים של הגנה על המידע, ונתן, למעשה, פתרון נוח לכל הצדדים הנוגעים בדבר. עם השנים גברה הביקורת על ההסכם ובעיקר על הרלבנטיות שלו, לאור התגברות החקיקה הפוגעת בפרטיות בארה"ב (כגון: FISA ו-Patriot ACT), אך לא נעשו צעדים אופרטיביים בעניין.
 וויוואן רדינג
אולם, התפוצצות פרשת סנאודן והדיווחים המתרבים על חוסר היכולת של חברות התוכנה בארה"ב להגן על נתוני הלקוחות מפני הממשל, גרמו גם לאיחוד האירופאי להקשיח את עמדותיו. בשבוע האחרון הכריזה Viviane Reding (בתמונה) הנציבה האירופאית האחראית על חוקי הגנת המידע, כי משרדה יבדוק מחדש את הסכמי ה – Safe Harbor וכי לדעתה ההסכם הזה אינו משרת את אזרחי האיחוד אלא רק את האינטרסים של החברות האמריקאיות. במקביל אליה, בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, מתגברים הקולות בתוך האיחוד הקוראים לנצל את המצב הנותר כדי לתקן שורה ארוכה של כשלים ביחסים בין הממשל לאיחוד, החל מהסכמי סחר שונים וכלה במס החברות האפסי, שחברות כגון גוגל ופייסבוק משלמות באירופה. הגדיל לעשות נשיא אסטוניה, שקרא לנצל את המצב ולהקים ענן פאן-אירופאי, שיהיה אמון על שמירת המידע בסטנדרטים הנוקשים של האיחוד.  
 
הלך הרוח הלוחמני מקבל משנה תוקף לאור דיווחים בעת האחרונה, כי ממשלת שוודיה פסלה שימוש ב-Google apps כפלטפורמה לאחסון מידע ממשלתי, ועל תוצאות סקר בינלאומי, שנערך ע"י ה-Cloud Security Alliance, ממנו עולה, ש- 10% מהנשאלים דיווח כי ביטלו בפועל פרויקטי מעבר לחברות ענן אמריקאיות ו- 56% הכריזו כי לאחר חשיפות Prism סביר להניח, שלא ישקלו מעבר שירותי ענן מבוססים חברות אמריקאיות.
 
הענקיות האמריקאיות לא אדישות למצב. גם גוגל וגם פייסבוק הכריזו באחרונה על הקמת מרכזי מחשוב חדשים בפינלנד ושוודיה, במה שנראה כניסיון לצמצם נזקים. אולם, במקביל, חברות הענן האירופאיות מנצלות היטב את המצב החדש והשינוי ביחסי הכוחות, כפי שבכיר ב-CSC פרסם לאחרונה בבלוג: "תודה לארה"ב ול-NSA, שנתנו לנו כזאת הזדמנות משמיים".
 
מאת: משה פרבר, אוגוסט 2013.
מרצה בתחום אבטחת מידע, משקיע ושותף בחברות ההזנק שונות, ומדריך של ה- Cloud Security Alliance. מידע נוסף  - כאן.
 
משבר!



 
 
Bookmark and Share