Telecom News - חשמל אנליטי ביבמ

חשמל אנליטי ביבמ

דף הבית >> חידושים הכרזות >> חשמל אנליטי ביבמ
חשמל אנליטי ביבמ
מאת: חיים חביב, 12.8.13, 22:30IBM
 
מעבדות המחקר של IBM פיתחו מערכת אנליטית לחיזוי כושר הייצור של מערכות חשמל מאנרגיה מתחדשת.
 
יבמ חשפה מערכת חדשנית לחיזוי אנליטי של כושר יצור חשמל במערכות המבוססות על אנרגיה מתחדשת. המערכת משלבת ניתוח נתוני Big Data עם מודלים לחיזוי מזג אוויר, לאספקת תחזית מוקדמת לזמינות חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים – אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית.
 
לעמידה במשימה עושה המערכת שימוש מתקדם בטכנולוגיות הדמיה וצילום עננים המאפשרות מעקב אחר תנועת העננים בשמים, בשילוב עם חיישנים ששולבו בטורבינות רוח, מדידת טמפרטורות בשכבות שונות של האטמוספרה ונתונים נוספים. ניתוח כמויות הנתונים העצומות מתבצע בסיוע טכנולוגיה אנליטית, ומאפשר להעריך את כמות החשמל אותה תוכל לספק כל טורבינת, רוח ולתכנן את ייצור החשמל מאנרגיה פוסילית במתכונת היעילה ביותר, ללא בזבוז דלק.
 
המערכת החדשה פותחה במעבדות המחקר של יבמ, תחת השם "חיזוי היברידי של אנרגיה מתחדשת", (“Hybrid Renewable Energy Forecasting”, HyRef) וכבר פועלת במתקן יצור של חברת החשמל של מחוז זנגבאיי בסין, שם צופים להגדלה בשיעור 10% בהיקף יצור החשמל מאנרגיה מתחדשת על חשבון שריפת דלק פחמני.
 
עודד כהן, סגן נשיא ביבמ ומנהל מעבדת המחקר בישראל, עמד על מאפייני המערכת המדגימה שילוב מרכיבים טכנולוגיים המסוגלים לקדם את העולם בתחומים קריטיים לקיומו: "היכולת לקלוט נתונים מהסביבה,  לתקשר ולרכז אותם ואחר כך לחזות התנהגות עתידה, באמצעות מודלים ונתוני עבר - היא מפתח לפתרון בעיות מחסור קיומיות כגון המחסור במזון, מים ומשאבים מתכלים", אומר כהן. "יישום כלים אנליטיים לניתוח Big Data יאפשר ליצרני חשמל להתמודד עם תנודות הייצור של מערכות מבוססות אנרגיה מתחדשת, ולחזות באופן מדויק מאי-פעם את זמינות החשמל מטורבינות הרוח והחשמל הסולארי. המערכת המשלבת בין חיזוי מזג אוויר ובין חיזוי דרישות הצרכנים המשתמשים ברשת החשמל תוכל להביא לשיפור זמינות המערכת ולאופטימיזציה של ביצועי הרשת ואמצעי הייצור השונים".
 
הפרויקט נשען על כלים שפותחו בפרויקט מוקדם של יבמ בחברת האנרגיה הדנית Vestas. כלי הניתוח האנליטי של יבמ מאפשרים לחברה הדנית לפצח כמויות עצומות של מידע מטאורולוגי ונתוני מזג אוויר, מצב הירח ושעות הגאות, בשילוב עם נתונים מתצלומי לוויין. ע"י כך ניתן לאתר באופן המדויק ביותר את הנקודות המתאימות להצבת טורבינות רוח להפקת חשמל, ולשפר את תפוקת הזרם של טורבינות אלה. ניתוח אנליטי, שנמשך בעבר שבועות ארוכים, דורש עתה פחות משעת עיבוד בודדת. כתוצאה ישירה, ניתוחים שהיו בלתי-אפשריים בעבר, הופכים עתה לעניין יום-יומי. במקביל, משלבת יבמ במערכת החדשה גם ידע ושיטות חישוב שפותחו במיזם לחיזוי שיטפונות, שנולד במעבדות המחקר של יבמ. במסגרת זו יכולים גופי שלטון מקומי ורשויות הצלה וחירום לבנות תכניות היערכות ולהצביע ברמה גבוהה של דיוק על הנקודות המועדות להצפה ולפגיעה.
 
יבמ מעורבת כיום ביותר מ- 150 פרויקטים בעולם רשתות חשמל ומערכות חשמל חכמות, הן בשווקים מפותחים והן בשווקים מתפתחים. 
ביג-דאטה
Bookmark and Share