Telecom News - המטבע הווירטואלי ביטקוין חי ונושם בישראל גם בעסקים למרות המכשולים

המטבע הווירטואלי ביטקוין חי ונושם בישראל גם בעסקים למרות המכשולים

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> המטבע הווירטואלי ביטקוין חי ונושם בישראל גם בעסקים למרות המכשולים
המטבע הווירטואלי ביטקוין חי ונושם בישראל גם בעסקים למרות המכשולים

Bitcoinמאת: מערכת Telecom News, 16.08.13, 14:30
 
הביטקוין עולה מדי פעם לכותרות בארץ ובעולם. רק שלשום פרסמנו על כוונת הרגולטור הפיננסי בניו יורק לחקור מוסדות פיננסיים המעורבים בביטקוין,  ורק אתמול פרסמנו על הפריצה לאפליקציות אנדרואיד ארנק לביטקוין, ועל הפגמים באפליקציות הללו, שדווחו לגוגל, ורלוונטיים גם למשתמשי ביטקוין בארץ, ואשר תוקנו ע"י המפתחים בגרסאות מעודכנות. (עם זאת, יש חשש לרגישות של 360,000 אפליקציות אנדרואיד נוספות, שנעשה בהן שימוש בארכיטקטורת הצפנה ג'אווה - JCA). הביטקוין גם עולה לכותרות בדרך כלל בקונוטציה שלילית בשל מעורבותו בסחר לא חוקי ב"רשת האפלה". אולם, בעולם לא מתרגשים מכך וממשיכים לפתח את השימוש בו בחיי היומיום ורק לאחרונה דווח על פיתוח כספומט להמרת ביטקוין. בנוסף, מדינות שונות מתחילות להתייחס לביטקוין מבחינה רגולטורית. גרמניה למשל הכירה בביטקוין כמטבע לצרכי מס ברווחים מסחריים (לא על שימוש אישי). הטקסני שהואשם בהונאה בביטקוין טען להגנתו, שהביטקוין איננו מטבע אמיתי, אך טענתו נדחתה ע"י ביהמ"ש בטקסס. כלומר, ביהמ"ש הכיר רשמית בביטקוין כמטבע.
 
עתה מסתבר, שגם בישראל השימוש בביטקוין ממשיך להתרחב, והביטקוין בשוק המקומי חי ונושם, ויש בארץ חלפני כספים המחליפים ביטקוין לש"ח וש"ח לביטקוין, ועסקים במגזרים שונים ומגוונים, שמתחילים יותר ויותר לקבל תשלומים בביטקוין.

קיימת כמות לא מבוטלת של עסקים בארץ המתמחים בהחלפת ביטקוין לש"ח ולהפך, וביניהם גם חלפנים זרים הנותנים שירות גם ללקוחות מישראל. בין העסקים העוסקים בשירותי המרה אלה ניתן למנות למשל את Bit2C, bitcoinExchange, BIPS, Bits of Gold, Isra-Bitco.in, Bitago Tech LTD, bitcoin4shekel, BitcoinIsrael, ביטקוין טרייד, ביטקוין ישראל, משלוח ביטקוין עד הבית, bitcoin ישראל ועוד. הכנסות החלפנים מגיעות מהפרשי שערים בין קניה למכירה. הלקוחות מעבירים להם ש"ח או כל מטבע אחר בכרטיסי אשראי או  שמעבירים ביטקוין ומקבלים את המטבע האחר. מדובר בסכומים הנאמדים בכמה מיליוני ש"ח כל שבוע.


למרות שרוב האנשים קונים ביטקוין לצרכי השקעה, הרי קיימים כבר בישראל עשרות בתי עסק (ממשיים, לא וירטואליים) בתחומים שונים המקבלים תשלום בביטקוין ומספרם הולך וגדל עם הזמן. בתי העסק הללו הם בתחומי שירותי התיירות, מסעדות, פאבים, מזון, בידור, חיות מחמד, אופנה, עיצוב, עריכת דין (החל מיולי 2013 יכולים עו"ד לקבל תשלום בביטקוין עפ"י היתר ועדת האתיקה של מחוז ת"א והמרכז בלשכת עורכי הדין), סחר אלקטרוני, קידום אתרים, מוזיקה, בניית אתרים, כתיבת תוכן, רהיטים, הקמת מערכות מחשוב בקוד פתוח, פיתוח אפליקציות מובייל, שירותי אינטרנט למגזר העסקי ופרטי, אירוח אתרים ושרתים, עיצוב ותכנון אתרי אינטרנט,, ניהול דפי פייסבוק ועוד. כלומר, התשלום בביטקוין מתחיל לחדור לשדרת בתי העסק בארץ. עם זאת, סביר להניח, שאנשים לא ממירים סכומים גדולים מאד לביטקוין כדי להשתמש בהם בבתי העסק. הם קרוב לוודאי בשלב זה משתמשים בסכומים קטנים יותר, במיוחד לאור היעדר רגולציה בארץ לגבי המטבע הזה ומהות המעמד החוקי שלו.

וכאמור מנגד, לא חסרות בעיות בהתאקלמות של הביטקוין בארץ ומעמדו למעשה מעורפל לחלוטין. למשל:

קבוצת הבנק הבינלאומי החליטה לא לאפשר ללקוחות עסקיים או פרטיים להעביר כספים לבורסת  Mt. Gox למטרת קניית ביטקוין.
הבנקים ככלל נמנעים מלעסוק בו כי הרגולציה לא מוסדרת והם חוששים מבעיות בהקשר להלבנת הון.

 אין בנמצא חוות דעת משפטית לסיווג בארץ של הביטקוין כמטבע חוץ, כדי שהרווח מעליית שער יהיה פטור ממס. (ואז גם לא צריך לדווח לרשות המסים).

כלומר, הביטקוין לא נחשב מטבע חוץ בארץ, ולכן לא חלות עליו כל מיני רגולציות כולל נושא הלבנת הון. משרד האוצר והרשות לאיסור הלבנת הון כמו גם בנק ישראל עדיין לא התייחסו לביטקוין במסמך החלטי כלשהוא.

בנוסף, אם עושים עסקאות בביטקוין, הרי צריך לשלם מס כמו בכל עסקה. בד"כ יש כאן בעיה, כי הרבה עסקאות נעשות בחשאי ללא יכולת של משרד האוצר לעקוב אחריהן. כמובן, שכל העסקאות ב-Darknet נעשות בחשאי, אך סביר להניח, שהעסקים הלגיטימיים של עשרות בתי עסק בארץ המקבלים ביטקוין כן מדווחים על השימוש בו בחשבוניות בהמרה לש"ח לפי שער המרה כלשהו, או ישירות בש"ח ללא איזכור הביטקוין (כי אי אפשר להוציא חשבוניות בביטקוין), אם כי לא ברורה בכלל מדיניות משרד האוצר בנושא.

בעיה נוספת שיכולה להתעורר בארץ: כאשר עסק נרשם ברשות המיסים לפתוח תיק מס ערך מוסף, הוא צריך למסור פרטים על חשבון הבנק שלו. יש עסקים העובדים עם הביטקוין ללא חשבון בבנק. הם לא יוכלו לפתוח תיק מע"מ. זו בעיה שצריך לתת עליה את הדעת. זאת, לאור ההתפתחויות הדיגיטליות בעידן המודרני, וביניהן היווצרותו של כסף דיגיטלי, כאשר כבר יש מטבע, שאין שום גוף ש"מנפיק" אותו או קובע לו שערים, ושאין מדינה או גופים ממשלתיים היכולים לשלוט על שעריו. כי הרי הביטקוין נסחר באופן משותף ע"י מחשבים המתחברים לאינטרנט.

לאור הגילוי לציבור הרחב על קיומם של עסקים בתחום הביטקוין ועל עסקים שהחלו לקבל תשלומים בביטקוין, ושמספרם רק יגדל, יהיה על הרשויות הממשלתיות הנוגעות בדבר ועל הרגולטורים לקבל החלטות ולהוציא עבור הציבור הבהרות לגבי הביטקוין ומעמדו כמטבע, ויפה שעה אחת קודם. 

שאלה ותשובה

 





 
 
Bookmark and Share