Telecom News - "פרמידת הפטורים ממכרזים" צוחקת על העיתונות ועושה מעצמה צחוק

"פרמידת הפטורים ממכרזים" צוחקת על העיתונות ועושה מעצמה צחוק

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> "פרמידת הפטורים ממכרזים" צוחקת על העיתונות ועושה מעצמה צחוק
שר הפנים וראשי המאגר הביומטרי ("פרמידת הפטורים ממכרזים") חשבו, שיוכלו להתל בעיתונות ובבלוגרים וכינסו אותם בכינוס דחוף חשוב (לדעתם), שכשל עוד בטרם החל (ב- 19.8). זאת, כדי להסביר לציבור הבלוגרים למה המאגר הביומטרי הוא "המצאת המאה" ולא "פלופ ממשלתי" הדורש חקירה דחופה ויסודית. בנוסף: חשיפת פטורים נוספים ממכרזים, ש"פרמידת הפטורים" הסתירה מהעיתונות וכיצד יזמו, ערכו, הפיקו והציגו את הכינוס לבלוגרים מי שאינם מוסמכים (לכאורה) לעשות זאת.
מאת: אבי וייס, 22.8.13, 12:00שר הפנים גדעון סער

 לפני כשבועיים נעשתה פנייה דחופה ע"י משרד יחסי הציבור של המאגר הביומטרי (או כשמה הרשמי: "הרשות לביומטריה במשרד הפנים") לכל הבלוגרים בישראל וגם לעיתונאים המסקרים את התחום, בקריאה להגיע לכנס מקצועי מיוחד של הרשות לביומטריה במשרד הפנים עם הבלוגרים והעיתונאים, כדי להציג בפניהם את עמדת הרשות לביומטריה, נוכח גל ההתקפות שיש בעיתונות ובבלוגים כנגד המאגר הביומטרי.

הכנס הזה התקיים במשרד הפנים ביום 19.8 ודיווח על מה נאמר בו פרסמנו כאן.

אז מה הבעיה? הכינוס הזה כשל עוד בטרם יצא לדרך. מדוע? כי כמעט כל הבלוגרים החליטו להחרים אותו ולא להגיע למפגש הזה. כל אחד וסיבותיו הוא. לאירוע הגיעו מעט מאוד עיתונאים ובלוגרים ואת האולם מילאו למעשה אנשי משרד הפנים, כדי שלא תורגש (ותצולם) הפשלה של אולם ריק.

אולם, החרם של הבלוגרים לכינוס, שנועד עבורם, כדי להציל את "הכבוד האבוד" של משרד הפנים (עם שר הפנים, גדעון סער, שמתחמק מכל מענה לשאלותינו, עד רגע זה) והרשות לביומטריה, לעניות דעתי, זה אינו הדבר החשוב ביותר שהיה בכינוס הכושל הזה. הפשלה הייתה חמורה פי כמה, מההיבטים של טוהר המידות ומינהל תקין, מסיבות לגמרי אחרות.

אציג אותן כאן בקצרה, אחת לאחת:

א. את הכנס יזמה וביצעה חברת יחסי הציבור, שעובדת עם משרד הפנים, כדי להדוף את המתקפות התקשורתיות ("משבר תקשורתי" כהגדרת משרד הפנים עצמו). הבעיה: החברה הזו קיבלה כבר לפני יותר משנה את התפקיד ב"פטור ממכרז", שהסתיים ונפתח לו מכרז חדש. מדובר במכרז חדש, כושל ומועתק מוויקיפדיה, שאת פרטיו חשפנו לראשונה כאן, שטרם הסתיים, בגלל הצורך לתקן אותו. דהיינו: את הכינוס הזה לא הייתה אמורה להגות, לתכנן, להפיק ולבצע חברת יחסי ציבור כלשהי, כי "הפטור ממכרז" הקודם כבר הסתיים והמכרז החדש טרם הסתיים וטרם נתקבלה בו החלטה על זוכה. לעניות דעתי, אגף הדוברות במשרד הפנים היה אמור לבצע זאת, אגף שכנראה נהיה משותק מרוב התקפות של התקשורת על המשרד. לכן, אגף זה "זרק" את המלאכה הקשה הזו ואת האחריות לכישלון (שהיה די צפוי), על חברה חיצונית, ב"פטור ממכרז" שלא בתוקף. ככה "בורחים מכל אחריות" במשרד הפנים, החל מהשר גדעון סער, דרך סגניתו פאינה קירשנבאום ועד אחרון בעלי התפקידים, מקבלי המשכורת מקופת המדינה. 

ב. בכנס עצמו הופיעו בפני הבלוגרים והעיתונאים, אזרחים שהציגו את עצמם כעובדי משרד הפנים או השייכים לצוות של משרד הפנים. אנשים אלו היו אולי קשורים עם משרד הפנים ב"פטור ממכרז", שעבר ופג תוקפו כבר מזמן. פרשה זו חשפנו בשתי כתבות, שהאחרונה בהם מפורטת כאן והקודמת לה כאן. לכן, לא ברור מי אישר לאזרחים אלו להופיע כעת בלי מכרז או פטור ממכרז תקף, בפני העיתונאים ולהציג עמדות רשמיות של מדינת ישראל, כאילו הם מייצגי מדינת ישראל \ משרד הפנים בנושא המאגר הביומטרי. 

ג. בכנס הכושל עצמו, הציגו בפני העיתונאים והבלוגרים המעטים שהגיעו, מערכת טכנולוגית ענקית, שכולה מבוססת על "שטיקים וטריקים" של "פטורים ממכרזים" בשיטת "פרמידת הפטורים", שנחשפה בסדרת הכתבות לנושא. יודגש: אני לא מתכוון כאן רק לפטורים הוותיקים והחדשים ממכרז ל- HP, כפי שחשפתי כאן. ממש לא. חשוב לקלוט ולהבין את גודל הבעיה: כל רכיב במערכת הענקית הזו, העולה מאות מליוני ש"ח מכספי משלמי המיסים, הוא כזה. תולדה של "פטור ממכרז", פרי "פרמידה של פטורים" הנמשכת עד עצם היום הזה.

אביא כאן רק כמה דוגמאות "קטנות", טריות יחסית, להמחשה:
1) "פטור ממכרז" למדפסות הזרקת דיו (מדפסות דגם 660i) בהיקף של 40 יחידות, דיו, קורא RFID וקורא ברקוד. הספק שקיבל הפטור: Dilletta Maschinetechnik בהיקף של 2 מיליון ש"ח, ללא חומרים מתכלים.
2) מערכת לציפוי דפי הפרטים של הדרכונים כולל מכשיר למינציה דגם Hilan, שירות הכנת גלופות וגלילי למינציה. הספק מקבל "הפטור ממכרז": Hologram Industries ב- 26 מיליון ש"ח (!).
3) רישיונות לתוכנה להשוואת טביעות אצבעות - Neurotechnology ל- 400 עמדות ורישיון פיתוח - 46 אלף ש"ח.
4) חיישן לטביעת אצבע - Lumidigm, בסכום לא ידוע. 

הסברים לכל הנ"ל, כמובן שלא נמסרו ב"כינוס הבלוגרים" (למה לחשוף את "השיטה"?). 

ד. בפני הבלוגרים והעיתונאים (המעטים), שהיו באירוע, הוצגו "נתונים ועובדות" בסגנון של "סיפורי פוגי". סיפורים שכמעט כולם הופרכו כבר ע"י מבקר המדינה, בביקורת מיוחדת שערך בנושא המאגר הביומטרי. למרות זאת, ממשיכים למחזר אותם סיפורים ולמכור אותם כאמת לאמיתה. מבלי להיכנס לפרטים מייגעים, הסיפורים, שמכרו אותם אזרחים (שלא ברור מעמדם החוקי) לעיתונאים ולבלוגרים, כללו בעיקר שתי תצורות של הצגת דברים, בגישה היכולה להטעות את מי שאינו בקי בתחום:

1). אין קשר בין מניעת זיופי תעודות זהות (אם בכלל יש תופעה כזו, בהיקף שנטען) לבין מאגר ביומטרי.
כמעט כולם מסכימים שצריך "תעודה חכמה" בישראל. גם כותב שורות אלו. לשאלה למה צריך מאגר ביומטרי בתצורה הספציפית בה הוקם מאגר כזה בישראל, אין ומעולם לא היתה תשובה רשמית והגיונית, מבוססת מחקרים, דיונים מתועדים וגלויים ועובדות. 

2). המדינות, שנטען שמקיימות מאגר ביומטרי בדומה לישראל, אינן מקיימות ומחזיקות מאגר ביומטרי בתצורה שהוקמה בישראל. 

ההטעיה הגדולה הנוספת (שלא ניתן להוכיח אותה, עד שהמאגר ייפרץ \ ייגנב) היא, שהמאגר מאובטח וחסין מפני פריצה \ גניבה מכל סוג. כבר כתבתי, למשל כאן, שאין דבר כזה "מידע מאובטח", בשום מקום בעולם ובשום מערכת מיחשוב. זה לא מה שאני טוען. זה מה שטוענים כל המומחים הבכירים והמנוסים לקריפטוגרפיה (הצפנה) ומדעי המחשב שיש בארץ ובעולם. כל מי שטוען אחרת, או שהוא מטעה ממניעים לא ברורים, או שיש לו אינטרס אישי לומר כך (למשל: הוא מתפרנס מזה...). יחד עם זאת, חובה על המחזיקים במאגרי מידע לנקוט בכל הצעדים האפשריים להגנתם, בעיקר מטעמי כסת"ח ומענה לרגולציות שיש בחוק ובתקנות. אולם, לטעון שהגנות אלו מבטיחות "חסינות" של המידע מפני גניבה או פריצה, יש בכך הטעייה ו"גלגול עיניים". עדיף לבעלי מאגר מידע שלא לדבר על תחום זה (של הגנת המאגר), מאשר לדבר שטויות ולעשות מעצמם צחוק, כמו שאנשי משרד הפנים עושים מעצמם. 

כאמור, החלק החמור ביותר בעיני באירוע הכושל של הבלוגרים ב- 19.8 הוא הופעת אנשים שלא היו אמורים להופיע באירוע כאנשי משרד הפנים, משום שה"פטור ממכרז" שלהם לתפקיד פג תוקפו, ממזמן

פניתי בעניין זה בדחיפות לשר הפנים, לשר האוצר (מי שממונה על החשכ"ל, שמוציא את אישורי "הפטורים ממכרזים") ולממונים על המאגר הביומטרי במשרד הפנים, לקבל הסבר ברור מי אישר להם להופיע בפני העיתונאים והבלוגרים ולהציג בפניהם את עמדת הממשלה, כאילו הם נציגי הממשלה המוסמכים. תשובה לא קיבלתי מאיש. אביא תגובתם, ככל שתתקבל.

אם שר הפנים גדעון סער וכל שאר בעלי התפקידים סביב המאגר הביומטרי חושבים, שאם הם יתעלמו משאלותי, העניין יישכח בעוד יום יומיים וירד מסדר היום - הם טועים. פשלות בהיקף כה גדול לא ניתן לטאטא מתחת לשטיח ולהמשיך לחשוב בגישה של "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". מהניסיון שלי, כל פשלה יוצאת בסוף לאור. אין צורך להביא דוגמאות. יש מספיק. אנו במדינה דמוקרטית ופתוחה ולא ניתן "לטאטא את הנושא מתחת לשטיח" ולחשוב שזה לא קורה ושהעיתונאים והבלוגרים טפשים ולא מבינים מה בדיוק קורה כאן. 
  
משבר



 
 
Bookmark and Share