Telecom News - החלום של Data Center שקט ללא רעש של דיסקים ומזגנים

החלום של Data Center שקט ללא רעש של דיסקים ומזגנים

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> החלום של Data Center שקט ללא רעש של דיסקים ומזגנים
החלום שלData Center  שקט ללא רעש של דיסקים ומזגנים מרעישים זוללי אנרגיה וכסף.
מאת: אבי וייס, 8.9.13, 00:01EMC דיוויד ניקולסון
 
בלעדי: מהפכת הווירטואליזציה נכנסת לרמת ה- Data Centers עם "פרויקט נילוס" לווירטואליזציה של כל מערכי האחסון. המהפכה מבוססת פלאש, שמחליף את הדיסקים הוותיקים. אנו בדרך להגשמת חלום לסיום השימוש בדיסקים קשיחים.
 
"אני חולם, שנצליח עוד בחיי לעבור לעולם שקט, מהיר יותר, יעיל יותר וזול יותר", מדגיש דיוויד ניקולסון ((David Nicholson, מנהל אסטרטגי, חטיבת מוצרי הפלאש, EMC. "במבט ארוך טווח נראה פלאש בכל מקום. אולם, זה תהליך מתפתח. הדרישה לפלאש נמצאת בעלייה מתמדת בכל מקום".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם דיוויד ניקולסון, (בתמונה משמאל), כדי לשמוע מה חדש בעולם האחסון מבוסס הפלאש, לאור המהפכה שמובילה EMC בכל עולם האחסון והעננים, כפי שחשפנו כאן וכאן. נדמה, ש- EMC נמצאת במהלך מזורז של הפיכתה מחברת חומרה לחברת שירותי תוכנה. כרגע היא באמצע המהלך המשמעתי הזה, עם פתרונות חדשים לגמרי, שמשנים את פני שוק האחסון, עיבוד המידע והענן.  
 
שאלה: לאן הולך עולם הפלאש?
דיוויד ניקולסון: "מהניסיון והידע שלי אני סבור, שהפלאש הוא הדרך הטובה ביותר לאגור מידע. אני מאמין, שהפלאש ימצא את דרכו לכל פינה בעולם המחשוב, לכל רכיב בתשתיות ה- ICT הקיימות בעסקים ובארגונים. אנו נמצא די בקרוב פלאש בכל רכיב, בכל מקום ובכל מוצר".
 VNX
שאלה: מה היתרונות במוצרים החדשים, שהכרזתם עליהם במסגרת היוזמות של Speed to Lead?
תשובה: "הפלאש הוא המוצר המרכזי בשכבה של השרתים. מדוע קודם כל בשרתים? כי ככל שהשרת המכיל את המידע קרוב יותר למעבד, שמטפל במידע, כך המשתמשים משיגים יותר יכולת של עיבוד מהיר ומינימום שיהוי (Latency) בגישה ובעיבוד.
 
הפלאש הכרחי גם במקומות נוספים סביב השרתים, למשל ב- SAN. יש לנו כאן יישום של פתרון של חברת ההזנק הישראלית שרכשנו: XtremIO, שפיתחה מערך שלם בנוי על פלאש – Flash Array.
 
נמצא את הפלאש גם במקומות בהם יש אחסון משותף של מידע. יש יתרון ענק לשימוש בפלאש ב- Shared Storage. אולם, לא כל המידע מתאים כיום לפלאש".
 VNX
שאלה: מדוע?
תשובה: "כי אם ננתח את המחיר של אחסון המידע לפי דולר לג'יגה-בתים, אזי הכי טוב, שארגונים ישתמשו בפלאש במקום בו צריך גישה מאוד מהירה למידע. במקום בו אין צורך מידי במידע, אפשר לאחסן אותו במחיר של פחות דולרים לג'יגה-בתים, על דיסקים רגילים. זה שיקול כלכלי טהור של הארגון. אם יעד המחיר של האחסון עבור הארגון הוא הרבה למטה מדולר לג'יגה, הדיסק הוא היעד הכלכלי המועדף של הארגון. זה יכול כרגע להיעשות רק בדיסק ולא בפלאש.
 
הירידה של מחירי הפלאש היא מקבילה (באחוזים) לירידה במחירי הדיסקים. היא עדיין לא יותר מהירה מירידת מחירי הדיסקים. כך שהפער היחסי במחיר בין הפלאש לדיסק נשמר, אפילו היום, לטובת הדיסקים.
 
במקביל, אנו רואים בשוק דרישה הולכת וגוברת לשמירת מידע על פלאש. יש ארגונים המבקשים כבר היום 100% פלאש. זה מיועד ליישומים מיוחדים, בעיקר יישומים קריטיים לארגונים ואחסון של מידע קריטי. נראה בשוק יותר ויותר עלייה בביקוש ל- 100% פלאש".  
 
שאלה: מה העתיד הטכנולוגי של הפלאש?
תשובה: "כיום משתמשים בטכנולוגיית NAND, שזו הטכנולוגיה המקובלת והנפוצה לפלאש. קשה לצפות, שזה ישתנה בעתיד הנראה לעין. הטכנולוגיה הזו טובה והוכיחה את עצמה. היא מיושמת, בין היתר, ב- SSD.
 
אולם, בטווח הזמן היותר ארוך אנו נראה מעבר לטכנולוגיית פלאש מבוסס תלת מימד – 3D. יש הרבה פיתוחים בשוק בתחום הזה ולא ברור מה תהיה הטכנולוגיה, שתתפוס את השוק ותוביל אותו. אולם די ברור לשוק, שטכנולוגיית ה- RAM והנגזרות שלה לא תתקדם לאיזה מקום. הגישה הסריאלית לזיכרון לא יכולה להתקיים לעד.
 
אולם, מה שחשוב זה לא החומרה אלא התוכנה השוכנת מעל לחומרה. אנו מפתחים כל הזמן תוכנות טובות יותר, כדי לנצל את ה- RAM, ולכן חשוב פחות איך הטכנולוגיה של החומרה עובדת. הניצול שלה בתוכנה הוא החשוב והקובע עבור הלקוחות. יש ירידה בכמות הפתרונות המבוססים על ה- RAM, אבל ה- RAM הוא עדיין בעל נוכחות משמעותית בשוק".
 
שאלה: למה הכל תלוי בתוכנה?
תשובה: "זו ההתפתחות של התעשייה בה אנו מצויים. הכל עובר לתוכנה. הערך, שאני מספק לשוק, תלוי היום בתוכנה ולא בחומרה. החומרה הפכה לרכיב המוני וסטנדרטי – Commodity. אין כל יתרון לחומרה קניינית.
 
כשהתחלנו עם סדרת מוצרי ה- VNX ב- 2007, הבנו, שהגיעה העת לשנות כיוון ועברנו מחומרה קניינית, פרטית, שהתאימה ללקוחות מסוימים, אבל לא למערכים סטנדרטיים ולתפוצה המונית לרוחב השוק, שם נדרשה חומרה לא קניינית, אליה עברנו. לכן, הפרדנו את שכבת החומרה והפכנו אותה לסטנדרטית ומעליה בנינו שכבת תוכנה. היא שנותנת את הערך למוצר, לא החומרה. האינטגרציה בין התוכנה לחומרה היא המביאה ערך למוצר וללקוח שלה.
 
אנו גם מאמינים בחופש הבחירה של הלקוח. הפרדת החומרה מהתוכנה מאפשרת את הגישה הזו. בעתיד הקרוב, כל מרכיבי החומרה בשוק יהיו סטנדרטיים. כך, שהתוכנה שלנו יכולה לרוץ גם על חומרות, שאינן שלנו, ולנהל אותן. העתיד של שוק האחסון לא טמון בקופסאות אלא ביישומים. השילוב של החומרה עם היישומים הוא הדבר החשוב ללקוחות.
 
כשמדברים על מעבר לעולם הענן, על מערכי מידע ענקיים של Big data, הפיתוחים והעיבודים חייבים להיות בתוכנה. זה תהליך, שייקח זמן, אבל כל השוק נע לשם. הכיוון הזה מאוד ברור".
 
שאלה: האם בחשיפת "פרויקט נילוס" – Nile וטכנולוגיית ViPR לא הפכתם למעשה מחברת חומרה לחברת תוכנה?
תשובה: "פרויקט נילוס נולד מניתוח הצרכים של הלקוחות ומהדרישות, שהם הפנו אלינו. הלקוחות טענו, שיש להם עומס בעבודה ותסבוכת ניהולית מול מערכי האחסון, שיש להם בעננים פרטיים וגם מול עננים באחסון פרטי חיצוני - Hosted Private Cloud, כשהם משווים זאת מול פשטות ההפעלה והניהול של מערכי אחסון בעננים ציבוריים, למשל בענן של אמזון.
 
הבנו, שאין שום צורך בצבא של מומחים ומדעני מחשבים כדי לתת לארגון פתרון לניהול האחסון שלו בענן הפרטי. צריך לספק לארגון פתרון פשוט, שיתאים לכל איש ICT ולכל עובד המשתמש במידע הקיים במערכי האחסון של הארגון. הארגונים גם חיפשו פתרון, שהם יכולים לבטוח בו ולסמוך עליו בעיניים עצומות, שהוא יפעל בכל מצב ובכל תנאי.
 
לכן, נכנסו לפרויקט נילוס, שרץ כעת בבטא אצל כמה לקוחות גדולים, למשל בכמה בנקים וארגונים גדולים. אנו מספקים להם בדיוק את מה שהם חיפשו, כולל חנות יישומים פנימית הדומה לחנות היישומים של אמזון.
 
התוצאה: הם עוברים לניהול פשוט של הענן שלהם. זה גם זול יותר מהענן של אמזון, שלא לדבר על נושאי השרידות, האבטחה ופשטות הניהול. אין סיבה לצאת לענן החיצוני של אמזון אם המערכת הפנימית זולה יותר.
 
הארגונים יכולים להשתמש בפלטפורמה החדשה עבור עצמם בתוך הארגון, אך גם לספק זאת כשירות לספקים, לקוחות ושותפים שלהם. זו מערכת גמישה לפי צרכי הארגון. הם מקבלים כלי שליטה ארגוני על המידע, שבנוי על בסיס האמון, שהארגונים נותנים בציוד ובמערכות שלנו. הם מאוד רוצים לשלוט ב- 100% במידע, מידע מאובטח, ולנהל אותו בקלות. זה מהות הפתרון.
 
בשביל זה פיתחנו את המערכת החדשה, שהופכת את ה- Data Center כולו לווירטואלי".
 VNX
שאלה: האם זה לא מתנגש עם מה ש-VMware  מפתחת ומוכרת לאותם לקוחות?
תשובה: "VMware זו חברת בת שלנו, כך שהכול מתואם עמה. מלבד זאת, השוק מספיק גדול. מבחוץ אולי זה נראה כתחרות ב- VMware, אבל במציאות אנו עובדים בשת"פ הדוק מאוד, וגם עם סיסקו, הצלע השלישית בשת"פ העסקי שלנו".
 
שאלה: יש לכם עוד פיתוחי תוכנה?
תשובה: "בהחלט. יש הרבה וזה הכיוון הראשי שלנו – לפתח עוד ועוד אפליקציות לארגונים. למשל, פיתחנו מערכת לשיתוף קבצים, שמתאימה גם לגישה הסלולרית מהסמארטפונים וטאבלטים: SyncPlicity. זה פתרון של חברת Syncplicity אותה רכשנו. הפתרון כאן הוא מעין Dropbox ארגוני מאובטח על כל תווך ובכל רשת.
 
האפליקציות מהסוג הזה הן חלק מהמערכת שלנו וניתן להוריד את האפליקציה Syncplicity לאייפון ולאנדרואיד מהחנויות המתאימות, או מהחנות הארגונית ולהשתמש בה מיד כדי לגשת, לגבות ולשתף קבצים מכל מכשיר בכל מקום. כך, אנו רואים ובונים את הפתרונות שלנו לארגונים.
 
בגלל הדומיננטיות שלנו בשוק האחסון בעולם, אנו רואים את כל השוק וחשים מה הצרכים המתפתחים בכל רובדי השוק. לכן, אנו יכולים לספק מאוד מהר פתרונות לכל צורך העולה בשוק. כיום, הכיוון הוא בעיקר באמצעות אפליקציות".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
דיוויד ניקולסון: "אני ראיתי את התפתחות ה- Data Centers לפחות במשך 25 השנים האחרונות. אני עדיין זוכר את ה- Data Center הראשון, שנתקלתי בו בקריירה המקצועית שלי. הבעיה שהייתה אז נשארה עד היום: הרעש.
 
החלום שלי הוא: שקט. פשוט Data Center שקט. שקט זה יעילות. שקט זה חיסכון גדול בהוצאות.
 
קשה להבין את זה, אבל זו המציאות: כדי לסובב את הדיסקים זה לוקח המון כוח – אנרגיה. זה גוזל המון חשמל ומייצר הרבה רעש. בנוסף, צריך מיזוג חזק כדי להחזיק את המערכת בטמפרטורת עבודה נסבלת. הרעש היותר גדול מגיע ממערכות מיזוג האוויר הללו. זה מצמרר לחשוב על הרעש הזה. רבים לא מבינם זאת, אבל יש עובדים רבים שנהיו חרשים מהרעש שיש ב-Data Centers. זה פשוט בלתי נסבל.
 
יש לרעש הזה פתרון. קוראים לו SSD. זה מבוסס פלאש. אם כולם יעברו ל- SSD - לא יהיה רעש, כי אין מה שיסתובב ויתחמם. אז גם לא צריך מיזוג חזק כזה או בכלל, כדי לקרר את השרתים. החלום שלי, שכל ה- Data Center יהיה מבוסס Solid State. זה הסוד של השקט, שעליו אני חולם. הרעש הקיים בעולם המחשבים יכול להיעלם, אם נפעל להעלים אותו. זה בידנו. הרעש הזה מאוד יקר לארגונים והגיע העת להיפטר ממנו, אחת ולתמיד". 
 
Speed to lead
הכותב היה אורח חברת EMC בכנס Speed to Lead במילנו.
העורך עם המרואיין מ- EMC



 
 
Bookmark and Share