Telecom News - תשלום חנייה אוטומטי ושקוף, בלי תלות בנהג

תשלום חנייה אוטומטי ושקוף, בלי תלות בנהג

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> תשלום חנייה אוטומטי ושקוף, בלי תלות בנהג
בלעדי: תשלום חנייה אוטומטי ושקוף, בלי תלות בנהג
מאת: אבי וייס, 8.10.13, 21:00יגאל לוי
 
כל מי שקיבל אי פעם קנס על חניה או גררו לו את הרכב מחנייה, שואל את עצמו אם אין דרך אחרת להתמודד עם בעיה החניה בערים, דרך שתמנע את הטעויות האנושיות. איך פותרים את התסבוכות של עולם החניות בלי להיות תלויים בנהג ומספקים שירות מלא ושקוף לעיריות ולנהגים גם יחד?
 
"לאזרחים נמאס להתעסק עם כל נושא החניות, הפתקים על הרכב והיישומים סביב החניות. נמאס להם מהקנסות, שהם מקבלים, בגלל שהם לא יודעים את כל הכללים. אנשים מוכנים לשלם על חניה, בתנאי שזה יהיה הוגן ומדויק. אבל, עד היום, הם לא ידעו איך זה ניתן לביצוע", מדגיש יגאל לוי, מנכ"ל רכב חכם (Smart Car), מערכות תבוניות לחניה וגודש, ספקית שירותי סטארפארק – מערכת חניה ירוקה (StarPark). "הרעיון שעלה לי בראש, שיש לתכנן מערכת חניה אוטומטית, שאינה תלויה בבני אדם. דהיינו: אינה תלויה בכלל בנהג אלא תלויה רק ברכב".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם יגאל לוי, כדי לשמוע על החידושים בעולם החניות העירוניות ובמה הפתרון שלהם שונה מפתרונות קיימים דוגמת פנגו וסלופארק. מצאתי, שהפיתוח והפתרון של חברת הסטארט-אפ "רכב חכם" משנה את כל מה שידענו עד היום על תחום החניה.
 
שאלה: מהיכן מגיע הרעיון של "חניה חכמה"?
יגאל לוי: "אני עוסק מזה שנים רבות בתחום של מערכות של כלים בלתי מאוישים ופיתוח מערכות שו"ב של כלים לא מאוישים. זאת, במסגרת חברה שמספקת פתרונות חכמים למערכות הביטחון. במסגרת תפקידי בחברה, אני נוסע הרבה בעולם וראיתי, שכמעט בכל מקום בעולם יש בעיה של תשלום על חניה. אנשים מתקשים בנקודה הזו, במיוחד בעיר זרה להם. אין להם כסף מזומן למדחנים, או שהם לא יודעים כמה זמן מותר להם לחנות וכך הלאה. רבים חוטפים קנסות או גרירה, בגלל חוסר ידיעה מהם כללי החניה במקום אליו הם הגיעו.
 
התחלתי עם גלגול הרעיון של חניה אוטומטית בשנות ה- 90. רשמתי על זה פטנט כבר לפני כ- 10 שנים. אבל, לא התקדמתי הרבה, עד לאחרונה, כאשר החלטתי לממש את הרעיון שלי, שהיה כל השנים בגדר חלום. כעת אנו יוצאים בניסוי מקיף עם עיריית פתח תקווה, והעירייה כבר פרסמה הודעה לציבור בפ"ת להירשם לשירות החדש - כאן".
 
שאלה: על מה רשמת פטנט?
תשובה: "הפטנט הוא למערכת ניהול אוטומטית של חניות. במקום שאתה כנהג תשלם על החניה, הרכב משלם על החניה. הרכב הוא זה שיודע מתי הוא נכנס לחניה, כמה לשלם ולמי לשלם. אתה כנהג בכלל לא עוסק בזה. ברגע שהרכב עוזב את מקום החניה, הגבייה נפסקת אוטומטית".
 
שאלה: איך הפטנט הזה עובד הלכה למעשה?
תשובה: "מתקינים מערכת שו"ב ברכב, בצורת רכיב תקשורת, שנראה כמו תג חניה המוצמד לחלון הקדמי. מערכת השו"ב, שפותחה על ידי, למעשה, לצרכים צבאיים, עברה הסבה לצרכים של הרכב הפרטי. זה תג אקטיבי אלקטרוני. פיתחנו כמה סוגי תגים, לפי סביבת התקשורת הקיימת בעיר הספציפית, שלוקחת את הפתרון הזה (סלולר, WiFi, WiMAX, לווייני). המערכת יודעת מתי הרכב נכנס לחנייה, מתי יצא מהחניה והמערכת יודעת כמה עליו לשלם על זמן החניה".  
 
שאלה: איך העירייה שולטת ברכבים?
תשובה: "העיריה לא צריכה לעשות מאומה. היא מקבלת את המערכת כשירות. בניסוי בפ"ת אנו בוחנים תגים בחיבורי WiFi ובחיבורי סלולר, כך שהרכב קשור למוקד המידע שלנו כל הזמן ומדווח על מיקומו. המערכת הממוחשבת במוקד שלנו יודעת את כל נתוני החניה שיש בעיר. המערכת מקבלת מהעירייה את מפת החנייה העירונית והתעריפים השונים הקיימים בעיר, ומרגע שהנהג התקין את התג אצלו ברכב, עניין של שנייה, המערכת נכנסת לפעולה והכסף עבור החניות מתחיל לזרום לעירייה. העירייה לא מתקינה אצלה מאומה, כי הכל נמצא בענן, שאותו אנו מנהלים עבורה".
 
שאלה: מה קורה אם הרכב נכנס לחנייה פרטית ולא של העיריה?
תשובה: "בדיוק אותו הסדר. אם החניון הפרטי מעוניין להיכנס להסדר, הוא פשוט חותם על ההסדר מולנו ומספק את מפת החניון והתעריפים שלו. המערכת מבחינה, שהרכב נכנס לחניון הפרטי וגובה את התשלום בהתאם לתעריפים של החניון הפרטי".
 
שאלה: מה היתרונות של הפתרון שלכם מול פתרונות אחרים דוגמת פנגו וסלופארק?
תשובה: "היתרון הראשון הוא עבור העירייה: היא לא צריכה לעשות כלום ולא להשקיע כלום. העיריה לא צריכה להתקין שום תשתית אצלה ושום מוקד המאויש ע"י בני אדם. זה חוסך המון כסף לעירייה. זה גם מונע את הצורך בבניית מדחנים וטיפול בהם במקרים של ונדליזם. פשוט אין צורך בשיטה שלנו במדחנים.
 
יתרון שני: אין צורך במכשיר סלולר לנהג עם איזו תוכנה ועמלות לתשלום עבור הגבייה הסלולרית. הוא גם משלם בדיוק על הזמן שהוא חנה, לא יותר ולא בערך, משום שהמערכת יודעת בדיוק מתי נכנס לחניה ומתי בדיוק יצא. לא צריך לחייג, להפעיל איזו תוכנה או לעקוב אחרי הזמן של החניה. הנהג פטור מכל המטלות הללו.
 
זו המערכת הראשונה בעולם בה פטור הנהג מאיזו מטלה הקשורה בחניה. מבחינתו, הוא לא נדרש לעשות מאומה".
 
שאלה: איך המערכת עובדת ומהיכן היא מקבלת חשמל?
תשובה: "מדובר בתג עם אלקטרוניקה מאוד חכמה, עם אלגוריתמים חכמים. החוכמה מצויה בתג ובמערכת השליטה. זה בדיוק כמו כרטיס אשראי אלקטרוני. הצריכה של הזרם בתג מאוד נמוכה והסוללה בתג אמורה להספיק לכמה שנים טובות. אם הסוללה נגמרת, הנהג מגיע עם התג למרכז השירות ומחליף סוללה".
 
שאלה: כיצד הנהג מקבל את התג?
תשובה: "יש שני מודלים, זה תלוי בעירייה. כיום, הנהגים מקבלים את התג בלי כל תשלום. אני סבור, שאפשר לספק אותו בפיקדון, בדיוק כמו שנעשה עם התגים של כביש 6.
 
בעת שהנהג מקבל את התג, הוא נרשם במערכת בדוכן ההרשמה או באינטרנט, מספק כרטיס אשראי או אמצעי תשלום אחר, ובזה נגמר החלק שלו. מאותו רגע התג מופעל ומדווח כל הזמן על מיקומו למערכת".
 
שאלה: איך נהגים, שכבר התנסו במערכת, מקבלים את זה?
תשובה: "הנהגים מתלהבים מהפתרון הזה. אולם, אנו רק בתחילת הדרך בפתח-תקווה. הרעיון המרכזי שלנו הוא לשחרר את הנהגים מכל לחץ וצורך לחשוב על תשלום החניה. המערכת יודעת הכל ומספקת שירות מלא לנהג, בלי שהוא בכלל ירגיש בזה. הכל שקוף עבורו.
 
הנהג יכול לעקוב אחרי התשלומים שלו בפורטל האינטרנט, שאנו מספקים לו. הוא יכול להדפיס מהאתר את אישורי התשלום, אם הוא זקוק להם. לא ראיתי דבר כזה בעולם. הפתרון שלנו ייחודי וחדשני".
 
שאלה: מה קורה אם הרכב עבר את מגבלות זמני החניה שקבעה העירייה במקום שהוא חונה?
תשובה: "אם נגמר הזמן המותר, מערכת השו"ב תשלח הודעה לבעל הרכב לפי הפרטים שמסר בעת ההרשמה. יש אפשרות אחרת, וזה לפי בחירת העירייה, שיבוצע חידוש אוטומטי של החניה. די דומה לשיטת החידוש של זמני החניה שיש בפנגו, שיטה שכמעט כל העיריות הסכימו לה".
 
שאלה: מה מצב פיתוח המערכת ומה הפיתוחים הבאים שלכם?
תשובה: "הפיתוח הבסיסי הסתיים ויש מערכת עובדת באופן מלא. פיתחנו את המערכת במימון עצמי שלנו וכעת אנו מחפשים השקעות, כדי להתרחב גם בפיתוח וגם בשיווק של הפתרון ברחבי העולם. אנו מספקים לעיריות מערכת לניהול חניות בזמן אמת, דבר שהיה אצלם עד היום בגדר חלום.
 
על המערכת הקיימת אנו עומדים לפתח עוד אפליקציות. למשל, אפליקציות אבטחה וניטור מרחוק של רכבים וציי רכבים. יש כאן כר רחב לפיתוח, שאנו נמצאים רק בראשיתו.
 
מה שיפה במערכת שלנו הוא, שניתן לשלב אותה במערכות אחרות, שכבר קיימות בשטח ועולות המון כסף והרבה אנשים כדי לנהל אותן. למשל: 'כבישי אגרה', אזורי גודש עם 'אגרות גודש'. עיריות משקיעות כיום בכל רחבי העולם המון כסף כדי לבנות מערכות של 'אגרות גודש'. כאן, הם מקבלים מערכת באפס עלות. הכל מנוהל על ידנו בענן, ניהול מלא עבור העירייה לכל צרכיה. העירייה לא מתקינה אצלה דבר ולא משקיעה דבר. היא רק מספקת לנו את המפות של אזורי החניה ואזורי הגודש. אנו מבצעים עבורה את הניהול והגבייה".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
יגאל לוי: "אני חולם, שכל העולם יעבור לחניה חכמה. אני מאמין, שזה הכיוון הנכון של ניהול החניות בעולם. כל מי, שהצגתי לו את המערכת, מיד התלהב ממנה.
 
לא תמיד הנהגים יודעים מה הכללים השוררים במקום אליו הם הגיעו לחנות. אני בא ופותר לכולם את הבעיה הזו. אני מציע שירות Outsourcing מלא לעולם החניה וגם לעולם 'אגרות הגודש'. בפעם הראשונה יש לעיריות כלי ניהולי לטפל בחניות מנקודת מבט כוללת ובזמן אמת. זה כלי מתקדם, שלא עולה להן כסף או משאבים, מה שמביא חסכון אדיר במשאבים העירוניים בניהול תחום החניה".
רכב וחנייה



 
 
Bookmark and Share