Telecom News - מחקר: הסמארטפונים הורסים את החיים הפרטיים של המשתמשים

מחקר: הסמארטפונים הורסים את החיים הפרטיים של המשתמשים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> מחקר: הסמארטפונים הורסים את החיים הפרטיים של המשתמשים
מחקר: הסמארטפונים הורסים את החיים הפרטיים של המשתמשים

שיחה בסלולרמאת:מערכת Telecom News, 27.09.13, 11:57
 
מחקר חדש מתריע, שבשעה שהסמארטפונים משאירים את האנשים "מחוברים", הם דווקא פוגעים קשות בחיים הפרטיים ומשפיעים לרעה על כושר החשיבה. 

אתר telegraph מדווח היום על מחקר חדש של Cologne Institute for Economic Research, שחקר את הדרכים בהן מהפכת הטלפונים הניידים שינתה את החיים הפרטיים של המשתמשים והשפיעה על החיים הפוליטיים, החברתיים והכלכליים. המחקר: Mobile Technologies: The Digital Fabric of Our Lives מומן ע"י Vodafone. המחקר נערך ב-10 מדינות: בריטניה, גרמניה, איטליה, ספרד, סין, הודו, תורכיה, מצרים , קניה ודרום אפריקה.

המחקר מצא, שבשעה שהטכנולוגיות הניידות תורמות בגידול מספר המנויים לגידול בתמ"ג, שלגבי השנים 2010-2020  תרומתן תהיה בין 1.8% בבריטניה ל-24.9% במצרים, בשעה שהן מובילות להגדלת המעורבות בחיים הפוליטיים, ליותר שיווין בין המינים, להגברת ההשכלה ואף לתפקוד טוב יותר של אמהות עובדות, הרי  יש להן השפעות שליליות על היחסים בין בני האדם ובמיוחד על כל נושא הפרטיות.

מסתבר, שלמרות שהטלפונים הניידים מאפשרים למשתמשים להישאר בקשר קבוע עם אנשים אחרים, הם דווקא שינו את מהות היחסים הללו ואת הדרך בה האנשים מתקשרים זה עם זה. הסמארטפון הפך למעשה לחלק בלתי נפרד מהגוף האנושי. זאת, מאחר שהוא נמצא עם המשתמש בכל מקום ובכל זמן. לכן, הוא גם מאפשר הפרעות תמידיות בזמן הפרטי של האדם עם עצמו, משפחתו וחבריו. המשתמש גם מבלה זמן רב עם הסמארטפון שלו אפילו יותר מאשר עם האנשים הממשיים סביבו. לא כל אחד מצליח למצוא את האיזון בשימוש במכשיר או לשים הגבלות בצורה מוצלחת, כמו סגירתו המוחלטת בזמנים מסויימים כדי למצוא זמן לתקשר עם אנשים פנים אל פנים ללא הפרעות.

המכשיר הסלולרי הפך לדבר, שכה קשה להימלט ממנו, עד שהמשתמשים לא סוגרים אותו גם בעת פגישות חשובות עם אחרים, אירועים משפחתיים ואפילו בעת רגעים פרטיים מאד של קיום יחסי מין. (למשל, מחקר אמריקאי מצא, ש-1 מכל 10 אמריקאים משתמש בסמארטפון בעת קיום יחסי מין. מחקר אחר בארה"ב מלפני שנתיים מצא, שאצל שליש מהבוגרים הסמארטפון חשוב יותר מקיום יחסי מין,  ומחקר אוסטרלי, גילה לפני שנתיים, ש-3% בודקים את דף הפייסבוק במכשיר בעת קיום יחסי מין... ).  

הסמארטפון מאפשר חדירה לפרטיות של ילדים, כאשר הורים עוקבים אחריהם באמצעות המכשיר הנייד ואפילו, כפי שמצא מחקר אחר, חדירה לפרטיות ע"י כניסה למכשיר הנייד של בן/בת הזוג. בשעה ששיחות תמידיות בין בני זוג יכולות לחזק את הקשר, הרי יש לכך גם צד אפל של פיקוח ומניעת "מרווח" פרטי.

למרות שהמכשירים הניידים מאפשרים להיות בקשר עם קבוצה מאד גדולה של אנשים ונראה, על פניו, שהם מספקים רשת חברתית רחבה, הרי נמצא במחקר, שמרבית האנשים משוחחים ושולחים SMS לקבוצה צרה של אנשים - מחצית מהשיחות וההודעות מיועדות בממוצע לעד 6 אנשים.

המחקר החדש מתריע, שהמכשיר הנייד מפריע לאדם להיות עם עצמו ועם מחשבותיו. בנוסף, הוא גם פוגע בזמנו הפרטי עם אדם אחר אפילו אם הוא לא עונה לשיחות. זאת, מאחר שניתן לראות בד"כ על מסך המכשיר הנייד את זהות המתקשר, ואז צריך לקבל החלטה האם לענות לשיחה אם לאו. זו גם הפרעה, כי אפילו אם ההחלטה היא לא לענות, השיחה הנכנסת פוגעת במרחב האינטימי שבעל המכשיר חולק עם אדם אחר או קבוצה אחרת באותו הזמן. 

יתר על כן, הפרטיות נפגעת גם כשעונים לשיחה ולרוב מדווחים על המיקום - ברכב, בפגישה, או במיטה. זה מידע פרטי שלמעשה מתחיל את השיחה. הסמאטרפון הפך לחלק מגוף האדם - גופו ונפשו.

עדכון 29.9.13: מומלץ לקרוא את הכתבה באתר ydr בדבר פגיעת השימוש המוגבר בסמאטרפונים ביחסים בין בני זוג.
 
 


 


Bookmark and Share