Telecom News - המכון לחקר הגולן חנך היום מרכז חדש

המכון לחקר הגולן חנך היום מרכז חדש

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> המכון לחקר הגולן חנך היום מרכז חדש
המכון לחקר הגולן חנך היום מרכז חדש
מאת: Telecom News, 1.10.13, 21:00
 
בטקס חגיגי שהתקיים במרכז לחקר הגולן היום, 1 באוקטובר 2013, נחנך מרכז חדש למכון המחקר במעמד שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי.
 
השר פרי אמר היום בחנוכת המרכז: "אין לי ספק שהמכון החדש ימשיך את תהליך הצמיחה בגולן וביא לתרומה משמעותית לפיתוח חברת ידע, חוקרת ומלמדת שתסייע למינוף האיזור כולו. הייחוד במכון המחקר הוא תרומתו הממוקדת לשיפור רווחת התושבים בגולן ומהווה פלטפורמה לחוקרים מכל הארץ לעלות אליו ובכך להמשיך את ההתיישבות בגולן".
 
המרכז, שהוקם ונתמך על ידי משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, עוסק במחקרים על איזור רמת הגולן ועבורו. המחקרים הם בעלי אופי יישומי שרלוונטיים לאיזור בתחומי חקלאות, מדעי החיים וביו טכנולוגיה, מדעי הסביבה, חינוך וחברה, קהילה והתיישבות ועוד. בין המחקרים המבוצעים בו: מחלות של גפנים;  יזמות יהודית וערבית בכפרים; תושבי הפריפריה הצפון מזרחית; השלכות של שריפות נשנות באיזור; נגישות לשירותי בריאות בקרב קשישים באיזור ועוד.
 
המבנה החדש מכיל את כל האגפים של המרכז: ארכיון מפואר של איזור הגולן שכולל חומר על תיעוד ההתיישבות ברמת הגולן, ספרייה, חדר עיון, מעבדות, חדרים לחוקרים וחדרי ישיבות. עלות הקמת המבנה היא כעשרה מיליון ₪.
 
במרכז מועסקים כיום כ-40 איש עובדים, 18 מהם חוקרים בעלי תואר שלישי, תשעה תלמידי מחקר לתארים מתקדמים וכעשרה עוזרי מחקר ועמיתי מחקר – כולם תשובי האיזור, כולל מהכפרים הדרוזים. בראש המרכז עומד ד"ר משה ראובני.

ארכיון המרכז נחשב למרכזי ברמת הגולן ואף זכה בפרס הרליץ לארכיונים. הארכיון מאגד אוצר בלום על ההתיישבות בעת החדשה ובעת העתיקה וכן מוצגים, קטעי עיתונות ואודיו ותמונות מהעלייה לגולן ומההתחלות של ישובים ועוד.

בכניסה למבנה החדש מוצגת גם תערוכה ייחודית למרכז בשיתוף ארכיון צה"ל, ובה תמונות ממלחמת יום כיפור ברמת הגולן בהן גם של קהלני וחייליו, חיילים כותבים מכתבים, וכן רישומים על מפות צבאיות ששורטטו תוך כדי לחימה. התערוכה פתוחה לקהל הרחב. 
Bookmark and Share