Telecom News - שיתוף פעולה חדש יעודד יזמות טכנולוגית במגזרי המיעוטים בישראל

שיתוף פעולה חדש יעודד יזמות טכנולוגית במגזרי המיעוטים בישראל

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> שיתוף פעולה חדש יעודד יזמות טכנולוגית במגזרי המיעוטים בישראל
שיתוף פעולה חדש יעודד יזמות טכנולוגית במגזרי המיעוטים בישראל
מאת: חיים חביב, 10.10.13, 10:00הסכם לעידוד המגזר הערבי
 
קריאה ביום עיון “Partnerships for Success" להגברת הנגישות, הסיוע והיקף המענקים לטיפוח היזמות הטכנולוגית במגזר הערבי. היקף ההלוואות למיזמים מהמגזר הסתכם בשנת 2012 בכ-250 מיליון ₪. שגרירות ארה"ב נרתמה אף היא ליוזמה לעידוד וקידום שיתופי פעולה של יזמים ערביים עם שותפים אמריקאים.
 
קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה"ב לשת"פ תעשייתי, חברה לחממה העסקית/מרכז העסקים  נצרת ולמט"י (המרכז לפיתוח עסקים) נצרת לעידוד שיתופי פעולה בין יזמים במגזר המיעוטים  לבין חברות אמריקאיות. ביוזמה משותפת התקיים היום בנצרת כנס Partnerships for Success: Practical Tips on International Collaboration for Entrepreneurs.
 
החממה העסקית/מרכז העסקים  נצרת פועלת לטיפוח וחיזוק היזמות במגזרי המיעוטים, לרבות בתחומי הייטק. עד כה קידמה החממה כ-80 מיזמים והובילה 7 מיזמים לקראת קבלת השקעה מקרנות הון סיכון, בהיקף מצטבר של כ-18 מיליון דולרים. עיקר הפוטנציאל העסקי של חברות אלה נמצא בחו"ל. הצלחה במהלך עסקי בחו"ל תלויה מאד בקיום שיתופי פעולה עם חברות משווקי היעד. הכנס נועד לסייע ליזמים להבין טוב יותר את המורכבות של קיום שותפויות אלה וללמוד מאחרים על דרכי ההתמודדות עם האתגר. מטרה נוספת הייתה להנגיש את הכלים שהמדינה מעמידה לרשות היזמים על מנת להצליח.
 
הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה ובשיתוף פעולה עם לשכת המדען הראשי  חותרים להנגיש את הכלים הממשלתיים  ולהגדיל את הפעילות במיזמי טכנולוגיה  תוך  עידוד ,ליווי, ייזום, תווך וסיוע שוטפים של הרשות, בשיתוף עם גופים שונים, בהם החממה העסקית/מרכז העסקים  בנצרת, שהוקם על ידי הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי ,הדרוזי והצ'רקסי ומשרד הכלכלה , מט"י נצרת והישובים הערביים בגליל, כמו גם קרן בירד, הקרן הדו-לאומית לשת"פ תעשייתי ישראל-ארה"ב. גם שגרירות ארה"ב בישראל נרתמה ליוזמה.
 
בחמש השנים האחרונות זכו כ-15 מיזמים ממגזרי המיעוטים במענקים לפיתוח מיזמים טכנולוגיים מהמדען הראשי  בעידוד  הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי,הדרוזי והצ'רקסי .
 
  • במסגרת פרוייקט תבל בשיתוף הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי ,הדרוזי והצ'רקסי  עם מכון הייצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, הושקעו כ-3 מליון ₪ לעידוד הייצוא  של חברות וגופים ממגזרי מיעוטים. בין השנים 2009 ל-2012, עלה מספר החברות ממגזר המיעוטים שהשתתפו בפרוייקט תבל מ-25 ל-37, והייצוא הכולל שלהן עלה מ-26.5 מיליון דולרים ל-34.8 מיליון דולרים.
  • קרן השיווק לחו"ל תקצבה בשנת 2012 מענקים בסך 2.6 ₪  למגזרי המיעוטים.
  • קרן ההון סיכון ''אלבואדר'', שהיקפה הכולל 187 מיליון ₪, השקיעה עד סוף שנת 2012 כ-90 מיליון ₪ בשבעה מיזמים.
  • המאמצים להנגשת הכלים הממשלתיים של הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי הביאו להאצה בפניות לקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים בישראל ולגידול של 27% במתן ההלוואות ליזמים ואנשי עסקים ממגזר המיעוטים, עם עלייה מ-65 מיליון ₪  הלוואות ב-2011 ל-83 מיליון ₪ ב-2012.
  • קרן ההלוואה לנשים, התומכת בפיתוח עסקים זעירים של נשים ממגזרי המיעוטים, העניקה עד סוף  2012 כ-1,333 הלוואות בשווי כולל של כ-9.8 מיליון ₪.
 
בין האתגרים הכרוכים בפעילות יזמית במגזרי המיעוטים  הצורך לעודד יזמים לצאת מגבולות היזמות העסקית החמולתית השגורה במגזר, ולבנות שיתופי פעולה מודרניים עם משקיעים ושותפים זרים, גם מחוץ לגבולות ישראל.
 
הכנס התקיים במתכונת סמינר מקצועי שכלל הרצאות והשתלמויות של יזמים מובילים, מומחים בליווי, מימון וטיפוח מיזמים בתחומי הטכנולוגיה השונים. בדוברים בכנס: ארני פטרושקה, יזם היי-טק אשר ייסד וניהל מספר חברות טכנולוגיות, ג'ונתן מדבנט, משקיע הון סיכון, ד"ר עודד מירב, מנהל GE Research בישראל, מישל היברט, מנכ"ל מתימו"פ שהציג את מערך כלי הסיוע של המדען הראשי, וכן נציגי חברות טכנולוגיה ששיתפו את היזמים בניסיונם והעניקו טיפים במציאת שותפים.
 
סמי לחיאני, מנהל אגף פיתוח כלכלי ברשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה: "בשנים האחרונות, אנו פועלים לעידוד הפעילות הכלכלית, היצרנית והעסקית ביישובים הערבים, הדרוזים והצ'רקסים ושילובם כחלק מכלכלת ישראל. אנו בטוחים כי בכוחות משותפים וברתימת כל הכוחות והמשאבים נוכל להמשיך ולהצעיד גם את המגזר שאינו יהודי להצלחות בתחום ההיי-טק בזירה המקומית והבינלאומית כאחד. הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי , הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה ולשכת המדען הראשי, שמו להן למטרה להנגיש את הכלים הממשלתיים לפיתוח טכנולוגיות חדשות ולהרחבת עסקים קיימים תוך עידוד יזמות, לימוד, פיתוח ושיווק של רעיונות לכדי הצלחה עסקית".
 
פאדי סוידאן, מנהל החממה העסקית בנצרת: "מטרת שיתופי הפעולה בתחום הינה ועודנה לספק מענה בשטח לאתגרים השונים העומדים בפני המגזר. אנו משקיעים מאמצים בהכשרות הנדרשות למאמצי היזמות והפיתוח, ובהענקת הכלים הנדרשים הן לאישור ומימון מיזמים והן להתמודדות עם מיזמים שלא צלחו. על מנת להמשיך בפיתוח יזמות במגזר הערבי יש להמשיך ולמצוא פתרונות להקטנת חסמים והגברת  הסיוע  המועברים לטיפוח היזמות הטכנולוגית במגזר, ובכך להעניק הזדמנויות נוספות ומגוונות לקהל יזמים חשוב זה".

ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד: "ידוע לנו שיש פוטנציאל גדול לא ממוצה של יזמות וחדשנות במגזר הערבי. זה מספר שנים, אנחנו פועלים להעלאת המודעות בקרבם על יכולותיה של קרן בירד ושמחים שיש תוצאות – יזמים שזוכים לתמיכה של קרן בירד יחד עם שותף אמריקאי, בתהליך תחרותי.  יום עיון זה מסייע לנו להגיע למספר רב יותר של יזמים ולהעלות את הסיכוי שלהם לזכות בתמיכת הקרן".

בתמונה למעלה, מימין לשמאל:
ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד
פאדי סוידאן, מנהל החממה העסקית בנצרת
סמי לחיאני, מנהל אגף פיתוח כלכלי ברשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה
קת'רין א. שלייפר, נספחת כלכלית בשגרירות האמריקאית בישראל.

 



 
 
Bookmark and Share