Telecom News - פרס הוקרה לצוות מחקר במעבדת יבמ בחיפה

פרס הוקרה לצוות מחקר במעבדת יבמ בחיפה

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> פרס הוקרה לצוות מחקר במעבדת יבמ בחיפה
פרס הוקרה לצוות מחקר במעבדת יבמ בחיפה
מאת: חיים חביב, 20.10.13, 16:00IBM LOGO
 
הצוות פיתח מערכת אחסון וניהול דיגיטלי בענן במסגרת פרויקט רב-שנתי של הקהילה האירופית.

אב-טיפוס לדור חדש של מערכת אחסון וניהול תכנים דיגיטליים בענן,  VISION Cloud - פרי פיתוח של מעבדת המחקר של יבמ בחיפה במסגרת פרויקט של הקהילה האירופית - זכה בפרס הוקרה מיוחד, IBC Special Award,  בכנס תעשיות השידור, שנערך בחודש שעבר באמסטרדם. 
 
חברות מדיה מסורתיות ניצבות בפני אתגרים מהותיים בעולם הדיגיטלי: תפוצת העיתונות המודפסת פוחתת, וגופי המדיה נאבקים על קיומם אל מול עולם הרשתות החברתיות. הטלוויזיה מתמודדת עם תכנים המוזרמים על גבי האינטרנט, והדרישה לרזולוציה גבוהה ולמבחר תכנים עשיר יותר יוצרת עומס נוסף. אל מול כל אלה נדרשים גופי המדיה לנהל כמויות ענק של נתונים ולתמוך ביצירת תוכן, אותו ניתן יהיה להציג במגוון רחב של מכשירי קצה - סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים אישיים.
 
פרויקט ,VISION Cloud בהובלת מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, מתבצע זו השנה השלישית במימון תכנית המסגרת השביעית של הקהילה האירופית,  ומטרתו לספק תשתיות טכנולוגיות להתמודדות עם מכלול אתגרים אלה, באמצעות מודל חדש למערכת אחסון המידע הדיגיטלי בענן.
 
מערכות ניהול קבצים מסורתיות, שמוכרות לכל משתמש מחשב, מארגנות את הנתונים במתכונת הירארכית. כל ספריה עשויה לכלול ספריות משנה נוספות - עד לרמת הקובץ הבודד, אותו ניתן לאתר על פי שמו ונתיב הספריות המוביל אליו. בעולם, שבו תכנים חדשים מאוחסנים ומשותפים על ידי משתמשים רבים בקצב שינוי גבוה, נדרשת מערכת המאפשרת לאתר את הנתונים על פי התוכן ולא עפ"י מיקומם הפיזי במערכת הקבצים. הדברים נכונים במיוחד כאשר אנחנו מנסים לאתר תכני וידיאו, תמונה או קבצי קול. כיצד, לדוגמא, ניתן לאתר ולרכז את כל תמונות השקיעות שצילמנו לאורך השנים, בפורמטים שונים?
 
פרויקט VISION Cloud, שמבוסס על תשתית מבוזרת לאחסון בענן, סולל את הדרך לאחסון מידע כאובייקט/עצם (Object) חכם: כל אובייקט מידע כולל לא רק את הנתונים, דוגמת הביטים היוצרים את התמונה, אלא גם מטא-נתונים (metadata) המוגדרים הן על ידי המערכת בתהליך אוטומטי והן על ידי המשתמש. כך, לדוגמא, נפתחת הדרך לחיפוש בשאילתה דוגמת "מצא את כל התמונות שבהן המקום הוא אגם והזמן הוא שקיעה" ולהגדיר קשרים ויחסים בין אובייקטים שונים. בעולם השידור והמדיה, ניתן להשתמש במטא-נתונים ובקשרים בין נתונים המיוצרים  בתהליכי הפקה ועבודה שוטפת, על מנת לסייע באיתור כל האובייקטים הרלוונטיים לסיפור ההולך והופך לסרט או לכתבת חדשות.

הלל קולודנר, חוקר בכיר לטכנולוגיות מערכות במעבדת המחקר של יבמ בחיפה וחוקר ראשי בפרויקט  VISION Cloud: "איתור כל המידע הנדרש להפקת מדיה במסגרת מערכת קבצים מסורתית, שקול ליציאה לסופרמרקט ענק, רק על מנת לרכוש את הרשימה המצומצמת של פריטים הדרושים להכנת ארוחת בוקר: הלקוח נדרש לעבור דרך ארוכה, לחלוף על פני עשרות מותגים שונים של דגני בוקר -כדי להגיע אל זה המועדף עליו. שימוש ב-  VISION Cloud  מקביל למסירת רשימת הקניות לידי חנווני הממתין בפתח החנות, על-מנת לשוב ולמצוא את המוצרים מוכנים וארוזים".
 
חידוש משמעותי נוסף במערכת זכה לשם Storlets - חישוביים הרצים בצמוד לנתונים במערכת האחסון. ה- Storlets יכולים לבצע, באופן שקוף, פעולות דוגמת קידוד והמרת נתונים או ניתוח אנליטי של הנתונים ומונעים את הצורך להעביר את הנתונים על גבי הרשת אל מחשב מקומי, לעבדם ולהחזירם לשרת האחסון. כך, ניתן להפחית בעומס הנופל על הרשת, ולשפר את קצב התגובה לעיבוד הנתונים.
טכנולוגית  VISION Cloud התפתחה לאורך שלוש שנות הפרויקט וכך גם יישומים המבוססים עליה. במקביל, הובילו ההתפתחויות הטכנולוגיות מסביב, ובמיוחד התבססות סביבת OpenStack לפלטפורמת ענן בקוד פתוח, לכינון זירה חדשה ליישום הטכנולוגיות של  VISION Cloud. זאת, לא רק בתחום ניהול אחסון המדיה, אלא גם בטיפול במידע ממקורות אחרים ובמגוון בלתי מוגבל של פורמטים, לרבות בתחומי הבריאות, תעשיות הייצור והמחשוב הארגוני.
 
ד"ר ירון וולפסטל, ראש תחום תשתיות מחשוב במעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "פרויקט  VISION Cloudהינו נדבך נוסף בשורת פרויקטי מחקר פורצי דרך, שמעבדת יבמ בחיפה מבצעת בשיתוף עם חוקרים ברחבי אירופה, ומהווה עדות לשיתוף הפעולה המדעי של ישראל עם אירופה והעולם כולו. הפרס, שקיבל צוות המחקר, מהווה דוגמא לתרומה הגדולה של החוקרים בארץ לתחום מערכות המידע של עידן האינטרנט העתידי". 

מעבדת IBM בחיפה מתעתדת להמשיך בשיתופי פעולה  אלה עם חברות וגורמי מחקר נוספים בארץ ובאירופה במסגרת תכנית אופק 2020.

הצוות הזוכה
 
הצוות הזוכה (משמאל לימין): פרופ' דיוויד קראופורד, אוניברסיטת אסקס; הלל קולודנר ואליוט סלנט ממעבדת המחקר של יבמ בחיפה; אלברטו מסינה, RAI

צילום באדיבות IBC 2013



 
 
Bookmark and Share