Telecom News - שת"פ מתקדם בחקר המוח בדרך ל"מחשוב קוגניטיבי"

שת"פ מתקדם בחקר המוח בדרך ל"מחשוב קוגניטיבי"

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> שת"פ מתקדם בחקר המוח בדרך ל"מחשוב קוגניטיבי"
שת"פ מתקדם בחקר המוח בדרך ל"מחשוב קוגניטיבי"
מאת: חיים חביב, 25.10.13, 09:00IBM
 
חוקרים ממעבדות יבמ בחיפה ישתפו פעולה עם דוקטורנטים מאוניברסיטת ת"א המתמחים בחקר המוח ובניית מודלים קוגניטיביים.

דוקטורנטים מבית ספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב  וחוקרים ממעבדת המחקר של IBM בחיפה ישתפו פעולה בפיתוח מודלים חדשים המיועדים להציג תובנות בדבר אופן העבודה של המוח האנושי. התכנית כוללת מחקר משותף בתחומי למידת מכונה, כריית מידע, ומחשוב תודעתי קוגניטיבי.
 
ככל שהפעילות בעולם מקבלת יותר ויותר ביטוי דיגיטלי, כך גם גדל נפח נתוני ה- Big Data בקצב מדהים. רוב המידע הנוצר מאופיין בפורמט בלתי מובנה - וידיאו, תמונות, סמלים או שפה טבעית. כל אלה, דורשים מודלים חדשים של מחשוב, על מנת לעבד את התכנים ולהבינם לקראת קבלת החלטות מושכלות יותר על בסיס המידע הנצבר.
 
חוקרי יבמ בחיפה ובעולם מתמקדים כיום בתחום המכונה "מחשוב קוגניטיבי" או "מחשוב תודעתי". החוקרים תרים אחר תובנות משופרות בדבר אופן התפקוד של המוח האנושי. זאת, על מנת לגבש תפיסת ארכיטקטורה חדשה של מערכות מחשוב, שתדמה את עבודת המוח האנושי, ותציע רמה גבוהה יותר של יעילות. חוקרי יבמ משתמשים בטכנולוגיות למידת מכונה וניתוח אנליטי על מנת להביא את המחשבים לרמות עוצמה חדשות, ולרדת לפרטי הפרטים המדויקים ביותר, בתהליכי ההבנה של המצויות בטקסטים, או למשמעותיות מבנה הטקסט כולו.
 
פרופ' אורי אשרי, ראש בית הספר על שם סגול למדעי המוח: "עבודה בשיתוף פעולה הדוק עם גופים מובילים בתעשייה, דוגמת יבמ, מאפשרת לנו ליצור סינרגיה המאיצה את תהליכי הפיתוח של טכנולוגיות חדשות בעידן החדש של מדעי המוח. התוכנית הזאת מציעה הזדמנות ייחודית לשיפור יכולות הסטודנטים שלנו, באמצעות התנסות ישירה בעבודה בחברת טכנולוגיות המידע המובילה בעולם".
 
בית הספר סגול למדעי המוח, שנחנך בשנת 2011 באוניברסיטת תל אביב, עומד בקשר הדוק עם התעשיה, כחלק מתפיסה בסיסית של פעילותו. תכנית ההתמחות החדשה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה פתוחה בפני כל תלמידי הדוקטורט בבית הספר. התלמידים משתתפים בשלושה סבבים אותם הם רשאים לבצע בשבע פקולטות שונות, בכלל זה 17 בתי חולים. המיזם מאפשר לסטודנטים לבצע את אחד הסבבים האלה גם במסגרת התעשייה.
 
הסטודנט הראשון המגיע ליבמ במסגרת הפרויקט יעבוד עם חוקרים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה על בניית מודלים גראפיים להצגת הסתברויות, בגישה בה נעשה שימוש לפיתוח אלגוריתמים המסוגלים להסביר כיצד תופסים בני אדם נתונים המוצגים בפניהם. המטרה תכלית הפרויקט - לגבש הבנה טובה יותר של תופעת הדיסלקציה.
 
משה לוינגר, מנהל בכיר של תחום הניתוח האנליטי וטכנולוגיות אימות תכנון במעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "קידום המחקר בתחום המחשוב הקוגניטיבי וקידום מחשבים למתכונת דומה יותר למערכות ביולוגיות, המגיבות ומסתגלות לתנאי הסביבה, יאפשר למצוא דרכים חדשות שיסייעו לאנשים להבין נתונים ומידע. תכנית ההתמחות המשותפת עם בית ספר סגול למדעי המוח, מספקת לנו הזדמנות מצוינת לחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה ההדוק שלנו עם האקדמיה, תוך הכשרת הדור הבא של מדענים בתחום המחשוב הקוגניטיבי".
 
המחשב הקוגניטיבי הראשון אותו בנתה יבמ - "ווטסון", נחשף לראשונה בשעשועון הידע הטלוויזיוני Jeopardy!, בו גבר על אלופי האלופים של התוכנית בכל הזמנים. ווטסון הוכיח את יכולתו לענות לשאלות המוצגות לו בדיבור, בשפה אנושית רגילה, ובכלל זה בדיחות, מילים נרדפות וסלנג. ווטסון, אשר הפך בהמשך לתשתית טכנולוגית של כמה וכמה יישומים מסחריים, עושה שימוש בטכנולוגיות למידת מכונה, ניתוח סטטיסטי ועיבוד שפה טבעית. כיום, הוא עובר הכשרה והתאמה לעבודה בתחום אבחון הסרטן, ובמוקדי שירות טלפוניים.
 
פרויקטים חדשים המבוצעים בתחום המחשוב הקוגניטיבי במעבדת המחקר של יבמ בחיפה מתמקדים, בין השאר, בהתאמה אישית של תכני הוראה והדרכה, על בסיס אופן הלמידה האופייני לכל תלמיד. במקביל, חוקרים בחיפה את אזורי המוח השולטים בהבעות הרגש האנושי, דוגמת חרדה, עצבנות או מתח, ומודלים של למידת מכונה המספקים תובנות לגבי מיפוי אותות חשמליים באזורים מוגדרים של המוח.

 חקר המוח



 
 
Bookmark and Share