Telecom News - הטמעת תפישות הניתוח האנליטי מחייבת לכידות ארגונית

הטמעת תפישות הניתוח האנליטי מחייבת לכידות ארגונית

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> הטמעת תפישות הניתוח האנליטי מחייבת לכידות ארגונית
הטמעת תפישות הניתוח האנליטי מחייבת לכידות ארגונית
מאת: חיים חביב, 3.11.13, 16:00לכידות
 
מחקר חדש, שפרסמה יבמ, מאשש עובדות חיים מוכרות: הפוליטיקה הפנים ארגונית והתנגדות מנהלים בארגון בולמות ניצול והפקת ערך מלא גם מהשקעות בכלים מתקדמים לניתוח אנליטי.

לקראת פתיחת כנס יבמInformation on Demand 2013  הערב (שעון ארה"ב) בלאס ווגאס, פרסמה החברה דו"ח המצביע על הקשיים העומדים בפני ארגונים, שבחרו ליישם כלי ניתוח אנליטיים.

מסתבר, כי למעלה מ- 75% מהארגונים בעלי הביצועים המובילים רואים בצמיחה ובחדשנות ערכים חשובים ביותר לארגון המתאפשרים מיישום והטמעת כלי ניתוח עסקי אנליטי בארגון. ובכל זאת, עדיין שני שלישים מהם מצביעים על מידה של ניכור או התנגדות פנים-ארגונית או התנגדות מנהלים, כמחסום הבולט ביותר הניצב בפניהם בדרך להפקת ערך מרבי מהשקעות בתחום. ממצאי המחקר של יבמ מצביעים על התרבות הארגונית, שיטות המדידה והאמון המיוחס לנתונים כנמנים על הגורמים הקובעים את יכולת הארגון לפעול על בסיס הנתונים והניתוח אנליטי שלהם.  

הדו"ח (החמישי של IBM) בשםAnalytics: A Blueprint for Value  העוסק באימוץ ושימוש בכלים אנליטיים, מציג גידול יציב במספר המשיבים המדווחים על שימוש ביישומים אנליטיים לתמיכה באסטרטגיות ליצירת הכנסות, באופן המיושם ביותר משני שלישים מהארגונים, לעומת שימוש בכלים אנליטיים להפחתה בהוצאות, שמאפיין רק שליש מהארגונים המשתתפים בסקר. המחקר, שערך מכון יבמ לערך עסקי, מצא כי כמעט 40% מהחברות נהנות מהחזר מהיר על ההשקעה (ROI), כבר בתוך ששת החודשים הראשונים מאימוץ הכלים האנליטיים.
 
המחקר מצביע על 3 גורמים מרכזיים המהווים תנאי יסוד לקידום הניתוח העסקי האנליטי בארגונים: קבלת אחריות ברורה, אמון, וזמינות כישורים. במקביל, מצביע המחקר על פערים ניכרים בכל אחד מתחומים אלה, בין הצורך לבין המצב בפועל. בדרך של התמודדות עם פערים אלה, יכולים מובילי השימוש בכלים אנליטיים בארגון לשפר את מחויבות ההנהלה, להעלות את רמת האמון ולבנות רמות עמוקות יותר של ידע וכישורים.

איך עושים זאת? בדרך לקראת הפקת הערך החבוי בנתונים, נדרשים הארגונים לזהות את הדמויות המובילות בקרב חברי ההנהלה הבכירה, ולשכנעם להתייצב ולתמוך בשימוש בכלים אנליטיים. בעלי תפקידים דוגמת מנהל הנתונים הארגוני ומנהל הניתוח האנליטי הארגוני מסייעים לחברות לבנות אסטרטגיית נתונים כלל-ארגונית, על מנת להפיק בסיועה יתרון תחרותי. השילוב הנכון של אסטרטגיה, תקנים, טכנולוגיה ומבנה ארגוני, מאפשר למצות את מלוא הפוטנציאל אותו מציע הניתוח האנליטי עסקי.
 ביג דאטה
רק חלק קטן מהמנהלים הבכירים תומכים כיום באופן פעיל ומלא בשימוש בנתוני Big Data ובכלים אנליטיים על מנת להאיץ את תהליכי קבלת ההחלטות ולקדם שינוי. על פי המחקר של יבמ, כרבע (24%) מהמנכ"לים וממנהלי התפעול הראשיים מקדמים כיום את השימוש בתובנות מבוססות ניתוח אנליטי. מדובר בעליה משמעותית, 10% לעומת שנת 2012, ועדיין המספר הזה רחוק מהנדרש להניע ולחולל שינוי נרחב. מנכ"לים, מנהלי תפעול, מנהלי טכנולוגיות מידע ומנהלי שיווק ראשיים מסוגלים לקדם את השימוש ב- Big Data ובכלים אנליטיים לכל רוחב הארגון, ומהווים מפתח ליצירת ערך על בסיס הנתונים האלה. בארגונים המאופיינים ברמה נמוכה של תמיכה מכיוון המנהלים האלה, מתעכב השימוש בכלים אנליטיים בשל היעדר מימון ומשאבים. ככל שארגונים מחפשים אחר דרכים לצמיחה נוספת, הם זקוקים לאופק רחב יותר של ראייה עסקית, על מנת לתמוך בפרויקטים חדשים - במתכונת המתאפשרת בעולם ה- Big Data.

מסתבר, שכמו בעולם הישן, תמיכת המנהלים חיונית לבניית תרבות ארגונית חדשה המבוססת על נתונים. בעתיד, צפויות יותר ויותר חברות לשקול מינוי מנהל נתונים ראשי או מנהל ניתוח אנליטי ראשי, על מנת לסייע בניתוח המידע ולקדם תוצאות, שתאפשרנה בניית תרבות ארגונית סביב הניתוח הזה.
 
פערי אמון
מרבית הארגונים מציבים היום בראש סדר העדיפויות שלהם השקעות והחלטות הקשורות בנתונים ברמת היחידה העסקית. היעדר אמון בתוך מסגרת הארגון ופקפוק בנתוני מחלקות אחרות, הוא אחד המכשולים המשמעותיים הניצבים בדרך להפקת ערך מהנתונים. 60% מהארגונים המציגים את רמות הביצועים הגבוהות ביותר נהנים מרמה גבוהה של אמון בין עובדים ומנהלים במסגרת הפנימית. שיעור האמון הזה נמוך משמעותית (47%) במסגרות אנונימיות בין יחידות עסקיות ומחלקות טכנולוגיות המידע בכלל.

ככל שהארגון מתנהל בגישה המבוססת על חלוקה מחלקתית קשיחה ומבודלת, עלולים להיווצר פערי אמון בין קבוצות שונות של אנשים העשויים לגשת למידע, לפרש אותו ולהשתמש בו בדרכים שונות. הפער הזה נולד בהיעדר אמון בסיסי וחוסר הסכמה לגבי הגורם המוסמך לניתוח כולל של המידע ולפעולה על בסיס הניתוח הזה. היעדר אמון בין מנהלים, אנליסטים ומנהלי נתונים, עלול לפגוע קשות בנכונותם לשתף נתונים, להסתמך על התובנות הנולדות בתהליך הניתוח ולפעול בצוותא להפקת ערך מוסף. המחקר של יבמ מצא, כי פער אמון בין מנהלים הפועלים בארגון מהווה סמן ברור להיעדר אמון בנתונים. בנסיבות כאלה, העלויות הכוללות של הארגון תהינה גבוהות משמעותית.
 
מתרחב הפער בזמינות הכישורים
גורם נוסף המציב חסם בדרך להצלחה בשימוש ב- Big Data ובכלים אנליטיים הוא מחסור בכישורים. פער הכישורים בין הביקוש למומחי Big Data ולאנליסטים סביב העולם ובין היצע כישורים אלה ברמה המקומית מהווה מכשול של ממש בדרך להטמעת יישומים אנליטיים בארגונים בכל תחומי התעשייה, בכל גודל. כשליש מהמשתתפים בסקר ציינו את היעדר הכישורים הנדרשים לניתוח הנתונים ולפירושם הרלוונטי לפעילות העסקית כאתגר עסקי העומד בראש סדר העדיפויות שלהם, ובולם את הניסיונות להפקת ערך גבוה יותר מכלים אנליטיים.
הפער המשמעותי ביותר בזמינות הכישורים, קיים בתחום השילוב בין ידע בעולם האנליטי ובין ידע עסקי, הנדרש על מנת להפיק תובנות משמעותיות מהנתונים. אנליסטים המבינים הן את הסוגיות העסקיות והן את המודלים והמשימות המתמטיות, זוכים לביקוש גבוה ביותר. למעלה משליש המשיבים (36%) ציינו את הפער הזה כמשמעותי ביותר בפערי הכישורים הקיימים בארגוניהם. 24% הצביעו על פערים בזמינות כישורים אנליטיים, 21% על פערים בתחום ניהול הנתונים, ו- 19% על פערים בתחום העסקי.
לדו"ח המלא ר' כאן.

המחקר נערך על ידי מכון יבמ לערך עסקי (IBV) ומתבסס על ניתוח ראיונות עם 900 מנהלים ב- 70 מדינות ברחבי העולם הפועלים במגוון תחומי עיסוק בתחום טכנולוגיות הנתונים. 

הכותב - שליח Telecom News ללאס-וגאס ואורח חברת IBM בכנס 2013 IoD בארה"ב.

IBM



 
 
Bookmark and Share