Telecom News - יבמ חשפה תוכנה לניתוח נתונים והמחשתם הוויזואלית

יבמ חשפה תוכנה לניתוח נתונים והמחשתם הוויזואלית

דף הבית >> חידושים הכרזות >> יבמ חשפה תוכנה לניתוח נתונים והמחשתם הוויזואלית
יבמ חשפה תוכנה לניתוח נתונים והמחשתם הוויזואלית
מאת: חיים חביב, 5.11.13, 23:00IBM
 
התוכנה משלבת כלי ניתוח מידע גיאוגרפי, שפותחו במעבדת המחקר של יבמ בחיפה.
 
במסיבת עיתונאים מיוחדת, שהתקיימה הבוקר (שעון ארה"ב) בלאס ווגאס במסגרת כנס יבמ -Information on Demand 2013  הציגה IBM כלי תוכנה לגילוי נתונים חבויים במאגר המידע האירגוני ולהמחשתם הוויזואלית באופן העשוי לשנות מן היסוד את אופן השימוש בניתוח אנליטי על ידי משתמשים, שאינם בהכרח מומחים בתחום.

ארגונים גדולים מתמודדים כיום עם פערי כישורים המכבידים עליהם מאד לשלב יכולות אנליטיות עם ידע עסקי. ממצא זה זכה לחיזוק בסקר של מכון המחקר של יבמ עליו דיווחנו כאן.
 
הפתרונות החדשים, תוצרים של חטיבת התוכנה של יבמ, פותחו על מנת לסייע לעובדים בקווי עסקים מגוונים להתנסות בשימוש בנתונים (הזמינים בארגון אף כי לעיתים מפוזרים במסדי נתונים ובמאגרים שונים) ולהפיק מהם תובנות לגבי דפוסי פעולה המתבקשים במצבים שונים בארגון. כל זאת, בתהליך האורך דקות ספורות בלבד.
 
כך לדוגמא, הציג קצין בכיר במשטרת רוצ'סטר דוגמאות לשימוש במערכת המאפשרות הפקת תובנות מהירה ונקיטת צעדים מעשיים למיגור פשיעה פלילית. המערכת מאפשרת לזהות חשוד בהצלבת פרטים נוספים (לא בהכרח הוא ימסור למשטרה זיהוי מדויק), לאתר מאפייני פשיעה של החשוד, לבדוק עם מי הוא עומד בקשר, להציג צפיפות אזורי פשיעה עפ"י אזורים בעיר, מאפייני פשיעה (אלימות, שוד וגניבה וכיוצ"ב). המערכת תוטמע בהדרגה באגפים שונים של משטרת רוצ'סטר ולפי מסקנות מהפיילוט גם תקל מאד על איתור עבריינים וטיפול ממוקד בפשיעה עירונית.
 
ייחודה של תוכנת גילוי הנתונים החדשה של יבמ הוא ביכולתה לאפשר למשתמשים לנהל אינטראקציה ויזואלית עם הנתונים, תוך הפעלת כלים אנליטיים מתקדמים על הנתונים האלה גם על ידי משתמשים, שאינם בהכרח בעלי ידע ומומחיות מעמיקה בתחום, בדרך של הצגת שאילתות פשוטות וכריית המידע ממגוון מאגרי הנתונים של החברה. כל אלו אמורים לקדם את הארגון להפקת תובנות מעמיקות יותר אודות העסק, במהירות ובדייקנות.

התוכנה החדשה אינה דורשת בניית מודלים של נתונים, ומעמידה למשתמש יכולות חיזוי אנליטי מובנות ומשולבות ברמת המוצר הבסיסי. בגישה החדשה משוחרר המשתמש מהצורך להגדיר שאילתה בשפה אנליטית מובנית, ומהחובה להתמקד בניסיון להפיק תובנות במימד יחיד.
 
מומחים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה (ר' ידיעה נפרדת), המעורבים בפיתוח החדש, התמקדו בפתרון בעיית הניתוח וההצגה של נתונים המשולבים במידע גיאוגרפי. הפיתוח הישראלי מאפשר להרכיב שכבת מידע גיאוגרפית ליישומי נתונים מגוונים, דוגמת מערכות  תעבורה ציבוריות או ציי תובלה (ביבשה ובאוויר), או מידע מחיישנים הפזורים בשטח (למשל, לבקרת תשתית עירונית – הפצת מים, גז, חשמל וכו'). אלו מציבים אתגר ניתוח, שעיקרו בזיהוי ההקשר הגיאוגרפי המהווה חלק מהמידע.

מעבדת המחקר של יבמ בחיפה פיתחה טכנולוגיות מיפוי אינטראקטיבי, שממנפות שילוב בין מפות ושיטות מיפוי ובין המחשה ויזואלית אינטראקטיבית. המפות, שפותחו במעבדות המחקר של יבמ בחיפה, תשולבנה בזמן הקרוב בגרסאות התוכנה החדשה של יבמ לגילוי נתונים, ותעצמנה את ההדמיה וויזואלית תוך הבטחת שליטה והתאמה גמישה, וכמובן - הצגה ויזואלית וניתוח אנליטי של נתוני מידע גיאוגרפי בזמן אמת ושילוב נתונים היסטוריים באמצעות ממשק מוכר ופופולארי של מפת קשרים (Web Map).
 
הטכנולוגיות החדשות, שפותחו במעבדות יבמ, מציעות דרכים חדשות ומרתקות לצפייה בנתונים, על מנת לחזות תוצאות ולצפות מראש אתגרים והזדמנויות אליהם יש להיערך. היצע המוצרים החדשים יסייע גם בסגירת פערי זמינות הכישורים המקצועיים המכבידים כיום על עולם הניתוח האנליטי וה- Big Data ויאפשר למשתמש העסקי הסביר לגלות בכוחות עצמו תשובות פשוטות לשאלות מורכבות בחיפוש מבוסס טקסט, בתוך דקות בתוך הררי עתק של מידע גולמי. משתמשים עסקיים יוכלו לבחור ולהפעיל מבחר של עשרות אופציות להדמיה ויזואלית של נתונים, לרבות תרשימי פלחים, מפות 'אזורים חמים' ומפות גיאוגרפיות; הכל - בשליפת תשתיות התצוגה וההדמיה הוויזואלית המתאימות להם מאתר שוק כלי התצוגה וההדמיה, Visualization Marketplace on IBM Analytics Zone.
 
למותר לציין, שהכלים החדשים רק מחדדים את הצורך בהקפדה מירבית על דיוק ואיכות הנתונים הנאגרים בארגון – תנאי הכרחי להסקת תובנות מושכלות ממנו.
 
חברת הייעוץ ומחקר השווקים גרטנר, העריכה לאחרונה כי שוק הכלים לוויזואליזציה של נתונים ולגילוי נתונים צפוי לצמוח בקצב של 30% עד 2015.

הכותב - שליח Telecom News ללאס-וגאס ואורח חברת IBM בכנס IoD 2013 בארה"ב.
 
ניתוח נתונים



 
 
Bookmark and Share