Telecom News - גאווה ישראלית בכנס IoD 2013

גאווה ישראלית בכנס IoD 2013

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> גאווה ישראלית בכנס IoD 2013
גאווה ישראלית בכנס IoD 2013
מאת: חיים חביב, 11.6.13, 08:00איה סופר
  
פעילות מעבדות המחקר של יבמ בחיפה זכתה השנה לנוכחות בולטת במסגרת הצגות התכלית של כנס יבמ בלאס ווגאס – Information on Demand. בהדגמות תפוקות מעבדות המחקר של יבמ בלט חלקה של השלוחה הישראלית בפרויקטים מתקדמים לניתוח אנליטי של Big Data בדגש על אופטימיזציה והתאמה ייעודית.
 
דר' איה סופר - דירקטורית עולמית ביבמ לתחום ה- Big Data Analytics ומנהלת קבוצת המחקר בנושא במעבדות יבמ בחיפה (בתמונה משמאל) – יחד עם שילה אופק-קויפמן - מנהלת בכירה לתחום Information & social analytics במעבדות יבמ בחיפה, סקרו, הציגו והדגימו בפנינו פרויקטים מרכזיים של קבוצת המחקר הישראלית, בהם:
 
מערכת Big Data רפואית לחיים איכותיים
מכשור רפואי וציוד ניטור לשיפור איכות החיים, הזוכה לשימוש הולך וגובר. המדדים המנוטרים ע"י המערכת: רמות סוכר בדם, לחץ דם, פעילות פיזית ועוד. הודגמה פלטפורמה המשלבת כושר הרחבה וביצועים של תשתיות התוכנה Big Insights לניתוח אנליטי, Streams - לניתוח על גבי זרם הנתונים עצמו, Netezza - להאצת עיבודי בסיס נתונים, ו- Cognos לעיבוד המידע והצגתו – לצד מאיצי פיתוח ועיבוד של יבמ לתחום הבריאות, וחיישנים מדגמי EarlySense. החיישנים עוקבים ברציפות (ומנטרים) פעימות הלב, קצב נשימה, תנועות גוף ותזוזות תוך כדי שינה. כל זאת, באמצעות חיישן הממוקם מתחת למיטה. ההדגמה כוללת טיפול חירום בזמן אמת, זיהוי דפוסי שינה על בסיס ניתוח של המידע הנאסף בתהליך הניטור.
 
המסננת הרפואית
'המסננת' (Medical Sieve) מבשרת את עידן המכונות החכמות, שתסייענה בעתיד בעבודת הרופא הרדיולוג. מסננת התוכן הרפואי פותחה על מנת למיין, לסנן ולהציג תמונות הדמיה עם מאפיינים בעלי משמעות קלינית, לצורך ניתוח ואבחון הרופא המומחה. המכונה יודעת למקד את תשומת ליבו של הרופא למספר מועט של תמונות מבין מאות שצולמו בתהליך הבדיקה. המכונה מהווה שכבה נוספת מעל מערכות ניהול ארכיון הרשומות ותמונות ההדמיה הרפואיות (PACS, EHR): היא משלבת בין נתונים תמונות ומידע קליני נוסף הזמין אודות המטופל, תוך שהיא מבצעת מגוון משימות קוגניטיביות; לדוגמה: הפקה אוטומטית של תקציר רפואי לתיאור מצב החולה, אבחנות, הפניה אוטומטית לקבלת חוות דעת נוספת, כמו גם השוואה סטטיסטית אל חולים אחרים.
 
ניתוח ויזואלי של נתוני מיקום גיאוגרפי
הזינוק החד בכמויות נתוני Big Data ומיקום משתמשים, הנובע בעיקר מהתרחבות מואצת בשימוש בטלפונים סלולאריים, מערכות GPS ומגוון עצום של התקנים וחיישנים ייעודיים (הערכה היא כי 9 מיליארד התקנים מקושרים היום בעולם); כל אלו, לצד תפוקת נתונים יומית עולמית הנאמדת ב- (2.5 quintillion bytes (1018bytes  יוצרים צורך במערכת ניתוח אנליטי ויזואלי של נתוני מיקום. למערכת כזו יכולות אינטראקטיביות במגוון יישומים ותחומי תעשייה רחב. שילוב נתוני מיקום במסגרת יישומים ארגוניים עשוי לסייע בהפקת תובנות קריטיות, קבלת החלטות טובות יותר, ואופטימיזציה של תהליכים מרכזיים. חוקרי מעבדת המחקר של יבמ בישראל מציגים טכנולוגיה חדשה לשימוש במפות אינטראקטיביות לבניית מגוון יישומים אינטראקטיביים הניתנים להרחבה ומידרוג, בתחומי משק ותעשיה מגוונים, בהם: בתחום שירותי הבריאות, הביטוח, לוגיסטיקה ותובלה. במרכז התצוגה, מציגים החוקרים דפוסים משותפים ליישומים אלה, דוגמת ניטור בזמת אמת של מידע בתנועה, ויזואליצזיה מתקדמת של מידע גיאוגרפי ונתוני מיקום, וניתוח אנליטי של מידע היסטורי.
 
Microcosm
במעבדת המחקר של יבמ בחיפה הרחיבו את יכולות הניתוח האנליטי במדיה חברתית, בעזרת יכולות חדשניות לאבחון קהילות, ואף מספקים ניתוח ברמת הקהילה, זיהוי קהילות חדשות וויזואליציה של פעילותה. Microcosm מזהה קהילות חדשות על פי כמויות גדולות של נתונים, ומסוגל לשקול את תוכן המידע והטקסטים אותם חולקים חברי הקהילה, תוך הצגה גראפית של מידת הקרבה בין חברים שונים בקהילה. בנוסף, המערכת יודעת לנתח כל קהילה ולאבחן את תפקידי חבריה. בהיבט העסקי עשוי ניתוח קהילות ורשתות חברתיות קהילתיות, להציע שורת תובנות בעלות ערך: החל מגילוי ופילוח מגזרים עסקיים לצורך מיקוד השיווק, דרך גילוי שווקי זעירים חדשים ויצירת הזדמנויות מכירה, ועד לזיהוי האנשים המרכיבים את ליבת הקהילה ומעצבים את עמדת כלל חבריה, באופן המאפשר לקדם את סדר היום של המותג בו מעוניין העסק המשתמש.
 
מחולל נתונים
פיתוח מחולל הנתונים מאפשר בניה חכמה של מידע מתחלף לצרכי בדיקת מערכות בתנאי אמת. מנוע ליבת הייצור, משתמש בתכנות מונחה אילוצים: עושה שימוש באילוצי העקביות המוגדרים ומאפיינים במסגרת בסיסי נתונים, בהנחיות המתקבלות ממשתמשים, בניתוח אנליטי של נתונים, ובידע ממוקד ביישום מוגדר. הפתרון, שפותח במעבדת המחקר בחיפה, מייצר נתונים ומזין אותם אוטומטית למגוון רחב של סביבות בדיקות, ובכלל זה תחומים בהם אין עדיין די נתונים זמינים לצורך ניהול בדיקות מסוג זה, בדיקות פונקציות הדורשות שינוי מתמיד בנתונים, ובדיקות ביצועים. באמצעות השימוש בכלי, יכולים לקוחות להבטיח איכות גבוהה של בדיקות, ולהימנע מבעיות של פגיעה בפרטיות או אבטחה הנובעות מביצוע המבדקים במידע אמיתי רגיש של הארגון.
 
לחוש את הדופק החברתי בעולם הארגוני
מערכת חדשה - Social Pulse - מציעה לארגונים תובנות חדשות, במתכונת אנונימית לחלוטין, לגבי עמדות הרווחות בקרב העובדים בארגון. להפקת תמונת העמדה, אוספת המערכת מידע מרשתות חברתיות, ומצליבה אותו עם נתונים דמוגרפיים ואחרים הזמינים בארגון. בהמשך, היא גוזרת ומציגה את יחס העובדים לנושאים שונים - בפילוח דמוגרפי, ובעזרת כלים גראפיים אינטראקטיביים, על מנת לספק לאנשי כוח האדם מידע רב-ערך, בזמן אמת. כך, יכולים המנהלים להבין טוב יותר מה חושבים או חשים עובדיהם על המותג, כיצד הם מגיבים לאירועים או להכרזות החברה, ומה עמדתם לגבי הנחיות מדיניות, שיטות עבודה ותוכניות. אופי העבודה בזמת אמת של היישום הזה, מאפשר לארגונים לזהות נושאים הצוברים תאוצה, ולהגיב לשינויים בזמן מהיר שאינו אפשרי בשיטות המסורתיות לאיסוף מידע מעובדים, דוגמת עריכת סקרים או ראיונות.
 
דר' איה סופר העריכה בשיחה עימנו, שיישומי ווידיאו כבר הופכים במהרה יעד אטרקטיבי למפתחים תוך שימוש בכלים מתקדמים מעולמות ה – Big Data  והאנליטקס.
 
בתערוכת האקספו המתקיימת לצד IoD 2013 מצאנו נוכחות לשתי חברות ישראליות: נייס (המפתחת מערכות מתקדמות לאיסוף וניתוח נתונים בהיקפים גדולים בעולם הטלקום) ו- מר סקיורטי מקבוצת מר (העוסקת בתחומי אבטחה ו- HLS).
 
הכותב - שליח Telecom News ללאס-וגאס ואורח חברת IBM בכנס IoD 2013 בארה"ב.
 
ביג דאטה



 
 
Bookmark and Share