Telecom News - התרעה בעורף הלאומי - תמונת מצב ואתגרים

התרעה בעורף הלאומי - תמונת מצב ואתגרים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> התרעה בעורף הלאומי - תמונת מצב ואתגרים
כנס "התרעה בעורף הלאומי", שהתקיים בבית עמותת חיל הקשר, חשף את מצבה של מדינת ישראל בכל הקשור להתרעות לאוכלוסייה האזרחית במצבי החירום השונים (לרבות במצבי רעידות אדמה, צונמי ותקלות רחבות היקף, דוגמת חומרים מסוכנים) ומידת השת"פ הקיימת בין כל הגופים האמונים על ההתמודדות עם הנושאים הללו.
מאת: סרג'יו  רוזנצוייג, 9.11.13, 18:30סרג'יו רוזנצוייג

ביום שלישי 5.11.13 התקיים כנס בנושא: "ההתרעה בעורף הלאומי". מטרות ההיבטים השונים, שהוצגו בכנס, היו:
  •  שיפור ההתרעה והפצה מהירה ומדויקת רק לאוכלוסיה העלולה להיפגע, במגוון אמצעים, כדי לצמצם פגיעה בנפש.
  • השבתה ממוקדת של אזורי הפגיעה - מקטינה את הנזק הכלכלי.
  • הכנה מתמדת של הציבור כיצד להתנהג באירועים שונים כגון: תקיפת טילים, רעידת אדמה, דליפת חומרים מסוכנים והתנהגות בשגרת חירום, מחזקת את החוסן הלאומי  ומקטינה את הסיכוי להיפגעות.
  • שיפור יכולות ההרתעה, תקיפה והגנה של מדינת ישראל, יחד עם שיפור ההתרעה לאוכלוסיה, נועדו למזער פגיעות בנפש ונזקים לכלכלה הלאומית.
 
כמו כן, ניתנו סקירות על התייחסות מדינות אחרות בנושא מערכות התרעה לאומית וכן כיוונים לשיפורים טכנולוגיים בנושא מרכזות ההתרעה, כך שתימצא בשליטה אחת. בלובי של מקום הכנס (בית עמותת חיל הקשר ביהוד) התקיימה תערוכה של מספר חברות המספקות פתרונות למערכות התרעה.
 
פירוט הנושאים, שהוצגו על ידי המרצים השונים:
 
  • סא"ל לוי יטח הציג את תפישת ההתרעה בעולם המודרני. בדבריו הדגיש, שמערכות ההתרעה צריכות לתת מענה גם בעת רעידות אדמה (לא קיים היום). נקודה נוספת, שהובלטה בדבריו, היא צמצום שטח ההתרעה לאוכלוסיה, על מנת לתת הוראות מדויקות כיצד להתנהג כדי לא להיפגע  וכמו כן להקטין את השבתת הפעילות הכלכלית (צמצום נזקים כספיים).
  • רס"ן אדיר מובשוביץ הציג את תפישת ההתרעה לאירועים של חומרים מסוכנים.
  • סא"ל  טל מכאלוביץ-רוזין הציגה היבטים שונים בקשר להכנת האוכלוסייה להתנהגות במצבי חירום. [פירוט החלטת הממשלה בנושא היערכות לרעידות אדמה וצונמי מצוי כאן וכאן]. 
  • רס"ן טל בלאושטיין הציג את האתגרים המחשובים ביישום פרויקט התרעת העורף הלאומי. 
  • גיא וייס מחברת אויגילו ומנכ"לCell Broadcast  הציג את נושא ההתרעה ברשתות ניידות (סלולר), שכבר מיושם במספר מדינות בעולם.
  • משה בלאיש, מנהל תחום מוצרי טלוויזיה - IPTV מחברת אריקסון ישראל הציג מגמות ותרחישים של התרעות לאוכלוסיה באמצעות הטלוויזיה הציבורית.
  • אסף נחום מפיקוד העורף סקר את הטכנולוגיות ומגמות ההתפתחות במערכות התרעה בעולם.
  • אל"מ (מיל.) איתן שטיינר ממשרד התקשורת הציג את הקשר בין מערכות הטכנולוגיות לבין רגולציה.
  • אלוף אייל איזנברג, מפקד פיקוד העורף, הציג את האיומים המשתנים על מדינת ישראל וכיצד ניתן לשלב את מערכת ההתרעה הלאומית ביכולות השונות של המדינה לעמוד ולהתמודד מול האיומים השונים. זאת, תוך חיזוק החוסן הלאומי. כמו כן הדגיש את הזדמנות הפז שהשר גלעד ארדן אחראי על תחומי התקשורת וגם על הגנת העורף, כדי לקדם במרץ את "פרויקט ההתרעה הלאומי" [כולל פרויקט "מסר אישי" העומד כחלק חשוב מהמערכת הכוללת, שטרם עבר משלב הניסוי לשלב היישום].
 
בסיום הכנס התקיים פאנל בהנחיית עמיר רפפורט עורך ראשי Defense Israel בהשתתפות סא"ל גיל הופמן רמ"ח  תקשוב והתרעה פיקוד העורף, סא"ל לוי יטח, סא"ל טל מכאלוביץ-רוזין ורס"ן טל בלאושטיין.
 
מספר מרצים הדגישו, שמשטרת ישראל ושירותי כבאות הצלה משולבים כיום במערכת שליטה ובקרה (שו"ב) של פיקוד העורף. מגן דוד אדום ישולב בעתיד, כרגע זה לא קיים. מערכות אזרחיות נוספות עדיין לא משולבות. 
 
סיכם את האירוע אלוף (מיל.) שלמה ענבר, נשיא עמותת חיל הקשר, שבירך על קיום הכנס ותרומתו לביטחון מדינת ישראל והדגיש, שיש להשתמש בכל תשתיות התקשורת במדינה ביישום פרויקט ההתרעה בעורף הלאומי.
 
 
הכותב: סרג'יו  רוזנצוייג, נובמבר 2013.
Telecom Policy & Regulation Expert
דואר  אלקטרוני:                 sergiur@writeme.com
 
 
התרעות

 



 
 
Bookmark and Share