Telecom News - אפליקציות המסרים הן IN בקרב צעירים. פייסבוק בדרך להיות OUT

אפליקציות המסרים הן IN בקרב צעירים. פייסבוק בדרך להיות OUT

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> אפליקציות המסרים הן IN בקרב צעירים. פייסבוק בדרך להיות OUT
אפליקציות המסרים הן IN בקרב צעירים. פייסבוק בדרך להיות OUT
מאת: מערכת Telecom News, 10.11.13, 19:13רשתות חברתיות

חלק מאפליקציות המסרים כבר לא משמשות רק למסרים. הן מהוות למעשה רשתות חברתיות בעצמן.  צעירים מתחת לגיל 25 הם המשתמשים הכי הרבה באפליקציות המסרים. אחת הסיבות: יותר ויותר "בעלי שיער אפור ולבן" הגיעו ומגיעים לפייסבוק.

פייסבוק הודתה החודש, שהיא רואה ירידה הדרגתית במספר המשתמשים היומיים, במיוחד בקרב צעירים. במלים אחרות: צעירים נמצאים עדיין בפייסבוק, אך הם אינם משתמשים יותר בצורה אינטנסיבית בפלטפורמה הזו כמו שנהגו להשתמש בה בעבר. הצעירים מצביעים על הנהירה לדבר הגדול הבא: אפליקציות המובייל בחינם של המסרים המידיים. המדובר באפליקציות כמו WhatsApp, WeChat, KakaoTalk, Line, SnapChat, Tango,  וגם KiK (לאייפון ולאנדרואיד) ועוד.

אתר thegaurdian הקדיש היום כתבה מקיפה לנושא הנטישה ההדרגתית של הצעירים את פייסבוק ומעבר שלהם לאפליקציות המסרים הניידות. 1.2 מיליארד בני האדם הרשומים בפייסבוק, כוללים חוץ מצעירים גם את ההורים שלהם, הדודים והדודות, שמכניסים לרשת החברתית את התמונות של ילדיהם תוך מתן מידע והערות. לכן, אין זה מפתיע, שפייסבוק כבר לא מהווה מקום "בטוח" לעדכונים "ללא מעצורים" לגבי נושאים שונים כמו בילויים בפאבים, זוגיות וכד'. פייסבוק נשארת כלי תקשורת, שצעירים עדיין אינם מתנתקים ממנו רשמית "כי כולם עדיין רשומים שם".

האקשן האמיתי מתרחש באפליקציות המסרים הסלולריות, שגרמו הפסדים עצומים לחברות הסלולר, בגלל שהן מאפשרות משלוח מסרים דרך גלישה באינטרנט ולרבים יש חבילות לגלישה בהיקף מספיק. לאחר האיום על חברות הסלולר והנזק הכספי בהיקף מיליארדי דולרים שהאפליקציות הללו גרמו להן, מתחילות האפליקציות לאיים יותר ויותר על הרשתות החברתיות המסורתיות.

מספר המשתמשים באפליקציות הוא ענק (ומשתנה במקורות השונים). ניתן להזכיר, של-WhatsApp יש 350 מיליון משתמשים (יותר מטוויטר שיש לה כ-220 מיליון משתמשים), ל-WeChat הסינית יש סביב 270 מיליון משתמשים, ל-Line היפנית יש 200 מיליון משתמשים (15 מיליון בספרד), ל-SnapChat יש 150 מיליון משתמשים, ל-KakaoTalk הדרום קוריאנית יש 90 מיליון משתמשים ול-Tango יש 60 מיליון משתמשים. אלה המשתמשים הכי הרבה באפליקציות המסרים הם צעירים מתחת לגיל 25. יש לכך כמה סיבות:
  1. יותר ויותר "בעלי שיער אפור ולבן" הגיעו ומגיעים לפייסבוק.
  2. אפליקציות המסרים המיידיים מציעות צ'ט פרטי עם חברים אמיתיים בחיים האמיתיים במקום קשר כללי בפייסבוק לאנשים רבים,  שכמעט לא מכירים בפועל. הקשר באפליקציות נעשה לפי מספרי טלפון של חברים ממשיים.
  3. צעירים רבים לא רוצים ש"כל העולם ידע" מה הם עושים. הם רוצים משהו יותר אישי. מרביתם משתמשים באפליקציות הללו לתכנן פגישות עם חברים אמיתיים.
  4. תמונות: המשלוח של התמונות באפליקציות הללו בטוח יותר מאשר הצגתן בפייסבוק. אז עלולים לראות אותן גם אנשים שלא רצוי שיראו אותן כמו למשל הבוס בעבודה, מכרים רחוקים או חברים רשומים מסוימים. באפליקציה SnapChat נעלמות התמונות זמן קצר לאחר הצגתן. זו דרך מועדפת על צעירים. הם יכולים לשלוח תמונות סקסיות של עצמם ללא חשש שהן תשארנה עקבות דיגיטליות.
חלק מאפליקציות המסרים כבר לא משמשות רק למסרים. הן מהוות למעשה רשתות חברתיות בעצמן. למשל, WeChat, KakaoTalk ו-Line האסיאתיות וגם KiK מקנדה מציעות גם משחקים (חלקם בחינם), סטיקרים (חלקם בחינם) ושיתוף מוסיקה. Tango מארה"ב מזמינה גם היא מפתחים ליצור משחקים לפלטפורמה שלה. ל-Tango יש שיתוף פעולה עם Spotify להזרמת מוזיקה. הסטיקרים הם פופלריים כי צעירים רבים בוחרים לשלוח סטיקרים במקום טקסט כדי להביע את עצמם (מצטערים, עצובים, מאושרים וכד').

במילים אחרות: מאחר שהאפליקציות הללו כבר כוללות משחקים, סטיקרים ושיתוף מוזיקה, קשה יותר ויותר להגדירן רק כאפליקציות של שירות מסרים. הן הופכות לרשתות חברתיות. ניתן אולי להגדירן כ"אפליקציות צ'ט חברתיות". WhatsApp, אפליקציה פופולרית ביותר במערב וגם בישראל, היא הקונסרבטיבית מביניהן. היא יוצאת מן הכלל כי אין בה משחקים וכד', כי המוטו שלה הוא "רק תקשורת" ולא "לעשות הכל מכל".

כדי לשרוד ולהתמודד גם מול Facebook Messenger  (עם 200 מיליון משתמשים) ומול iMessage של Apple צריכות אפליקציות המסרים להרוויח. רובן מבדלות עצמן מהן בתוספת מרכיבים נוספים של רשת חברתית:WhatsApp  מרוויחה מדמי מנוי שנתיים. אולם, האפליקציות האסיאתיות ו-KiK מקנדה מרוויחות ממשחקים ומסטיקרים,Pinger  מארה"ב (פועלת שם ובקנדה) לאנדרואיד ולאייפון, מרוויחה מפרסומות. (ל-SnapChat אין עדיין מודל עסקי לרווח). כדי להגדיל רווחים הן שואפות לפרוץ לשווקים נוספים (כמו ש-Line הצליחה בספרד), ולכן הן תצטרכנה להתאים עצמן ואת המראה שלהן לטעם של הצעירים באזורים השונים בעולם. עם זאת, כרגע כולן עדיין רחוקות מהרווחים של פייסבוק. בגלל השוני ביניהן לא נראה שיהיה פה איחוד שלהן ליצירת רשת חברתית גלובלית גדולה כמו פייסבוק.

בינתיים נוצרות עוד ועוד אפליקציות מסרים במיוחד כדי לשבות את לב הצעירים, וביניהן גם אפליקציות מיוחדות של רשתות חברתיות ייחודיות לנושאים מסוימים ולמטרות מסוימות, שתגרומנה לעוד ועוד צעירים להשתמש פחות ופחות זמן בפייסבוק. ניתן למנות לדוגמא את האפליקציה Maaii מהונג-קונג, האפליקציה המאד מדוברת לאחרונה - Anomo, האפליקציה Path, האפליקציה Whisper, האפליקציה Fring ועוד רבות אחרות.

אין ספק, שהצעירים ישתמשו יותר ויותר באפליקציות המסרים ובאפליקציות של רשתות חברתיות ייחודיות (שהשימוש בהן שונה בתכניו ובמטרותיו מהשימוש שלהם בפייסבוק) ויקדישו להן יותר זמן. נראה, שהירידה במספר המשתמשים הצעירים היומיים בפייסבוק תלך ותתעצם.
 
רשתות חברתיות
 
 
Bookmark and Share