Telecom News - ישראל מעצמת סייבר עולמית? בספק רב

ישראל מעצמת סייבר עולמית? בספק רב

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> ישראל מעצמת סייבר עולמית? בספק רב
ישראל מעצמת סייבר עולמית? בספק רב
מאת: חיים חביב, 9.12.13, 17:00בן ישראל
 
ישראל לא תהפוך למעצמת סייבר אם לא נבצע כאן מגה פרויקטים בתקציבים של עשרות ומאות מיליוני דולרים. יוצאי 8200 מתחילים להפנים, שכדאי לפנות לתחום הסייבר, על פני פיתוח אפליקציות לפייסבוק.
 
רב שיח מומחים בנושא "ישראל - מעצמת סייבר", שהנחה אתמול (8.12.13) אלוף (במיל.) פרופ' יצחק בן ישראל (בתמונה), יו"ר סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה ובטחון באוניברסיטת תל אביב במסגרת ועידת ישראל לעסקים, שערך העיתון גלובס, עוררה עניין רב בשאלה: האם אכן ישראל בדרכה להפוך למעצמת סייבר עולמית?
 
אורחת הכבוד, סונדרה בארבור, נשיאת חטיבת מערכות מידע ופתרונות בענקית הטכנולוגיה לוקהיד-מרטין (Lockheed Martin), חברת ענק בתחום התעופה וה-IT  וספקית מערכות קריטיות למגזר הביטחון האמריקאי על זרועותיו הביעה הערכה רבה ליצירתיות וליכולת הישראלית בתחום הסייבר:
 
"אתגרי בטחון הסייבר בעתיד יהיו שונים מהמוכר לנו כיום. יכולת הארגונים לזהות התנהגות חשודה (בתעבורת המידע הארגוני) נמדדת כיום בשעות ובימים. המטרה היא לשפר את מהירות התגובה ויעילות בטחון המידע ברשת לסד"ג של שניות בודדות ואף פחות. אני צופה, שמרבית הפתרונות יפותחו בישראל. לטכנולוגיות החדשות תהיה השפעה מכרעת. השילוב בין הגישה היזמית ותמיכת מדינת ישראל לכדה את תשומת לב העולם. יצרתם בישראל סביבה טכנולוגית. לוקהיד מרטין מכירה היטב את הסיכונים. יש לנו 160 אלף עובדים ברחבי העולם ואנו מהווים מטרה למתקפות עקשניות ומדויקות. יש לנו מחויבות מלאה לביטחון החברה, החל מהראש וכלה באחרון העובדים. מתקפות אינן אירועים בודדים. מדובר ב'שרשרת הרג' קיברנטית אותה אנו מנסים לבלום. בעבר פולש נדרש להצליח פעם אחת אך היום עליו לחלוף משוכות רבות.
 
יש היום יותר סמארטפונים עם מידע חסוי ואישי כמו חשבונות בנק. מכשירים אלה חשופים לגניבה. בארה"ב זה כה נפוץ, שאנו קוראים לזה "קטיף תפוחים". אנו צופים עליה של 640% בתוכנות זדוניות בתחום המובייל. בלוקהיד אנו ערוכים עם משאבים ניכרים, אז התוקפים בוחרים יעדים קלים יותר - עסקים קטנים ופחות מוגנים. היריבים שלנו סבלניים, נחושים ועקשנים אך נוכל לנצח אם נעבוד יחדיו". 
 
בארבור ציינה, כי רק לאחרונה הכריזה חברת האם על הקמת לוקהיד ישראל על מנת להרחיב את פעילותה ולפתח פתרונות חדשים בעולם הסייבר בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון ו-EMC
 
גם רוב וולטרס, סגן נשיא בחברת האבטחה סימנטק (Symantec), לא חסך במחמאות ליכולות הישראליות: "אנו מנסים להבין מה הן  סוגיות הסייבר המטרידות מדינות וממשלות בעולם. חברות חייבות להגן על הקניין הרוחני של מדינה. לצורך כך נדרשת מתודולוגיה חזקה של סייבר. האיומים הפוליטיים עימן מתמודדת ממשלה הם רציניים. רק לדוגמא: בארה"ב בלבד (על פי נתוני ה-FBI) היו במחצית השנה האחרונה 350 התקפות על בנקים ומוסדות פיננסיים, תוצאה של תוכנה זדונית שפגעה בבנקים".  
 
דווקא הישראלים שבחבורה נשמעו מעט ספקנים והתריעו על חלון הזדמנויות ההולך ונסגר. האלוף במיל פרופ' יצחק בין ישראל הזכיר, כי כבר לפני שלוש שנים ניסו לגבש תפיסת סייבר כוללת למדינת ישראל. הייתה המון ציניות ורבים חשבו, שמדובר בתסמונת 'באג 2000', שתחלוף במהרה. אולם, היום כבר ברור לכל, שאין מדובר ב'באז' חולף אלא במאבק מוחות המחייב גיוס יכולות ומשאבי כשרון ויצירתיות. זו מלחמה!
 
מיקי בודאי, מנכל טראסטיר, שנרכשה לאחרונה ע"י יבמ, סבור כי אנו לא משקיעים די ולא שמים דגש כיצד להפוך את הטכנולוגיה לביזנס: "אני רואה כל שבוע 2 חברות בישראל בתחום הסקיוריטי. הן לא חושבות על הלקוחות ולא חושבות ביזנס. היזמים 'אוהבים' לקודד אבל הם צריכים להיות פחות זמן על המקלדת ויותר זמן אצל לקוחות, כדי להבין את צרכיהם. זה חסר לנו כישראלים. אנו רחוקים מהשוק והרבה חברות הזנק אינן מנסות לגשר על הפער ולהתקרב אל השוק". הוא קרא ליזמים לחשוב קודם כל על המוצר והלקוחות מאוחר יותר להתיישב על שולחן המעבדה ולקודד. 
 
בודאי שאל: "האם יש רוויה בחברות הזנק בתחום? לדבריו, תחום מניעת התקפות רווי. מרוכזים שם 80% מהחברות בישראל כאשר לדעתו, הטכנולוגית, שהן מציגות, אינן שונות מהותית זו מזו. יש עדיין הרבה בעיות סקיוריטי, שנדרש להתמודד עימן, כמו ניהול אבטחת מידע, תפעול אינטגרציה, ניטור והפלטפורמות עליהן הכל מונח. החברות האלה פחות נחשפות ללקוחות ולצרכים האמיתיים. הלקוח לא תמיד יודע למה הוא זקוק. אולם, הגדולה של היזם היא בדיוק כאן: לתחקר את הלקוח ולהציע לו מוצר, שיידרש לו. יזמים מגיעים הישר מהצבא לחברות הזנק אבל הם מגיעים מהצד של הגישה "האופנסיבית". חסר לי המעבר של אותם אנשים בחברה תעשייתית גדולה לפני שהם הופכים ליזמים". 
 
דר' אורנה ברי, סגנית נשיא ומנהלת מרכז המצוינות של EMC בישראל : "לא נתקלתי מעולם במקום עבודה, שהגעתי אליו, ולא הצלחתי לפרוץ אותו". 
 
תת אלוף במיל. יאיר כהן, סמנכל מודיעין וסייבר אלביט מערכות: "מה ההבדל בין עולם הסייבר לעולם הסקיוריטי היום? אלביט עורכת ניתוחים מה נדרש למדינה כדי להבטיח הגנת סייבר. מה צבא צריך כדי להגן על עצמו ומה ארגון צריך כדי להגן על עצמו. מתוך השאלות האלה אנו מפתחים מוצרים. יש לנו פתרונות רבים, שאנו מפתחים, יש לנו פרויקטים של הגנה בצה"ל. ישראל לא תהפוך למעצמת סייבר אם לא נבצע פרויקטים גדולים בתקציבים של עשרות ומאות מיליוני דולרים. רק מדינ שתוביל פרויקטים בסדר גודל זה, תהפוך למעצמת סייבר עולמית. אנו חייבים לעשות שינוי גדול. כמה ישראל משקיעה כסף בהגנתה? ישראל אינה משקיעה די ביחס לנדרש". 
 
קובי סמבורסקי, מנהל שותף גלילות Capital Partners: "קרן גלילות משקיעה בסייבר. להערכתנו, התחום מאוד גדול וצפוי לפרוץ החוצה וחזק. אין מקום אופטימלי כמו ישראל לפתח את היכולות הללו.  יש בישראל זמינות יוצאת דופן של יוצאי צבא צעירים ומוכשרים ושילוב ניסיון מחברות הזנק קיימות. אנו מחפשים השקעות באנשים, שיש להם יכולות טכניות ושמנסים לשבור את מעטה החדשנות ולפרוץ דרכים חדשות. האם מתפתחת בועה בתחום? בשנתיים האחרונות חלה מהפכה: יוצאי 8200, שפרשו בשנתיים האחרונות ועסקו בפיתוח אפליקציות לפייסבוק, מתחילים להבין, שכדאי לפנות לתחום הסייבר. צריך לסגור את הפער מול ההתקפות. יש פה תעשיה אמיתית ונדרשת השקעה של לפחות עוד עשור". 
 
רמי אפרתי, משרד ראש  הממשלה: "אנו צריכים להפוך ל'סייבר ניישן' (על משקל סטארטאפ ניישן). אנו צריכים להיות מעצמת סייבר. עלינו לזהות את האיום ולמצוא לו פתרונות; עלינו לפעול בשילוב עם הצבא, האקדמיה והתעשייה - חברות בתחום הביטחוני והאזרחי. יש לנו כלים ואמצעים בתחום עידוד המו"פ והחינוך הטכנולוגי -  מלגות לפיתוח סייבר. יש כבר בישראל 200 חברות פעילות בתחום הסייבר.

באוניברסיטת באר שבע הוקם אקו סיסטם תומך: קמפוס  סייבר, אקדמיה תומכת, משקיעים והרבה חברות בתחום. מטה הסייבר מתחיל במספר פרויקטים לאומיים גדולים. אנחנו צריכים לפתח הון אנושי. אין די אנשי מקצוע פה".
 
פאנל הסייבר



 
 
Bookmark and Share